Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@17:09:07 GMT

جذب دی‌اکسید کربن به روشی جدید

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۹۰۶۴۳

جذب دی‌اکسید کربن به روشی جدید

بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی غلظت گازهای گلخانه‌ای به رکورد بالایی رسیده و علیرغم کاهش ۵.۶ درصدی انتشار دی‌اکسید کربن سوخت‌های فسیلی ناشی از محدودیت‌های کووید-۱۹، افزایش این گاز در سال ۲۰۲۰ از میانگین دهه گذشته فراتر رفته است. این افزایش مداوم در غلظت دی‌اکسیدکربن به‌طور مستقیم با مصرف انبوه سوخت‌های فسیلی مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تکسپلور، گروهی از محققان دانشگاه رنمین چین، روش جدیدی را برای جذب دی‌اکسیدکربن با استفاده از نور خورشید به‌عنوان منبع انرژی و خاک ارّه اصلاح شده به‌عنوان جاذب دی‌اکسیدکربن پیشنهاد کردند.

در این روش علاوه بر جذب دی‌اکسیدکربن در استفاده از سوخت‌های فسیلی که باعث ایجاد دی‌اکسیدکربن اضافی می‌شود نیز اجتناب خواهد شد. نکته مهم این است که روش جذبی که آنان توسعه داده‌اند برگشت‌پذیر است، بنابراین دی‌اکسیدکربن جذب شده می‌تواند برای تولید محصولات دیگر مانند متانول، اتانول و متان استفاده شود.

محقق مسئول این تحقیق، یاپی وانگ، استاد گروه شیمی این دانشگاه توضیح می‌دهد: در حالی که تعداد زیادی از جاذب‌های دی‌اکسیدکربن با عملکرد بالا در دهه‌های اخیر ساخته شده‌اند، افراد به‌ندرت به کربن منتشر شده توسط جاذب در طول آماده‌سازی آن توجه می‌کنند. علاوه بر این، سیستم‌های معمولی جمع‌آوری دی‌اکسیدکربن صنعتی مصرف انرژی بالایی را در طول فرآیند بازسازی جاذب نشان می‌دهند.

برای حل این مسائل، ما بر روی راه‌حلی تمرکز کردیم که نه تنها جاذب‌های دی‌اکسیدکربن کم مصرف تولید بلکه از نور خورشید به‌عنوان تنها ورودی انرژی برای احیای این جاذب‌ها استفاده می‌کند.

گروه تحقیقاتی دریافت که خاک ارّه آغشته به محلول آبی پلیمری مبتنی بر آمین، یک جاذب دی‌اکسیدکربن با دو مزیت مهم است که به آسانی به دست می‌آید و نیازی به سنتز پیچیده ندارد و می‌تواند دی‌اکسیدکربن را جذب کرده و با حرارت دادن مناسب دوباره احیا شود. علاوه بر این، از یک لایه بازتابنده و جذب نور خورشید برای ساخت سیستم‌های برداشت نور خورشید استفاده شد که خاک اره اصلاح شده را برای جذب دی‌اکسیدکربن گرم می‌کند.

شیمینگ ژانگ، دانشجوی دکتری گفت: ما از آبگرمکن‌های خورشیدی الهام گرفتیم. استفاده از نور خورشید به‌عنوان ورودی انرژی، نیاز به انرژی سنتی را به حداقل می‌رساند و سازگارتر با محیط‌زیست است.

کیانهائو پان افزود: آنان معتقدند زیبایی در سادگی است، گاهی اوقات یک فرآیند آماده‌سازی ساده می‌تواند منجر به راه‌حل موثری شود که از محیط زیست محافظت کند.

نتایج این تحقیق در مجله Green Energy & Environment منتشر شده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: دی اکسید کربن هواشناسی دی اکسیدکربن نور خورشید جذب دی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۰۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخراج الماس از گل صدتومانی

دانشمندان چینی با استفاده از کربن استخراج‌شده از گل‌های صدتومانی قرمز، الماس ۳ قیراطی تولید کردند.

به گزارش خبرآنلاین، بنابه گفته وانگ جینگ، مدیر عامل شرکت تایم پرامیس لوئویانگ، الماس مصنوعی ساخت شرکت‌شان با استفاده از فناوری استخراج کربن ماده زیست‌زا (گل صدتومانی)، تحت دما و فشار بالا کشت می‌شود.

اگرچه تولید الماس مصنوعی با استفاده از فناوری استخراج عنصر کربن خالص از گل صدتومانی نسبتا پیچیده است، شرکت تایم پرامیس چینی قصد دارد از منابع دیگر مانند مو، استخوان و حتی گل‌های دیگر، کربن استخراج کند. آن‌ها این کار را با استفاده از ابزار‌هایی که برای شکستن پیوند‌های شیمیایی بین اتم‌های کربن استخراج‌شده طراحی کرده‌اند انجام دهند. درواقع این دانشمندان اتم‌های کربن حاصل را مانند ساختار الماس کنار هم قرار داده و ترکیب می‌کنند تا به الماس واقعی دست بیابند.

دیگر خبرها

  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • اومودا 7 و اکسلانتیکس ES؛ دو خودرو جدید چری در راه بازار / نمایشگر بزرگی که حالت کشوئی دارد! (+تصاویر)
  • استخراج الماس از گل صدتومانی + عکس
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • استخراج الماس از گل صدتومانی
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • آموزش آشپزی / روشی خاص برای تهیه و طبخ ماهی کبابی
  • دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات
  • آموزش فر کردن مو با چنگال ؛ روشی فوری برای فر کردن موها | چگونه از موهای فر نگهداری کنیم؟