Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی در مراسم جشن گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیرعمد گفت: انفاق و صدقه راه رهایی انسان از تعلقات مادی و کسب کمالات انسانی است.

حجت‌الاسلام‌ احمد مروی در مراسم جشن گلریزان آزادی مادران و زنان معسر زندانی که با عنوان نذر امام رضا(ع) همزمان با شب میلاد حضرت زینب کبری(س) در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: رزمندگان مدافع حرم با شجاعت، صلابت و مجاهدت خود اجازه ندادند دست آلوده فرزندان ناپاک ابوسفیان که روزگاری اهل‌ بیت پیامبر(ص) و زینب کبری(س) را اسیر کرد، به مرقد مطهر و حرم شریف آن بانوی بزرگوار برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به اهمیت و جایگاه صدقه در اسلام و آثار و برکات معنوی و مادی آن در زندگی انسان اشاره و با بیان اینکه در آیات قرآن و روایت معصومین(ع) صدقه بسیار مورد تأکید قرار گرفته و ارزش‌گذاری شده است، ابراز کرد: صدقه گستره‌ای وسیع و مصادیق مختلف و متنوعی دارد که یکی از آن‌ها کمک مادی به نیازمندان است. هر مساعدتی که موجب رفع مشکلی از زندگی بنده‌ای از بندگان خداوند شود، به نوعی صدقه به‌شمار می‌رود.

تولیت آستان قدس رضوی به سفارش‌های خداوند برای دستگیری از نیازمندان اشاره و بیان کرد: خداوند از طریق کمک به هم‌نوع راه سعادت و کمال انسانی را پیش پای بندگان خود گشوده است؛ مهم‌ترین جنبه تربیتی انفاق و صدقه، دل‌کندن انسان از تعلقات مادی و اموال دنیوی است.

مروی افزود: آدمی به اموال و ثروت خود تعلق‌خاطر دارد و این تعلقات همچون غل و زنجیری دل را محبوس می‌کند و مانع پرواز انسان به‌ سوی کمال و قرب الهی می‌شود و تا زمانی که این تعلقات همراه انسان باشد دل او همانند کبوتری در قفس است.

وی با بیان اینکه انسانی که در بند تعلقات و وابستگی‌های مادی باشد نمی‌تواند در مسیر الهی اوج بگیرد، تصریح کرد: صدقه و انفاق از جمله اعمال بسیار ارزشمند در اسلام بوده و هموارکننده راه رهایی انسان از تعلقات دنیوی و کسب نورانیت است؛ کسی که بتواند خود را از تعلقات مادی آزاد کند، رهایی از دیگر وابستگی‌ها برای او آسان می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به جایگاه ۲ فریضه نماز و زکات در اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: در قرآن هر کجا نماز آمده در کنارش نیز به زکات اشاره شده است. نماز ارتباط محض انسان با خداوند است که در قرآن همراه با زکات آمده زیرا این ۲ موجب طهارت معنوی و مادی انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه زکات، صدقه و انفاق نقش مهمی در تعالی روح آدمی دارد، گفت: زکات موجب پالایش روح و مکملی برای نماز است. پیوستگی این ۲ فریضه واجب در قرآن به این معناست که اگر انسان می‌خواهد نماز معراجش باشد، باید خود را از وابستگی‌های مادی رها کند که زکات عامل رهایی از تعلقات است.

مروی به دیدگاه اسلام نسبت به مقوله فقر اشاره و عنوان کرد: از منظر اسلام فقر ناپسند است و انسان باید تلاش کند که خود را از فقر و احتیاج نجات بخشد اما تعلق‌ خاطر به ثروت و اموال نیز مذموم است؛ اسلام فقر را توصیه نمی‌کند بلکه تعلق‌خاطر به اموال را ناشایست می‌داند.

تولیت آستان قدس رضوی کوشش در راه رفع مشکلات نیازمندان را سیره ائمه اطهار(ع) و اولیاء دین معرفی کرد و ادامه داد: رسیدگی به مشکلات و احوالات مردم و گره‌گشایی از زندگی دیگران مورد اهتمام حضرات معصومین(ع) بوده است. مقام معنوی و عرفانی ائمه اطهار(ع) برای ما قابل درک نیست اما آنچه که برای ما در دسترس و قابل‌ فهم بوده، سلوک این بزرگواران است.

وی با اشاره به ماجرای بخشیدن پیراهن نو به فقیر در شب عروسی از سوی حضرت فاطمه زهرا(س) عنوان کرد: حضرت زهرا(س) در شب عروسی از لباس عروسی خود گذشت و به بشریت درس بزرگی داد که انسان باید آنچه را که دوست دارد، انفاق کند تا بتواند خود را از تعلقات و بندهای وابستگی‌ رها سازد.

مروی با اشاره به آیه شریفه «لَن تَنالُوا البِرَّ حَتی تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه انسان را به انفاق آنچه دوست دارد، سفارش می‌کند. انسانی به سعادت و کمال خواهد رسید که در راه کسب رضایت الهی، انسانیت و نیکوکاری بتواند از اموال و دارایی‌های دنیوی که دوست دارد، بگذرد.

مروی صدقه و انفاق را یکی از راه‌های افزونی رزق و فراوانی مال دانست و با اشاره به داستان‌هایی از دستگیری ائمه اطهار(ع) از فقرا گفت: از دیدگاه اسلام کمک کردن به دیگر مخلوقات خداوند اعم از انسان یا حیوان ارزشمند و موجب اجر و ثواب الهی است. انسان با کمک به تمام موجودات زمین تا آنجا که از دستش ساخته است و توان دارد، می‌تواند موجب خشنودی خداوند و کسب رحمت الهی شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، وی خطاب به خیرانی که به نام امام رضا(ع) زمینه آزادی مادران و بانوان جرائم غیر عمد و بدهکار مالی از زندان را فراهم می‌کنند، گفت: کمک شما برای آزادی عده‌ای از بانوان بدهکار مالی از زندان به نام امام رضا(ع) موجب بازگرداندن دوباره زندگی این افراد و احیای خانواده‌های آن‌هاست که بدون تردید خوشنودی و رضایت حضرت رضا(ع) را به دنبال خواهد داشت. تلاش خیران برای رفع مشکلات مردم در راستای عمل به سیره ائمه اطهار(ع) بوده و موجب خوشنودی آن حضرات و سعادت خیران است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آستان قدس رضوی تولیت آستان قدس رضوی ع حرم مطهر رضوي جشن گلريزان آزادی زندانیان آزادی زندانیان غیر عمد ولادت حضرت زینب س تولیت آستان قدس رضوی تعلقات مادی ائمه اطهار ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۰۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی همسنگران نیروی انسانی لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ سومین گردهمایی همسنگران نیروی انسانی لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب در اراک برگزار شد.

در این گردهمایی که با عنوان «یاد یاران» برگزار شد، همسنگران و رزمندگان دوران هشت سال حماسه و ایثار به بازخوانی و روایتگری خاطرات این دوره پرداختند.

سردار کریمی فرمانده سپاه روح الله گفت: در گردهمایی رزمندگانی از استان‌های زنجان، قزوین، قم، سمنان، تهران، یزد، مازندران و استان مرکزی حضور داشتند که علاوه بر دیدار دورهمی وقایع، اتفاقات و خاطرات دفاع مقدس را بازگو و آن را به عنوان یک گنجینه ثبت و ضبط می‌کنند تا به نسل آینده انتقال دهند.

یار محمدی جزو ادوار مسئولان پرسنلی لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب هم گفت: رزمندگانی که در این دورهمی حضور دارند، واحد پرسنلی لشکر علی ابن ابی طالب در بحث مدیریت منابع انسانی هستند که هم گزینش و استخدام و هم به کارگیری همه خدمات تا بعد از پایان خدمت که در عضویت‌های مختلف مسئولیت داشتند و این‌ها جوان‌هایی بودند که تقریبا تا پایان سال ۶۷ نیروی انسانی در لشکر را مدیریت کردند.

یار محمدی با عنوان اینکه این گردهمایی دوسالانه در استان‌های مختلف که در تشکیل لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب نقش داشتند برگزار می‌شود، افزود: ما در این برنامه علاوه بر یادآوری دوران دفاع مقدس به دنبال تدوین عملکرد واحد پرسنلی لشکر در دوران دفاع مقدس هستیم.

در پایان از خانواده شهدای واحد پرسنلی نیز تجلیل شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رهایی دو زندانی از پای چوبه دار در مشگین شهر
  • گروگان ۵۶ ساله از دست آدم‌ربایان در شیراز رهایی یافت
  • رهایی گروگان ۵۶ ساله از دست آدم ربایان در شیراز
  • رهایی گروگان ۵۶ ساله در شیراز
  • (ویدیو) مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!
  • تولید محتوا با هوش مصنوعی جایگزین تولید محتوای انسانی شده است؟
  • دولت برای تصویب لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران اقدام کند
  • گردهمایی همسنگران نیروی انسانی لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب
  • انتقاد امام جمعه همدان از توجه به ارزش‌های مادی در مدارس
  • جنایتی که تصاویر پهپاد اسرائیلی فاش کرد