Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه هم اندیشی قرارگاه رسانه‌ای شورای شهر اهواز با موضوع «مدیریت سگ‌های بلا صاحب» با حضور سیاوش محمودی رئیس شورای شهر اهواز، محمدمهدی مطیعی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اهواز، امرالله مردانی رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز در این جلسه با ارائه آماری در خصوص حیوان گزیدگی در سطح شهرستان اهواز اظهار کرد: یک هزار و ۳۲ مورد حیوان گزیدگی در سال ۹۴، یک هزار و ۲۱۹ مورد حیوان گزیدگی در سال ۹۵، یک هزار و ۴۱۸ مورد حیوان گزیدگی در سال ۹۶، یک هزار و ۴۷۵ مورد حیوان گزیدگی در سال ۹۷، یک هزار و ۵۳۷ مورد حیوان گزیدگی در سال ۹۸، یک هزار و ۶۷۱ مورد حیوان گزیدگی در سال ۹۹ و همچنین در هشت ماهه اول امسال نیز یک هزار و ۸۳۵ حیوان گزیدگی در اهواز گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردانی ادامه داد: به صورت میانگین هر نوبت درمان یک فرد (با وزن ۶۰ کیلوگرم) برای واکسن و سرُم هاری قریب به ۹ میلیون تومان است؛ بنابراین در سال‌های اخیر ۸۲ میلیارد تومان برای افراد گزیده شده هزینه شد که می‌توان این مبلغ را برای بخش دیگری از بهداشت درمان هزینه کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر فرد دچار هاری شد، یک بیماری ۱۰۰ درصد کشنده است و باید این هزینه‌ها را انجام داد، تصریح کرد: سگ‌های بلا صاحب یک معضلی شده که در همه مناطق قابل مشاهده هستند.

پرورش سگ در اهواز

رئیس شورای شهر اهواز نیز در این جلسه بیان کرد: مردم مطالبه همیشگی برای ساماندهی این سگ‌های بلا صاحب دارند که در شورای شهر اهواز، کمیسیون محیط زیست شورای شهر موضوع سگ‌های بلا صاحب را پیگیری می‌کند.

محمودی اضافه کرد: در حوزه شهرداری نیز سازمان پسماند به عنوان متولی باید این کار را پیگیری کند؛ البته همه شهرداران مناطق و دیگر سازمان‌ها باید به این موضوع ورود کنند و همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی یادآور شد: سگ‌های تزئینی در خانه‌ها نگهداری و با ماشین گردانی در سطح شهر به معرض نمایش گذاشته می‌شود؛ برخی‌ها حتی در حال پرورش سگ در یکی از نقاط اهواز هستند.

رئیس شورای شهر اهواز عنوان کرد: سگی که شکاری و یا نگهبان باشد، ماهیت دارد و در اسلام برای آن حد و حدود مشخص شده است؛ تمام عالم، موجودات، آسمان و زمین برای انسان آفریده شده و اگر بنا باشد یک موجود آسایش انسان، مسیر رشد و کمال آن را تهدید کند بر اساس دین، اسلام و شرع اولویت با انسان است.

محمودی با اشاره به اینکه زنده گیری و نگهداری سگ‌ها در سایت مربوطه جزو برنامه‌های سازمان پسماند شهرداری اهواز است، اظهار کرد: در برخی از خانواده‌ها مسئله فرهنگی وجود دارد که سگ جای فرزند و همسر را می‌گیرد؛ این موضوع به خانواده‌ها، فرهنگ اسلامی و ارزش‌های دینی آسیب می‌زند.

وی با اشاره به اینکه فعالان هر حوزه نیز وظیفه تذکر و پیگیری بر عهده دارند، عنوان کرد: مسئولان با فعالیت افراد مختلف در قالب فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد فعال‌تر می‌شوند ولی گاهی جای برخی موضوعات عوض شده و صرفاً از حیوانات حمایت می‌شود و این در حالی است که برخی مواقع همین حیوان به کودکان بسیاری آسیب می‌زند.

افزایش سگ‌های خانگی در اهواز

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز در این جلسه عنوان کرد: در خصوص مسائل فرهنگی باید گفت که مشکل اصلی کشور و همچنین اهواز موضوعات فرهنگی است؛ تا فرهنگ شهر و جامعه درست نشود، هیچکدام از مسائل درست نمی‌شود.

محمود ثابت قدم با اشاره به اینکه شهر قانونمند و شهروند قانون مدار اگر در جامعه محقق شد بالای ۸۰ درصد مشکلات حل می‌شوند، افزود: نحوه مطالبه گری را گاهی بلد نیستیم و به جای پرداختن به اصل موضوع وارد حاشیه و جوانب می‌شویم.

وی با اشاره به علاقمندی این سازمان برای دریافت نقد، پیشنهادات و مطالبه گری فعالان تصریح کرد: وقتی انسان در طبیعت دخالت کند، اکوسیستم طبیعت به هم می‌ریزد؛ توازن محیط زیست بر اساس خلقت مشکلی نداشته ولی انسان گاهی این توازن را به هم می‌ریزد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز تشریح کرد: اگر از سگ حمایت کنیم دیگر موش و گربه در شهر نمی‌بینیم و توجه به سگ ضایع کردن حق بقیه حیوانات است؛ سگ ذاتاً حیوان اهلی نیست بلکه گاهی برای خود قلمرو تعیین و حتی با همدیگر دعوا می‌کنند.

ثابت قدم با اشاره به اینکه در نقد به عدم حذف سگ‌های بلا صاحب یا ضعف متولیان در عقیم سازی آنها باید به نکته مهم میزان زاد و ولد سگ در سال توجه کرد، گفت: وقتی غذا برای سگ‌ها یا دیگر حیوانات شهری فراهم شود، تولید مثل آنها افزایش پیدا می‌کند که در مقابل بهداشت عمومی شهر رابطه مستقیم با حیوانات شهری دارد.

وی در خصوص سمن‌های حامی حقوق حیوانات بیان کرد: حامیان حقوق حیوانات نظرات خود را بیان و حتی معضلات را نیز اعلام می‌کنند ولی هنگامی که باید پای عمل بیایند، اقدام لازم را انجام نمی‌دهند؛ همچنین در دیگر شهرها حامیان حقوق حیوانات به صورت رسمی بخشی از کار جمع آوری، فعالیت برای محل عقیم سازی و نگهداری، واکسیناسیون و یا غذا رسانی را برعهده گرفته‌اند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با اشاره به اینکه برای کنترل جمعیت سگ‌های بلا صاحب سال ۸۸ دستورالعملی از سوی وزارت کشور ابلاغ شده ادامه داد: کارگروه خاص این کار اعضای مشخصی از جمله محیط زیست، دامپزشکی، جهاد کشاورزی و شهرداری دارد؛ لذا در دستورالعمل وظایف هر نهاد تعیین شده و باید بر اساس آن تقسیم کار صورت بگیرد ولی در حال حاضر انگشت اشاره فقط به سمت شهرداری نشانه می‌رود.

ثابت قدم انتقاد کرد: علاوه بر سگ‌های بلا صاحب شاهد افزایش سگ‌های خانگی هم هستیم؛ بخشی از آمار حیوان گزیدگی شامل حیوانات خانگی هم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عمل و دوره نقاهت عقیم سازی برای هر سگ بیش از یک میلیون تومان هزینه دارد، تأکید کرد: در کوتاه مدت نمی‌توان انتظار کنترل جمعیت سگ‌ها را داشت؛ بخشی از مرکز عقیم سازی سگ‌ها در صفیره قبلاً انجام می‌شد و زمان تعطیلی سایت به سرقت رفت که در حال حاضر تجهیز و کار مابقی آن نیز در دست اقدام است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز عنوان کرد: سایت نگهداری سگ‌های بلا صاحب نزدیک به پارک شهروند ۳.۸ هکتار است که باید بخش بندی و بعد کار تقسیم بندی سگ‌ها صورت بگیرد؛ کار تسطیح، آماده سازی و دیوارکشی آن را با هزینه‌ای بیش از ۱۵ میلیارد ریال انجام داده‌ایم.

نبود آمار دقیق از سگ‌های ولگرد در اهواز

به گزارش خبرنگار مهر، بنا به اعلام مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز آمار دقیقی از تعداد سگ‌های بلا صاحب در اهواز وجود ندارد و این ارقام بین چهار تا ۱۰ هزار متغیر اعلام می‌شود؛ هرچند شهرداری اهواز و سازمان پسماند سال‌ها قبل نسبت به فعال شدن سایت صفیره اطلاع رسانی‌هایی را انجام داده بود ولی هیچ وقت خروجی کار این سایت آن طور که باید مورد قبول حامی انجمن حیوانات قرار نگرفت.

همچنین اگر سالانه حداقل ۵۰۰ قلاده سگ بلا صاحب از سوی این سایت عقیم سازی و نگهداری می‌شد شاید دیگر شاهد افزایش آمار حیوان گزیدگی در سطح شهر اهواز نبودیم.

هیچ عقل سلیمی آسیب رسانی سگ‌های بلا صاحب و هار به انسان را تأیید نمی‌کند، ولی قطعاً حامیان حقوق حیوانات و دیگر شهروندان نیز خواستار حذف صحیح و بدون آزار سگ از سیمای شهری هستند و هرگز با برخوردهای غلط زنده گیری این حیوان موافق نیستند.

پاییز ۸۷ وزارت کشور با همکاری سازمان همیاری شهرداری‌ها دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلا صاحب را به استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ کرد؛ بر اساس این دستورالعمل معاون امور عمرانی استانداری به عنوان رئیس و مدیرکل دفتر امور شهری استانداری به عنوان دبیر کارگروه و همچنین نماینده معاونت سیاسی و امنیتی استاندار، مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری، نماینده شورای اسلامی استان، معاون خدمات شهری شهرداری مرکز استان، نماینده شهرداران، مدیرکل حفاظت از محیط زیست، معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان، نماینده نیروی انتظامی، نماینده دادستانی، مدیرکل دامپزشکی، مدیرکل صدا و سیما، رئیس انجمن حمایت از حیوانات، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری نماینده دهیاران استان نیز دیگر اعضای این کارگروه هستند.

بعد از ابلاغ این دستورالعمل معاون عمرانی وزیر کشور بارها به معاونان عمرانی استاندارها اعلام کرد که این دستورالعمل را اجرایی و با هرگونه تخطی در این زمینه برخورد شود.

کد خبر 5371752

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای شهر اهواز شهرداری اهواز سگ های ولگرد بوشهر ویروس کرونا آمار کرونا روز دانشجو کرمانشاه سانحه تصادف گرگان عکس استانها آلودگی هوا شیراز ایلام مراسم تودیع و معارفه قاسم سلیمانی مورد حیوان گزیدگی در سال شورای شهر اهواز سگ های بلا صاحب حقوق حیوانات محیط زیست عقیم سازی یک هزار بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۰۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: برای مقابله با بی حجابی نیازی به قانون جدید نیست

روزنامه کیهان نوشت: علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت طی گفت‌وگویی درخصوص اظهاراتی مبنی بر موکول کردن ساماندهی وضعیت عفاف و حجاب به پذیرش بار مالی آن از سوی دولت، تاکید کرد: اخیراً مکاتبه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی مجدداً درخصوص ماده‌ای صورت گرفته بود که در آن ماده قید شده هزینه‌های حمایت از فرهنگ عفاف و تقویت بنیان خانواده، به‌عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی تلقی شود و این نوعی مشوق سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد در این زمینه است.

 وی افزود: دولت طبیعتاً با اقدامات حمایتی در حوزه‌های تبلیغی، ترویجی و فرهنگ‌سازیِ مقوله‌های مرتبط با حجاب و عفاف و حمایت از بنیان خانواده موافق است و بحثی در این‌زمینه وجود ندارد. درخصوص کلّیت لایحه عفاف و حجاب نیز قبلاً گفتیم که قوانین موجود در حوزه‌های مختلف اجرائی، فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی، انتظامی و قضائی روشن است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: شاید ضرورتی به تصویب قانون نداشته باشیم و هیچ الزامی نبود که این مسئله معطل مانده باشد تا یک قانون تصویب شود که اقدامی در این‌زمینه انجام بگیرد. قبلاً رفت‌وبرگشت‌هایی در این زمینه انجام شده بود و مذاکراتی در جلسات نهادهای مختلف صورت گرفته بود و لایحه‌ای از سوی مرجع قضائی تقدیم دولت شد.

بهادری‌جهرمی ادامه داد: دولت با همراهی و همدلی و همچنین با اصلاحات حداقلی در سریع‌ترین زمان ممکن، طبق تعیین تکلیفِ قانون اساسی مبنی بر اینکه لوایح قضائی باید از مسیر دولت به مجلس تقدیم بشود، لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

وی عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد الان و یا هر مقطع دیگری هیچ مرجعِ اجتماعی، فرهنگی، انتظامی، قضائی و اجرائی معطل تصویب قانونی در این زمینه نیست و قوانین موجود تکالیف همین مراجع را در این موضوع‌های فرهنگی و اجتماعی مشخص کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: معاون وزیر کشور درباره طرح حجاب: با قوت به‌کار خود ادامه خواهد داد / یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح مخالفتی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود گشت ارشاد فقط برای دختران و زنان ایرانی است؟

دیگر خبرها

  • آمادگی آتش‌نشانی اهواز برای بارندگی پیش‌رو
  • ۴۰ هزار میلیارد ریال پروژه فعال در اهواز وجود دارد
  • ۴۰ هزار میلیارد ریال پروژه فعال در شهرداری اهواز وجود دارد
  • مانور پیشگیری از آبگرفتگی احتمالی و کمک به دفع آب‌های سطحی در معابر و خیابان‌های اهواز
  • دو مصدوم در انفجار گاز در اهواز
  • بحران غذادهی غیراصولی به سگ‌های بلاصاحب ادامه دارد
  • نرخ کرایه تاکسی در مهاباد افزایش یافت
  • ماجرای گازگرفتگی کودک کرجی چه بود؟
  • غذا دادن غیراصولی منجر به افزایش سگ‌های پرسه‌زن می‌شود
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی حجابی نیازی به قانون جدید نیست