Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@23:28:32 GMT

«میدان مشق»؛ شارع عام یا ملک خصوصی؟

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۹۱۵۸۴

«میدان مشق»؛ شارع عام یا ملک خصوصی؟

محوطه میدان مشق بر اساس تقسیم بندی شهری شارع عام محسوب می شود و مطابق قانون کسی نمی تواند ادعای مالکیت روی آن داشته باشد اما ظاهراً یکی از اهالی این میدان توجه چندانی به این قانون ندارد.

به گزارش مشرق، یکی از نمادهای قدیمی پایتخت، میدان مشق یا همان باغ ملی است که قدمت آن به حدود یک قرن پیش می رسد.

بنایی به یادگار از دوره قاجار؛ همان روزها که تهران، «طهران» بود و به تازگی مزه پایتختی را می چشید و حالا در اطراف خود موزه های مهمی همچون پست، تلگراف و تلفن، موزه ملی ایران، موزه علم و فناوری، کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه عبرت، موزه سکه بانک سپه و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دارد و در این میان ساختمان وزارت امور خارجه هم در همین میدان جا خوش کرده اما به همسایه ای پر دردسر برای اطرافیانش تبدیل شده است.

میدان مشق؛ شارع عام یا ملک خصوصی؟

ماجرا از این قرار است که این وزارتخانه هر از گاهی به بهانه های مختلف اقداماتی را در راستای محدودیت تردد به میدان مشق اعمال می کند، این در حالی است که این محوطه بر اساس تقسیم بندی شهری شارع عام محسوب می شود  مطابق قانون کسی نمی تواند ادعای مالکیت روی آن داشته باشد اما ظاهرا‍ً وزارت امور خارجه توجه چندانی به این قانون ندارد.

چرا که بر اساس مشاهدات خبرنگار با حصارکشی های صورت گرفته از ضلع غربی خیابان کوشک به سمت سی تیر و همچنین ضلع شرقی خیابان کوشک به سمت هتل فردوسی اختیار خیابان هایی که موزه های ملی، پست و ملک در آن ها قرار دارند به دست این وزارتخانه افتاده و در روند بازدید از موزه های اطراف، مشکلات جدی ایجاد کرده است.

تبدیل میدان مشق به پارکینگ وزارت خارجه

بهانه های این وزارتخانه برای بسته نگه داشتن درها به همین جا ختم نشده، چون روزهای پنجشنبه و جمعه علاوه بر درهای اطراف، در اصلی باغ ملی هم به روی گردشگران و شهروندان بسته است، البته ۳ ماه پیش و با اعتراض موزه های اطراف وزارت امور خارجه، روزهای پنجشنبه از این قاعده مستثنی شد، اما همچنان روزهای جمعه که به اصطلاح «گل گردشگری» به حساب می آید و مردم در پساکرونا و با بهبود شرایط مایل به بازدید از موزه ها هستند، با درهای بسته مواجه می شوند.

حالا مدتی است که محوطه باغ ملی که با منطق وزارت امور خارجه بیشتر به یک ملک شخصی تبدیل شده، به محلی برای پارک خودروهای این وزارتخانه بدل شده است، در واقع محوطه ای که باید محل تردد گردشگران باشد جای خود را به یک پارکینگ شخصی داده، در حالی که وزارت امور خارجه یک پارکینگ طبقاتی بزرگ در خیابان سخایی دارد.

اینجا «عکسبرداری ممنوع!» نیست

تمام این موضوعات در کنار رفتارهای نامناسب و بعضاً خشونت آمیز کارکنان این وزارتخانه در مواجه با مردم و گردشگرانی که برای عکاسی از این محوطه به باغ ملی می آیند، به مرور زمان پاخور گردشگر را در این مکان کمرنگ می کند، این در حالی است که در هیچ کجای محوطه میدان مشق تابلویی با عنوان «عکسبرداری ممنوع!» نصب نشده اما متأسفانه نگارنده هم تجربه برخورد تند و زننده یکی از همین افراد را هنگام عکاسی در محوطه باغ ملی داشته است.

ای کاش متولیان امر به این موضوع واقف باشند که این انحصارطلبی از سوی وزارت امور خارجه نه تنها موزه های اطراف را متضرر می کند بلکه باعث می شود در شرایط فعلی که شیوع کرونا کمتر و نیاز به حضور گردشگر بیشتر حس می شود، گردشگران را هم از حضور در قلب پایتخت دلزده کند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت وزارت امور خارجه قانون فردوسی موزه ملی ملک موزه ملی ایران قیمت های روز در یک نگاه وزارت امور خارجه میدان مشق باغ ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۱۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا ناقض حقوق بشر شناخته شدند

پنج واحد از ارتش رژیم صهیونیستی به علت حوادث قبل از جنگ غزه، از سوی آمریکل ناقض حقوق بشر شناخته شدند.

به گزارش میزان، طبق گزارش تایمز اسرائیل و بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا پنج واحد از ارتش اسرائیل مسئول «نقض فاحش حقوق بشر» در حوادث بیرون از غزه شناخته شدند.

بر این اساس حوادثی که وزارت خارجه آمریکا به آن اشاره دارد مربوط به کرانه باختری و قبل از تحمیل جنگ رژیم صهیونیستی در غزه است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این راستا مدعی شده است که چهار واحد از آن‌ها تخلفات را جبران کردند درحالیکه اسرائیل در رابطه با واحد پنجم اطلاعات اضافی ارائه کرده و گفتگو‌ها در اینباره ادامه دارد.

گفتنی است این اظهار نظر درحالی است که آمریکا تصمیم به خودداری از تحریم واحد پنجم به نام نتسح یهودا گرفته است.  

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۵ واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا ناقض حقوق بشر شناخته شدند
  • نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ریاض
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • بازدید سفیر ازبکستان از موزه افتخارات سپاهان
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد