Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@11:11:32 GMT

سلطان پیرغیب؛ زیارتگاه عاشقان و دلدادگان اهل بیت(ع)

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۹۱۹۹۹

سلطان پیرغیب؛ زیارتگاه عاشقان و دلدادگان اهل بیت(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، همواره در طول تاریخ اسلام و حیات جامعه اسلامی نه تنها مفهوم امامت و تشخیص امام بلکه هر گونه پیوند و ارتباط با اهل بیت و ائمه معصومین چه به لحاظ سببی و چه نسبی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بوده است؛ حتی صحابه، یاران، دوستان و محبین ایشان نیز شان و مقامی والا داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یاد و زیارت پاکان و معصومان آدمی را در مسیر پاکی و عصمت قرار می دهد و انسان را بیش از پیش به خدا نزدیک می کند و هم چنین متعلقان اولیای الهی مقدس و منشا اثر دانسته می شوند از این رو زیارت اولیا و تبرک جستن به آن ها دارای اثر خواهد بود.

امروزه نقش مذهب و عقاید مذهبی در بهداشت روانی و سلامت روحی بسیار مورد توجه محققان و دانشمندان قرار گرفته است و منجر به انجام تحقیقات بسیار متعدد و متنوع شده است و در نتیجه همه این تحقیقات نقش مثبت و موثر مسائل دینی و مذهبی را در بهداشت روانی تایید می کند.

به دلیل تاکید بسیار بر زیارت و آثار فردی و اجتماعی آن ما در این جا به معرفی یکی از این امامزاده های جلیل القدر، سلطان پیرغیب می پردازیم که در ۳۰کیلومتری فیروزآباد در روستای جبل النارویه قرار دارد و امیدواریم شما دوستان برای یک بار هم که شده این سفر زیارتی، سیاحتی را تجربه کنید و از آثار و کرامات این امامزاده عزیز بهره مند شوید.

امامزاده سلطان پیرغیب در فاصله ۳۰کیلومتری شهرستان فیروزآباد قرار دارد و برای رسیدن به این زیارتگاه در جاده فیروزآباد به سمت قیر حرکت می کنیم و بعد از پشت سر گذاشتن بخش جایدشت به یک دوراهی می رسیم که جبل النارویه نام دارد؛ منطقه ای زیبا و سرسبز، که هر دو طرف آن را درختانی از بنه و بادام کوهی محاصره کرده اند و زیبایی آن چشم ها را به خود خیره می کند.

اگر فصل بهار را برای مسافرت انتخاب کنید زیبایی این منطقه چند برابر می شود؛ درختانی زیبا و سربه فلک کشیده چنان در کنار هم صف آرایی کرده اند که دوست داری ساعت ها همان جا بنشینی و به این زیبایی هایی که تمامی ندارد خیره شوی و روح و روان خود را جلا دهی.

جبل النارویه معرب کوه آتش است که در شرق و جنوب شرقی فیروزآباد است و به گفته ریش سفیدان نام این کوه، کوه نوران بوده چون در گذشته خورشید فیروزآباد از این سمت طلوع می کرده است و در گویش امروزی ها این کوه و طایفه ای که در آن مستقر است کوهنارو می خوانند و این طایفه فارس زبان و با گویشی اصیل کمی مایل به لری با هم صحبت می کنند.  

بعد از پیمودن مسافتی کوتاه در جاده ای پرپیچ و خم که البته در این مسیر با سرعت کم و با احتیاط رانندگی کنید تا سفری بی خطر داشته باشید، از دور تابلوی امامزاده در دل غار پیدا می شود؛ برای رفتن به داخل امامزاده باید ماشین خود را در قسمت پایین پارک کنید و در زیر درختان سکوهای تمیز و مرتب وجود دارد که می توانید دقایقی را در آن جا استراحت کنید و خستگی از تن بزدایید و بعد از آن وضویی بگیرید و به داخل امامزاده مشرف شوید.

برای زیارت امامزاده باید از پله هایی که به سمت امامزاده ساخته شده است بالا رفته تا به دهانه غار برسید و بعد از عبور از دالانی تنگ و مرطوب به طول تقریبی ۲۰متر به محوطه اصلی غار امامزاده می رسید و در انتهای راهروی ورودی غار یک اتاق گونه ای وجود دارد که در آن معجر ساخته اند؛ در این زیارتگاه اصلا قبری وجود ندارد ولی مردم به آن سر می زنند و از آن طلب حاجت می کنند.

به اعتقاد مردم این شهرستان تا چند سال پیش سنگ یا گچ در ورودی این زیارتگاه چسبانده بودند که روی آن جای پای برهنه فرو رفته بود و مردم آن را به جای پای محمدحنفیه نسبت می دادند که متاسفانه این تکه سنگ قدیمی هم از سوی سارقان میراث فرهنگی ربوده شده است.

مردم طبق داستانی که با جزئیات نقل می کنند؛ تاریخ این زیارتگاه را به تاریخ آغازین اسلام در ایران نسبت می دهند و می گویند این مکانی است که محمدحنفیه از دست دشمن خود را به کوه زده و کوه شکافته شده و بعد از وارد شدن در شکاف غیب شده است.

شما می توانید بعد از رسیدن به داخل غار زیارت کنید و نماز بخوانید و حاجات خود را با این امامزاده جلیل القدر و صاحب کرامت در میان بگذارید و مطمئن باشید که دست خالی از این مکان مقدس بیرون نخواهید رفت چون اهالی این منطقه می گویند در طول سال شاهد افرادی هستیم که حاجات خود را از این امامزاده گرفته اند و قربانی کرده و نذری پخش می کنند.

علاوه بر زیارت می توانید ساعت ها در همان حوالی به گردش بپردازید و از این طبیعت بکر و دوست داشتنی لذت ببرید و از آلودگی هوا و سر وصدا و شلوغی شهر رهایی یابید و به دلیل وجود پیچ و خم در جاده سعی کنید تا هوا روشن است به سوی خانه حرکت کنید تا سفری خوب و به یادماندنی برایتان رقم بخورد و خاطره شیرین آن را برای اطرافیان تعریف کنید تا آن ها هم طعم شیرین این سفر را بچشند.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: معرفی مناطق گردشگری شهرستان فیروزآباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۱۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، بمناسبت روز زمین پاک طرح جمع آوری و پاکسازی حریم و محیط پیرامونی امامزاده و تالاب پیرسلمان تنها تالاب زنده استان همدان از زباله با حضور کارکنان اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان و شهرستان، همکاران شرکت صنعتی صبا نور، مدیران  دستگاه‌های اجرایی اسدآباد و جمعی از دوستداران محیط زیست در راستای حفاظت از طبیعت و پاکیزگی محیط از زباله انجام شد.

تالاب پیرسلمان در بیست کیلومتری شهر اسدآباد و در مجاورت امامزاده پیرسلمان قرار دارد و مساحت این تالاب سه هکتار میباشد که به عنوان تالاب زنده استان شناخته میشود.

دیگر خبرها

  • میمند همچون نگینی در فیروزآباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد
  • سقوط مرگبار ون در محور صیدون به امامزاده عبدالله
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید
  • زورخانه حیدر کرار بندرعباس میزبان عاشقان ورزش زورخانه‌ای
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) رسید / تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • سخنرانی رئیس جمهور در امامزاده حسن(ع) تهران
  • ویدیو/ خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت
  • ویدیو/ خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت در دل طبیعتی چشم‌نواز