Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:35:28 GMT

از مستندسازی جنگ تا حکایت یک جسارت در حقیقت

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۹۲۰۵۰

با برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره سینما حقیقت و کارگاهی درباره مستندسازی در مناطق جنگی و اعلام جزییات برنامه بزرگداشت ارد عطارپور اولین روز این رویداد سپری شد.

به گزارش ایسنا، ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی،  سعید فرجی در ابتدای کارگاهی با عنوان مستندسازی در مناطق جنگی با بیان اینکه او را بیشتر به عنوان عکاس و مستندساز بحران می‌شناسند، گفت تا امروز تجربه‌های متفاوتی از زلزله‌های بم و ورزقان و جنگ سوریه و لبنان تا بحران افریقا داشته که هر کدام ملزومات خاص خود را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




این مستندساز حوزه بحران درباره اینکه «آیا بیش از سفر به یک منطقه بحرانی باید طرحی داشته باشیم یا نه؟» گفت: اساسا خود اسم بحران نشان می‌دهد که با اتفاقات لحظه‌ای مواجهیم. ممکن است جنگ سوریه را داشته باشیم که هشت سال در جریان بوده و طرحی را از پیش برایش در نظر بگیریم. اما بخش زیادی از تجربیات من در مورد اتفاقات لحظه‌ای بوده است. همچنین دوستان زیادی را دیده‌ام که در مسیر رسیدن به منطقه به طرح موردنظر فکر می‌کنند. اما مهم‌ترین نکته این است که یک روزه نمی‌توانیم مستندساز بحران شویم. ملزومات این فضا است که کمک می‌کند پیش از سفر، حدس بزنید به احتمال زیاد چه اتفاقاتی می‌افتد؟ حتی تحقیقات در مسیر هم کمک کننده است تا وقتی به مقصد رسیدید با اتفاقات غیر منتظره‌ای مواجه نشوید. مثلا زلزله‌ها تا حدی شبیه هم هستند یا جنگ‌ها. بخشی از این‌ها، تجربه‌هایی است که قبلا دیده‌اید.
فرجی در ادامه از تجربه خود در فلوجه عراق گفت و یادآور شد: خیلی وقت‌ها از آدم‌های کم تجربه می‌بینم که طرحی در ذهنشان دارند و تلاش می‌کنند آن را انجام دهند در صورتی که در این اتفاقات، این ما نیستیم که حادثه را تعیین می‌کنیم. من تا زمانی که وارد منطقه نشده‌ام، نمی‌دانم اتفاق درست چیست و تازه وقتی فهمیدم هم، باز این من نیستم که تصمیم می‌گیرم چه اتفاقی رخ دهد. مثلا گاهی حتی برای گرفتن یک فریم عکس ممکن است فرمانده نظامی تصمیم بگیرد که این فریم ثبت نشود.


نویسنده کتاب «روایت سفرهای زائران مناطق جنگی» تصریح کرد: تجربه نشان داده که به چند طرح نیاز داریم؛ نه یک طرح. تا بتوانیم با توجه به شرایط منطقه، یکی را انتخاب کنیم. از طرفی، تجربه کمک می‌کند که اگر طرحی دارید، وقتی وارد میدان شدید نسبت به آن منعطف باشید و فکر کنید چطور می‌توان کاری کرد که نزدیک‌ترین حالت به ایده اولیه‌ام باشد. اما خوب است که در مسیر رسیدن به مقصد، درباره اقلیم منطقه و بافت زندگی مردم و جنگی که در حال وقوع است مطالعه کنیم و ببینیم چه کار می‌توانیم بکنیم و در عین حال دگم نباشیم. این ها کمک می‌کند تا بتوانیم با دست پر برگردیم.
فرجی همچنین از تجربه ساخت مستند جنگی در کشور لبنان و تفاوت‌هایی گفت که در مناطق مختلف این کشور وجود دارد و تاکید کرد: پیدا کردن راهنمایی که منطقه را بشناسد بسیار مهم است؛ چنین کسی حتی می‌تواند به امکان اجرای ایده‌های شما هم کمک کند و با ارتباطاتی دارد، کار شما را تسهیل کند.


کارگردان مستند «جهان اکثریت» در ادامه به موضوع توجه به کیفیت در عین توجه به امنیت گروه اشاره کرد و گفت: گاهی دوستان سوال می‌کنند که برای فیلمبرداری در مناطق جنگی از چه وسیله‌ای استفاده کنیم؟ چون در فضایی اکشن کار می‌کنیم، بهتر است از دوربین‌هایی استفاده کنیم که لرزش‌گیر باشد. ضمن اینکه اغلب نمی‌توانید در چنین فضایی، تصویربردار و صدابردار همراه خود ببرید و گاهی مجبورید از یکسری امکانات بگذرید تا چیزی را که در ذهن دارید در عین حفظ امنیت سایر اعضای گروه، به دست بیاورید. گاهی یک تیم مستندساز بحران تنها دو نفر عضو دارد. بنابراین باید هم فکر کنید که چطور می‌توانید هم تصویر خوب بگیرید و هم اینکه چطور زنده بمانید! این موارد، کمک می‌کند که در شرایط جنگی خبره‌تر عمل کنید. 


فرجی با تاکید بر اینکه «گاهی لازم داریم اطلاعات نظامی هم داشته باشیم.» یادآور شد: مثلا اطلاع از وجود تله‌های انفجاری بسیار کارگشاست؛ چون تله‌ها از مهم‌ترین چیزهایی هستند که جان مستندسازان جنگی را به خطر می‌اندازند. در نهایت باید بدانیم که در مستندسازی جنگ، مهم‌ترین مساله این است که چطور باید زنده بمانیم؟ اگر با اطلاعات ناقص وارد منطقه شویم حتی باز کردن یک در اشتباه، می‌تواند آخرین کارمان باشد.


او همچنین با اشاره به تفاوت بین خبر و فیلم مستند خاطرنشان کرد: وقتی وارد مناطق بحرانی می‌شویم، دو گروه رسانه داریم؛ خبری و مستندنگار. بیشترین تلفات هم در نیروهای خبری است چون می‌خواهند به‌طور لحظه‌ای با عملیات جلو بروند و همین موجب خطا و از دست رفتن جان آن فرد می‌شود. مستندساز نیاز به صبر کردن دارد؛ و وقتی کار خبرنگار تمام می‌شود، تازه کار مستندساز شروع می‌شود. اگر این تفاوت را نشناسیم ممکن است جوگیر شویم. چراکه فضای جنگی هیجان‌انگیز و در عین حال ترسناک است.


کارگردان مستند «عکاسی زیر آتش» با اشاره به اینکه گاهی برای ساخت یک مستند نباید در میدان، که باید در کنارش باشی، تصریح کرد: وقتی در چنین فضایی وارد می‌شوید، سعی کنید آرام باشید. باید بتوانید درد و رنج سوژه‌تان را باید بفهمید تا فیلم‌تان تاثیرگذار باشد. تا وقتی آن درد و ترس را حس نکرده باشید کاری که انجام می‌دهید هم حاوی این حس نخواهد بود. من حتی گاهی دوربین‌هایی که با آنها تصاویری را برای مستندهای قدیمی‌ام ضبط کرده‌ام نمی‌فروشم؛ چون انقدر پشت آنها گریه کرده‌ام با خودم می‌گویم اینها هم درد و رنج را تجربه کرده‌اند.


فرجی ادامه داد: در چنین موقعیت‌هایی، شما مرگ و آوارگی می‌بینید و مهم است که حس موقعیت‌ها را منتقل کنید؛ حتی اگر مستند شما از نظر تصویر و کادربندی و وضعیت فنی، کیفیت پایینی داشته باشد در چنین صورتی می‌تواند اثرگذار باشد. اگر متوجه این موضوع نشویم، ما تنها حمل کننده دوربین خواهیم بود؛ کسی که حتی جانش را هم بیهوده به خطر انداخته است.


او همچنین با اشاره به اینکه از طرف دیگر، شرایط ورود به مناطق جنگی سخت است تاکید کرد که باید زمینه آن از طرف دولت و نهادهای مرتبط فراهم شود.


این مستند ساز بحران همچنین به موضوع اهمیت قصه در تدوین مستند اشاره کرد و گفت: ما جایی برنده‌ایم که قصه داشته باشیم. اگر قصه را خوب تعریف کنیم، حتی اگر کیفیت تصویر و صدا پایین باشد هم فیلم ما جواب می‌دهد. بخشی از روند قصه‌گویی، روی میز تدوین‌گر اتفاق می‌افتد. مثلا تدوین‌گر است که تصمیم می‌گیرد داستان یک واقعه را از میانه یک عملیات تعریف کند. اساسا ترکیب یک تیم تولید در میدان و یک تدوین‌گر با تجربه، باعث می‌شود که مخاطب خود را دچار جو نکنیم. بلکه در فضایی آرام او را می‌نشانیم تا برایش قصه‌ای را تعریف کنیم.


فرجی با اشاره به اینکه «اگر تدوین‌گر، داستان درستی را از کارگردان نگرفته باشد، نمی‌تواند فیلم خوبی آماده کند.» یادآور شد: یک تدوین‌گر خوب، کارگردان دوم فیلم است و بسیار می‌تواند به او کمک کند. برای همین گاهی باید اجازه بدهیم که تدوین‌گر، تصاویر ما را انتخاب کند. چون ما خودمان در آن محیط بوده‌ایم و نسبت به سوژه‌ها جانب‌داریم. اما تدوین‌گر، تصویر را می‌بیند. اصلا همین که من، در میدان جنگ درگیر مرگ و زندگی هستم، وادارم می‌کند تصاویری را انتخاب کنم که شاید ربطی به قصه نداشته باشند. برای همین باید برای انتخاب تصاویر، به تدوین‌گر فضای کافی دهیم. اگر این ارتباط درست اتفاق بیفتد، با فیلم تاثیرگذاری طرف خواهیم بود. 


توجه به تجربیات شخصی در بحران دیگر موردی بود که سعید فرجی به آن اشاره کرد و گفت: چیزهایی که من برای مستندهای بحران تجربه کرده‌ام از عراق و سوریه تا افریقا را شامل می‌شود؛ همین تجربیاتم کمک می‌کند که در شرایط بعدی، درست‌تر عمل کنم. اما اگر امکان تجربه ندارم، می‌توانیم از تجربه‌های افرادی استفاده کنیم که بارها در موقعیت‌های مشابه بوده‌اند.


فرجی همچنین از ضرورت داشتن ارتباط برای حضور در مناطق حساس و گرفتن تصاویر درست گفت و یادآور شد: برای ساخت مستند جنگی به دو مولفه نیاز داریم؛ دانش فیلمسازی و ارتباطات. 


کارگاه‌های انتقال تجربه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت با حضور ۶ سینماگر ایرانی و ۵ سینماگر بین‌المللی در این دوره برگزار می‌شود و کارگاه «مستندسازی در مناطق جنگی» سعید فرجی نخستین مورد آن بود.

آیین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با آرزوی سلامتی برای نادر طالب‌زاده برگزار شد.

مراسم افتتاحیه پانزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت، امروز پنجشنبه ۱۸ آذرماه ساعت ۱۶:۳۰با حضور محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره در سالن شماره یک سینما چهارسو برگزار شد. 
 

در ابتدای مراسم دبیر جشنواره ضمن خیر مقدم به حاضران، درباره برگزاری این رویداد به صورت حضوری گفت: یک سالی‌است که همه ما لذت تماشای فیلم روی پرده سینما را به خاطر شرایط کرونا فراموش کرده‌ایم این کمبود حتی در خانواده مستند هم احساس شد، ولی خوشبختانه سینما متوقف نشد و جشنواره سینماحقیقت دچار تعلل نشد. سال گذشته جشنواره را به  صورت بر خط برگزار کردیم و امسال هم با رعایت پروتکل‌ها و با تعداد محدود جشنواره برگزار کردیم.
 

او درباره تجربه برگزاری چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به صورت بر خط گفت: خوشحالیم که سال گذشته شرایط کرونایی مانع از برگزاری جشنواره نشد و خانواده مستند یک تجربه متفاوتی را پشت سر گذاشت و در عرصه نمایش فیلم به صورت آنلاین پیش‌قدم شد. این حرکت جدیدی است و اگر نقصی در برنامه‌های ما وجود دارد امیدوارم که عذر ما را پذیرا باشید.

دبیر جشنواره درباره جسارت مستندسازادن ادامه داد: مستند سازان جسارت بزرگی کردند و فیلم‌هایشان را دوسال به صورت برخط به نمایش درآوردند. از زمان دفاع مقدس تا همین روزگار کرونایی این افراد همیشه پیشگام بودند و واقیع توسط دوربین همین مستند سازان شجاع به ثبت رسیده است.
 

حمیدی‌مقدم درباره تک سانس شدن فیلم‌ها گفت: باتوجه به شرایط کرونایی و فراهم بودن شرایط نمایش برخط فیلم‌ها تصمیم بر این شد تا مستندها در یک سانس به صورت حضوری و در دوسانس یه صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار گیرند.

او درباره برگزاری جشنواره به صورت ساده و بدون آلایش گفت: دو سال پیش در سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت  هم ما خیلی مراسم خاصی نداشتیم و بدون آلایش و بریز و بپاش جشنواره را برگزار کردیم چون خانواده سینما مستند همیشه از تکلف‌ها دوری می‌کند. سینمای مستند بسیار خالص و عریان است. شفاف و واضح آغاز می‌شود و در نهایت به دور از هیاهوها منتخبین خود را معرفی می‌کند و جشنواره به پایان می‌رسد.
 

 او درباره جایگاه فیلم‌های مستند گفت: سینمای مستند ارزش زمانی و ارزش واقعی خود را در سال‌های آینده خواهد گذاشت. سینمایی که لایه‌های درد و رنج را در جامعه نشان می‌دهد و دلسوز جامعه و انسان است. ما نیز باید تلاش کنیم تا جشنواره‌ها به محلی مهم برای رشد، ارتقا و دیده شدن آثار تبدیل شود. محل همیشگی فیلم‌ها جشنواره‌ها نیستند، آثارپس نمایش در جشنواره باید به حیات خود ادامه دهند و ما باید کاری کنیم که دوستان مستند ساز بتوانند در عرصه ملی و بین‌المللی بدرخشند. برای رسیدن به این هدف جشنواره‌ها باید یاد بگیرند که پس از موفقیت اثر،  چگونه آن را وارد چرخه عمومی اکران کنند.
 

دبیر جشنواره ادامه داد: نگاه ما در مرکز گسترش این است که مستند آینه جامعه امروز است و ذهن فیلمساز باید همگام با جامعه پیش رود شکل مستند.
 

دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت درباره آثار ارسال شده به جشنواره گفت: یکی از نکاتی که ما امسال با آن مواجه شدیم کوچک شدن حوزه تولید در زمینه مستند بود و من این را درک می کنم که بخاطر کمبود بودجه رخ می‌دهد.
 

او درباره بازسازی فیلم «زعفران» گفت: امسال به کمک فیلم خانه ملی ایران فیلم «زعفران» به کارگردانی ابراهیم مختاری مرمت شد و قرار شد این کار را در مسیر آیند خود قرار خواهیم داد.
 
 

 دبیر پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت در آخر ضمن آرزوی سلامتی برای دکتر محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی از او و دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و رشاد اسلامی تشکر و قدردانی و برای نادر طالب‌زاده آرزوی بهبود و رهایی از بستر بیماری کرد.
 

همزمان با دومین روز از برگزاری پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، آیین بزرگداشت اُرُد عطارپور برگزار می‌شود.

 آیین بزرگداشت اُرُد عطارپور با حضور محمد مهدی حمیدی‌مقدم دبیر پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، برخی از مدیران عرصه فرهنگ و مستندسازان ساعت ۱۸ جمعه ۱۹ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.


در این مراسم قرار است مستندی پخش شود که توسط مهدی باقری ساخته شده است. در این مستند ضمن مرور آثار اُرُد عطارپور، تعدادی از مستندسازان و دوستان او درباره عطارپور و آثارش به بیان نکاتی پرداختند. در پایان این مراسم نیز از پوستری که توسط محمد اسحاقیان برای بزرگداشت اُرُد عطارپور طراحی شده رونمایی می‌شود. پس از مراسم بزگداشت، مستند «پرنیان» ساخته اُرُد عطارپور  به نمایش گذاشته می‌شود. 


اُرُد عطارپور متولد تهران تاکنون آثار متعددی در حوزه تاریخ و باستان‌شناسی کارگردانی کرده است که از آن میان می‌توان به مستندهای «تاریخ تجارت»، «عاشورا در ابیانه»، «ساحل خرچنگ‌ها»، «پرنیان»، «از شمس تا شمس»، «خلیج فارس»، «صد و یک سال بلدیه»، «پرسپولیس-شیکاگو و رویای سیاه» اشاره کرد. عطارپور همچنین تهیه‌کننده آثار دیگری با موضوع تاریخ و باستان‌شناسی مانند «منم داریوش»، «داستان چند هزار ساله یک شهر»، «کاخ گلستان»، «غرقاب»، «ایران در اعلان»، «خانه‌ام روی تپه هست»، «تا انتهای تیره بهار»، «میدان بی‌حصار» را در کارنامه خود دارد.

عطارپور در طی سال‌های فعالیت خود با آثارش برگزیده جشنواره‌های معتبری همچون کراکو، گوانگ‌ژو، فجر، سینماحقیقت، خانه سینما شده است.آیین بزرگداشت اُرُد عطارپور و حبیب والی‌نژاد از بخش‌های پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت است که برای هر کدام تدارک ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. علاقمندان می‌توانند از طریق خانه جشنواره به آدرس irandocfest.ir این مراسم را ببینند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پانزدهمین جشنواره سینما جشنواره سینما حقیقت جشنواره سینماحقیقت مناطق جنگی دبیر جشنواره داشته باشیم جشنواره ها یادآور شد او درباره تدوین گر فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۲۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه عرصه‌های کارگری عرصه جهاد است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه همه عرصه‌های کارگری عرصه جهاد است، گفت: امروز جامعه کار و کارگری عرصه جهاد فی سبیل‌الله است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام ۱۱ اردیبهشت‌ماه در همایش «خدا قوت کارگر» ضمن تبریک روز کارگز، اظهار کرد: مشکلات، بایدها و نبایدهای کارگران در جلسات و محافل مختلف بسیار بیان شده اما پیش از اینکه بایدهای کارگری وجود داشته باشد بایدهای اخلاقی و ایمانی کار وکارگر مهم است.

وی با بیان اینکه کارفرما نباید در برابر کارگر تکبر به خرج دهد، افزود: باید تواضع و رعایت حقوق کار از همه جهات مدنظر قرار گیرد در حقیقت رعایت اخلاق برای همگان مهم است، از طرفی باید کارگر نسبت به کارفرما سلم داشته باشد.

نکونام در ادامه با اشاره به اینکه امروز همه عرصه‌های کارگری عرصه جهاد است، تصریح کرد: جامعه کار و کارگری عرصه جهاد فی سبیل‌الله است، باید بدانیم که کشور را به سمت ظهور پیش می‌بریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به حوادث جهان که حوادثی نو است، بیان کرد: مسائلی که یکی پس از دیگری خود را نشان می‌دهد تا به آرمان‌های انقلاب و ظهور ختم شود و آنچه امروز در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا شاهدیم نشان از این است که نگاه سیاسی در آنجا حاکم شده است و در حقیقت می‌توان گفت معارف اسلام و انقلاب اسلامی در آنجا نیز نفوذ کرده در حالی که دانشجویان آن دانشگاه‌ها سیاسی نیستند.

وی ادامه داد: آنچه امام راحل در ۴۵ سال پیش پایه‌گذاری کردند آرام آرام پیش رفته و صادر شده است، یعنی امروز بعد از ۴۵ سال انقلاب اسلامی در دل دشمن‌ترین دشمنان انقلاب در آمریکا صادر شده که این از دستاوردهای انقلاب است.

نکونام بیان کرد: لازم است عرصه کارگری و کارفرمایی مجاهدانه و در عرصه جهاد در راستای رضایت پروردگار تلاش کنند، در حقیقت با جهاد و مجاهدت آخرت خود را آباد می‌کنند.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حکایت تسنیم از دانش‌آموزانی که رنج علم دارند + فیلم
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • راهیابی مستند «چنشتی ها» به جشنواره ملی اقوام ایرانی
  • همه عرصه‌های کارگری عرصه جهاد است
  • آغاز به کار سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت
  • موگویی: وزارت خارجه هنوز اسناد پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است/ باقری‌کنی: ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت می‌خواهد
  • مستند «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم «هنر و تجربه» شد
  • صدور بیش از ۳۰۰ سند موقوفات در استان یزد
  • «دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس