Web Analytics Made Easy - Statcounter

تماشاخانه‌های شهر تهران بعد از دو سال شاهد اجرای آثار متنوعی از هنرمندان تئاتر هستند، آثاری که در سبک‌ها و ژانر‌های متفاوت در سالن‌های خصوصی و دولتی روی صحنه رفته اند.

خبرگزاری میزان - سالنهای تئاتر طی دو سال گذشته وضعیت ناامید کننده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند، وضعیتی که منجر به تعطیلی برخی سالنهای خصوصی و همچنین بلاتکلیفی در وضعیت اجراها در سالنهای دولتی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هرچند ضرر وارده بر سینما از لحاظ مالی بالا تصور می‌شود اما تئاتر به واقع مظلوم‌ترین هنر در دوران کرونا بود، این هنر در دوران اوج خود هم گردش مالی خوبی را ندارد و با آمدن این بیماری همان اندک درآمد اهالی تئاتر قطع شد. 

هرچند که کرونا حرکت چرخ تئاتر را به مدت دو سال بسیار کند کرده بود اما شاید یکی از نکات مهم آن ظهور و بروز کارگردانان جوان بود، کارگردانانی که در دوران پیش از کرونا به دلیل لابی سالنهای دولتی و همچنین هزینه های سالنهای خصوصی قادر به اجرا نبودند و این دو سال فرصتی شد تا با غیبت بسیاری از کارگردانان صاحب سبک فرصت تجربه پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

البته نباید فراموش کرد که این حضور حداکثری تضمین کننده کیفیت آثار نبوده است، اما در بدترین حالت شاید کرونا به برخی استعدادها فرصت خودنمایی داد. حال بعد از بهتر شدن وضعیت بیماری کرونا و واکسیناسیون سراسری در کشور تئاتر جان تازه ای به خود گرفته است. 

پاییز امسال و بعد بازگشایی کامل تماشاخانه ها تعداد و تنوع آثار روی صحنه در شهر تهران مثال زدنی بود، هرچند هنوز سالنها میزبان پنجاه درصد مخاطبان هستند اما همین استقبال نسبی هم در مقایسه با دو سال گذشته امیدوار کننده است. 

حال با نزدیک شدن به جشنواره تئاتر فجر در دوره چهلم و تصمیم دبیرخانه مبنی بر حضور برخی آثار که به دلیل کرونا فرصت اجرا نداشته اند، تعداد آثار در آذر ماه نسبت به ماه گذشته خود چندین برابر شده است. هرچند این تصمیم دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر ایرادات جدی دارد اما همین عاملی بود تا برخی چهره های مطرح این هنر که دو سال گذشته غایب بودند به سودای فجر هم که شده آماده به کار شوند. 

از دیگر موهبات دو سال کرونایی تئاتر توجه ویژه گروه ها به متون ایرانی بود، اتفاقی که پیشتر اتفاق می‌افتاد، هرچند شاید این توجه ویژه به متون ایرانی موجی گذرا باشد اما همین موج گذرا هم می تواند نویسندگان داخلی را امیدوار کند. 

طی سال جاری صحنه تئاتر کشور شاهد آثار با کیفیت ایرانی همچون «غلامرضا لبخندی»، «آهو»، «خاک سفید»، نظام آباد، تختی در هتل آتلانتیک بود، البته این آثار تنها نمایشهای ایرانی روی صحنه نبودند. همچنین نمایش هایی همچون هاری، دروغ، برلینگتون، خانه شیشه ای آلما و دن کیشوت از دیگر آثار موفق این دوران بودند. 

خوشبختانه تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی پس از دو سال بار دیگر شاهد حضور کارگردانان حرفه ای است، مهران رنجبر «دیگو مارادونا» را روی صحنه می برد، مانستر از کوروش شاهونه باز اجرا می شود، سجاد افشاریان بک تو بلک را در سالن شهرزاد اجرا کرده و رها حاجی زینل «کباب» را به عمارت نوفل لوشاتو خواهد برد. 

این استقبال همگانی دوباره از تئاتر می‌تواند پایانی بر بیکاری دو ساله تئاتری‌ها باشد، هنرمندانی که روزهای سختی را پشت سر گذاشته و حتی بسیاری از آنان مجبور به ترک هنر و رجوع به مشاغل دیگر شدند، شاید رونق دوباره تئاتر فرصتی باشد که این هنرمندان بتوانند بار دیگر دلگرم به حضور در صحنه ها باشند. 

به همین مناسبت خبرگزاری میزان به معرفی برخی آثار موفق این روزهای تئاتر کشور پرداخته است: 

کمپانی مرگ

نویسنده و کارگردان: امیررضا ملکی
تهیه کننده: سجاد افشاریان

بازیگران: (به ترتیب حروف الفبا) امیرعلی آلوسی، نوید احمدزاده، الهام احمدی، کیوان احمدی، رضا بابایی، دنیا خشنو، نیوشا رضوانی، نسیم سروش، امیر شیخ زاده، علی غفاری

پرواز شماره ۷۰۷

نویسنده: احمدرضا احمدی
کارگردان: کورش سلیمانی
تهیه کننده: کورش سلیمانی

بازیگران: رضا بهبودی، فریبا کامران، کامبیز امینی، محمدرضا آزادفرد، محمد طیب طاهر، سیامک ادیب، علی باروتی، مطهره ابراهیمیان

بانوی محبوب من

نویسنده: آلن جی لرنر
کارگردان: گلاب آدینه
تهیه کننده: حمیدرضا علی‌نژاد

بازیگران: رضا عمرانی، نورا هاشمی، امیر غفارمنش، میلاد رمضانی (ورجاوند)، شبیر پرستار، مرتضی امینی تبار، گلشید بحرایی و جلیل فرجاد

پنگوئن، مرغ دریایی و چند پرنده دیگر

نویسنده: منوچهر رمضانی
کارگردان: میثم عبدی

بازیگران: (به ترتیب ورود) حافظ آهی، منوچهر رمضانی، مینا شجاعیان، هورا سلیمانی، امین نبی‌الهی، آیدا رضایی.
میثم عبدی، مهرناز بختیاری، محمدرضا محبی، مهناز حسینی، رومینا کوهزاد، دلیار رسائل، مبینا شادمانی، پگاه امیرآبادی، نسیم حقیقت، مرتضی خدمتلو، امیرمحمد رفیع‌خواه

کباب

نویسنده: علی ‌صفری
کارگردان:رها ‌حاجی ‌زینل
تهیه کننده: محمدرضا شیرخان

کاری از: گروه ‌تئاتر ‌سه ‌گانه

مانستر

نویسنده: کوروش ‌شاهونه، حمید ‌رضا ‌اسدزاده

کارگردان: کوروش ‌شاهونه
تهیه کننده: سجاد ‌افشاریان

بازیگران: ابراهیم ‌ناییج، علی ‌حسین ‌زاده، علیرضا کرمی و ریحانه ‌رضی

بابا آدم

نویسنده و کارگردان: لیلی عاج
تهیه کننده: امیرحسین شفیعی

بازیگران: (به ترتیب ورود به صحنه) جواد پورزند، الهام شعبانی، حمید محمدی، سیدجواد حسینی، شهروز آقائی پور، مهتاب محسنی، سیامک زین‏الدینی، رضا جوشنی، رامین قربانی

هاری

نویسنده و کارگردان: افشین زمانی
تهیه کننده: رایکا رمضانی

بازیگران: (به ترتیب ورود) محمدرضا خادمی، هانا کامکار، مهسا ظهیری، نریمان عابدی، آریا تحویلدار، حامد مهدی نژاد، سحر دیده ور، حمیدرضا محمدی، شادی ضیایی. نیلوفر شیخ، نسیم شجاعی، افشین زمانی

بک تو بلک

نویسنده، طراح و کارگردان: سجاد افشاریان

بازیگران: سجاد افشاریان، نیکو بستانی، مهدی زندیه

باب بارا

نویسنده، طراح و کارگردان: نیما ایمان زاده
تهیه کننده: نوید محمدزاده

بازیگران: (به ترتیب حروف الفبا) ژینا احمدی، آیدا احمدی، کیان امانی، نیما ایمان زاده، الناز پولادی، سارینا تورانی، هیژا حیدری، مصطفی دولتیاری، معید رحمانی، آشیل رحیمی، مهنا زارع، ماردین زمانی، شیرزاد ساعدی، نگاه سلیمان پور، هونیا صادق ایوبی، سحر فاتحی، نونا فاطمی، کیانوش فرزین، آذین کنعانیان، شاداب کوکبی، اسرا گلمرادی، هانی لاهورپور، تارا محمدنژاد، متین محمدی، بهراد مرادی، روژینا ملک، سمیه یوسفی

انتهای پیام/

    برچسب ها: اخبار تئاتر نمایش ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار تئاتر نمایش ایران سجاد افشاریان روی صحنه دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۳۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی گروه، تمرین‌های نمایش «آرت»، نوشته یاسمینا رضا با ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی و تهیه‌کنندگی آرش رهبری، به روزهای پایانی خود نزدیک شده و این گروه اجرایی، از اواخر اردیبهشت امسال، اجراهای عموم خود را در سالن ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایران‌شهر آغاز می‌کند.

«آرت» که در ایران با نام «هنر» نیز شناخته می‌شود، از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۲ در سالن‌های تئاتر لندن و دیگر شهرهای انگلیس روی صحنه رفته و جزو پرفروش‌ترین تئاترهای روی صحنه در انگلستان به شمار می‌رود. این استقبال در دیگر شهرهای مطرح اروپا و آمریکا نیز به همین منوال بوده است. موضوع نمایش‌نامه «آرت» درباره چند دوست است که یکی از آنها تابلوی نقاشی مدرنی را خریده و در واقع یک بوم خالی است، آن‌ها بر سرنقاشی تابلو بحث و مشاجره می‌کنند و دوستی‌شان به هم می‌خورد. تم اصلی نمایش‌نامه «آرت»، خودفریبی است. یاسمینا رضا در مقدمه این کتاب می‌گوید: «خودفریبی برای من بخش مهمی از زندگی است. خودفریبی امروز حکومت می‌کند. خودفریبی عنصر مسلط نهاد بشری است. خودفریبی تنها دروغ گفتن به دیگران نیست بلکه دروغ گفتن به خود است. شکلی از محافظت است و ناشی از احساسات دیگر مثل احساس غرور، نخوت، ترس، و درآمیختن با دیگران است.»

علیرضا کوشک‌جلالی که از کارگردانان پرکار ایرانی محسوب می‌شود، در سال‌های گذشته نمایش‌هایی همچون «پستچی پابلو نرودا»، «مسخ»، «بازرس»، «موسیو ابراهیم»، «خدای کشتار»، «پوزه چرمی»، «سیستم گرون هلم» و «جنون محض» را روی صحنه برده است. وی همچنین، برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلنِ آلمان و عضو دایمی هیات ژوری انتخاب بهترین شخصیت تئاتری کلن نیز هست. کوشک‌جلالی عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت ارشاد است. وی همچنین در چند سال اخیر، توجه به‌خصوصی به امر آموزش تئاتر شهرستان‌ها داشته است.

از عوامل این نمایش می‌توان به آرش رهبری تهیه‌کننده، امیر پارسائیان‌مهر مجری طرح، آذین پورزند دستیار کارگردان و منشی صحنه، حمید عباسی دستیار تولید، بهرنگ کامیار مدیر صحنه، حسین سینجلی دستیار صحنه، آرین کشیش‌زاده طراح صحنه، صادق زرجویان طراح پوستر و تیزر و عکاس، حمیدرضا جلالیطراح نور، آیلین بخشی طراح لباس، مریم صفری طراح گریم، پارسا اسماعیلی تبلیغات مجازی، امیر پارسائیان‌مهر مدیر روابط‌عمومی و رسانه اشاره کرد.

پیش‌فروش نمایش «آرت» از روز شنبه ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود.

کد خبر 6098139 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایش‌هایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است
  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • جواد مولانیا «سی و یک رویا» را به صحنه می‌برد
  • بازیگر اخراجی‌ها کارگردان شد
  • استایل و پوشش متفاوت بازیگران زن در پشت‌صحنه یک تئاتر | تصویر
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند/ اجرا در تالار قشقایی
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟