Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از ۴۷۰ هزار تن نهاده دامی در بندر امیرآباد خاک میخورد تا دلیلی برای کشتار بی رویه دام‌های مولد باشد.

به گزارش بازارنیوز، انسان‌ها همواره در پی تامین نیاز‌های خود هستند، حیوانات هم بخش جدایی ناپذیری از طبیعتند که همیشه انسان را در برآورده کردن مایحتاجش یاری رساندند.

اما دام‌هایی که وظیفه تامین بخش اعظمی از سبد غذایی خانوار‌های ایرانی بر دوش آنهاست امسال را سخت‌تر از سال‌های گذشته سپری می‌کنند، گوسفندانی که در نبود نهاده‌های دامی گرسنگی می‌کشند و دیر یا زود به کشتارگاه سپرده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سال ۱۴۰۰ سال چندان خوبی برای صنعت دامپروری کشور به خصوص مازندران نبود.

بسیاری از دامداران به دلیل نبود توجیه اقتصادی دامداری خود را تعطیل کردند و کمبود نهاده‌های دامی در حالی بلای جان دامداران شده است که ۴۷۰ هزار تن نهاده دامی در بندر امیرآباد خاک می‌خورد یعنی ۲ برابر ظرفیت موجود در انبار‌های این بندر استراتژیک و حالا سوال مهم اینجاست چه بلایی قرار است سر دام و دامدار بیاید؟

نکشیم، می‌میرند

کشتار دام امری طبیعی در صنعت دامپروری است، اما وقتی حرف از کشتار دام‌های مولد به میان می‌آید یعنی فاجعه رخ داده است یعنی کارد طوری به استخوان رسیده است که دیگر مجالی برای ادامه نیست.

این را آقای امیری دامدار نکایی می‌گوید که صاحب ۲۰۰ راس گوسفند است از کم لطفی دولت و مسئولین به دامداران گله می‌کند و گفت: یک راس گوسفند باید در روز یک کیلو و ۸۰۰ گرم کنجاله سویا به عنوان خوراک مصرف کنند این درحالی است که دولت روزانه ۱۰۰ گرم برای هر راس دام به صورت یارانه اختصاص می‌دهد

او گفت: مسئولین جهاد کشاورزی حتی همین حواله روزانه ۱۰۰ گرم را هم به ما نمی‌دهند و می‌گویند به اندازه‌ای می‌دهیم که گوسفند نمیرد و زنده بماند.

این دامدار مازندرانی گفت: قیمت نهاده دامی مثل سویا و ذرت در بازار آزاد سر به فلک می‌کشد و به دلیل عدم عرضه نهاده دامی توسط دولت مجبور به کشتار دام هستیم، زیرا اگر الان نکشیم معلوم نیست فردا دام زنده بماند یا نه.

امیری گفت: کمبود نهاده دامی ضرر زیادی را به دامداران وارد کرده است و نژاد‌های چند قلو زا که گوسفندان با ارزش هستند نیز از کشتار در امان نماندند.

او در واکنش به خبر فاسد شدن بخشی از نهاده‌های دامی بندر امیرآباد گفت: باور کنید همین نهاده‌های خراب شده نیز برای دامدار غنیمت است و می‌تواند جلوی کشتار بی‌رویه دام را بگیرد.

اینکه چه به روز دامداران آمده است که حتی به نهاده‌های فاسد شده نیز رضایت می‌دهند جای تامل دارد، اما سوال مهم اینجاست که تکلیف نهاده دامی دپو شده بندر امیرآباد چه می‌شود؟

ارز دولتی، گمشده با ارزش

نهاده‌های دامی نزدیک به دو سال است به جای انبار دامداری ها، در انبار منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد دپو شده اند.

حالا گذر زمان کپک زدگی و سم آفلاتوکسین را به جان بخشی از این نهاد‌ها انداخته است تا آرام آرام روی دست واردکنندگان باد کند و دامداران نیز دیگر نتوانند از آن استفاده کنند.

سعیدی که وارد کننده نهاده دامی است گفت: ماندن کالا در بندر امیراباد بستگی به اسناد اداری دارد که باید به گمرک تحویل داده شود تا کالا را ترخیص کنند

او گفت: وارد کنندگان با پرداخت درصدی از پول به طرف خارجی، کالا را وارد می‌کنند و نهاده‌های دامی زمانی از گمرک ترخیص می‌شود که فروشنده خارجی اعلام کند پول را کامل گرفته است و اجازه ترخیص کالا را بدهد.

او گفت: به دلیل عدم اختصاص ارز دولتی نمی‌توانیم پول را کامل به طرف خارجی پرداخت کنیم و در نتیجه کالا ترخیص نمی‌شود و در انبار می‌ماند.

سعیدی گفت: سال گذشته ۳۰۰ هزار تن نهاده دامی به کشور وارد کرده است و وزارت صمت به بهانه نداشتن سابقه واردات به ما ارز دولتی اختصاص نمی‌دهد درحالی که وقتی وزارت صمت از دادن مجوز ثبت سفارش امتناع می‌کند چگونه باید سابقه واردات داشته باشم.

او گفت: مجبوریم به دلیل عدم اختصاص ارز دولتی کالای وارداتی را پشت گمرک بفروشیم و زمانی که بار به بندر امیرآباد می‌رسد اسناد بار را به نام خریدار می‌زنیم تا خریدار نهاده دامی را از ما به صورت دلاری بخرد، اینکه خریدار چگونه ارز دولتی را توانسته است تامین می‌کند و کالا را ترخیص کند به ما مربوط نمی‌شود.

ساختار نادرست اداری و مشکلات قانونی همیشه دلیلی برای ترخیص کالا‌های گمرکی از راه‌های دیگر است وزارت صمت بانک مرکزی را مقصر می‌داند و بانک مرکزی وزارت صمت را در این بین فقط دامداران و وارد کنندگان هستند که ضرر می‌بینند.

مجوز بیاورید، ارز بگیرید

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تنها مرجع تصمیم‌گیری اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان است بسیاری از واردکنندگان عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی از جمله بانک مرکزی را علت بروز مشکلات متعدد در روند فعالیت‌های اقتصادی شان می‌دانند

قزل سفلی مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران گفت: بانک مرکزی بدون مجوز و استعلام از وزارت صنعت معدن و تجارت حق اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان را ندارد و ثبت سفارش‌های واردکنندگان باید از طریق نهاد متولی یعنی وزارت صمت صورت بگیرد.

او گفت: وزارت صمت بعد از مرحله احراز هویت اسامی واردکنندگان را به بانک مرکزی اعلام می‌کند و بانک مرکزی در صورت اختصاص ارز به واردکنندگان آن‌ها را به بانک‌های عامل خود معرفی می‌کند

مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران گفت: بانک‌های عامل بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی با واردکنندگان قرارداد بسته و ارز دولتی را به آن‌ها تحویل می‌دهند.

دادگستری پیگیر فساد نهاد‌ها و نهاده‌ها

کشتار بی رویه دام‌ها و کمبود نهاده‌های دامی زیر سایه کم لطفی اداره جات متولی دلیلی برای ورشکستگی بسیاری از دامداری‌های کشور است این گره کور قانونی نه با دندان وزارت صمت بلکه با دستان قوه قضاییه حل شدنی است.

رئیس کل دادگستری مازندران در بازدید سرزده از بندر امیرآباد با بیان اینکه کالا‌های دپو شده در بنادر و گمرکات استان باید هرچه زودتر توسط دستگاه‌های مربوطه ترخیص شوند گفت: دامداران با مشکلات فراوانی در تهیه خوراک دام خود روبه‌رو هستند

حجت الاسلام محمد صادق اکبری گفت: بخشی از نهاده‌های دامی همچون جو و ذرت که نزدیک به دو سال است در انبار‌های بندر امیرآباد مانده اند، فاسد شده است که یا باید برای مصارف دیگر استفاده شود یا معدوم شوند.

او گفت: نهاده‌های دامی که تازه وارد بندر امیر‌آباد شده است باید با هماهنگ دستگاه‌های مربوطه و مذاکره با واردکنندگان سریع ترخیص و در دسترس دامداران قرار گیرد.

ورود دستگاه قضا و پیگیری مطالبات به حق دامداران توسط مسئولین استانی می‌تواند مرهمی باشد بر زخم‌های فراوان صنعت دامپروری کشورهرچند باید دید نتیجه این پیگیری‌ها می‌تواند جلوی کشتار اجباری دام را بگیرد؟

تامین نشدن به موقع ارز مشکل اصلی دپو شدن نهاده‌ها

عطا الله حسن زاده قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور یکی از مهمترین دلایل دپو شدن نهاده‌های دامی در بنادر را تخصیص دیرهنگام ارز به واردکنندگان این محصولات اعلام کرد و گفت: نهاده‌های دامی وارد شده در بنادر زمانی اجازه ترخیص پیدا می‌کنند که فروشنده خارجی اعلام کند پول کالای خود را به طور کامل از طرف ایرانی گرفته است.

او گفت: تا زمانی که طرف خارجی همه پول خود را دریافت نکند گمرک اجازه ترخیص کالا نمی‌دهد.

قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: وقتی تامین ارز دیر انجام شود طبیعتا کالا نیز اجازه ترخیص پیدا نمی‌کند و در انبار بنادر خواهد ماند.

قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در خصوص وجود امضا‌های طلایی برای تخصیص ارز به برخی واردکنندگان نهاده‌های دامی نیز گفت: شاید این گونه امضا‌ها برای برخی وارد کنندگان وجود داشته باشد و آن‌ها به راحتی بتوانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند، اما تعداد این موارد زیاد نیست، چون اگر این روال به صورت گسترده وجود داشت حجم زیادی از نهاده‌ها در انبار‌ها نمی‌ماند.

عطا الله حسن زاده در خصوص نقش گمرک در این خصوص گفت: رسانه‌ها گزارش‌های فراوانی از دپو شدن نهاده‌های دامی در بنادر تهیه کرده اند و اگر این مشکل ناشی از عملکرد گمرک بود حتما فشار رسانه‌ها این روند را اصلاح می‌کرد.

او گفت: در نشست‌هایی که با حضور مقامات کشوری هم برگزار می‌شود علت تاخیر در خارج شدن نهاده‌های دامی تاخیر در تخصیص ارز و زمان بر بودن آن اعلام می‌شود.

ثبات در قیمت مرغ اگر چالشی ایجاد نشود

حسن زاده در خصوص وضعیت نهاده‌های دامی در بخش طیور نیز گفت: نهاده‌ها اکنون به دست مرغدار می‌رسد، اما مهمترین چالش آن تحویل دیرهنگام آن به مرغداران است.

قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: مرغداران با توجه به تجربیات گذشته در ۱۰ روز نخست جوجه ریزی بخشی از نهاده‌ها را از ذخیره‌هایی که دارند یا از بازار آزاد تامین می‌کنند تا در ادامه نهاده‌های دولتی به دست آن‌ها برسد.

او گفت: وضعیت جوجه ریزی در کشور اکنون مناسب است و با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد قیمت مرغ اگر چالشی ناخواسته گریبان مرغداران را نگیرد. تا پایان سال ثبات نسبی داشته باشد.

حسن زاده یکی از مشکلات مرغداران را پیر شدن گله‌های مادر اعلام کرد و گفت: مرغ‌های مادر جوان باید هر چه سریعتر تامین شوند.



/صداوسیما

برچسب ها: دام و طیور ، نهاده های دامی ، بنادر ، مازندران لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000PvL

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: دام و طیور نهاده های دامی بنادر مازندران نهاده های دامی اختصاص ارز دولتی دپو شدن نهاده ها بندر امیرآباد اجازه ترخیص نهاده ها بانک مرکزی نهاده دامی وزارت صمت او گفت دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۳۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، اظهار داشت: امروز بازار نهاده‌ها در آرامش کامل است. شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره گیری از مکانیزم استمهال، خدمت مهمی به جامعه مرغداران کرده است، به گونه‌ای که عمده انبار‌های مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.
وی ادامه داد: صنعت مرغداری وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفتگوی ملی با مرغداران کشور هستیم، زمان آن رسیده که با بهره وری و کارایی بالاتری تولید کنیم.
شیرزاد یادآور شد: در حال حاضر همکاران شرکت و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و با همه ظرفیت مان متعهد به خرید مرغ هستیم و با شیبی ۲۷ درصدی طی یکماه گذشته شرکت به رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن خرید مرغ رسیده است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه در ماه رمضان حدود ۱۷ هزارتن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام امسال واردات گوشت مرغ را از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین المللی متوقف کرده و تکمیل، کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.
شیرزاد گفت: صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه درگردش مکفی و بیمه قیمت محصولات دارد. حتما باید کریدور‌های صادراتی فعال شود. صادرکنندگان مرغ باید مشوق‌های صادراتی و بسته‌های حمایتی دریافت دارند.
وی ادامه داد: صادرات موفق مرغ وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم و نیاز به تقویت کمی تعداد کشتارگاه‌ها و ارتقای کیفیت مدیریت صادرات مرغ در کشور داریم.

دیگر خبرها

  • کارخانجات آردسازی مازندران درجه‌بندی می‌شوند
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • اجرای طرح ترخیص فوری موتور شارژی‌های توقیفی در کیش
  • واکاوی بازی ذوب‌آهن و تراکتور/ بازنده سربلند
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است