Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب کوهستان آتش اثری پژوهشی از گل علی بابایی است. این کتاب به بررسی کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در مأموریت‌های شناسایی محور بمو - دربندی‌خان و نبرد‌های والفجر- ۳ و والفجر- ۴ در بازه زمانی اردیبهشت تا آذر ۱۳۶۲ پرداخته است.

خبرگزاری میزان - کوهستان آتش، کتاب پنجم از مجموعه "حماسه۲۷"؛ کارنامه عملیاتی لشکر۲۷ محمد رسول الله (ص) در دوران دفاع مقدس، به بازروایی مستند به اسناد دست اول و عمدتا منتشر نشده آرشیو‌های معتبر جنگ با موضعیت کار‌ها و پیکار‌های این یگان در جبهه‌های میانی و شمالی سرحدات غربی ایران زمین، طی برهه زمانی آغاز اردیبهشت تا پایان آبان سال۱۳۶۲ خورشیدی اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

جنگ میان ایران و عراق که که با نام جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هم شناخته می‌شود، در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد و با به جا گذاشتن تلفات و خسارات بسیاری، بالاخره در در مرداد ۱۳۶۷ به پایان رسید. هرچند این خسارات وارده، بخشی از ماهیت و طبیعت جنگ است، اما نمی‌توان در این میان، نقش رزمندگان ایرانی، و فرماندهان را نادیده گرفت. مردان و زنان شجاعی که از جان و دل مایه گذاشتند و شهادت و جانبازی را به جان خریدند تا دست نیرو‌های بیگانه و دشمن را از خاک ایران کوتاه کنند.

گل علی بابایی در کتاب کوهستان آتش، نگاهی پژوهشی به این مسئله داشته است. او در این اثر به سراغ بازه زمانی اردیبهشت تا آذر ۱۳۶۲ رفته است و نقش لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) را در مأموریت‌های شناسایی محور بمو - دربندی‌خان و نبرد‌های والفجر- ۳ و والفجر- ۴ بررسی کرده است.

کتاب کوهستان آتش را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم خواندن کتاب کوهستان آتش را به تمام پژوهشگران دفاع مقدس و استراتژی‌های جنگی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب کوهستان آتش

سرهنگ منوچهر دژکام؛ فرمانده قرارگاه نجف (نزاجا)، در مورد عملکرد یگان‌های این قرارگاه طی عملیات والفجر _ ۱ گفت:

«.. باید در تار یخ این نکته ثبت بشود که ما از چه موانعی عبور کردیم، خصوصا اینکه دشمن از تک ما کاما اطلاع داشت، به طوری که یک اسیر عراقی گفت ساعت ده شب به ما اطلاع دادند که ایرانی‌ها در ساعت یازده شب حمله خواهند کرد».

وی سپس دلایل عمده شکست عملیات والفجر _ ۱ را طی شانزده محور، به شرح ذیل فرمول بندی وبه حضار در نشست ارائه نمود:

۱. ضعف فرماندهی؛ در کلیه سطوح.

۲. ضعف تشکیلات.

۳. ضعف تجهیزات و کمبود آن.

۴. ضعف آموزش و اطلاعات.

۵. نبود تبادل اطالعات بین سپاه و ارتش [نزاجا].

۶. دو ر بودن فرماندهان یگان‌های ادغامی از یکدیگر.

۷. اجرای آتش شدید دشمن؛ در تمام ساعات عملیات.

۸. تجمع نیرو‌های خودی و افزایش تلفات.

۹. عدم تخلیه سریع اجساد شهدا و مجروحین.

۱۰. اجرای تک در تار یکی شب؛ با وجود موانع بسیار ز یاد.

۱۱ ضعف در توجیه نیرو‌های عمل کننده.

۱۲. کمبود کادر و نیرو‌های کارآزموده.

۱۳. نداشتن پشتیبانی نزدیک هوایی.

ّ۱۴. دادن تقدم برتری آتش پشتیبانی به قرارگاه کربلا، به جای قرارگاه نجف.

۱۵. توجیه نبودن نیرو‌ها و فرماندهان نسبت به وضعیت زمین عملیات.

۱۶. کامل نبودن آموزش برخی نیرو‌های بسیج و فرماندهان گردانها.

ّّپس از او، محمد ابراهیم همت فرمانده سپاهی قرارگاه عملیاتی نجف نیز، در سخنانی مهمترین مشکلات این عملیات را، آتش شدید دشمن، نبود نور ماه، آموزش ضعیف نیرو‌ها و ضعف در ارتباط فرماندهی با یگان‌ها ذکر کرد و عریض بودن معابر و حجم آتش توپخانه خودی را در مقایسه با عملیات‌های گذشته از جمله نقاط قو ت عملکرد یگان‌های خودی دانست.

 انتهای پیام/

برچسب ها: بازار نشر اخبار ادبیات

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا بازار نشر اخبار ادبیات کتاب کوهستان آتش محمد رسول الله نیرو ها یگان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۴۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به رفح برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «اسرائیل زیو» سرلشکر ذخیره و رئیس سابق شعبه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای حمله زمینی گسترده به رفح هشدار داد و تاکید کرد که چنین عملیاتی «بسیار خطرناک» است.

این مقام نظامی صهیونیست اذعان کرد که حماس در حال تدارک یک کمین راهبردی برای ارتش اسرائیل در صورت حمله زمینی گسترده به رفح است که برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود.

وی افزود: با توجه به این واقعیت که رفح علاوه بر حساسیت مصر و آمریکا نسبت به آن، مکان بسیار دشوار و شلوغی برای جنگیدن است، هر گونه عملیات زمینی گسترده در رفح دارای ریسک بالا و خطرناک‌تر از هر عملیاتی خواهد بود که ارتش تا کنون در نوار غزه انجام داده است.

اظهارات این مقام صهیونیست در حالی است که گروه‌های مقاومت فلسطین اعلام کرده‌اند که برای هرگونه سناریویی در صورت تجاوز مستمر رژیم اشغالگر به نوار غزه از جمله تهاجم زمینی به رفح آماده هستند.

کد خبر 6089048

دیگر خبرها

  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • تصاویر حمله حزب الله لبنان به مقر نیرو‌های گولانی
  • آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • مرگ یک نفر بر اثر سقوط در دره دزپارت
  • روایتی از شهید لشکر فاطمیون + فیلم
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • حمله به رفح برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود
  • زایمان در منزل با کمک نیرو‌های عملیاتی اورژانس دامغان
  • حزب‌الله یک کاروان ارتش اسرائیل را به کمین انداخت