نظریه توافق موقت طرح آمریکاییها برای التهاب آفرینی
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۹۵۶۱۳
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجتالاسلام والمسلمین آلهاشم امام جمعه تبریز در خطبههای نماز عبادی و سیاسی جمعه که با رعایت اصول بهداشتی در مصلای اعظم امام خمینی این شهر برگزار شد گفت: اگر دشمن از تحریم ایران دست بر ندارد آیا راهی برای حل مشکلات اقتصادی وجود دارد؟ گره زدن نجات اقتصاد به مذاکرات یک جنگ روانی برای ملتهب کردن جامعه است و ما بارها گفتهایم که تحریمها فقط ۲۰ درصد از اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت: شکلگیری یک توافق موقت، مطلوب آمریکا از این مذاکرات است در حالی که توافق موقت اهداف ایران را در بر نمیگیرد و مخالف قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی است.
خطیب نماز جمعه تبریز ادامه داد: ایران سه سند را در این مذاکرات آماده کرده که همه طبق برجام و بر حسب قواعد حقوقی برجام بوده است؛ سند اول برای رفع تحریمهای مغایر با برجام و سند دوم برای مسائل هستهای است که در نهایت سند سوم منوط به پذیرش سندهای اول و دوم است که سند راستی آزمایی نام دارد.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: پافشاری ایران به این سند، اروپا را به انفعال کشانده و آمریکا را نیز عصبی کرده است و بین کشورهای اروپایی اختلاف انداخته است و البته کشورهای چین و روسیه بیشتر روی تداوم برجام اصرار دارند و از ایران حمایت میکنند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تصریح کرد: رویکرد ایران مذاکره برای توافقی مستمر بر سر رفع یکپارچه تحریمها به همراه تضمین و راستیآزمایی است.
وی یادآور شد: دولت سیزدهم به صورت جدی تلاش در رفع تحریمها دارد و تمرکز خود را در مذاکرات روی این موضوع گذاشته است.
خطیب نماز جمعه تبریز در ادامه خطبهها بر ضرورت تسریع در شفاف سازی در میزان حقوق و مزایای دولتی تاکید کرد و گفت: فرهنگ سازی برای کار جهادی و مدیریت جهادی همراه با عقلانیت باید در مسئولان رقم بخورد، زیرا اصلاح ساختار معیوب اقتصادی از جمله بودجه مبتنی بر شفافیت، تدوین قانون برای اصلاح فضای کسب و کار است.
وی اضافه کرد: فروش اموال مازاد دستگاهها درآمد هنگفتی برای دولت به دنبال خواهد داشت و باید شفافسازی در میزان حقوق و مزایای دولتی برای بهینهسازی و شفافسازی نظام پرداخت هر چه سریعتر برای بهبود وضعیت انجامگیرد.
حجتالاسلام و المسلمین آلهاشم در بخش دیگری از خطبهها به سفر مقام اول امنیتی امارات اشاره کرد و گفت: امارات بعد از رسوایی و بدنامی در جریان عادیسازی روابط با صهیونیستها درصدد برقراری ارتباط و نوعی جبران است.
وی افزود: برقراری ارتباط با ایران میتواند از این بدنامی امارات بکاهد چرا که امارات نمیتواند کشور بزرگ و قدرتمندی مانند ایران را از حوزه اقتصاد خود حذف کند و بخش عمده اقتصاد امارات مرهون روابط آسان با ایران است و تداوم محدودیت روابط و تنش با ایران اصلا به نفع امارات نیست.
نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: از چرایی این سفر این نتیجه به دست میآید که قدرت ایران در جبهه مقاومت غیر قابل انکار است؛ تاثیرگذاری برآمده از اقتدار ملی، روحیه انقلابی و حماسهسازی مقاومت و رویکرد سیاست ایران در مواجهه با جهان حاکی از این قدرت جمهوری اسلامی است.
امام جمعه تبریز در ادامه خطبهها با بیان اینکه یکی از راهکارهای تحقق عدالت مبارزه با فقر است گفت: یکی از راههای مبارزه با فقر جلوگیری از اسرافگرایی است میل به مصرف روز به روز در جامعه افزایش یافته است؛ تنوع در لباس، غذا و گوشی و دکوراسیون خانه روز به روز افزایش یافته و ثروت زیادی در این زمینه به هدر میرود و در نتیجه شکاف بین فقیر و غنی افزایش پیدا میکند.
وی با تبریک سالروز ولادت زینب کبری سلام الله علیها افزود: این بانو اسوه مقاومت و شهامت است و به عبارتی حسین دوم در قامت زن است.
خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه چه مناسبت خوبی را مزین به نام پرستار کردهاند ادامه داد: پرستاران از خواب و زندگی خود گذشته و بر بالین مریض حاضر میشوند که البته این دلاوری آنها را در هشت سال دفاع مقدس دیدیم و حال در ایام کرونا مشاهده میکنیم.
وی همچنین به روز پژوهش اشاره کرد و گفت: نباید پژوهشها در اتاق بایگانی بمانند و صرفا یک ورق کاغذ باشند بلکه باید مورد استفاده و اجرا قرار گیرند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: امام جمعه تبریز نماز جمعه جمعه تبریز تحریم ها خطبه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۵۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشمندان درباره «جهانهای موازی» چه میگویند؟
نظریه جهانهای فراوان که برخی از آن به جهانهای موازی، بسگیتی یا چندجهانی یاد میکنند، شاید همه ویژگیهای یک نظریه علمی معتبر را نداشته باشد، اما ویژگیها و پیامدهای آن حتی توجه مردم عادی را جلب میکند. فیزیکدانان در تازهترین پژوهشها گفتهاند که ابعاد جهانهای موازی بینهایت نیست، بیاندازه بینهایت است!
به گزارش خبرآنلاین، «آلبرت اینشتین» با تمام نبوغ و دانش خود، تفسیر آماری مکانیک کوانتومی را قبول نداشت و این مفهوم را در جمله معروف «خدا تاس نمیاندازد» عنوان کرد. «نیلز بوهر» هم که از پایهگذاران مکانیک کوانتومی بود، در پاسخ اینشتین گفت: «به خدا نگو چهکار کند!».
تحقیقات فیزیکدانان طی نیمه دوم قرن بیستم نشان داد که نهتنها تعبیر اینشتین در تاسبازی اشتباه بود که کازینوی عظیم فیزیک کوانتومی بهاحتمال زیاد دارای اتاقهایی بسیار بیشتر از هر آن چیزی است که تاکنون تصور میکردیم. حال «ارسلان عادل» و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا در دیویس (UCD)، آزمایشگاه ملی لسآلاموس در ایالات متحده و انستیتو فدرال فناوری سوئیس در لوزان میگویند که به نظر میرسد تعداد این اتاقهای اضافی، نهایتی ندارد!
این پژوهشگران در مقالهای در آرکایو، نقشه واقعیت بنیادین را دوباره ترسیم کردهاند تا نشان دهند که نحوه ارتباط ما با اشیاء در فیزیک، ممکن است مانع از مشاهده چشمانداز عظیم عالم شود.
تفسیر آماری عالمنزدیک به یک قرن است که درک ما از واقعیت، تحت تأثیر نظریهها و مشاهداتی که زیر پرچم مکانیک کوانتومی مطرح شدهاند، پیچیده شده است. روزگاری که میشد اندازهگیریهای دقیقی از اجسام انجام داد و سرنوشت محتوم آنها را با معادلات مکانیک، ترمودینامیک، الکترومغناطیس و نسبیت تعیین کرد، گذشته است.
برای درک تاروپود بنیادینی که عالم را تشکیل داده است، به ریاضیاتی نیاز داریم که بازی احتمالات را به اندازهگیریهای حدودی و غیرقطعی مرتبط کند؛ و این، به دور از دیدگاه شهودی عالم است.
بر اساس تعبیر کپنهاگی مکانیک کوانتومی، به نظر میرسد که امواج هر احتمالی همیشه وجود دارند، تا زمانی که آن اتفاق قطعی میشود و دیگر احتمالات به ناگاه ناپدید میشوند. حتی در حال حاضر هم کاملاً مشخص نیست که درنهایت، چه چیزی سرنوشت گربه شرودینگر را تعیین میکند.
نظریه جهانهای موازیاما اینهمه ابهام، مانع از آن نشده است که دانشمندان از دیدگاهها و ایدههای مختلف دست بکشند. «هیو اِوِرِت» (Hugh Everett)، فیزیکدان آمریکایی در دهه 1950 (۱۳۳۰) نظریه جهانهای موازی را پیشنهاد کرد که بر اساس آن، همه اندازهگیریهای محتمل، واقعیت خود را پایهگذاری میکنند. به بیان سادهتر میتوان این نظریه را چنین توضیح داد که انبوهی از جهانهای موازی داریم که هر اتفاق امکانپذیری در یکی از آنها به شکل تصادفی رخ میدهد. آنچه جهان ما را در مقایسه با دیگر جهانها پراهمیت میکند، صرفاً آن است که ما در حال مشاهده آن پدیده هستیم.
مدل «جهانهای متعدد» اِوِرِت را از نظر علمی نمیتوان «نظریه» دانست (مانند نسبیت یا مکانیک کوانتومی) و نمیتوان آن را با مکانیک کوانتومی مقایسه کرد که شگفتیهای مطلق را در پدیدهای محسوس به نمایش میگذارد؛ بااینحال محاسبات فیزیکدانان نظریه ریسمان، تعداد حدود ۱۰ به توان ۱۰۰ جهان موازی را محتمل میداند؛ یعنی چند ده میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد عالم!
در مدل چندجهانی (برخی آن را «بسگیتی» ترجمه کردهاند)، با برداشتی از بینهایت عالم از احتمالها شروع میکنیم که به زبان فیزیکدانان، همان مجموع همه انرژیها و موقعیتهای شناختهشده تحت عنوان «هملیتونین سراسری» است و سپس، روی هر چیزی که توجهمان را جلب کند، تمرکز میکنیم. بدین ترتیب احتمالهای نامتناهی را درون زیرسیستمهای همیلتونی مشخصتر و بهمراتب مدیریتپذیرتر، محدود میکنیم.
ذرهبین فریبندهحال این سؤال مطرح میشود که این تمرکز یا بزرگنمایی، درعینحالی که میتواند ادراکی از نامتناهی در اختیارمان قرار دهد، آیا میتواند مانع مشاهده چشمانداز کلی شود؟ آیا این کار، رویکرد کوتهفکرانهای نیست که از آشنایی ما با برخی از اشیاء ریزمقیاس (میکروسکوپی) برآمده باشد؟
بهبیاندیگر، میتوان اینطور توضیح داد که در آزمایش گربه شرودینگر، ما بهراحتی میپرسیم که آیا گربه در داخل جعبه، زنده است یا مرده؛ اما هرگز در نظر نمیگیریم که آیا بوی نامطبوعی از جعبه منتشر میشود یا اینکه میز زیر جعبه، گرم است یا سرد.
پژوهشگران در تلاش برای تعیین اینکه آیا تمایل ما به حفظ تمرکز بر آنچه در داخل جعبه است، اهمیتی دارد یا نه؛ الگوریتمی را توسعه دادند تا بررسی کنند که آیا ممکن است برخی از احتمالات کوانتومی موسوم به «حالتهای اشارهگر»، کمی سرسختانهتر از دیگر احتمالها تنظیم شوند و درنتیجه سبب شوند که برخی از ویژگیهای حیاتی با احتمال پایینتری درهم تنیده شوند.
اگر چنین باشد، جعبه توصیفکننده گربه شرودینگر تا حدی ناقص است مگر آنکه ما فهرست طولانی عواملی را در نظر بگیریم که بالقوه در سراسر کیهان پراکندهاند.
ارسلان عادل، فیزیکدان UCD در توضیح این ایده میگوید: «برای مثال شما میتوانید بخشی از زمین و کهکشان آندرومدا را در یک زیرسیستم داشته باشید و این زیرسیستم، کاملاً درست است». در تئوری، هیچ محدودیتی برای تعریف زیرسیستمها وجود ندارد و فهرست طولانی از حالتهای دور و نزدیک را میتوان در نظر گرفت که هرکدام، واقعیت را با اندکی تغییر پدید میآورند.
پژوهشگران با اتخاذ رویکرد جدید در نظریه چندجهانی (جهانهای متعدد) اِوِرِت، به پاسخی رسیدهاند که آن را تفسیر «جهانهای بسیار فراوانتر» نامیدهاند. تفسیر جدید، مجموعهای بیشمار از احتمالها را در نظر میگیرد و آن را در بازه بینهایتی از واقعیتها ضرب میکند که در شرایط معمولی آنها را در نظر نمیگیریم.
روش نوین هم با شباهت زیادی به تفسیر اصلی، بیش از آنکه درباره رفتار عالم توضیحی ارائه دهد، به تلاش ما برای مطالعه گامبهگام آن در هر لحظه اشاره دارد.
پژوهشگران امیدوارند که این الگوریتم بتواند در توسعه راههای بهتر برای کاوش سیستمهای کوانتومی مانند الگوریتمهای داخل کامپیوتر، کاربرد داشته باشد.