Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@17:19:35 GMT

آشنایی با جنگنده میگ-۲۹ میکویان گورویچ

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۹۵۶۸۷

آشنایی با جنگنده میگ-۲۹ میکویان گورویچ

به گزارش همشهری آنلاین،  جت جنگنده دوموتوره و دو سکانه میگ-۲۹ شباهت زیادی به جنگنده بزرگ‌تر سوخو-۲۷ دارد که هم‌زمان با آن طراحی و تولید شد. این دو جنگنده به منظور رقابت با جنگنده‌های آمریکایی  مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل و جنگنده اف-۱۶ فایتینگ فالکن ساخته شدند.

پیشینه

تاکنون بیش از ۱۶۰۰ فروند میگ-۲۹ تولید شده که حدود ۹۰۰ فروند آن به کشورهای عراق، ایران، سوریه، یمن، کره شمالی، هند، میانمار، بنگلادش، مالزی، مغولستان، کوبا، پرو، افغانستان، چکسلواکی، آلمان شرقی و یوگسلاوی، الجزایر، سودان، اریتره، صادر شده‌اند و بقیه نیز در ارتش شوروی و پس از آن کشورهای به جا مانده از فروپاشی شوروی میگ-۲۹ به کشورهای متعددی استفاده شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میگ-۲۹ب متعلق به نیروی هوایی صربستان

این جنگنده جنگ‌های متعددی از جمله جنگ ایران و عراق، جنگ خلیج فارس و جنگ‌های یوگسلاو را تجربه کرده‌است. هرچند در شرایط مساوی میگ-۲۹ را می‌توان برابر با اف-۱۵ یا اف-۱۶ دانست اما در تمام درگیری‌هایی که تاکنون اتفاق افتاده میگ‌های ۲۹ عملکرد ضعیف‌تری داشته و شکست خورده‌اند.

در فاصله‌های بیش از ۶۰ کیلومتری جنگنده‌های آمریکایی به دلیل برتری‌های الکترونیکی توانایی بیشتری دارند اما از فاصله کمتر از ۱۵ کیلومتری کفه ترازو به نفع میگ-۲۹ می‌چربد. در فاصله حدود ۸ کیلومتری می‌توان میگ-۲۹ را به دلیل دید بهتر سلاح‌ها و مانورپذیری بهتر برتر دانست. سیستم دوربین نشانه‌گیری سلاح میگ-۲۹ بر روی کلاه خلبان نصب شده و موشک را در امتداد خط دید خلبان هدایت می‌کند یعنی موشک به جایی که خلبان به سوی آن نگاه می‌کند می‌رود.

میگ-۲۹ یوبی (مدل دو سرنشینه آموزشی) مشخصات عمومی خدمه: یک طول: ۱۷/۳۷ متر (۵۷ ft) پهنای بال: ۱۱/۴ متر (۳۷ ft ۳ in) ارتفاع: ۴/۷۳ متر (۱۵ ft ۶ in) بال: مساحت ۳۸ m² (۴۰۹ ft²) وزن خالی: ۱۱٫۰۰۰کیلوگرم (۱۱تن) (۲۴,۲۵۰ lb) وزن بارگیری: ۱۶۸۰۰ کیلوگرم(۱۶٫۸تن) (۳۷,۰۰۰ lb) بیشینه وزن برخاست: ۲۱۰۰۰کیلوگرم(۲۱تن) (۴۶,۳۰۰ lb) پیشرانه: ۲× afterburning turbofans Klimov RD-۳۳ , ۸,۳۰۰ kgf (۵۰ کیلونیوتن خشک و ۸۱ کیلونیوتون با پس‌سوز) هرکدام کابین میگ-۲۹ A عملکرد سرعت بیشینه: عدد ماخ ۲/۲۵ (۲۴۰۰ km/h, ۱۴۹۰ mph) در ارتفاع کم: ۱۵۰۰ km/h, ۹۳۰ mph برد: ۷۰۰ km  برد ترابری: ۲۱۰۰ km (۱۸۰۰ mi) یک مخزن سوخت اضافه سقف پروازی: ۱۸۰۱۳ m (۵۹۱۰۰ ft) نرخ اوج‌گیری: initial ۳۳۰ m/s average ۱۰۹ m/s ۰-۶۰۰۰ m[۱۸] (۶۵۰۰۰ ft/min) بارگیری بال: ۴۴۲ kg/m² (۹۰٫۵ lb/ft²) نسبت نیرو به وزن: ۱٫۱۳  یک فروند جنگندهٔ میگ-۲۹ نیروی هوایی لهستان جنگ‌افزار یک توپ۳۰ میلی‌متری GSh-۳۰–۱ با یکصد گلوله تا ۳۵۰۰ کیلو مهمات شامل ترکیبی از موشکهای هوا به هوای نیمه هدایت شونده راداری (SARH) and AA-۸ "Aphid", AA-۱۰ "Alamo", AA-۱۱ "Archer", AA-۱۲ "Adder", FAB ۵۰۰-M۶۲, FAB-۱۰۰۰, TN-۱۰۰, ECM Pods, S-۲۴, AS-۱۲, AS-۱۴. نماواره از فروند جنگندهٔ میگ-۲۹ تجهیزات پروازی رادارها: فازوترون N۰۱۹, N۰۱۰

شرح تصویر:  جنگندهٔ میگ-۲۹ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 642330 برچسب‌ها مجله نظامی جهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: میگ ۲۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۵۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در درگیری‌های شبانه‌روز گذشته در مناطق مختلف ۹۳۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.

آن‌گونه در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده در حمله‌های موشکی و پهپادی ارتش روسیه همچنین دو سامانه موشکی هایمرز، یک کارگاه اوکراینی تولید موشک و مهمات و یک انبار تسلیحات موشکی و توپخانه ای ارتش اوکراین منهدم شدند.

وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه‌های پدافندی ارتش این کشور در ۵ منطقه این کشور ۱۲ پهپاد مهاجم ارتش اوکراین را رهگیری و منهدم کردند.

در این بیانیه آمده است ««سیستم‌های پدافند هوایی ۱۲ پهپاد اوکراینی را رهگیری و منهدم کردند؛ پنج فروند پهپاد در منطقه بریانسک، یک فروند بر فراز استان کورسک، یک فروند بر فراز استان بلگورود، دو فروند بر فراز قلمرو استان روستوف و سه فروند هم در منطقه کراسنودار»

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه هم در بیانیه ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: واحدهای یگان جنوب مواضع ارزشمندتری را در اختیار گرفتند، دشمن در دونتسک متحمل شکست شد؛ کی یف قریب به ۴۰۰ نیروی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: واحدهای یگان شرق مواضع ارزشمندتری را به دست آوردند، نیروهای مسلح اوکراین نزدیک به ۱۱۰ نیروی نظامی خود را از دست دادند.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: واحدهای یگان مرکز ۹ ضدحمله نیروهای مسلح اوکراین را دفع کردند، دشمن قریب ۴۱۰ پرسنل نظامی، یک تانک و یک دستگاه توپ «دانا ۲» ساخت جمهوری چک را از دست داد.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: طی شبانه روز گذشته سامانه های پدافند هوایی ۲۹ پهپاد اوکراینی و ۵ بمب هدایت شونده «هامر» ساخت فرانسه را سرنگون کردند.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6095138

دیگر خبرها

  • تجلیل از استادان خلبان پایگاه آموزشی هوانیروز اصفهان
  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • ییلاق زیبای سلانسر در استان گیلان + فیلم
  • فاریاب کرمان لرزید
  • سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی سمی در نیومکزیکو/ خلبان نجات یافت
  • «آدرخش و رقص فانتوم‌ها» در نمایشگاه کتاب طنین می‌اندازد
  • یک جنگنده اف - ۱۶ آمریکا در نیومکزیکو سقوط کرد
  • یک جنگنده اف-۱۶ آمریکا در نیومکزیکو سقوط کرد
  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • رویارویی میلیمتری جنگنده روس و پهپاد اوکراینی