Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی ساعات گذشته به طور رسمی چندین قطعنامه را به تصویب رسانده است که عضویت دائم ایران در باشگاه علمی آثار تشعشعات هسته‌ای سازمان ملل متحد (آنسکِر) یکی از آن‌ها تلقی می‌شود.

براین اساس، جمهوری اسلامی ایران به رغم مخالفت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا، با تصویب کمیته چهارم سازمان ملل در ۱۹ آبان ماه امسال به عضویت دائم کمیته علمی سازمان ملل متحد درباره آثار تشعشعات هسته‌ای (UNSCEAR) درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قطعنامه پیش از این در کمیته ویژه سیاسی و استعمار زدایی (کمیته چهارم) سازمان ملل به تصویب رسیده بود و در حال حاضر درمجمع عمومی این نهاد بین المللی نیز تصویب نهایی شد.

تصویب این قطعنامه با اجماع در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل دنبال برگزاری چندین دور مذاکره بر سر پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی استرالیا در کمیته ویژه سیاسی و استعمارزدایی و تصویب اجماعی آن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همچنین اقدامات و رایزنی‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از نشست شصت‌و ششم مجمع عمومی در سال ۲۰۱۱ صورت گرفته است که در پی آن جمهوری اسلامی ایران توانست جایگاه خود را از وضعیت «ناظر» در این نهاد علمی برجسته بین‌المللی به «عضویت کامل» ارتقا دهد.

با توجه به محدودیت‌های مرتبط با فرآیند پیوستن به این کمیته علمی که عمدتاً در اداره کشور‌های بلوک غرب است و در قطعنامه مصوب امسال از جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت شده است تا با حضور یک دانشمند هسته‌ای در نشست‌های آنسکر مشارکت داشته باشد.

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در زمان تصویب عضویت دائم ایران در کمیته علمی سازمان ملل درباره آثار تشعشعات اتمی (آنسکر) در کمیته ویژه سیاسی و استعمار زدایی مجمع عمومی (کمیته چهارم) در پاسخ به اتهامات نماینده آمریکا گفت: دولت آمریکا با خروج از برجام و نقض تعهدات خود وفق این توافقنامه، هرگز در جایگاهی قرار ندارد که در خصوص برنامه هسته‌ای مسالمت آمیز ایران و عضویت آن در کمیته عملی آثار تشعشعات هسته‌ای اظهار نظر کند.

در حال حاضر ۲۷ کشور دنیا از جمله؛ آرژانتین، استرالیا، بلاروس، بلژیک، برزیل، کانادا، چین، مصر، فنلاند، فرانسه، آلمان، هند، کره‌جنوبی، اندونزی، ژاپن، مکزیک، پاکستان، پرو، لهستان، روسیه، اسلواکی، اسپانیا، سودان، سوئد، اوکراین، انگلستان و ایالات متحده آمریکا عضو دائم این کمیته هستند که با تبدیل عضویت چهار عضو ناظر (ایران، نروژ، الجزائر و امارات متحده عربی)، تعداد اعضای دائم آنسکر به ۳۱ عضو افزایش پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز (جمعه) به طور رسمی چندین قطعنامه را تصویب کرده که علیه مواضع رژیم صهیونیستی در زمینه‌های گوناگون ازجمله شهرک‌سازی‌های گسترده و زیر پا گذاشتن حقوق فلسطینیان است.

گفته می‌شود مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۶ قطعنامه را رسماً تصویب کرده است.

برخی از قطعنامه‌ها فعالیت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار عقب‌نشینی این رژیم از بلندی‌های جولان است. برخی دیگر نیز در راستای پذیرش فعالیت‌های آژانس پناهندگان سازمان ملل در راستای حمایت از آوارگان فلسطینی است.

یک قطعنامه خواستار کمک مالی به آوارگان فلسطینی شده است. این قطعنامه با ۱۶ رأی موافق و یک رأی مخالف از سوی رژیم صهیونیستی صادر شد.

قطعنامه‌های سازمان ملل متحد خواستار توقف تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی غیرقانونی رژیم صهیونیستی و ساخت دیوار در نوار غزه شده است. همچنین به رژیم صهیونیستی دستور می‌دهد که به عملیات نظامی علیه غیرنظامیان فلسطینی و سوری پایان دهد.

قطعنامه‌ای که علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی ازجمله بیت‌المقدس شرقی است، با ۱۴۶ رأی موافق در مقابل ۷ رأی مخالف تصویب شد. درخواست دیگری مبنی‌بر عقب‌نشینی این رژیم از بلندی‌های جولان با ۱۴۹ رأی موافق در برابر ۲ رأی مخالف تصویب شد.

هر ۶ قطعنامه از ماه گذشته در دستور کار بودند، اما امروز (جمعه) رسماً تصویب شدند. این قطعنامه‌ها بخشی از یک بسته ۱۴ متنی درباره رژیم صهیونیستی هستند که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی، یعنی کمتر از یک ماه دیگر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان ملل تخت روانچی مجمع عمومی سازمان ملل متحد جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی سازمان ملل آثار تشعشعات شهرک سازی تصویب شد هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۸۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: در هفته آینده اولین کنفرانس علوم و فنون هسته ای برگزار می شود و حدود ۴۷۷ مقاله ارائه شده، ۱۸۰ ارائه خواهیم داشت که توسط شرکت کنندگان غیرایرانی ارائه خواهند کرد.

وی افزود: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مهمان ویژه حضور خواهد داشت و سخنرانی خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره حل مسائل پادمانی با آژانس، اظهار کرد: همواره در حال تعامل و گفت و گو درباره مسائل پادمانی هستیم، لذا تاکنون دو مکان باقی مانده و ۲ مکان حل و فصل شده که دو مکان در حال گفت و گو است.

اسلامی ادامه داد: بیانیه اسفند ۱۴۰۱ از نظر ما پابرجا است و براساس آن تعامل داریم، اما این بیانیه توسط جریان مخربی که در غرب علیه ایران اقدام می کند زیر سوال رفته است. البته ما بر این بیانیه تاکید داریم و گروسی هم این را اعلام کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اذعان کرد: آقای گروسی در ایران دیدارهایی خواهد داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط خود را با آژانس تقویت کنیم.

وی درباره همکاری با آژانس در خصوص بازرسان آژانس، تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم و ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند. بازدید آنها در حال انجام است. استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند.

وی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران، بیان کرد: اینها موضع گیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای این است که برنامه ایران صلح آمیز نیست. گروسی گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجمع عمومی ورزش چوگوی ایران برگزار می‌شود
  • مجمع عمومی سالانه «فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی» برگزار شد
  • مهدی آشنا برگزیده جشنواره عکس نوروز تاجیکستان شد
  • استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است
  • ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
  • مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره سربرنیتسا
  • ایران رئیس کمیته کشاورزی «اسمیک» شد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد
  • آمریکا روادیدِ نماینده روسیه را صادر نکرد