Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@07:40:15 GMT

مظلومیتی به زیبایی ماهیان زینتی!

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۹۸۶۱۲

مظلومیتی به زیبایی ماهیان زینتی!

ایسنا/همدان آقبلاغ لتگاه روستایی از توابع شهرستان بهار و به فاصله ۲۵ کیلومتر از همدان قرار دارد، در این مسیر هیچ تصوری از آقبلاغ نداشتم، در بدو ورود به روستا آنچه به چشم می‌خورد برخی خانه‌ها با نمای روستایی اصالتشان حفظ شده و برخی نیز بازسازی شده‌ و رخ شهری به خود گرفته بودند.

به گزارش ایسنا؛ از کوچه تنگ و قدیمی زیبا عبور کردیم و وارد حیاطی قدیمی شدیم که یک طرف آن سگ نگهبان بسته شده بود، وارد سالن داخلی شدیم، این سالن گرمایی بیش از حد نرمال داشت، سرمای پاییزی بیرون سالن و گرمای داخلی سالن عینکم را بخار زده کرده بود، بعد از برداشتن بخار از روی شیشه عینکم، وان های زیادی در داخل سالن نمایان شد و آکواریوم های بزرگ و زیبایی رخ نمایی می کردند اینجا مرکز پرورش ماهیان زینتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمی نزدیکتر رفتم در یکی از آکواریوم ها ماهی ها رقصان و شاداب بودند، برخی از آنها لباس عروس بر تن داشتند، برخی نیز گویی پارچه مخمل بر تن کرده بودند  و از هر نما که نگاه می کردیم، خلقت زیبای خداوند نمایان بود.

به طور متوسط داخل هر وان یا آکواریوم ماهی لجن خوار حضور داشت که علت را جویا شدم و مسئول این مرکز در پاسخ به سوال مبنی بر علت حضور لجن خوار در هر وان یا آکواریوم را از بین بردن جرم ها و لجن های وان و آکواریوم خواند.

تعدادی زیادی وان به صورت سیستم مدار در گردش و لوله کشی شده با یکدیگر در ارتباط بودند و به این ترتیب اکسیژن مورد نیاز ماهیان نیز به این ترتیب تامین می شد که بر صرفه جویی  در مصرف آب بسیار موثر است.

بزرگترین مرکز پرورش ماهیان زینتی همدان

مسئول مرکز پرورش ماهیان زینتی لتگاه سالن پرورش ماهیان زینتی این مرکز را ۲۴۰ هزار قطعه‌ای خواند و گفت: به دنبال دریافت مجوز و ارتقاء میزان قطعه ها تا ۳۵۰ هزار قطعه هستیم و در صورت دریافت مجوز به مساحت ساختمان اضافه خواهیم کرد.

 علی بختیاری با بیان اینکه بزرگترین مرکز پرورش ماهیان زینتی در استان محسوب می‌شویم، اضافه کرد: ماهانه ۳۰ تا ۳۵ هزار قطعه تولید گوپی داریم که در بازار مورد نظر عرضه می‌شود.

بازار ماهیان زینتی مطلوب است

وی بازار پرورش و تکثیر ماهیان زینتی را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: تکثیر و پرورش ماهیان زینتی بر خلاف سختی‌هایی که در پرورش آن وجود دارد، بازار خوبی داشته و به این ترتیب به صورت هفتگی به کرج، قزوین، قم، تهران و عراق عرضه ماهی زینتی داریم.

بختیاری با بیان اینکه نوع پرورش ماهی در این مرکز بستگی به بازار و میزان تقاضا دارد، تصریح کرد: متقاضی ماهی های زینتی در بازار مطلوب بوده و گاهی بیشتر از مقدار موجود تقاضای ماهی داریم که کمتر از حد در خواست شده ارسال انجام می دهیم.

علاقمند به پرورش ماهیان زینتی از ماهیان زنده زا آغاز کنند

این کارآفرین تاکید کرد: ماهی های مختلفی در داخل این مرکز در حال تکثیر و پرورش هستند که برخی از آنها برای تکثیر و پرورش نیاز به کسب تجربه  دارند و افرادی که علاقمند به راه اندازی تکثیر و پرورش ماهیان زینتی هستند باید ابتدا پرورش را از ماهیان زنده زا که راحت تر سایز می‌شود شروع کنند در غیر این صورت با تلفات مواجه می‌شوند.

وی از تجربیات خود در خصوص پرورش و تکثیر ماهیان زینتی تعریف کرد و گفت: از سن پنج سالگی به صورت خانگی در داخل آکواریوم ماهی پرورش می دادم و طبق تجربه های کسب شده از گذشته، به راحتی متوجه بیماری و مشکل دار بودن یک ماهی می شوم و با سرعت عمل نسبت به درمان ماهی اقدام می کنم و در صورت بروز بیماری در ماهی ها از دامپزشک استفاده نمی کنم چرا که تا کنون ماهی ها را درمان کرده ام.

درمان بیماری ماهیان زینتی با آب نمک و داروهای انسانی

وی با بیان اینکه زمان طلایی برای نجات ماهی و عدم شیوع بیماری در سایر ماهیان بسیار حائز اهمیت است، گفت: بیش از ۸۰ درصد مشکلات ماهیان با "نمک" حل می شود و در غیر این صورت از داروهای انسانی برای درمان آنها استفاده می‌کنم و از داروهای ویژه ماهیان به علت گران بودن و مقرون به صرفه نبودن استفاده نمی کنم.

زمان طلایی نجات ماهی را از دست ندهید

بختیاری با بیان اینکه اگر بخواهم بیماری ماهی را با دامپزشک مطرح کنم، زمان طلایی نجات را از دست می دهم، خاطرنشان کرد: تا کنون در درمان هیچ نوع ماهی درمانده نشده‌ام و مشکل را خودم حل کرده ام و در صورت نیاز از آب نمک استفاده کرده ام و یا در صورت نیاز از داروهای انسانی مصرف می کنم.

این کارآفرین از موفقیت های خود در خصوص تکثیر ماهیان زینتی جدید و ترکیب انواع مختلف ماهی با یکدیگر گفت و افزود: این نوع ترکیب ها همان فوت کوزه گری هست که نوعی ماهی جدید به دست آوردم و نام آن را آمادای پیشنهاد دادم اما با توجه به نوع بازار از نام گذاری آمادای منصرف شدم و نام آن را تغییر دادیم و به نام ژرمن در بازار عرضه کردیم.

شغلی که همه در آن موفق نمی شوند، کار خوبی است

وی با تاکید بر اینکه زمانیکه در یک موضوع افرادی ناتوان در ورود به آن عرصه هستند، کار مورد نظر مطلوب است، تصریح کرد: کاری که همه موفق به انجام نشوند آن کار درآمد خوبی خواهد داشت.

بختیاری گفت: به صورت عمده فروش هستیم و خرده فروشی در ماهیان زینتی نداریم چرا که در این صورت حق و حقوق مغازه داران رعایت می‌شود.

اشتغال ۳ نفر مستقیم و ۵۰ نفر غیر مستقیم در یک مرکز پرورش ماهیان زینتی

وی گفت: در حال حاضر سه نفر به صورت مستقیم در سالن کار می‌کنیم و به صورت غیر مستقیم نیز ۵۰ نفر که بازار ماهیان زینتی را در دست دارند مشغول به فعالیت هستند و ماهانه در فصول کم درآمد نزدیک به ۱۵ میلیون تومان و در فصول پر فروش سال نیز به درآمد ماهانه ۴۰ میلیون تومان سود آوری می‌رسیم.

این کار آفرین گفت: بالا رفتن قیمت دلار در بازار به سود مجموعه ما خواهد بود چرا که با بالا رفتن قیمت، بازار داخل را دست می‌گیریم.

تجهیزات لازم راه اندازی یک سالن تکثیر و پرورش چقدر است؟

وی تجهیزات فعلی برای راه اندازی یک سالن تکثیر و پرورش ماهیان زینتی را یک میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: همانگونه  که این شغل سودآوری خوبی دارد در کنار آن نیازمند تجهیزاتی هستیم که روزانه قیمت این تجهیزات در حال تغییر است به گونه ای که در سال گذشته قیمت یک وان ۲۴۰ هزار تومان بوده و امسال همان وان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

وی به افرادی که علاقه به ورود به این شغل را دارند، توصیه کرد از ماهیان زنده زا که راحت‌تر سایز می‌شوند شروع کنند و بعد از کسب تجربه به دنبال پرورش و تکثیر سایر ماهیان بپردازند که از جمله آنها که راحت‌تر سایز می شوند، گوپی است همچنین مدتی را در کنار افراد تجربه دار و در مراکز فعالیت کنند.

بختیاری خاطرنشان کرد: در منطقه دهکده گنج‌نامه تنها آکواریوم ۷۰ هزار لیتری آب شور در آسیا را راه اندازی کردیم که ماهیان مالاوی دهان‌پرور در آن زیست می‌کند و توصیه دارم هر فرد یک مرتبه از این آکواریوم بازدید کند.

چرا ماهی از آب بیرون می پرد؟

این کارآفرین به نوسانات برق در ایام تابستان اشاره کرد و گفت: هنگامی که یک ماهی بدون اکسیژن باقی می ماند برای دریافت اکسیژن از آب می پرد و در تابستان به علت قطعی برق و از کار افتادن پمپ‌های آب مجبور به خریداری موتور برق شدیم که با تلفات ماهی ها مواجه نشویم.

وی ادامه داد: برخی ماهی ها اگر یک ساعت بدون اکسیژن بمانند تلف می شوند به همین دلیل به مدت یک ربع ساعت اگر برق وصل نشود، موتور برق را راه اندازی می کنیم.

پرورش دهندگان ماهیان زینتی مظلوم هستند

بختیاری به مشکلات موجود در ارائه تسهیلات وام به بخش شیلات اظهار گلایه کرد و گفت: در مجموعه جهاد کشاورزی شیلات مظلوم واقع شده و مظلوم تر از آن نیز بخش ماهیان زینتی است که نگاه های خوبی به آن ندارند و جزو اولویت هایشان نیست.

وی  با بیان اینکه بانک هنگام رائه تسهیلات نزدیک به یک میلیارد تومان قرار انجام داد، اما به علت مشکلات موجود موفق به دریافت وام نشدیم و هزینه تجهیزات بسیار بالاتر رفته و مبلغ وام به همان مقدار باقی مانده است که تا کنون نیز موفق به دریافت وام نشده ام و محل اجرای طرح  مورد قبول بانک نیست در حالیکه حمایت از کارآفرینان می تواند بستری برای رشد و بالندگی جوانان باشد و آنها را از بیکاری نجات دهد.

چرا روستای آقبلاغ لتگاه برای پرورش ماهی انتخاب شد؟

بختیاری علت انتخاب روستای آقبلاغ لتگاه برای اجرای این طرح را عدم وجود مشکلات آب خواند و گفت: با توجه به اینکه این منطقه مشکل کم آبی ندارد همچنین بافت روستایی مناسبی دارد و  مردمان خونگرمی دارد این منطقه را انتخاب کردم همچنین با توجه به راه اندازی سیستم مدار در گردش آبی مصرف آب بسیار پایین تر از گنجایش آبی موجود است ، بنابراین مصرف آب در این مرکز بسیار کمتر از حد تصورات است چرا که سیستم مدارس در گردش به صرفه جویی در مصرف آب بسیار موثر است.

این کارآفرین از جهاد کشاورزی خواستار شد قبل از ارائه مجوز فعالیت به متقاضیان و علاقمندان به این عرصه کلاس های آموزشی برای آنها برگزار کند و در کلاس های آموزشی از تجربیات افراد فعال استفاده شود تا در هنگام ورود با شکست مواجه نشوند.

وی به نحوه فروش ماهی ها اشاره کرد و گفت: هنگامی که ماهی را برای فروش آماده می کنیم به مدت سه روز به ماهی غذا نمی دهیم تا هنگام حمل آب مورد نظر حجم کافی اکسیژن داشته باشد همچنین حجم آب انتقالی بستگی به تعداد ماهی ها دارد، بنابراین ماهی ای که سالم باشد و خوب بسته بندی شود سالم به مقصد می رسد.

جهاد کشاورزی حلقه واسط بین مرکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی و اهالی روستا باشد

بختیاری گفت: جهاد کشاورزی باید حلقه واسط بین مرکزتکثیر و پروروش ماهیان زینتی و اهالی این روستا باشد و با توجه به کاهش منابع آبی، آب مصرفی در این مرکز می تواند به عنوان کود و غنی کردن خاک استفاده شود و این درحالیست که از این فرصت استفاده نمی شود و جهاد کشاورزی باید در این فرهنگ سازی کمک کند.

مدیریت جدید جهاد کشاورزی نگاه ویژه به ماهیان زینتی دارد

کارشناس مسئول بهبود کیفیت فرآورده‌های شیلات نیز در این بازدید از نگاه ویژه مسئولیت جدید جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: در گذشته تنها معیشت شهروندان مورد توجه بود و به پروروش ماهیان گوشتی برای تغذیه مردم توجه می شد اما خوشبختانه ، مدیریت جدید به تکثیر و پرورش ماهیان زینتی نگاه ویژه دارد و برگزاری برنامه های آموزشی برای علاقمندان به این حرفه از برنامه هایی است که در دستور کار قرا دارد.

حسن پور عباسی گفت: در گذشته ماهیان زینتی در بازار جایگاه مناسبی نداشت اما مردم با بردن طبیعت آب در منازل آپارتمانی متقاضی ماهیان زینتی افزایش یافته است.

وی گفت: در صورتیکه فردی علاقمند به پرورش ماهیان زینتی باشد مجموعه جهاد کشاورزی از آنها حمایت می کند و با مدیریت جدید نیز مشکلات موجود بر سر راه پرورش دهندگان ماهیان زینتی برداشته می شود و همه فعالان در عرصه پرورش ماهیان زینتی و گوشتی یکسان دیده می شوند.

پورعباسی خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه آموزشی برای متقاضیان پرورش ماهیان زینتی از جمله برنامه های مجموعه جهاد کشاورزی است که از افراد مجرب استفاده خواهد شد.

راه اندازی شهرک تخصصی ماهیان زینتی فرصتی مناسب برای فارغ التحصیلان جویای کار

وی همچنین از راه اندازی شهرک ماهیان زینتی خبر داد و گفت: شهرک تخصصی پرورش ماهیان زینتی به زودی جانمایی می شود و کارشناسان و فارغ التحصیلان در این رشته می توانند در این عرصه مشغول به کار شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماهیان زینتی پرورش ماهی زینتی استانی اقتصادی تکثیر و پرورش ماهیان زینتی مرکز پرورش ماهیان زینتی ماهیان زینتی جهاد کشاورزی راه اندازی مصرف آب ماهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۸۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماهی که روی دو پا راه می‌رود!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 یکی از شگفتی‌های طبیعت ماهی است. که روی دو پای عجیب و شاخه مانندش راه می‌رود. این ماهی زره‌دار به سینه‌سرخ دریایی مشهور است. تصاویر این ماهی را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • ماهی که روی دو پا راه می‌رود!
  • نجات صد‌ها پرنده کمیاب زینتی از چنگال قاچاقچیان در سیستان و بلوچستان
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود