Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: با آنکه چند روزی نظارت بر بازار با ورود ناظران تازه نفس بسیجی شتاب بیشتری گرفته است اما حلقه‌های درهم تنیده دلالی بین چرخه تولید تا مصرف سبب شده تا دست بسیاری از خانوارها از اقلام غذایی کوتاه و کوتاه‌تر شود.

به رغم آنکه ستاد تنظیم بازار در قالب دستور، قیمت ۲۴ قلم را تعیین و فروشندگان را ملزم به رعایت آن کرده است اما بازار و فروشندگان چندان به این دستورها توجهی ندارند و تنها بازاری که با دستور منفی و قرمز می‌شود، بازار سرمایه و بورس است نه بازار خیابان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرید مرغ ۳۱ هزار تومان، شانه تخم مرغ ۴۳ هزار تومانی، شیر هفت هزار تومان، ماسه دبه ای ۳۷ هزار تومانی و غیره در فروشگاه‌های کوچه و خیابان‌های مازندران مقدور نیست و فروشگاه داران با یک کلمه «نداریم؛ نگرد، نیست» آب پاکی روی دست مردم و مصوبه‌های کاغذی می‌ریزند.

با آنکه روند نظارت‌ها شتاب بیشتری گرفته و ملموس‌تر شده اما همچنان قیمت بسیاری از کالاها با وعده‌های مسئولان برای تثبیت قیمت‌ها همخوانی و سازگاری ندارد

از سوی دیگر با آنکه روند نظارت‌ها شتاب بیشتری گرفته و ملموس‌تر شده اما همچنان قیمت بسیاری از کالاها با وعده‌های مسئولان برای تثبیت قیمت‌ها همخوانی و سازگاری ندارد. یک شهروند ساروی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مرغ با انکه کیلویی ۳۱ هزار تومان مصوب شده اما به قیمت حدود ۳۳ هزار تومان فروخته می‌شود، افزود: هیچیک از قیمت‌ها با مصوبه کاغذی و دستوری مسئولان سازگاری ندارد.

علی مرتضوی ضعف نظارت و وجود دلالی و واسطه گری را مشکل همیشگی در بازارهای استان بیان کرد و گفت: بسیاری از اقلام غذایی از جمله ماهی از سفره مردم برای همیشه حذف شده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ برنج از ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان درنوسان است، گفت: برنجی که به عنوان تنظیم بازار در حال توزیع بوده، برج‌های بی کیفیت و درجه چندم خارجی است.

یافتن اقلام با نرخ‌های دستوری و ابلاغی در مازندران کمتر نتیجه بخش است و با این حال مسئولان حرف خود را می‌زنند و اعتقاد دارند تشدید نظارت‌ها در فروکش کردن گرانی‌ها و تخلفات تأثیرگذار است. اصناف هم از برخی قیمت‌های غیرمنطقی و دستوری شوکه هستند.

اصناف از قیمت‌های دستوری شوکه هستند

احمد معارفی رئیس اتحادیه قصابان، مرغ وماهی فروشان رامسر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هیچ اتحادیه و صنفی قبول نمی‌کند اقلام را با توجه به کرایه حمل و گرانی از تهران بیاورد و با قیمت مصوب بفروشد، افزود: تخم مرغ را شانه‌ای ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنیم و قیمتی که مصوب شده ۴۳ هزار تومان است اما هیچ اتحادیه‌ای قبول نمی‌کند.

وی افزود: کرایه حمل تخم مرغ با یک نیسان از تهران تا رامسر دو میلیون تومان است و این سبب ضرر عامل فروش می‌شود. از این رو انتظار داریم تا یک دستگاه حمل برای تخم مرغ درنظر گرفته شود.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه شمار ناظران در سطح بازار کفاف واحدهای تولیدی و صنفی را نمی‌دهد، افزود: برای تأمین نیازها تفاهمنامه ای با بسیج اصناف منعقد شده و از ظرفیت ناظران بسیجی برای نظارت بر بازار استفاده کردیم.

۲۰۰ بازرس تازه نفس و جدید وارد میدان شدند

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حدود ۲۰۰ ناظر در گذشته در استان فعالیت داشت، افزود: با انعقاد تفاهمنامه ۲۰۰ بازرس جدید نیز به کارگرفته شده است و هدف ایجاد آرامش و ثبات در بازار است.

وی با بیان اینکه قصد برخورد با خرده فروش و اصناف جز نیست، گفت: در تلاش هستیم تا تخلفات موجود در عمده فروشی‌ها و اصناف بزرگ را رصد و پایش و جلوگیری کنیم.

قوانلو درباره نبود سازگاری بین قیمت‌های مصوب و بازار گفت: برخی کالاها مشمول قیمت گذاری نیست و طبق قیمت تمام شده و سود فروشنده عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت فروشگاه‌ها و تعاونی‌ها است، گفت: در این مراکز محصولات با قیمت مصوب عرضه می‌شود.

طی سال جاری اصناف متخلف در مازندران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان جریمه شدند و به نظر می‌رسد این گونه جریمه‌ها هم نتوانسته، ترمز گرانی و تخلفات اقتصادی را در مازندران بکشد چرا که حلقه‌های دلالی و واسطه گری در استان درهم تنیده شده است.

بازار رها شده است / ‏‬ برخورد با متخلفان و ترک فعل مسئولان

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با بیان اینکه عملیات نظارت بر بازار با همکاری بسیج، دستگاه قضائی، تعزیرات حکومتی و مجموعه‌های اجرایی آغاز شده است، دلیل اصلی نوسانات قیمت را عدم نظارت مستمر از سوی مسئولان بیان کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه بازار را به حال خود رها کردیم و نظارت برای ضعیف است، گفت: اگر به این نتیجه برسیم که دستگاهی در نظارت بر بازار کوتاهی کرده قبل از متخلفان با آن دستگاه برخورد خواهیم کرد.

حسینی پور از مردم خواست تا خودشان بر قیمت‌ها نظارت کنند و ادامه داد: با کسی با معیشت مردم بازی می‌کند، تعارفی نداریم و برخورد قاطعانه خواهیم کرد.

گرانی افسارگسیخته اقلام و اجناس در بازارهای مازندران و کاهش قدرت خرید، هر روز یک قلم را از سفره مردم بیرون می‌کشد و مردم چشم انتظار آن هستند تا وعده‌های مسئولان برای فروش کردن گرانی اجناس محقق شود.

کد خبر 5372167

منبع: مهر

کلیدواژه: گرانی تنظیم بازار بوشهر ویروس کرونا آمار کرونا خطبه های نماز جمعه روز پرستار روز دانشجو مطالبات مردم لرستان از دولت سیدابراهیم رئیسی عکس استانها گرگان کرمانشاه سانحه تصادف خرم آباد نظارت بر بازار هزار تومان تخم مرغ قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۹۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران

نعمت الله حاتمی معاون سیاسی و امنیتی فرماندار دهلران در جلسه ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: گشت‌های مشترک بازرسی ستاد تنظیم بازار شهرستان در قالب سه تیم به صورت روزانه برای نظارت بر قیمت‌ها و برخورد با متخلفان در شهرستان فعال شده است.

حاتمی با تأکید بر اینکه نظارت و بازرسی بازار و رصد قیمت‌ها ادامه دارد، افزود: برای حفظ حقوق مصرف کنندگان و ممانعت از افزایش غیرقانونی قیمت‌ها و دیگر تخلفات، انجام گشت‌های مستمر و حضور همیشگی بازرسان در سطح بازار ضروری است.

وی افزود: مسئولان شهرستان باید وضعیت عرضه کالا‌های اساسی را رصد کنند و اجازه سودجویی را به متخلفان ندهند.

حاتمی با اشاره به تقسیم کار صورت گرفته بین دستگاه‌های متولی، تصریح کرد: نظارت در سطح شهرستان باید تقویت شود و مصوبات ستاد تنظیم بازار باید اجرایی شوند

وی به راه اندازی دوشنبه بازار و جمعه بازار برای عرضه برخی محصولات و کالا‌های اساسی مورد نیاز خانواده‌ها با قیمت عمده و پایین‌تر از نرخ بازار در شهرستان خبر داد و گفت: جهاد کشاورزی و شهرداری باید به قید فوریت مکانی برای این بازار جانمایی کنند.

معاون سیاسی فرماندار ویژه شهرستان دهلران گفت: مسئولان باید برابر مسولیت که پذیرفته‌اند پای کار باشند و مطالبات به حق مردم در حوزه‌های مختلف را پیگیری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • اجرای طرح نظارت بر بازار لاستیک خودرو در مازندران
  • قیمت درهم امارات امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آغاز طرح نظارت بر مراکز عمده توزیع لاستیک در مازندران
  • طرح ویژه بازرسی از بازار لاستیک خودرو
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • قیمت درهم امارات امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳