Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ویروس کرونا در هر شرایطی مشغول تکثیر و جهش است. در وضعیت کنونی بعد از واریانت‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا، حالا اُمیکرون پنجمین واریانتی است که در فهرست واریانت‌های نگران کننده قرار می‌گیرد. البته انگلستان این واریانت را در فهرست واریانت‌های تحت بررسی (Variant under investigation) قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مظفر رضوانی‌زاده، استادیار عفونی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره واریانت جدید کرونا (اُمیکرون) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: اطلاعات چندانی درباره اُمیکرون در دسترسی نیست، اما این ویروس نسبت به واریانت‌های قبلی جهش‌های بیشتری داشته است.

وی با بیان اینکه انتقال پذیری ویروس اُمیکرون نسبت به واریانت‌های گذشته بیشتر است، افزود: هنوز در زمینه شدت و حدت بروز این ویروس اطلاعات کافی در دست نیست.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره علائم بروز این ویروس ادامه داد: این ویروس همچون دیگر واریانت‌های کرونا با علائمی همچون سردرد، عطسه، بیماری‌های تنفسی و ... همراه است. درضمن تا به امروز موارد افزایش مرگ و میر هم از این بیماری گزارش نشده است.

تأثیر واکسن بر مهار اُمیکرون نامشخص است

رضوانی‌زاده درباره ارزیابی‌های آینده ویروس کرونا در دنیا گفت: ویروس اُمیکرون نامشخص است و  امکان تبدیل این ویروس به آنفولانزای فصلی وجود دارد.

وی تاثیر تزریق واکسن بر مهار ویروس کرونا به ویژه اُمیکرون را نامشخص دانست و افزود: پژوهشگران در زمینه تاثیر تزریق واکسن در مهار این ویروس در حال فعالیت هستند تا بتوان تاثیرگذاری واکسن را بر روی این ویروس جهش یافته یا جهش‌های احتمالی این ویروس را  پیش‌بینی و تصمیم‌گیری کنند.

رضوانی‌زاده درباره تاثیر تزریق واکسن بر جهش ویروس، مرگ‌ومیر و ابتلا به کرونا تاکید کرد: با بررسی واکسن‌های تزریقی شایع در دنیا باید به این امر تاکید کرد که این واکسن‌ها از لحاظ ایمنی‌زایی با یکدیگر متفاوت هستند. درضمن از نظر ایمنی‌زایی و کاهش میزان مرگ‌ومیر تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. برای مثال در ساخت واکسن‌ها از فرمول‌های متعدد همچون ویروس کشته شده، نوترکیب و وکتوربیس استفاده شده است. درضمن هیچ یک از واکسن‌ها از لحاظ میزان مرگ‌ومیر تفاوتی با یکدیگر ندارند.

چه نوع واکسنی برای دوز سوم واکسن کرونا پیشنهاد می‌شود؟

وی درباره تغییر نوع واکسن در تزریق دوز سوم برای افراد بالای ۵۰ سال افزود: برای مثال یکی از سوالات شایع این است که برخی از افراد به رغم تزریق سینوفازم در دوز اول و دوم می‌توانند آسترازانکا تزریق کنند؟ هر دو این واکسن‌ها را می‌توان تزریق کرد. هرچند ایمنی‌زایی آسترازانکا بیشتر است. البته میزان مرگ‌ومیر ناشی از تزریق این واکسن‌ها به یک میزان است.

رضوانی‌زاده در پاسخ به این سوال که برخی از افراد سالمند یا مصرف کنندگان مواد مخدر دو دوز نخست واکسن کرونا را سینوفارم تزریق کرده و برای دوز سوم می‌توانند واکسن آسترازانکا یا دیگر واکسن‌های موجود را تزریق کنند؟ تصریح کرد: تمامی افراد می‌توانند دوز سوم واکسن را از دیگر نوع‌های واکسن استفاده کنند، اما در صورت تزریق دوز سوم سینوفارم مناسب‌تر است، چون فرمول واکسن سینوفارم از نوع ویروس کشته شده و آسترازنکا از نوع وکتوربیس تهیه شده آنتی ژن از ویروس به بدن تزریق می‌شود. در واقع فناوری این دو واکسن با یکدیگر متفاوت است.

وی درباره تاثیر ژنتیک و وراثت در ابتلا به این بیماری گفت:  هنوز علم در این زمینه به اطلاعات دست نیافته است.

 این پزشک عفونی با بیان اینکه واریانت جدید کرونا همچون گذشته با علائم تنفسی، تب، لرز، خستگی و ... بروز می‌کند، افزود: در آینده نزدیک کرونا، ویروس قالب اروپا و دیگر کشورها می‌شود. برای مهار این ویروس همچون گذشته استفاده از ماسک، شست و شوی دست‌ها، تزریق واکسن و رعایت فاصله اجتماعی تاکید می‌شود.

انتهای پیام/

زهرا سلیمانی کد خبر: 1121246 برچسب‌ها کرونا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کرونا تزریق واکسن رضوانی زاده واکسن ها ا میکرون مرگ ومیر دوز سوم ویروس ا مهار ا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۹۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، شهنام عرشی گفت: واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

وی افزود: واکسن روتاویروس در سنین ۲، ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود.

عرشی گفت: واکسیناسیون روتاویروس سالانه حداقل از ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: اواخر سال گذشته هم واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد.

وی گفت: این واکسن نیز در سنین ۲، ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

کد خبر 6090502 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!