Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلام، درباره سهم شرکت‌های بزرگ دولتی از بودجه کل کشور گفت: ۷ شرکت بزرگ دولتی ۷۰ درصد بودجه را در اختیار دارند و حتی ۳ شرکت بزرگ دولتی دیگر داریم که ۳۶ درصد بودجه را می‌گیرند و فقط ۳ درصد مالیات می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عادل آذر رئیس سابق دیوان محاسبات در آذر ماه ۹۸ در صحن علنی مجلس گزارشی از بودجه شرکت‌های دولتی به نمایندگان ارائه داد و گفته که باید شرکت‌های زیان ده دولتی اصلاح، منحل و یا واگذار شوند؛ او همچنین گفت که سهم ۷ شرکت، ۷۳ درصد از بودجه شرکت‌های دولتی است که ۵۵ درصد کل بودجه کشور است. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه کشور توضیح می‌دهد که شرکت‌های دولتی و شرکت‌های انتفاعی که زیر مجموعه دولت هستند و اکثرا جنس نفتی دارند، همین میزان بودجه مصرف می‌کنند، این نحوه عملکرد ذهن خیلی‌ها را مشغول کرده است. هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد بودجه برای این شرکت‌ها تامین می‌شود، در حالی که بودجه کل کشور هزار و ۲۰۰ میلیارد است یعنی بودجه کل کشور از این میزان کم‌تر است. 

این نماینده مجلس اعلام کرد که این بودجه جدا از بودجه رسمی یا همان بودجه عمومی دولت است. 

درآمد ۷ ابرشرکتی که وضعیت آن‌ها بررسی شد بیش از ۳۶ درصد درآمدهای اقتصادی شرکت‌های دولتی را در اختیار دارند. همچنین مجموعا ۴۱۶ هزار و ۸۴۶ میلیارد تومان و سهم مالیات و سود ویژه آن‌ها نیز ۱۳ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان پیش بینی شده است. نسبت مالیات و سود ویژه این شرکت‌ها به درآمدشان ۳.۲ درصد می‌شود که رقم ناچیز است. این در حالی است که حقوق‌های نجومی و نامتعارف در این شرکت‌ها به چشم می‌خورد. 

«بودجه سال ۱۴۰۱ که هم اکنون در حال بحث است، قریب به هزار و ۳۰۰ میلیارد است» این جمله را نجم آبادی می‌گوید و ادامه می‌دهد که مرکز پژوهش‌های مجلس روی بودجه این شرکت‌های دولتی، تمرکز کرده و باید بودجه‌های آن‌ها شفاف‌سازی شود. این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که بودجه‌های آن‌ها بیش از ۱۳۰ درصد عملیاتی شده یعنی از ۱۰۰ درصد عبور کرده است. این مسئله نشان می‌دهد که در اصلاح ساختار بودجه یکی از کارهایی که باید انجام دهیم شفاف‌سازی این مسائل است که دقیقا چه مبلغی در این شرکت‌های به عنوان بودجه مصرف می‌شود و هزینه‌ها و حقوق‌های این شرکت‌ها به چه صورت است. 

قانون درصدی از سود این شرکت‌ها را به بودجه عمومی منتقل می‌کند و قسمت اعظم این بودجه در شرکت‌های دولتی برای سرپا نگه داشتن آن‌ها و تاثیرگذاری آن‌ها هزینه می‌شود، این گفته نجم آبادی است. 

به نظر می‌رسد تاریک خانه‌های بودجه مثل شرکت‌های دولتی، یا شرکت‌های عمومی دولتی مثل شهرداری‌ها هر چه بیشتر روشن بشود و نور افکن به این تاریک خانه‌ها بیفتد بهتر شرایط مشخص می‌شود، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد که این شرکت‌ها بودجه را از بودجه عمومی نمی‌گیرند بلکه درآمد آن‌ها از بودجه خودشان است. خیلی از این شرکت‌ها اعلام ضرر دهی می‌کنند و وقتی اعلام ضرر دهی می‌کنند از مراکزی که سود دهی داشته‌اند به آن‌ها تزریق می‌شود، چون دولتی هستند. 

این نماینده معتقد است، این شرکت‌ها بخش خصوصی نیستند که زمین بخورند و تعطیل شوند، خیر، این شرکت‌ها تعطیل نمی‌شوند و ضرر آن‌ها را دولت از جای دیگر تامین می‌کند. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توضیح داد که باید سود دهی و ضرر دهی این شرکت‌ها مشخص شود و اگر واگذاری‌های اصل ۴۴ هم انجام شود از این وضعیت خلاص خواهیم خواهیم شد، زیرا تا کی قرار است حجم بالای دولتی ها، تاریک خانه‌های مخفی ادامه پیدا کنند. هر چه بتوانیم حجم دولت را کم‌تر کنیم به نفع بودجه عمومی و بیت المال است. 

نجم آبادی بر ضرورت شیوه‌های مالیات گیری نیز تاکید دارد و معتقد است باید پایه‌های مالیاتی اصلاح شود. البته مجلس چند مدل مالیات را تعریف کرد که دولت قبل آن‌ها را اجرا نکرد مثل مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر ماشین‌های لاکچری، مالیات بر خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان، مالیات بر عایدی سرمایه. 

نجم آبادی تاکید می‌کند: اگر مالیات بر درآمد که از طریق جا به جایی پول در حساب افراد قابل رصد است اتفاق بیفتد هم سوداگری‌ها را تضعیف خواهد کرد و هم اینکه بسیاری از سودهای کلان که به برخی افراد تعلق می‌گیرد می‌تواند به عموم مردم برسد.

کد خبر 642421 برچسب‌ها بودجه کل کشور دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بودجه کل کشور دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۹۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب اعتبار شرکت‌های دولتی در بودجه ۱۴۰۳

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با جدول ۱۱ و پیوست ۳ درباره اعتبار شرکت‌های دولتی در بودجه ۱۴۰۳ موافقت کردند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه 1403 (جداول) در دستورکار نمایندگان قرار دارد که وکلای ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه در مورد جدول 11 و پیوست 3 درباره شرکت‌های دولتی از مجموع 195 نماینده حاضر با 144 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع، موافقت کردند.

در ادامه جلسه حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در توضیح جزئیات جدول شماره 11 لایحه بودجه گفت: این جدول در خصوص شرکت‌های دولتی است، برخلاف آنچه گفته می‌شود حدود دو سوم بودجه به شرکت‌های دولتی اختصاص داده شده که بررسی نمی‌شوند. اعتبارات شرکت‌های دولتی با بودجه عمومی جدول شماره 14 تقریبا برابر است، فقط یک مقدار اعتبار شرکت‌های دولتی کم است.

رئیس کمیسیون تلفیق بیان کرد: حدود 65 درصد اعتبارات شرکت‌های دولتی از محل تأمین نفت است، درباره نفت اقدامات خوبی در کمیسیون انرژی انجام شده و به نتایج مثبتی دست یافته‌ایم، همگی را بررسی کرده و بر همین اساس شرکت‌های دولتی که بودجه آن در جدول شماره 14 مشخص شده اگر از آن سرپیچی شود باید پاسخگو باشند، این یک گام بلند برای نظارت بر شرکت‌های دولتی است که در بودجه امسال برداشته شده است.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • فرار مالیاتی با دفتر ویترینی
  • هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو /بودجه شرکت های دولتی و طرح های اعتبارات عمرانی تصویب شد
  • شوک بزرگ به کمیته المپیک در سال المپیک!
  • تصویب اعتبار شرکت‌های دولتی در بودجه ۱۴۰۳
  • تامین ۶۵ درصد اعتبارات شرکت‌های دولتی از محل نفت
  • جدول مربوط به «بودجه شرکت‌های دولتی» تصویب شد
  • موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۵ درآمد‌های بودجه ۱۴۰۳