Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس صنعت خودرو بیان این که در اقتصاد کلان تورم سالانه نقطه به نقطه بیش از ۴۰ درصد بوده و ۹ ماهه اخیر حدود ۳۰ درصد بوده، گفت: برخی از نهاده‌های تولید مانند فولاد و مس افزایش بیشتری داشته که مربوط به داخل کشور هم نمی‌شود و در سطح جهانی هم به این شکل بوده است. امیرحسن کاکایی در برنامه تهران ۲۰ سیما، افزود: هزینه لجستیک در دنیا در یک سال گذشته سه برابر شده است، در این فضا به همه از جمله تولیدکنندگان فشار وارد می‌شود، در سه و نیم سال گذشته که قیمت‌گذاری دستوری بر خودروسازان حاکم بوده است قیمت محصولات متناسب با هزینه تولید افزایش نیافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در پاسخ به این سوال که چرا خودروسازان هزینه تولید را کاهش نمی‌دهند گفت: خودروسازان برای کاهش هزینه تولید اقدامات خوبی انجام داده اند و توانسته اند سه تا پنج هزار میلیارد تومان کاهش هزینه داشته باشند، اما در مقابل زیان ۱۰۰ هزار میلیاردی زیان عدد ناچیزی است که به چشم نمی‌آید.

کاکایی با اشاره به اختلاف قیمت کارخانه تا بازار خودرو گفت: خودرویی که خودروساز با زیان ۵۰ میلیونی تولید می‌کند، در بازار به قیمت ۲۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رود، باید باور کنیم که قیمت گذاری دستوری نمی‌تواند جواب این اختلاف فاحش را بدهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو، گفت: عددی که تصویب شده، طبق فرمولی است که شورای رقابت داده است، آخرین بار در بهمن سال گذشته بود که قیمت خودرو‌ها افزایش جزئی یافت و طبق فرمول شورا قیمت‌ها باید هر شش ماه یک بار به روزآوری شود، ۱۸ درصد، مربوط به تورم بخشی ۹ ماهه است که اعمال شده در صورتی که عدد واقعی تا ۴۰ درصد بوده است.

وی به ایجاد تعادل عرضه و تقاضا با اصلاح قیمت گذاری در دور اول تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ و دوره اول تحریم‌ها اصلاح قیمت گذاری خودرو در دستور کار قرار گرفت که نتیجه آ‌ن را در سال ۹۳ در ایجاد تعادل بازار و کنترل قیمت‌ها شاهد بودیم.

وی ادامه داد: خودروسازان بعد از تعادل قیمت در بازار تمایلی به افزایش قیمت خودرو نداشتند به طوری که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ حتی با داشتن مجوز، قیمت محصولات خودرو افزایش ندادند.

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: در چند سال اخیر هر گاه قیمت خودرو دارای حاشیه زیادی بوده و به خودروساز اجازه افزایش قیمت نداده اند با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، شاهد کاهش تولید و عرضه بوده ایم.

کاکایی با تاکید بر این‌که با وجود نهاد‌های نظارتی امکان دپوی خودرو وجود ندارد و خودروسازان نفعی نمی‌برند گفت: با نظارت‌های مستمر و مداوم از سوی مجلس، دولت و نهاد‌های نظارتی امکان دپوی خودرو وجود ندارد و خودروسازان نیز هیچ نفعی از این امر نمی‌کنند.

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: برخی از قطعات مانند چیپ ست و مولتی مدیا در دنیا با کمبود همراه است و به طوری که در کمبود برخی از قطعات خاص به دلیل تحریم‌های صورت گرفته تامین را برای خودروساز دشوار کرده است، ولی با سرمایه گذاری صورت گرفته، گام‌هایی برای تولید و داخلی سازی آنان در کشور برداشته شده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: خودروسازان هزینه تولید خودرو قیمت کارخانه ایران خودرو قیمت گذاری قیمت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۹۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو

بازار خودرو طی یک هفته گذشته همزمان با کاهش قیمت دلار، در مسیر ریزشی حرکت کرد.

به گزارش مشرق، آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، طی یک هفته گذشته پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با کاهش ۴ میلیون تومانی با قیمت ۳۴۶ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز با کاهش یک میلیون تومانی به قیمت ۳۲۲ میلیون تومان به فروش می‌رود.

در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۵ میلیون تومان ارزان شد و ۶۷۰ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۸۱۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ با کاهش ۴۰ میلیون تومانی یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان به فروش رفت.

پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ در بازار با کاهش ۸ میلیون تومانی، ۷۲۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵ میلیون تومان افزایش یافت و ۸۴۵ میلیون تومان شد. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۸۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشت و به قیمت ۹۹۰ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ در حدود ۱۵ میلیون تومان ارزان شده و ۸۲۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳، در حدود ۳۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشت و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ اما ۲۰ میلیون تومان گران شده و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

راناپلاس مدل ۱۴۰۳ با کاهش ۵ میلیون تومانی در حدود ۶۴۵ میلیون تومان و راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۶۱۵ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۵۵ میلیون تومان و ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم ۴۲۵ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با کاهش ۱۵ میلیون تومانی، ۸۲۰ میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم با کاهش ۱۵ میلیون تومانی، ۸۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ در بازار با کاهش ۱۰ میلیون تومانی به قیمت ۸۳۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی به قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم با کاهش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۴۲۵ میلیون تومان رسید.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • متقاضیان خودرو دست نگه دارند
  • ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • تمرکز بر افزایش جذابیت تولید با کاهش مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم