Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ساخت سازه و انتخاب مصالح مناسب برای پیشبرد پروژه، دو موضوع مهم و اساسی مطرح میشود که محل پروژه و کاربری سازه از جمله این موارد میباشد. ویلا سازی از جمله پروژه های رایج در شهرهای مختلف یا حومه شهرها می باشد که به دلیل وسعت فضا و شرایط اقلیمی منطقه، باید برای ساخت آن از مصالح مناسب و مقرون به صرفه استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل رواج بلوک سبک در صنعت ساختمان سازی، کاربرد بلوکهای سبک در ویلا سازی  یا کاربرد بلوکهای سیمانی سبک در انبوه سازی، متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه، قبل از ساخت پروژه مورد بررسی قرار میگیرد.

قبل از هر چیز به تعریف ویلا و تفاوت این سازه با منازل مسکونی معمولی می پردازیم. ویلا به سازه ای می گویند که در چهار طرف خود آزاد بوده و نما دارد. معمولا این سازه ها در مناطق ییلاقی برای بهره مندی ساکنان از طبیعت، منظره و آب و هوای خوش منطقه ساخته میشود. مصالحی که برای ساخت ویلا بایستی انتخاب شود، نباید از ظرفیت حرارتی بالا برخوردار باشد، که البته باز این موضوع، بسته به تغییرات آب و هوایی منطقه در طول شبانه روز و میزان استفاده ساکنان از ویلا، مورد بررسی قرار میگیرد.


تاثیرات آب و هوا در انتخاب نوع و کاربرد بلوکهای سبک در ویلا سازی

۱-ویلاهای شهری : در برخی از شهر یا شهرک ها، به دلیل قوانین خاص شهرسازی، اجازه ساخت ویلا در محدوده شهری وجود دارد. به دلیل وجود آلودگی های صوتی در شهر، همچنین سکونت اهالی آن در تمامی فصول سال در منطقه، انتخاب بلوک سبک برای ساخت دیوارهای پیرامونی، باید با توجه به میزان سردی و گرمی هوا در تابستان و زمستان انتخاب شود. علاوه بر کاربرد بلوکهای سبک در ویلا سازی  برای سبک ساختن ساختمانها، برای جلوگیری از آلودگی های صوتی شهر نیز، انتخاب بلوک مناسب باید مد نظر قرار گیرد. درمیان انواع بلوک سبک، بلوک سبک سیمانی یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و ورود آلودگی های صوتی به داخل ویلا میباشد.

۲-ویلاهای منطقه ییلاقی : همانطور که از نام آن مشخص است، این دست پروژه ها برای استفاده در فصل گرم سال ساخته میشود. نوع ساخت این پروژه بر مبنای تبادل هوا از خارج به داخل منزل میباشد. در عین حال، برای ایجاد قابلیت سکونت ویلا در فصول سرد سال بهتر است از مصالح عایق حرارتی و برودتی استفاده شود. بیشترین کاربرد بلوکهای سبک در ویلا سازی  در مناطق مختلف به بلوک سیمانی تعلق میگیرد.


۳-ویلاهای منطقه گرم و خشک : در مناطق جنوبی و گرم و خشک ایران به دلیل گرمی هوا، منازل به صورت ویلایی و باز برای برقراری جریان هوا و باد به داخل منزل ساخته میشوند. تغییرات دما در روز و شب در این مناطق اختلاف فاحشی دارد اما گرمای زیاد هوا در طول روز در این مناطق غیر قابل انکار است و برای داشتن بهترین ویلا در این منطقه اقلیمی، بایست از بلوکهای عایق حرارتی در بخش هایی از منزل که در مقابل تابش نور خورشید قرار دارند استفاده شود و در قسمت هایی که جریان باد به درون منزل برقرار است باید از کاربرد بلوک های سبک در ویلا سازی در تعداد جداره های کمتر، بهره مند شد.

۴-ویلاهای منطقه مرطوب : در این مناطق به دلیل وجود همیشگی رطوبت در هوا، باید از مصالحی استفاده شود که غیر قابل نفوذ باشند. بلوکهای سبک سفالی، هبلکس، و سایر بلوکهای متخلخل به دلیل اینکه از تخلخل در سبک سازی بلوک استفاده میشود، برای این مناطق مناسب نمی باشند. زیرا نفوذ آب در تخلخل بلوکها موجب بروز نم و رطوبت در فضای داخل ویلا همچنین هدر رفت انرژی برای گرم کردن هوای داخل منزل می شود. در قسمت های خارجی ویلا نیز به مرور زمان مشکلات بهداشتی نظیر بروز قارچ و حشرات موذی در قسمت های نمور بلوک در دیوارهای پیرامونی بروز می یابد.

برای رفع مشکلات ذکر شده، کاربرد بلوکهای سبک در ویلا سازی از نوع بلوک سبک سیمانی، در شرایط اقلیمی مرطوب و سایر مناطق آب وهوایی، روز به روز در حال افزایش است که ساخت ویلا با این نوع مصالح در دستور کار اکثر کارفرمایان و پیمانکاران قرار گرفته است.

۵-ویلاهای منطقه کوهستانی و سرد : موضوع دیگری که در ساخت و ساز ساختمانها نظیر ویلاهای کوهستانی قرار رعایت میشود سبک سازی و قابلیت استفاده از ساختمان در فصول گرم و سرد سال میباشد. مناطق کوهستانی، تابستانهایی خنک و زمستانهایی طاقت فرسا دارند. استفاده از بلوک سبک سیمانی چند جداره یکی از مقرون به صرفه ترین روشها برای مقابله با شرایط سخت آب و هوایی در این منطقه میباشد. بلوک های سیمانی دارای ظرفیت حرارتی بالایی هستند که در تابستانها مانع از هدر رفت انرژی سرمایشی و در زمستانها مانع هدر رفت انرژی گرمایشی می شوند.

مزایا و موارد کاربرد بلوکهای سبک در ویلا سازی

۱-دیوارهای پیرامونی ویلا : برای ساخت دیوارهای پیرامونی ویلاها و باغات بهترین گزینه، بلوک سبک سیمانی است که در شهرهای مختلف با اقلیم متفاوت به وفور به چشم میخورد. به دلیل سطح صاف و شکیلی که به محوطه ویلا میدهد، هزینه نماکاری را به صفر می رساند. به دلیل مقاومت بالای این بلوک های پیش ساخته در برابر شرایط آب و هوایی، می توان بدون پوشش یا اندود در طول سالیان سال از آنها بهره برد. 

۲-دیوار چینی دیوارهای بیرونی فضا: بسته به هدف کارفرما از ساخت ویلا و میزان استفاده افراد از این سازه، میتوان از بلوک های سبک دو جداره یا چند جداره برای ساخت دیوارهای بیرونی فضا استفاده کرد. کاربرد بلوکهای سبک در ویلا سازی  علاوه بر سبک سازی و هزینه بهینه ساخت، عایق سازی ساختمان در برابر سرما، گرما و صدا میباشد.

۳-محوطه سازی ویلا با بلوک سبک : حیاط یا محوطه بیرونی ویلا با استفاده از بلوک لیکا با قیمت به مراتب پایین تر از سایر مصالح ساختمانی تزیین میشود که جلوه ی بی نظیری به ویلا می بخشد. به دلیل کارپذیری بالای بلوکهای سبک و امکان ساخت بلوک با قالبهای متنوع در اشکال هندسی مختلف میتوان به راحتی اقدام به محوطه سازی با اشکال هندسی و معماری متنوع نمود.

 ۴-ساخت باربیکیو یا آتشدان در محوطه ویلا : داشتن باربیکیو و آتشدان در محوطه ویلا امری ضروری است که یکی از بهترین گزینه ها که تاب آوری بالایی در برابر حرارت دارد، بلوک سبک سیمانی میباشد.

۵-ساخت دودکش و شومینه با بلوک های سبک سیمانی : در ویلا ساخت شومینه و دودکش یکی از گزینه های مد نظر اکثر کارفرماهاست که کاربرد بلوکهای سبک در ویلا سازی، از نوع بلوک سیمانی، جهت ساخت دودکش در شمال ایران، به مراتب مشاهده می شود.

۶-ساخت دیواره های آلاچیق با بلوک سبک در محوطه ویلا : شب نشینی در آلاچیق در محوطه ویلا، یکی از تفریحات ساکنین ویلاها یا طرح های معماری در ساخت این دست پروژه ها می باشد، که میتوان از بلوک سبک در چیدمان دیوارهای آلاچیق به صورت نیمه یا کامل استفاده کرد. 

کد خبر 1581572

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دیوارهای پیرامونی بلوک سبک سیمانی ویلاهای منطقه محوطه ویلا هدر رفت انرژی استفاده شود کاربرد بلوک آب و هوایی ساخت ویلا برای ساخت آب و هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۹۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مصطفی میلانی با اشاره به ظرفیت بالای اصفهان در زمینه مواد و ساخت، نقش ستادهای معاونت علمی به‌ویژه ستاد مواد را حمایت از فناوری‌های اولویت‌دار کشور عنوان کرد و افزود: تجاری‌سازی، تأمین مالی، ارتباط سازی بین شرکت‌ها با ارگان‌های دولتی و اطلاع‌رسانی د ستاوردهای فناوری از جمله اقدامات ستاد در جهت توسعه فناوری‌های حوزه مواد و ساخت است.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به برگزاری نشست‌های نخبگانی و استفاده از ظرفیت‌ها و پیشنهادهای فعالان این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: ستاد مواد آمادگی دارد تا با برگزاری جلسات و رویدادهای تخصصی، در راستای رفع مشکلات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گام بردارد.

تأکید بر اهمیت شیرین‌سازی آب و توسعه سرامیک‌های پیشرفته

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته، شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی، توسعه سرامیک‌های پیشرفته، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی را از جمله اولویت‌های ستاد برشمرد.

میلانی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، فناوری‌های شیرین‌سازی آب از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ستاد مواد آماده است تا از طرح‌های فناورانه در این زمینه حمایت کند.

همچنین وی بر آمادگی ستاد برای تسهیل فرآیند تأمین مالی، ضمانت قراردادها و پذیرش ریسک فناوری‌های نوین تأکید کرد و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک برای توسعه فناوری‌های مواد و ساخت را خواستار شد.

اصفهان، قطب توسعه فناوری‌های مواد و ساخت کشور

وی در ادامه با اشاره به حضور شرکت‌ها و مراکز فناور متعدد در اصفهان، گفت: استان اصفهان به لحاظ زیرساخت‌های صنعتی و تحقیقاتی و ظرفیت نیروی انسانی متخصص، یکی از قطب‌های اصلی کشور در حوزه فناوری‌های مواد و ساخت محسوب می‌شود.

میلانی افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یکی از موفق‌ترین مراکز رشد و پارک‌های فناوری کشور، نقش مهمی در توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد و ساخت ایفا می‌کند و ستاد مواد آمادگی دارد تا با حمایت از شرکت‌های مستقر در این شهرک، زمینه تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه آنها را فراهم آورد.

لزوم توجه به مدیریت پسماندها و پساب‌های صنعتی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با تأکید بر اهمیت مدیریت پسماندها و پساب‌های صنعتی، گفت: با توجه به تعدد صنایع مادر همچون فولاد، پتروشیمی و نیروگاه‌ها در اصفهان، لازم است تا فناوری‌های مربوط به مدیریت، تصفیه و بازیافت پسماندها و پساب‌های صنعتی در اولویت قرار گیرد.

به گفته وی، ستاد مواد علاوه بر حمایت‌های مالی، آماده است تا با برقراری ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع، زمینه تجاری‌سازی و اجرای طرح‌های فناورانه در حوزه مدیریت پسماند را تسهیل کند.

میلانی در پایان بر لزوم تقویت زیست‌بوم نوآوری و فناوری در استان اصفهان تأکید کرد و مشارکت همه دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی را در این زمینه خواستار شد.

کد خبر 6090203 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی
  • ۹۲ واحد طرح نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان شاهرود شد
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع متفاوت
  • موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی
  • ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ