Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@12:34:25 GMT

ضرورت فهرست بندی پرونده های قضائی مسئله دار و ملی

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۰۴۶۷

ضرورت فهرست بندی پرونده های قضائی مسئله دار و ملی

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه تبیین و ارزیابی نتایج حاصل از بازرسی‌های به عمل آمده از سوی دیوان عالی کشور با حضور حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور و القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم القاصی‌مهر رئیس کل دادگستری استان تهران، دیوان عالی کشور را از مراجع عالیه بر محاکم و دادگاه‌ها دانست و گفت: در دوره حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم، این نظارت‌ها نهادینه شد و طی دو سال اخیر این نظارت‌ها جنبه میدانی و کاربردی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: رصد استان‌ها صرف حضور قضات دیوان عالی کشور در بین قضات استان‌ها و دادگاه‌ها، دارای پیام ارزشمند نهادینه شدن نظارت‌ها و آموزش‌های علمی برای قضات در سراسر کشور است.

القاصی‌مهر با بیان اینکه نتیجه بازرسی‌ها می‌تواند ما را در انجام امور و برنامه‌ریزی‌ها کمک کند، تصریح کرد: بدون شک نتیجه بازرسی‌ها حاصل تجربیات گرانقدر دوستان بوده و ممکن است مشکلات موجود در روند رسیدگی‌ها و نکات مغفول مانده در بدنه دادگستری و دادگاه‌ها مشخص شود و ما را تا اجرای دقیق قانون و عدالت کمک کند.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور گفت: قضات دیوان عالی کشور به مدت یک هفته در شهرهای مختلف استان تهران حضور یافتند و یک بررسی نظارتی بر احکام دادگاه‌ها انجام دادند که چکیده آن مکتوب شده است.

وی اجرای عدالت و قسط را ضامن بقای نظام دانست و افزود: هرچه عدالت بهتر باشد قدرت آن نظام بیشتر خواهد بود در این میان وظیفه ما نیز اجرای قسط است لذا هر شرایطی باید قائم به اجرای عدالت شود.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به ضرورت فهرست‌بندی پرونده‌های حجیم یادآور شد: پرونده‌های مهم از جمله پرونده‌های مفاسد اقتصادی، مساله دار و ملی که حجم زیادی دارد باید فهرست بندی شود تا قضات دیوان عالی بتوانند با سهولت به منابع و اطلاعات مدنظر خود، دست یابند.

رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه ماهانه در دیوان عالی حدود دو هزار پرونده اختلاف در صلاحیت داریم، افزود: چرا پرونده‌ها مدام باید در گردش باشد، این اقدام احقاق حق را به تاخیر می‌اندازد لذا درخواست دارم همکاران دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

مرتضوی مقدم ادامه داد: از سویی دیگر گاهی گزارش گردش کار پرونده‌های مهم مفصل است لذا باید تلاش شود تا گزارش‌ها تکراری نباشد زیرا برخی گزارش‌ها خسته کننده است در حالی که می‌توان چکیده پرونده را به صورت جامع و خلاصه در پرونده منعکس کرد.

وی با بیان اینکه باید در نگارش آراء دقت کافی صورت گیرد، بیان داشت: باید رای صادره از نظر انشا و املا و استفاده از واژه‌های حقوقی و درست مورد توجه قرار گیرد ضمن آنکه هرچه نگارش زیباتر باشد به رای هم جلوه بهتری می‌دهد.

رئیس دیوان عالی کشور درباره تعیین مجازات و توجه به آثار و تبعات مجازات بر برخی افراد، گفت: بعضی از دوستان به درستی پایبند قانون بوده و دقیق مُرّ قانون را اجرا می‌کنند این درحالی است که افراد با یکدیگر متفاوت هستند و همه را به یک مورد نمی‌توان مجازات کرد، گاهی با یک مجازات زندگی فرد متلاشی می‌شود لذا باید تاجای ممکن از مجازات جایگزین حبس استفاده کرد.

وی با بیان اینکه باید در احقاق حق جسارت داشته باشید ادامه داد: نباید هیچ چیزی مانع از احقاق حق باشد و با جسارت نسبت به احقاق حقوق عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم یادآور شد: باید اوقات مردم را محترم بشمارید و کرامت و عزت مردم را حفظ کنید نباید کاری کنید که مردم برای گرفتن حق خود مجبور به پیدا کردن واسطه شوند.

وی با اشاره به اینکه نباید به حقوق مردم بی‌تفاوت بود، تصریح کرد: اگر روی برخی پرونده‌ها دقت نظری بیشتری برای کشف حقیقت صورت گیرد، این حجم از فرجام خواهی، اعاده دادرسی و اعتراض نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: برخی آرای اشتباه سبب می‌شود فرد به دنبال وکیل باشد در حالی که باید کاری کنیم مردم بدون دغدغه به دادگستری بیایند و به دنبال احقاق حق خود باشد.

در ادامه صدقی معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور گفت: نظارتی که همکاران دیوان در مجموعه‌های قضایی استان‌ها ایجاد می‌کند فرصتی مغتنم است.

وی بیان داشت: بازدید قضات از یک واحد قضایی تفاوت زیادی با دیگر بازدیدها دارند چراکه به مدیریت بهتر همکاران قضایی در واحدهای قضایی کمک می‌کند.

کد خبر 5372577 مهدیه محمدی

منبع: مهر

کلیدواژه: دیوان عالی کشور دادگستری استان تهران شهرداری تهران سازمان تامین اجتماعی تصادفات رانندگی غلامحسین محسنی اژه ای ناجا روز پرستار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قوه قضاییه کمیته امداد امام خمینی آلودگی هوا وزارت آموزش و پرورش پلیس راهور شرکت مترو تهران روز دانشجو رئیس دیوان عالی کشور مرتضوی مقدم حجت الاسلام دادگاه ها پرونده ها احقاق حق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۰۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در شورای فرهنگ عمومی استان گلستان حاضر شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست با تشکر از امام جمعه گلستان که از ابتدای انقلاب در عرصه فرهنگ حضور داشته‌اند، اظهار کرد: مسئولان استان گلستان توانستند با تدبیر عقلانی و اثرگذار مسائل استان را مدیریت کنند که جای قدردانی دارد. 
وی با اشاره به حضور اهل تسنن در استان گلستان ادامه داد: این استان قومیت‌های مختلف دارد و در بحران‌ها با همبستگی از موانع عبور کردند، بنابراین نیاز است که این تجربیات مؤثر در زمینه همبستگی ثبت شوند تا در تاریخ باقی بماند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش اهل تسنن در انقلاب و جنگ تحمیلی گفت: اهل تسنن در مواقع بحرانی همواره در دفاع از کشور حضور مؤثر داشتند، هم‌اکنون یکی از فرمانده نیروی دریایی ارتش امیر ایرانی از برادران اهل سنت است، که ناو گروه ۸۶ با ناو ساخت ایران، توانسته در یک مأموریت غرورآفرین سفر دور دنیا را با موفقیت و افتخار انجام دهد و این کار کمی نبود چراکه فناوری و تکنولوژی بالایی در این کار وجود داشت. اینها ظرفیت و سرمایه ملی ماست البته دشمن در حال ایجاد تفرقه است این تفرقه منحصر بین شیعه و سنی نیست بلکه بین شیعیان نیز تفرقه ایجاد می‌کنند.

خسروپناه همچنین با اشاره به صنایع دستی استان گلستان اضافه کرد: صنایع دستی پتانسیل خوبی برای اشتغال زنان دارد چراکه زنان می‌توانند در عین اینکه در منزل هستند درآمد هم داشته باشند به همین دلیل تدوین سند صنایع دستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار است و به‌زودی نهایی خواهد شد این سند با مشارکت فعالان حوزه صنایع دستی در حال نهایی شدن است.

وی ادامه داد: سرمایه عظیم دیگر استان گلستان شهیدان آن است، این استان ۳۷۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است و ۱۲ هزار جانباز دارد، نقش علما نیز در این منطقه مثال زدنی است. در انتخابات اخیر ۵۷ درصد مردم این استان مشارکت داشتند و در کشور یکی از بهترین استان‌ها بود. اگر مسئولان فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کار نمی‌کردند قطعا این آمار را شاهد نبودیم. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کارکرد شورای فرهنگ عمومی عنوان کرد: ما تلاش کردیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌های علم و فناوری و فرهنگی و اجتماعی در چهار مأموریت راه‌بینی و رصد، راهبردی و سیاست‌گذاری، راهبری و هدایتگری، راه‌سنجی و ارزیابی متمرکز شود و این اتفاق افتاد و هم اکنون شورای عالی در میدان حضور دارد، به همین دلیل استان به استان سفر کرده و به‌صورت میدانی با مسئولان و گروه‌های مردمی دیدار خواهیم داشت. هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی راه‌اندازی شده است تا شورای عالی انقلاب فرهنگی با نخبگان استانی ارتباط برقرار کند و از تجربه آنها در سیاستگذاری استفاده کند.

خسروپناه با بیان اینکه مسئله فرهنگ جدای از معیشت نیست، ادامه داد: طبیعی است که انتظار از شورای فرهنگ عمومی باید معقول باشد، مقوله‌های فرهنگی باید در شورای فرهنگ عمومی تصمیم‌گیری شود البته راهش این است این جلسات مسئله‌محور شوند، در واقع این شورا باید به قرارگاه تبدیل شود، کار قرارگاه این است که مسائل را شناسایی و رصد کند، در ادامه باید راهکار‌ها مشخص و به دستگاه‎ها مأموریت داده شود و در انتها از دستگاه‌ها گزارش اقدامات و مأموریت‌ها گرفته شود.

وی تأکید کرد: در حوزه فرهنگ محور کار باید برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی به‌عنوان منشور اصلی باشد. دبیرخانه این سند یا نقشه شورای فرهنگ عمومی است هر طرحی که ذیل نقشه نباشد، مشروعیت برنامه‌ای ندارد؛ بنابراین برنامه اولویت‌ها، باید برای هر سال مشخص شود تا دستگاه‌ها برنامه‌ها را دنبال کنند.

خسروپناه خطاب به اعضای شورای فرهنگ عمومی استان گلستان گفت: قرارگاه را جدی بگیرید، مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی دارد چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی بر برنامه‌های این شورا نظارت دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی زیرمجموعه شورای عالی است چراکه مصوبات این شورا باید در شورای عالی مصوب شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اکنون رویکرد قرارگاهی دارد و با قوای سه گانه ارتباط خوبی دارد و مسائل را با تعامل و گفتگو پیش می‌برد بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورای زنده و پویاست که بر اجرای دقیق مصوبات خود متمرکز است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
  • داروخانه‌ها هم رتبه‌بندی می‌شوند
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • رتبه بندی داروخانه‌ها براساس شاخص شفافیت
  • رتبه بندی داروخانه‌ها بر اساس شاخص شفافیت
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟
  • یزدی ها کمترین تعداد پرونده قضائی نیروهای مسلح کشور را دارند
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است