Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@08:03:17 GMT

چین در هوش مصنوعی و ۵G از آمریکا جلو می زند

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۰۹۱۰

چین در هوش مصنوعی و ۵G از آمریکا جلو می زند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، این درحالی است که چین هم اکنون جایگاه آمریکا برترین تولید کننده فناوری‌های پیشرفته در جهان را نیز به خود اختصاص داده است.

پیش بینی مذکور از نتایج تحقیق جدیدی به نام «رقابت بزرگ چین در مقابل آمریکا در قرن بیست و یکم» است که هفته گذشته توسط دانشگاه هاروارد منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از گزارشی آمده است: امروز صعود سریع چین و به چالش کشیدن سلطه آمریکا بر قله‌های فناوری، توجه این کشور را به خود جلب کرده است. در برخی حوزه‌ها چین هم اکنون در رتبه نخست قرار دارد. در برخی دیگر نیز با توجه به مسیر فعلی به نظر می‌رسد چین در دهه آینده از آمریکا جلوبزند.

همچنین این پژوهش هشدار می‌دهد احتمالاً چین جایگاه آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی و فناوری جهان را از آن خود خواهد کرد.

این درحالی است که در ماه اکتبر نیز مقامات اطلاعاتی آمریکا به شرکت‌های فناوری بزرگ درباره همکاری با چین در حوزه‌های هوش مصنوعی، رایانش کوانتومی، علوم زیستی، نیمه رسانا و سیستم‌های خودکار هشدار دادند.

طبق گزارش دانشگاه هاروارد، چین در زمینه هوش مصنوعی یک رقیب مهم برای آمریکا به حساب می‌آید. همچنین این پژوهش اشاره می‌کند در زمینه یادگیری عمیق (مهمترین بستر هوش مصنوعی) تعداد حق امتیازات اختراعات ثبت شده چین ۶ برابر آمریکا است. این ارزیابی در انستیتو هوش مصنوعی آلن انجام شده است.

در حوزه فناوری ۵G تقریباً تمام نشانگرهای موجود از برتری چین در این حوزه پشتیبانی می‌کنند. طبق گزارش تا پایان ۲۰۲۰ میلادی چین ۱۵۰ میلیون و آمریکا ۶ میلیون کاربر ۵G داشته‌اند. همچنین چین ۷۰۰ هزار و آمریکا ۵ هزار ایستگاه ۵G داشتند.

با وجود آنکه چین در تمام این آمار برتر است اما آمریکا در حوزه تحقیقات و توسعه ۵G قدرت رقابت، استانداردها و اپلیکیشن‌های بیشتری دارد.

در خصوص رایانش کوانتومی و ارتباطات کوانتومی به طور سنتی جایگاه برتی به آمریکا تعلق دارد. اما چین در حال پیشرفت در این زمینه است و در برخی موارد نیز حتی از آمریکا جلو زده است.

در بخش نیمه رسانا نیز پیش بینی می‌شود چین به بزرگترین تولید کننده این کالا تبدیل شود.

با توجه به آنکه حجم مصرف تراشه چین در سطح جهان ۳ برابر شده، تقاضای روزافزون داخلی در این کشور علاوه بر فراهم کردن شرایط بازاری مساعد، انگیزش‌های امنیت ملی لازم برای گسترش بخش نیمه رسانا را فراهم می‌کند.

در این گزارش آمده است: این واقعیتی غیرقابل انکار است که چین پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به رهبر نیم رسانای جهان را دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

گراهام آلیسون رئیس دانشکده کندی (در دانشگاه هاروارد) محقق ارشد این پژوهش است.

همچنین در این مطالعه رقابت بین دو کشور طی ۲۰ سال گذشته بررسی شده است.

کد خبر 5372562

منبع: مهر

کلیدواژه: حاکمیت سایبری ایالات متحده امریکا چین فناوری 5G فناوری های کوانتومی تراشه حاکمیت سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اینترنت تحقیقات علمی تراشه ایالات متحده امریکا معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت حکمرانی فضای مجازی حکمرانی داده ایرانسل ویروس کرونا مایکروسافت شبکه اجتماعی آمازون هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۰۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات هوش مصنوعی آیفون لو رفت!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اپل اینسایدر گزارش می‌دهد که سیری و اسپات‌لایت قرار است به ویژگی‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی مجهز شوند. این ویژگی‌ها در برنامه‌هایی مانند Messages و Mail و Safari کاربرد خواهند داشت.

براساس گزارش زومیت، سافاری ظاهراً با یک ابزار خلاصه‌سازی متن به نام Intelligent Browsing آپدیت می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد خلاصه‌ای از هر صفحه‌ی وب را تولید کنند. سیری ویژگی مشابهی را در پیام‌رسان Apple Messages ارائه خواهد داد.

هوش مصنوعی اپل احتمالاً می‌تواند محتوای پیام را تجزیه و تحلیل کند و به سؤالات مرتبط به متن پاسخ دهد. جست‌وجوی اسپات‌لایت با ویژگی‌های هوشمندانه‌تر و مرتب‌سازی بهبودیافته در اپلیکیشن‌هایی مانند Contacts و Calendar نتایج مفیدتری ارائه خواهد کرد.

منابع مختلف بارها ادعا کرده‌اند که هوش مصنوعی اپل به‌صورت محلی و بدون نیاز به اینترنت روی دستگاه اجرا می‌شود. این ویژگی می‌تواند امنیت کاربران و سرعت پاسخ‌گویی را بالاتر ببرد. هوش مصنوعی اپل احتمالاً برای یک‌سری کارهای پیچیده‌تر به سرورهای ابری متکی خواهد بود.

کنفرانس WWDC 2024 محفلی برای رونمایی از iOS 18 و قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل خواهد بود. این کنفرانس ۲۱ خرداد برگزار می‌شود.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902527

دیگر خبرها

  • پردازش انسان‌گونه داده‌ها با استارت‌آپ «هوش فضایی»
  • چت‌بات Grok اخبار ایکس را خلاصه می‌کند
  • مرکز تحقیقات «هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» مجوز فعالیت گرفت
  • صدور مجوز تأسیس مرکز تحقیقات«هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» دانشگاه آزاد سیرجان
  • داده‌های آموزشی هوش مصنوعی عرصه جدید رقابت شرکت‌های بزرگ فناوری
  • پایان سلطه گوگل با این موتور جست‌وجوی جدید
  • جزئیات هوش مصنوعی آیفون لو رفت!
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی