Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@09:02:41 GMT

روسیه نگران اقدامات ناتو در یونان است

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۱۳۰۹

روسیه نگران اقدامات ناتو در یونان است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی «آنتن» یونان اعلام کرد که مسکو نگران انتقال تجهیزات نظامی ناتو از طریق بندر «الکساندروپولیس» یونان است.

وی در اظهار نظری درباره تجدید همکاری های دفاعی بین آتن و واشنگتن گفت: قسمت دشوار آن بسیار ساده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شما تعداد بیشتری از سربازان ناتو، سربازان آمریکایی را در قلمرو خود دارید. شما صدها و هزاران واحد تجهیزات نظامی را از طریق الکساندروپولیس و غیره منتقل می کنید. شما در حال ایجاد امکاناتی جدید برای ناتو هستید.

سخنگوی کرملین در پاسخ به این مسئله که یونان نیز به نوبه خود نگران تحویل سامانه دفاعی «اس -۴۰۰» (S-۴۰۰) ساخت روسیه به ترکیه است، گفت: اس -۴۰۰ سامانه ای دفاعی است اما تجهیزاتی که از بندر الکساندروپولیس در حال انتقال هستند، دفاعی نیستند.

پسکوف همچنین با اشاره به اینکه مسکو مطمئن است که آتن هرگز نسبت به روسیه خصومت ورزی ندارد، افزود: اما یونان مجبور به رعایت تمامی تعهدات تحت نظارت ناتو است. این مشکل ناتو برای ماست. و ناتو به مرزهای ما نزدیک‌تر خواهد شد. همه مان شاهد گسترش به نظر ما کاملاً خصمانه ناتو به سمت مرزهای مان و به سمت اوکراین هستیم.

وی همچنین در ادامه افزود که حدود بیش از ۴۰ درصد گاز مورد نیاز یونان از طریق روسیه تامین می شود و مسکو به پایبندی خود در جهت تامین گاز مورد نیاز خریداران یونانی ادامه خواهد داد.

سخنگوی کرملین همچنین گفت که روسیه به اجرای پروژه های بزرگ در یونان، همانند ترکیه علاقه مند است.

پسکوف با اشاره به این مطلب که مسکو مایل به گسترش همکاری های اقتصادی با یونان است، گفت: ما تعداد زیادی شرکت روسی داریم که آماده سرمایه گذاری در اقتصاد یونان هستند. ما علاقه مند به اجرای پروژه های بزرگ و عظیم مانند آنچه در ترکیه انجام می دهیم، هستیم. البته اینطور نیست که در یونان هر پروژه ای مجاز باشد، مثلاً در آق قویو ترکیه در حال ساختن یک نیروگاه هسته ای هستیم، اما متأسفانه انرژی هسته ای در یونان ممنوع است.

صحبت های پسکوف در حالی مطرح شده است که خبر فروش کشتی های جنگی آمریکایی به یونان رسانه ای شده است.

وزارت خارجه آمریکا در همین رابطه اعلام کرد که واشنگتن با فروش ۴ فروند کشتی جنگی به ارزش ۶.۹ میلیارد دلار به یونان و همچنین نوسازی و مدرن سازی ناوچه‌های سنگین این کشور به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار موافقت کرده است.

در حالی که برخی خبرگزاری ها از این اقدام واشنگتن جهت به چالش کشیدن فروش تسلیحات فرانسه به کشورهای اروپایی یاد کرده اند، به نظر می رسد هدف این ماجرا تنش های اخیر واشنگتن و متحدانش در ناتو با مسکو بر سر اوکراین باشد.

همچنین پسکوف پیشتر اعلام کرده بود که مسکو آماده تحویل سری دوم سامانه اس -۴۰۰ به ترکیه است.

آمریکا بابت تحویل گرفتن سری اول اس -۴۰۰ روسی از ترکیه دلخور است و حتی این کشور را با قانون تحریمی کاتسا تهدید می کند. ناتو نیز تجهیز آنکارا به سامانه های پدافندی روسیه را موجب تضعیف دیوار بازدارندگی خود علیه مسکو می بیند.

همچنین اختلاف دیرینه یونان و ترکیه بابت تقسیم قبرس به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین و این اواخر، نزاع آنها درباره بهره برداری از منابع گاز طبیعی مدیترانه شرقی است که موجب صف آرایی اتحادیه اروپا علیه آنکارا شده و آنها را متمایل به یونان کرده است.

کد خبر 5372687 محمدرضا الكائی

منبع: مهر

کلیدواژه: روسیه مسکو کرملین دیمیتری پسکوف ولادیمیر پوتین پوتین ترکیه آنکارا سامانه اس 400 سامانه پدافند هوایی اس 400 نیروگاه هسته ای قبرس یونان اتحادیه اروپا ناتو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ایالات متحده امریکا واشنگتن اوکراین ایالات متحده امریکا عراق ایران مذاکرات وین روسیه عربستان سعودی ولادیمیر پوتین فلسطین رژیم صهیونیستی اوکراین جو بایدن برجام سوریه لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۱۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است

روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت: انهدام تانک‌های آبرامز (Abrams) در اوکراین توسط ارتش روسیه، اتحاد آتلانتیک شمالی (ناتو) را آسیب پذیر کرده است.

این تانک‌ها که نماد قدرت نظامی آمریکا و ناتو بودند اکنون به سادگی هدف پهپاد‌های شناسایی روسیه قرار می‌گیرند و منهدم می‌شوند. این امر نگرانی ناتو را از ادامه جنگ در اوکراین و احتمال شکست کی یف را به دنبال دارد.

به نوشته این روزنامه، بسیاری از کشور‌ها از ورود تانک‌های آبرامز ام ۱‌ای ۱ آمریکایی به اوکراین خوشحال شدند و نقطه عطفی در درگیری‌ها و پیشروی اوکراین در جنگ را پیش‌بینی کردند. این سنگر‌های متحرک ناتو، با هزینه تقریباً ده میلیون دلاری، قرار بود در یک مشت زرهی ادغام شوند و به مواضع روسیه حمله کنند و آنها را از بین ببرند. اما تاکتیک‌ها به سرعت در حال تغییر هستند و پهپاد‌های شناسایی و جست‌وجوی روسیه خسارات سنگینی به تانک‌های آبرامز اوکراین وارد کرده‌اند. 

اوکراین ضمن عقب نشینی از میدان کارزار سعی دارد با تغییر تاکتیک‌های خود به نحوی از این تانک‌ها در برابر پهپاد‌های روسی محافظت کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع پنتاگون، پیشتر گزارش داده بود که اوکراین تانک‌های آبرامز ام ۱‌ای ۱ آمریکایی را از منطقه جنگ خارج کرده است، زیرا با وجود پهپاد‌های روسی، آنها برای استفاده بیش از حد آسیب پذیر هستند. 

پیش از این، نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: تانک‌های گران قیمت غربی در برابر هواپیما‌های بدون سرنشین ارزان آسیب پذیر هستند. نبرد با استفاده از پهپاد‌ها در اوکراین که چهره جنگ مدرن را تغییر می‌دهد، شروع به وارد کردن آسیب مرگبار به یکی از برجسته‌ترین نماد‌های قدرت نظامی آمریکا - تانک آبرامز - کرده است که رویکرد استفاده از آن را در درگیری‌های آینده تغییر می‌دهد. 

روسیه عملیات نظامی ویژه‌ای را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هدف آن را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال هدف نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند. "

 به گفته وی، روسیه ۳۰ سال است که تلاش می‌کند با ناتو بر سر اصول امنیت اروپا مذاکره کند، اما در پاسخ یا با فریب و دروغ‌های بدبینانه یا تلاش برای فشار و باج خواهی مواجه شد و در این میان با وجود اعتراضات مسکو، این اتحاد، به طور پیوسته در حال گسترش و نزدیک شدن به مرز‌های فدراسیون روسیه است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • معامله گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند (عکس)
  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان