Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن رفیعی، رئیس اداره منابع آب شهرضا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا با اشاره به معضل چاه‌های غیرمجاز اظهار داشت: خشکسالی، کمبود نزولات جوی، گرمی هوا، نیاز شدید مناطق به آب اعم از شرب، کشاورزی، صنعت و در کل کمبود منابع آبی سبب حفر چاه‌های غیرمجاز شده است.

وی با بیان اینکه پرونده‌های بسیاری در زمینه حفر چاه‌های غیرمجاز در دادگستری مطرح است، افزود: اُفت سطح آب‌های زیرزمینی علاوه بر تأثیرات مستقیم از جمله کاهش آبدهی و کیفیت چاه‌ها تأثیراتی همچون رخداد فرونشست زمین، از دست رفتن اراضی با کیفیت کشاورزی و کاهش درآمد کشاورزان را در پی داشته است، بر همین اساس در سالیان گذشته وزارت نیرو و به تبع آن شرکت‌های آب منطقه‌ای اقدام به اجرای طرح تعادل‌بخشی آب زیرزمینی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رفیعی بیان کرد: حفاری مخفیانه و غیرمجاز، لایروبی و کف شکنی غیرمجاز چاه، بهره‌برداری از چاه‌های بدون پروانه، برداشت غیرمجاز از کانال‌ها و شبکه‌های آبیاری، تصرف و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها و ساخت، نگهداری، حمل و جابجایی انواع دستگاه‌های حفاری غیرمجاز از جمله مواردی است که از سوی این اداره به سرعت پیگیری می‌شود.

رئیس اداره منابع آب شهرضا تصریح کرد: در راستای برخورد با متخلفان حفر چاه‌های غیرمجاز با اخذ دستور قضایی از دادستان شهرستان شهرضا و همکاری نیروی انتظامی یک حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی به عمق ۱۵۰ متر در اراضی مهیار توسط گروه گشت و بازرسی اداره منابع آب شهرضا شناسایی شد و منصوبات تخلیه و چاه مسدود شد.

وی با بیان اینکه این چاه در کف یک اتاق و در زیر سرامیک‌‌های فرش شده قرار داشت، ادامه داد: اقدامات لازم به منظور شناسایی این چاه مدت‌ها در دستور کار این اداره بوده اما به دلیل اختفای حرفه‌ای چاه توسط مالک شناسایی آن میسر نشده بود.

رفیعی با بیان اینکه با توجه به برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، سطح آب زیرزمینی در اکثر مناطق شهرستان شهرضا دچار افت شدیدی شده است، گفت: با توجه به قرارگیری چاه مذکور در دشت مهیار و نیاز به حفاری عمیق‌تر و صرف هزینه بیشتر برای حفر چاه در این منطقه نسبت به سایر نقاط شهرستان، شناسایی این چاه بسیار مهم بود.

رئیس اداره منابع آب شهرضا عنوان کرد: در دشت مهیار شمالی که قسمت اعظم آن در شهرستان شهرضا قرار دارد به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، طی ۴۰ سال گذشته سطح ایستابی به طور متوسط سالانه ۱.۱ متر و در کل بالغ بر ۴۳ متر اُفت داشته است.

 

وی با بیان اینکه منابع آب شهرستان شهرضا در راستای اجرای طرح تعادل‌بخشی پیگیری‌های لازم را در اجرای پروژه‌های مربوط داشته است، خاطرنشان کرد: در همین راستا در ۳ سال گذشته با پیگیری‌های گروه‌های گشت و بازرسی اداره منابع آب، بیش از ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز با کاربری باغداری، صنعتی و خدماتی در محدوده شهرستان شهرضا شناسایی و پس از اخذ دستورات قضایی با با همکاری نیروی انتظامی بالغ بر ۲۵۰ حلقه غیرمجاز پر و مسدود شده است.

رفیعی با بیان اینکه توقف و یا کاهش حفر چاه‌های غیر مجاز به نفع عموم است، گفت: علاوه بر پاسخگویی پرسنل اداره منابع آب و گروه‌های گشت و بازرسی مستقر در منطقه، شماره تلفن ۳۸۴۸ یگان حفاظت از منابع آب استان آماده دریافت گزارشات و اخبار مربوط به تخلفات حوزه منابع آبی از جمله حفاری و برداشت غیرمجاز از چاه، انتقال آب غیرمجاز و ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها است.

رئیس اداره منابع آب شهرضا با اشاره به اینکه ۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در محاکم قضایی در حال پیگیری است و تا آخر سال ۴۰ حلقه چاه دیگر پر و مسدود می‌شود، عنوان کرد: دیوارکشی باغات و واگذاری انشعاب برق سبب شده که چاه‌های غیرمجاز در باغ‌ها افزایش پیدا کند، ۸۰ درصد چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده در باغات بوده است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: محسن رفیعی چاه مخفی چاه های غیرمجاز حفاری مخفیانه چاه های غیرمجاز شهرستان شهرضا آب زیرزمینی حفر چاه حلقه چاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۱۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی به مشهد مقدس

به گزارش خبرنگار مهر، محسن داوری صبح یکشنبه در دومین جلسه قرارگاه آب در محل شرکت آب و فاضلاب مشهد مقدس تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی به شهر مشهد را ضروری دانست و اظهار کرد: تابستان امسال با توجه به حجم مناسبت‌ها شهر مشهد میزبان زائران و مسافران بسیاری خواهد بود که در کنار گرمای هوا موضوعی قابل اهمیت است، بنابراین همان طور که تکمیل پروژه‌های آبرسانی به صورت جدی در دستور کار است برای تأمین مالی تکمیل پروژه‌های آبرسانی اقدامات فوری انجام شود.

فرماندار مشهد بیان کرد: بالادست سدها مهم است و باید مدیریت شود و این تکلیف شرعی و قانونی مسؤولان اجرایی است بنابراین لازم است برخورد با انشعابات غیرمجاز آب به ویژه در بالادست سدها در دستور کار تمام دستگاه‌های اجرایی و مرتبط در شهرستان باشد.

وی افزود: تأمین آب شهر مشهد از اولویت‌های اساسی است و این قابل پذیرش نیست در حالی که مشترکان مجاز حقوق قانونی خود را می‌پردازند، عده‌ای دیگر با ایجاد انشعاب غیرمجاز ضمن اجحاف به حق مشترکان مجاز به منابع آبی صدمه بزنند و فقط منافع خود را در شرایطی که با خشکسالی و کمبود آب مواجه هستیم تأمین کنند.

داوری ضمن اشاره و تاکید بر مصوبه اجرایی برخورد با برداشت غیرمجاز در بالادست سه سد ارداک، طرق و کارده از مصوبات قرارگاه آب تصریح کرد: بازدیدهای میدانی در بالادست سدها به صورت هفتگی در قالب تیمی با محوریت بخشداری انجام و با متخلفان دارای انشعابات غیرمجاز آب به ویژه در باغ ویلاها ضمن تشکیل پرونده قضائی برخورد جدی خواهد شد.

کد خبر 6090737

دیگر خبرها

  • کشف محموله ۲۰۰ میلیاردی پارچه قاچاق در شهرضا
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • انسداد ۱۶ حلقه  چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» دماوند
  • ممنوعیت به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در زنجان
  • برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • موتور پمپ‌های غیرمجاز روی رود قره آغاج قیر و کارزین جمع‌آوری شدند
  • لزوم تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی به مشهد مقدس
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه