Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس‌ازآنکه دور هفتم گفتگوها به‌صورت ناگهانی توسط آمریکایی‌ها دچار توقف شد؛ روز پنجشنبه و در آغاز دور هشتم از آن؛ طرف اروپایی پذیرفت بر اساس پیش‌نویس جدید مذاکرات را ادامه دهد. جنوب نیوز: دور هشتم از مذاکرات وین باهدف لغو تحریم‌ها در حالی آغاز شد که حتی طرف‌های اروپایی نیز، از اعمال تحریم بیشتر توسط آمریکایی‌ها انتقاد کرده و آن را غیر سازنده خوانده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مقام دیپلماتیک ایرانی در مذاکرات اعلام کرد که در جلسه کمیسیون مشترک برجام، برخی از اعضای گروه ۱+۴ به‌صراحت به تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان اعتراض کرده و خواستار اجتناب از اتخاذ چنین اقداماتی شدند. هفته گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی عجیب و البته نمایشی چند تحریم جدید علیه ۸ فرد و ۴ نهاد ایرانی وضع کرد. این تحریم‌ها فاقد اثر اقتصادی بوده اما نشانه‌ای از مانور آمریکا برای زنده نشان دادن ابزار تحریم است.

روز گذشته روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت که واشنگتن می‌خواهد تحریم‌های دیگری نیز علیه ایران وضع کرده و بایدن دستور وضعیت ویژه داده است؛ این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشته است که اعمال چنین تحریم‌هایی از سوی دیگر کشورها حمایت نخواهد شد؛ به‌عنوان‌مثال اماراتی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هم‌زمان نمی‌شود هم با ایران همسایه باشند و هم در جنگ اقتصادی مشارکت کرد! [۱] انورقرقاش وزیر مشاور دولت امارات گفته است که ابوظبی از تحریم‌های جدید علیه تهران حمایت نخواهد کرد.

هرقدر که آمریکایی‌ها در ظاهر چنگ و دندان نشان می‌دهند؛ در هتل کوبورگ طرف اروپایی واقعیت‌های موجود را پذیرفته و منعطف‌تر عمل می‌کند. انریکه مورا معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وصف دور جدید از مذاکرات گفته است: امروز عزم و اراده جدید درباره نیاز به کار کردن و دستیابی به توافقی برای احیای برجام احساس کردم!

غرب پیش‌نویس ایران را پذیرفت/ اروپا واقع‌گرا شد

پس‌ازآنکه دور هفتم گفتگوها به‌صورت ناگهانی توسط آمریکایی‌ها دچار توقف شد؛ روز پنجشنبه و در آغاز دور هشتم از آن؛ طرف اروپایی پذیرفت بر اساس پیش‌نویس جدید مذاکرات را ادامه دهد. علی باقری کنی رئیس هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات می‌گوید که این پیش‌نویس مبتنی بر مبانی مشترک است و نشانه‌ای از عزم جدی تهران در مذاکرات است[۲] 

پیش‌نویس ارائه‌شده در ایران در دو بخش تدوین‌شده است. در قسمت اول پیشنهادهای ایران برای لغو تحریم‌ها و در بخش دوم گام‌های برجامی را شرح داده‌شده است. وضعیت مذاکرات نشان می‌دهد که اروپایی‌ها تنها به گفتگو فکر کرده و طرف آمریکایی نیز جز برجام گزینه دیگری ندارد. به‌عبارت‌دیگر بایدن باوجود فشار رژیم صهیونیستی و بازی با مهره تروئیکا؛ پلن B نداشته و ایران با همراهی چین؛ روسیه و نیز استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای (امارات و ترکیه) محاسبات رقیب را بر هم زده است. لارنس نورمن کارشناس و روزنامه‌نگار دراین‌باره می‌نویسد: مذاکرات در مسیر عقلانی قرارگرفته است!

باوجود فضاسازی‌های رسانه‌ای و بیانیه‌های منفی صادرشده از سوی مقام‌های غربی (به‌ویژه انگلیسی‌ها) در یک هفته گذشته، به نظر می‌رسد پس از بازگشت هیئت‌های اروپایی از پایتخت‌هایشان و در پی بررسی متون پیشنهادی ایران، فضایی واقع‌بینانه‌تر بر گفت‌وگوها حاکم شده و زمینه برای ورود به گفت‌وگوهای جزئی‌تر بیش از دور پیش فراهم‌شده است.

نکته قابل‌تأمل آنکه واقع‌گرا شدن طرف اروپایی باعث می‌شود که دیگر آمریکایی‌ها نتوانند از ابزار «مقصر نمایی ایران» استفاده کرده و با استفاده از جملاتی چون «زمان به سو ایران نیست» و یا اینکه «مذاکرات تا همیشه ادامه ندارد» تنش روانی ایجاد کنند. در حال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای پیش می‌رود که علی باقری با قاطعیت به‌طرف اروپایی می‌گوید؛ پنجره دیپلماسی برای همیشه بازنیست! این جمله به‌شدت اردوگاه آمریکایی‌ها را به‌هم‌ریخته و برای آن‌ها سنگین تمام‌شده است.

خاموش و روشن کردن دوربین‌های برجامی در وین

هم‌زمان با ادامه مذاکرات در وین رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آژانس به دنبال توافق با ایران برای نصب مجدد دوربین‌ها در تأسیسات کرج است. دیپلمات آرژانتینی به الجزیره گفته است که عدم اطلاع ازآنچه در تأسیسات کرج روی می‌دهد ما را از ارائه اطلاعات به مذاکره‌کنندگان در وین بازمی‌دارد. گروسی ادعا کرده است که برخی از موضوعات مانند وجود مواد هسته‌ای در مکان‌های غیرمجاز نیازمند ارائه توضیحات از سوی تهران دارد. [۳]

 میزان همکاری با آژانس هیچ ارتباطی به مذاکرات وین ندارد، تا زمانی که لغو کامل تحریم‌ها و انتفاع ایران از برجام عملی نشود؛ موقعیت (Eyes Wide Shut) در آژانس تغییر نمی‌کند. از سویی طرف غربی باید تعهد دهد که در صورت دسترسی آژانس به بازرسی بیشتر و یا حتی افزایش تعداد دوربین‌ها، آن‌ها مانع از بروز هرگونه اقدام تروریستی و یا خرابکارانه می‌شوند.

دوران صدور بیانیه‌های دم‌دستی و تأسف‌آور از سوی اروپا به پایان رسیده است و غرب می‌تواند تاکتیک «اقدام در برابر اقدام» را با میزان جدیتش  نمایش دهد. تا پیش‌ازاین اجرای تعهدات پادمانی از سوی ایران، رفع ابهامات لازم را انجام داده و روندهای ضروری از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان برای همکاری با آژانس اعمال‌شده است.

برجام سیاسی یا اقتصادی؟ کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟

این روزها بسیاری چشمشان به مذاکرات وین است، آن‌ها می‌پرسند که سرنوشت مذاکرات هسته‌ای چه خواهد شد؟ واقعیت آن است که تا زمانی که آمریکایی‌ها نگرش خصمانه را کنار نگذارند برآیند مذاکرات صفر است. البته حاصل جمع صفر به معنای شکست در گفتگوها نیست! طرف‌های اروپایی همواره آمریکا را به خاطر خروج از برجام نقد سیاسی کرده‌ اما هیچ‌گاه عدم انتفاع ایران از برجام  را نقد اقتصادی نکرده‌اند.

هیئت دیپلماتیک ایران در ۲ دور مذاکره سعی کرده طرف اروپایی را به سمت انتفاع اقتصادی متمایل کند؛ به عبارتی هدف از پیشنهادها ایران، اطمینان از پایداری توافق است. در سوی مقابل طرف آمریکایی با ارائه طرح «توافق موقت» سعی می‌کند ایران را به سمت برجام سیاسی هدایت کند. به اعتقاد آگاهان؛ تنها برنده توافق با زمان موقت آمریکایی‌ها هستند. اما می‌توان به گزینه‌ای چون «توافق متقابل موقت» فکر کرد؛ در این طرح با حذف گزینه زمان و افزایش پایداری هر طرف تعهدش را تا زمان ایفای تعهد طرف مقابل انجام می‌دهد؛ چنین توافقی مصداقی از توافق «برد- برد» است!

داستان هسته‌ای ایران در نه کلاس ماجرای لیبی است و نه در فرمت سال ۲۰۱۵ ترکیب میل آمریکایی‌ها به چشیدن «دست‌پختشان در منطقه» و «موقعیت ما» سرنوشت مذاکرات را مشخص می‌کند. بستن قرارداد بزرگ انرژی با دو همسایه (آذربایجان و ترکمنستان) باوجود داشتن تگ‌های SDGT و IFRS پیش چشم آمریکایی‌ها موقعیت ژئوپلیتیک ایران در وین را به‌خوبی نمایش داد. اظهار علاقه انریکه مورا (متخصص جنگ بالکان) به گفتگو با ایران از سر علاقه‌اش به بازیگر شرقی نیست؛ او به صورت دقیق از موقعیت و قطر دیوار امنیتی  جمهوری اسلامی ایران در منطقه خبر دارد!

[۱] https://www.wsj.com/articles/u-s-moves-to-tighten-iran-sanctions-enforcement-as-nuclear-talks-stall-۱۱۶۳۹۰۳۹۵۶۷

[۲] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۴۰۰/۰۹/۱۲/۲۶۱۹۳۰۳

[۳] https://www.isna.ir/news/۱۴۰۰۰۹۲۰۱۴۸۷۱

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: طرف اروپایی آمریکایی ها پیش نویس تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۱۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد

وزارت امور خارجه ایران در راستای اجرای قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه، تعدادی از اشخاص و نهادهای آمریکایی را تحریم کرد.

به گزارش مهر، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تأمین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تأمین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه‌های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی: (Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسرائیل؛

۶. براد کوپر (Brad Cooper): فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes): مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تأمین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا، تحریم‌های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می‌نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم‌ها معمول خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • تحصیل رایگان دانشجویان معترض آمریکایی در ایران + اسامی دانشگاه‌ها
  • تحصیل رایگان دانشجوی معترض آمریکایی در ایران + اسامی دانشگاه‌ها
  • تحصیل رایگان دانشجوی معترض آمریکایی در ایران؛ این دانشگاه‌ها اعلام آمادگی کردند/ اسامی
  • درب دانشگاه‌های ایران به روی دانشجویان معترض آمریکایی باز شد
  • دانشجویان تعلیق شده در آمریکا به ایران بیایند با هزینه تحصیل‌ رایگان!
  • پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا به صورت رایگان و با تمام امکانات در ایران
  • اعلام آمادگی دانشگاه های ایران برای پذیرش دانشجویان معترض آمریکایی
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • آمادگی دانشگاه کاشان برای پذیرش دانشجویان تعلیق شده آمریکا و اروپا
  • تحریم ۱۳ فرد و شرکت آمریکایی توسط ایران