Web Analytics Made Easy - Statcounter

سند دخل‌وخرج دولت سیزدهم برای سال ۱۴۰۱ فردا در حالی از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که پیش‌تر برخی از نمایندگان درباره تحولات بزرگ و مهم این بودجه مطالبی را عنوان کرده بودند. حجت الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با میزان، در توضیح ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت به مجلس گفت: طبق اعلامی که معاون پارلمانی رئیس جمهور داشتند و رئیس مجلس هم بر آن اشاره کردند، بودجه سال ۱۴۰۱ انشالله فردا به صحن علنی ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این نماینده مجلس اظهارداشت: پس از ارائه بودجه ۱۴۰۱، مجلس این سند را منتشر و بین نمایندگان توزیع خواهد کرد.

سلیمی بیان داشت: در ادامه، جلسات مجلس برای پیگیری بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شکل خواهد گرفت.     اصلاحات بودجه‌ای
در حالی بودجه ۱۴۰۱ قرار است فردا به مجلس شورای اسلامی ارائه شود که پیش‌تر از سوی دولت گفته شده بود، این بودجه با در نظر گرفتن اصلاحات ساختاری به مجلس تقدیم می‌شود.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اصلاحات در نظر گرفته در بودجه ۱۴۰۱ به خبرنگار میزان می‌گوید: دولت به ما اعلام کرده که بودجه سال ۱۴۰۱ بدون کسری بودجه بسته شده است. همچنین ما مطلع شدیم که تعداد ردیف‌های بودجه نسبت به گذشته کم شده و یک بودجه شسته و رفته‌تری را تقدیم مجلس خواهد کرد.  
محسن زنگنه، رئیس «کمیته اصلاح ساختار بودجه» کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در همین زمینه پیش‌تر به خبرنگار میزان گفته بود؛ دیدگاه و نقطه نظرات مجلس پیرامون اصلاح ساختار بودجه به دولت منتقل شده است و به نوعی جلسات در رابطه با اصلاح ساختار بودجه بین مجلس و دولت مشترک بوده است.

رئیس «کمیته اصلاح ساختار بودجه» کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به اعتقاد بنده امسال در بودجه اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد. همچنین حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد بودجه سال ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن اصلاحات به مجلس ارائه خواهد شد.    

بودجه سالیانه در مجلس چگونه بررسی می‌شود؟

پس از ارائه پیشنهادات نمایندگان درباره این لایحه، مجلس کمیسیونی برای بررسی تخصصی‌تر این لایحه تشکیل خواهد داد. در گزارش زیر با مراحل بررسی بودجه سالیانه آشنا می‌شوید.

ماده ۱۸۲ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب بودجه سالانه کل کشور توسط نمایندگان تصریح می‌کند: دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند. نحوه رسیدگی به لایحه بودجه، یک شورى خواهد بود و ترتیب رسیدگى به شرح ذیل است:

۱- نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوست‏ها و سوابق آن تا مدت ده روز مى‌‏توانند پیشنهادهاى خود را به کمیسیون‏هاى تخصصى مجلس تقدیم نمایند.

۲- کمیسیون‏هاى تخصصى موظفند حداکثر تا پانزده روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم نمایند.
۳- کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگى به گزارش کمیسیون‏هاى تخصصى گزارش نهائى خود را تنظیم و به مجلس شوراى اسلامى تقدیم نماید. مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیئت رئیسه قابل تمدید می‌باشد.

۴- در جلسه علنى، پس از رسیدگى به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهاى مربوط به درآمد‌ها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومى دولت رسیدگى و سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهاى مربوط به تبصره‌‏ها و ردیف‌ها رسیدگى مى‌‏شود.

تبصره ۱- در جلسه علنى، تنها پیشنهادهایى که توسط نمایندگان وکمیسیون‏ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه، قابل طرح مى‌‏باشد. پیشنهاد‌هایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهاد‌هایی که مازاد بر سرجمع نباشد زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین نماید. تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود.

تبصره ۲- نحوه رسیدگى به متمم، اصلاحیه‏‌هاى بودجه و سایر مواردى که در این ماده پیش ‏بینى‏ نشده طبق مقررات معمول در این آیین‏ نامه خواهد بود.  

تبصره ۳- کمیسیون موظف است گزارش خود را ارائه کند و گزارش مسکوت‌ماندن از کمیسیون تلفیق پذیرفته نیست. چنانچه گزارش کمیسیون مبنی بر رد کلیات لایحه باشد و در مجلس نیز کلیات لایحه به تصویب نرسد، مراتب به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف مدت دو هفته لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند و اگر کلیات لایحه به تصویب مجلس برسد، به کمیسیون تلفیق اعاده می‌شود تا ظرف مدت پانزده روز گزارش جدید را به مجلس تقدیم کند.

نکته‌ای که باید در خصوص جلسات بررسی لایحه بودجه در صحن علنی به آن اشاره کرد این است که جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی، حداقل روزی چهار ساعت دایر باشد و تا موقعی که شور و مذاکره پایان نیافته و رأی مجلس اخذ نشده است از دستور خارج نمی‌شود.   بیشتر بخوانید: تحولات بزرگ بودجه‌ای در راه مجلس/ اصلاحات ساختاری ۴۰ درصدی سند مالی دولت   همچنین به نظر می‌رسد حجم فروش نفت روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه با قیمت هر بشکه ۶۰ دلار در نظر گرفته شده است.   از دیگر موارد مهم بودجه ۱۴۰۱ افزایش اختیارات استانداران در نحوه هزینه بودجه‌های تخصیصی است و بناست یک صندوق سرمایه گذاری در استان‌های شکل گیرد.   به هر صورت باید منتظر ماند و دید که فردا چه لایحه‌ای از پاستور به بهارستان می‌رود.     انتهای پیام/ برچسب ها: مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی کمیسیون تلفیق بودجه سالانه لایحه بودجه بودجه ۱۴۰۱ پانزده روز بودجه سال سال ۱۴۰۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۱۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ این جدول بودجه خیلی درشت است /جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب رسید؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به جدول شماره ۹ گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه سال ۱۴۰۳» با تصویب این جدول موافقت کردند.

بنابر روایت ایسنا، روح‌الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مخالفت با تصویب این جدول گفت: برخی ردیف‌ها در این جدول آمده درحالی که مسائلی مهمتر از آن در کشور وجود دارد.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک نیز طی اظهاراتی در موافقت با تصویب این جدول گفت: همانطور که رئیس کمیسیون تلفیق پیشنهاد داد این جدول مربوط به مسائل سالیانه است؛ سال قبل شاهد ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان گندم بودیم یا مواردی که ممکن است به دلیل حوادث غیرمترقبه پیش بیاید و نیاز باشد تا به دستگاهی کمک اضطراری شود؛ همچنین در حوزه یارانه‌ها در این جدول اعتباراتی در نظر گرفته شده است‌.

وی تاکید کرد: نه مبلغ این جدول خیلی درشت است و جای آن نیز مشخص است و شامل مواردی در حوزه یارانه‌ها و کمک‌های معیشتی است.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت به اعلام نظر درباره جدول شماره ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پرداخت و با بیان اینکه «در این جدول تغییراتی داده شده که عملا مشکلاتی ایجاد میکند و مورد تایید ما نیست»، اظهار کرد: در یکی از این موارد ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای گروه‌های جهادی تعیین شده است که ذیل معاونت اول فعالیت می‌کنند و فعالیت آنها مورد تایید مقامات ارشد نظام است؛ همچنین ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای احیای واحدهای راکد در سال جهش تولید قرار داده‌ایم که هر توی این موارد توسط کمیسیون‌ تلفیق حذف شده است.

وی گفت: درخواست ما بازگشت دو ردیف است و همچنین در مواردی هزینه‌هایی اضافه شده است که درباره آنها قبلاً محاسبه و اعتباراتی پیش‌بینی کردیم؛ دوستان این اعتبارات را اضافه کردند که مورد تایید ما نیست. مثلاً ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه کاغذ جدید برای آموزش و پرورش پیش بینی شده است درحالی که با اعتبارات موجود مشکل این وزارت خانه برطرف می‌شود یا اینکه ۷۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت کمک‌های رفاهی به جهاد کشاورزی اضافه شده است در حالی که اعتبارات کمکهای رفاهی در جای خودش پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بنابراین در مواردی اضافاتی و کاهش‌های است که مورد بحث است خواهش ما این است که به کمیسیون ارجاع شود.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳، با تاکید بر اینکه کلیات و شاکله این جدول به هم نریخته است اما ممکن است جابجایی‌هایی جزیی به دلیل پیشنهادات کمیسیون‌ها اعمال شده باشد، گفت: ۲۴۸ همت اعتبار جدول ۹ است و آقای منظور اشاره کردند که فقط ۲۵۰۰ همت آن را تغییر دادیم.

وی افزود: امروز ۱۶ میلیون نفر دانش‌آموزان کتاب می‌خواهند اما کاغذ ندارند؛ مبلغی که تعیین شده برای یک پنجم هزینه خرید کاغذ است؛ بنابراین ۹۹ درصد همان است که دولت گفته و ما یک درصد را تغییر داده‌ایم آن هم اعتبارات را استانی کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان مخالف و موافق و همچنین نماینده دولت و کمیسیون تلفیق، با تصویب جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور موافقت کردند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900954

دیگر خبرها

  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • مبلغ این جدول بودجه خیلی درشت است /جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب رسید؟
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت