Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@08:49:47 GMT

سهل‌انگاری‌ کوچک تو دنده‌های مادر پیر من را شکست

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۲۱۳۲

سهل‌انگاری‌ کوچک تو دنده‌های مادر پیر من را شکست

پیرمرد و پیرزن در خودروی‌شان نشسته‌اند و با آرامش و خیالی آسوده راهی خانه دخترشان هستند تا بعد از مدت‌ها قطع دید و بازدیدها بدلیل شرایط کرونایی، نوه‌شان را ببینند؛ خودرو بعد از دور زدن میدان به سمت جاده‌ای می‌پیچد.

جاده روشنایی لازم را ندارد و تاریک‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد؛ حدود ۱۰۰ متر از مسیر طی شده که ناگهان پیرمرد تلی از خاک مقابل خود می‌بیند، ترمز شدیدی می‌کند و هر دو به سمت جلو پرتاب می‌شوند و خودرو با برخورد شدید به تپه خاکی از حرکت می‌ایستد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیرمرد که این بار بر خلاف همیشه کمی تندتر می‌رانده و کمربند هم نداشته، با این ضربه دچار شوک می‌شود ... به زحمت خود را از خودرو خارج می‌کند و سراغ همسرش می‌رود، ولی همسرش به دلیل ضربه شدیدی که به سر و صورتش وارد شده توان حرکت ندارد.

پیرزن درد شدیدی در سر و قفسه سینه حس می‌کند؛ احساس می‌کند قطرات گرمی از سر و صورتش جاری شده و پس از لحظاتی متوجه خون‌ریزی شدید در قسمت سر و صورت می‌شود.

پیرمرد با دستپاچگی تمام سعی دارد با نیروهای امدادی تماس بگیرد؛ پس از دقایقی دو خودروی عبوری با مشاهده صحنه می‌ایستند و به کمک پیرزنی که از درد و سرما به خود می‌پیچد، می‌آیند؛ سرنشینان خودرو با دیدن وضعیت اسفناک پیرزن سعی دارند به هر طریقی به وی کمک برسانند؛ یک نفر پتویی از خودرو می‌آورد و روی پاهای پیرزن می‌کشد و از وی می‌خواهد تا رسیدن آمبولانس خود را بیدار نگه دارد؛ نفر دیگری در تلاش است خون‌های ریخته شده روی چشم‌ها و صورت پیرزن را پاک کند...

انتظار طولانی می‌شود .... نیم ساعت از وقوع حادثه می‌گذرد که خودروی امدادی به صحنه می‌رسند و با کمک حاضران پیرزن را سوار بر آمبولانس می کنند و به بیمارستان می‌رسانند.

اکنون پس از گذشت ۲۰ روز از این حادثه، پیرزن با شکستگی دنده‌های قفسه سینه، کوفتگی شدید در قسمت‌های مختلف بدن و فشار عصبی ناشی از این حادثه همچنان در بستر بیماری است و با کمک فرزندانش نشست‌وبرخاست می‌کند و صدمات وارد شده به وی به حدی است که برای تکمیل مراحل درمان همچنان در مسیر رفت‌وآمد به مراکز درمانی تشخیصی است؛ پیرمرد نیز به دلیل کوفتگی شدید در قسمت‌های مختلف  بدن خانه‌نشین شده است.

این قبیل حوادث تلخ افراد را تا مدت‌ها درگیر بستر بیماری و مراکز درمانی می‌کند و چه‌بسا در بسیاری موارد عوارض صدمات وارد شده درمان‌ناپذیر است و فرد را از ادامه زندگی عادی بازمی‌دارد.

تصویری از محل حادثه و نصب جزیی علائم پس از پیگیری خبرنگار ایرنا 

این حادثه که در ابتدای خیابان ابوطالب از سمت میدان مجتهد بی‌نشان واقع در شهرک پردیسان استان قم رخ داده، تنها یکی از ده‌ها حوادث رانندگی است که روزانه در این استان رخ می‌دهد؛ عامل انسانی، خودرو و جاده سه عاملی است که در هر حادثه با نسبت های متفاوت بعنوان علت از سوی کارشناسان راهنمایی و رانندگی اعلام می شود.

بر اساس تحقیقات میدانی خبرنگار ایرنا، هنگام وقوع حادثه در قسمتی از خیابان ابوطالب که در دست تعمیر است، علائم هشداری نصب نبوده و جاده نیز فاقد روشنایی کافی می‌باشد.

حوادث ناشی از وسایل نقلیه شایع‌ترین حوادث سال‌های اخیر محسوب می‌شود؛ خطای انسانی بعنوان یک عامل مهم در تصادفات رانندگی امری کم و بیش اجتناب‌ناپذیر است؛ ولی عوامل مهم دیگری هم مثل کیفیت خودروها و بخصوص استاندارد و ایمن بودن جاده‌ها و معابر هستند که بی‌توجهی به آنها از سوی دستگاه‌های مجری و ناظر زمینه فاجعه‌بار شدن خطاهای انسانی حین رانندگی را فراهم می‌کند. ضعف در ایمنی معابر گاه به دلیل یا بهانه نبود بودجه و اعتبار صورت می‌گیرد و خیلی از موارد هم بدلیل کوتاهی دستگاه مجری یا پیمانکار در عدم نصب علائم هشدار دهنده بر اساس پروتکل‌های تعریف شده است. نصب چند تابلوی هشدار و چراغ خطر ، هزینه‌ای برای پیمانکاران ندارد، اما دانش و فرهنگ ضعیف حرفه‌ای و نبود مسوولیت اجتماعی و انسانی در آنها و همچنین ضعف نظارت از سوی شهرداری و دیگر نهادهای شهری و استانی ذیربط، باعث می شود یک بی‌توجهی ظاهرا کوچک، به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود، چیزی شبیه آن  ضرب المثل معروف منسوب به ژاپنی‌ها که: "به خاطر میخی نعلی افتاد به خاطر نعلی اسبی افتاد به خاطر اسبی سواری افتاد به خاطر سواری جنگی شکست خورد به خاطر شکستی مملکتی نابود شد و همه این ها به خاطر کسی بود که میخ را خوب نکوبیده بود."

در حادثه اخیر نیز که بر اساس گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر نبود علایم هشدار در محل حادثه، شهرداری در وقوع این حادثه ۵۰ درصد مقصر شناخته شده است، عدم نصب چند علائم هشدار دهنده، توسط عوامل پیمانکاری و هشدار ندادن احتمالی آن از سوی مدیریت شهری منطقه، باعث بروز فاجعه برای یک خانواده قمی شده است که تا ماهها باید درگیر رنج‌ها، هزینه‌ها و تبعات آن باشند. 

به گفته مسوولان شهرداری قم که پیگیری آنان در روزهای نخست بعد از حادثه باعث شد، برخی علائم در منطقه حادثه نصب شود، به دلیل اختلاف بین شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی این نقطه از خیابان ابوطالب در چهار سال گذشته به همین صورت رها شده و بلاتکلیف بوده است و شهرداری اخیرا برای کاهش مشکلات این منطقه پرجمعیت قم دست به کار اصلاح و توسعه معابر آن شده است.

به نظر می‌رسد اکنون که شهرداری قم در اقدامی مناسب در پی رفع مشکلات شهری مردم این بخش از منطقه بزرگ پردیسان است، جا دارد با تقویت نظارت‌ها بر عوامل اجرایی و پیمانکاری، زمینه مدیریت بهتر نقاط حادثه‌خیز را فراهم و از ایجاد نقاط حادثه‌خیز جدید در اثر بی‌توجهی به استانداردها از سوی پیمکاران، جلوگیری کند، بی‌توجهی‌های بعضا ساده‌ای و حتی سهل‌انگاری یک کارگر یا یکی از عوامل پیمانکاری که گاه به قیمت جان شهروندان تمام می‌شود. 

نکته بدیهی آن است که وقتی سهم دستگاه‌های اجرایی در ایمن‌سازی محورهای شهری و برون‌شهری نادیده گرفته می‌شود و ساختار مدیریت بحران در حوادث نیز دچار کاهلی و ضعف مزمن است، وقوع حوادث تلخ دور از انتظار نیست اما با اندکی مسوولیت پذیری و نظارت می‌توان،‌ علاج واقعه قبل از وقوع کرد. 

شهرک پردیسان در جنوب غربی کلان‌شهر قم قرار دارد؛ کار طراحی و ساخت این شهرک در سال ۷۵–۱۳۷۴ آغاز و در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی تاسیس شد؛ شهرک پردیسان در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق هشت‌گانه شهرداری قم تبدیل شد.

برچسب‌ها شهرداری قم تصادف شهری قم وزارت راه و شهرسازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری قم تصادف شهری قم شهرداری قم تصادف شهری قم وزارت راه و شهرسازی شهرداری قم بی توجهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۲۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۰۳ گرم طلا مسروقه از مخفیگاه مالخر/ برملا شدن راز قتل پیرزن با سرقت طلاجات

فرمانده انتظامی استان فارس گفت: با دستگیری سارقین به عنف، راز قتل پیرزن ۸۲ ساله در شهرستان آباده برملا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس فارس، رهام بخش حبیبی در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: در دوم اردیبهشت ماه سال جاری در پی وقوع یک فقره سرقت به عنف طلاجات در منزلی واقع در یکی از محلات شهر آباده که منجر به قتل پیرزن ۸۲ ساله گردید، پیگیری و بررسی موضوع جهت شناسایی و دستگیری قاتل و سارقان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: مأموران پلیس آگاهی استان تحقیقات خود را آغاز و موفق شدند در کمتر از ۱۰ روز سارق و همدستش را شناسایی کنند.

فرمانده انتظامی استان فارس ادامه داد: کارآگاهان پلیس آگاهی استان و شهرستان‌های خرمبید و آباده با هماهنگی قضائی و اقدامات فنی موفق شدند سارق به عنف و همدستش را در ورودی شیراز دستگیر کنند.

سردار حبیبی تصریح کرد: متهمین پس از انتقال به پلیس آگاهی و در بازجویی اولیه به سرقت به عنف همراه با قتل پیرزن ۸۲ ساله در شهرستان آباده اقرار کردند.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: قاتل و همدست وی که از سارقین حرفه‌ای بودند در بازجویی تخصصی به شش فقره سرقت به عنف دیگر در شهرستان‌های خرمبید و آباده نیز اقرار کردند.

حبیبی با بیان اینکه در این خصوص یک نفر مالخر نیز شناسایی و دستگیر شد، تصریح کرد: متهمان برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شدند.

فرمانده انتظامی استان فارس با اشاره به اینکه در بازرسی از مخفیگاه مالخر ۱۰۳ گرم طلاجات مسروقه به ارزش سه میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال کشف شد، از شهروندان درخواست کرد از نگهداری طلاجات و وجوه نقد به مقدار زیاد در منزل و خودرو پرهیز کرده و توصیه‌های پلیس در خصوص پیشگیری از سرقت را جدی بگیرند.

کد خبر 750117

دیگر خبرها

  • کشف ۱۰۳ گرم طلا مسروقه از مخفیگاه مالخر/ برملا شدن راز قتل پیرزن با سرقت طلاجات
  • راز قتل پیرزن ۸۲ ساله در فارس برملا شد
  • دو مصدوم در انفجار گاز در اهواز
  • برملا شدن راز قتل پیرزن ۸۲ ساله در آباده
  • ‌ برملا شدن راز قتل پیرزن با سرقت طلاجات در آباده
  • واژگونی پراید در قزوین ۳ کشته برجای گذاشت
  • واژگونی پراید در آزادراه قزوین- تهران ۳ فوتی برجای گذاشت
  • موفقیت شورا و شهرداری در کاهش آسیب‌های شهری هنگام وقوع بارندگی
  • فائضه غفار حدادی با سفرنامه حج به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • برخورد کامیون با وانت یک کشته و یک زخمی بر جا گذاشت