Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@15:22:04 GMT

تشریح جزییات ممنوعیت واردات فلفل به روسیه

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۲۵۵۹

تشریح جزییات ممنوعیت واردات فلفل به روسیه

رئیس سازمان حفظ نباتات در خصوص عملکرد ۱۰۰روزه سازمان، محموله های کشاورزی برگشت داده شده، کیفیت سموم استفاده شده و همچنین کشف سموم تقلبی در سراسر کشور توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایسنا، کیخسرو چنگلوایی در نشست خبری که امروز در تشریح دستاوردهای ۱۰۰روزه سازمان حفظ نباتات برگزار شد در پاسخ به این سوال که با توجه به برگشت محموله های سیب زمینی و فلفل به کشور آیا  سازمان حفظ نباتات نظارتی بر سلامت  محصولات صادر شده دارد یا خیر، گفت: هیچ محموله ای از سیب زمینی به کشور برگشت نخورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها در خاک دو محموله ۲۵ تنی صادر شده نماتد پیدا شده است. با هماهنگی هایی که انجام دادیم مقرر شد هر محموله سیب زمینی قبل از صادر شدن پاکسازی شده و عاری از خاک شوند.

وی ادامه داد: بنابر قانون، سازمان حفظ نباتات  وظیفه نظارت بر آفات، بیماری ها و علف هرز محصولات کشاورزی و گواهی های بهداشت را بر عهده دارد. همچنین نظارت کیفی بر سموم تولید شده داریم. در بازار و کارخانه اکیپ‌های حضور دارند که از این سموم نمونه برداری می کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: در خصوص استفاده از سموم آموزش‌هایی داده شده است. نظارت هایی حین  سم پاشی به لحاظ رعایت نوع و دز سم انجام می شود. ولی نکته اینجاست که ۲۰۰هزار بهره‌بردار در این بخش داریم و نظارت روزانه این تعداد امکان پذیر نیست.

وی همچنین در خصوص ممنوعیت واردات فلفل از ایران به روسیه نیز گفت:روسیه اعلام کرده است که در محموله های فلفل ایران ۴نوع سم پیدا شده که این سموم در روسیه ثبت نشده است. این موضوع اولین بار است که مطرح می شود. قرار است بعد از این در محصولاتی که به روسیه صادر می شود صرفاً از سموم استفاده شود که روسیه آنها را تایید کرده باشد و میزان باقی مانده هم در محصولات رعایت شود.

وی در ادامه گفت: این ۴سمی که سرویس فدرال نظارت بر حقوق مصرف کنندگان روسیه استفاده آن را ممنوع کرده سالهای سال است که در محصولات کشور ما استفاده و این محصولات به روسیه صادر می شوند. همچنین این سموم در ۱۲۰کشور دنیا نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

چنگلوایی تصریح کرد:بازگشت محصول بین کشورها اقدام طبیعی ای است. ما نیز ۵هزارتن گندم روسیه و یا جوی برزیل را بازگرداندیم. البته باید این مسائل را به حداقل برسانیم.

وی همچنین درخصوص نخل های برگشت داده شده به کشور نیز گفت: نخل هایی که به کشور برگشت داده شده به هیچ عنوان مشکل قرنطینه‌ای نداشته است. بلکه در گواهی بهداشت آن‌ها دست برده شده و جعل صورت گرفته است. همکاران ما در حفظ نباتات نامه‌ای را به دادستان بوشهر فرستادند و قطعاً این موضوع رسیدگی خواهد شد.

به گفته وی در حقیقت برای صادرات ۲۹۰ اصله نخل مجوز داده شده بود اما با دست بردن در گواهی های بهداشت تعداد آن را به بیش از ۴۰۰ اصله نخل رساندند.

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فروش سم های تقلبی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما فروش سم از طریق فضای مجازی است. مقداری زیادی از سم های تقلبی نیز به این شکل فروخته می‌شوند. با پلیس فتا در  این خصوص وارد مذاکره شده‌ایم و از مقامات قضایی نیز درخواست کردیم که فروش سم تقلبی به صورت اینترنتی مصداق جرم تلقی شود و قابل پیگیری باشد.

وی در ادامه گفت: آبان‌ماه مانور سراسری کشف سموم تقلبی انجام دادیم که حدود دو هزار و ۶۶۰ لیتر  دراستان‌های مختلف سموم تقلبی کشف شد. اوایل دی ماه نیز مانور سراسری دوم را خواهیم داشت.

رئیس سازمان حفظ نباتات  به کیفیت سموم اشاره کرد و گفت: در سال زراعی گذشته در سطح دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار با آفت سن گندم مبارزه کردیم. با توجه به خشکسالی بی سابقه سال گذشته پیش بینی می شد که گندم های سن زده رکورد تاریخی داشته باشند. در سال زراعی قبل از آن حدود ۹۷ هزار تن گندم سن زده  بالای ۲درصد داشتیم که این عدد در سال زراعی
 قبل به ۳۷هزارتن رسید. یعنی اگر کیفیت سموم مشکل داشت این کاهش را شاهد نبودیم. هرچند تاکید می کنیم که سموم بد کیفیت و کم کیفیت وجود دارد ولی در حال مبارزه با آن هستیم.

وی در پاسخ به چرایی افزایش قیمت سموم نیز گفت:
 سمومی که در کشور استفاده می‌شود وارداتی است. وقتی پایه نرخ دلار وارداتی آن از ۴۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان می رسد طبیعتاً قیمت سم نیز افزایش می‌یابد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که در سم گرانی داریم ولی گرانفروشی نداریم.

چنگلوایی در ادامه در خصوص خبر تایید نشدن کیوی ایران به دلیل استفاده از سموم کشاورزی توسط هند نیز گفت: به صورت رسمی این موضوع به وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان حفظ نباتات اعلام نشده است تا آن را پیگیری کنیم. در حقیقت تا کنون چنین نامه ایی را از سازمان متناظر در هند دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: اما به طور کل تولید کننده و صادر کننده اگر می‌خواهند تولیداتشان استمرار داشته باشد و از طرفی بازارهای هدف را از دست ندهند ابتدا به ساکن باید به کیفیت، بسته بندی، استانداردهای کشور هدف، مبارزه به موقع با آفت و ... توجه ویژه‌ای کنند.

ادامه دارد... د.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان حفظ نباتات سازمان حفظ نباتات داده شده نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۲۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام عمل جراحی تعبیه کاتتر صفاقی به روش لاپاراسکوپی در سنندج

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، گروه پزشکی بیمارستان کوثر سنندج با هدایت دکتر داوود تاسا فوق تخصص پیوند کبد، عمل تعبیه کاتتر صفاقی به روش لاپاراسکوپی را با موفقیت برای بیمار نیازمند به انجام رساندند.

دکتر تاسا در پایان این عمل جراحی با اعلام رضایت از نتیجه جراحی و رضایت از حال عمومی بیمار، گفت: این عمل جراحی معمولا به صورت باز انجام می شود که انجام آن به روش لاپاراسکوپی عوارض و پیامدهای کمتری برای بیماران دارد.

شایان ذکر است در دیالیز صفاقی، لوله‌ای تحت عنوان کاتتر در جدار شکم برای دسترسی دائم به حفره صفاق کار گذاشته می‌شود که از طریق آن محلول دیالیز وارد حفره صفاق می‌شود تا این محلول سموم و آب اضافی بدن بیمار را گرفته و سپس از همان طریق محلول اشباع شده از سموم و آب بدن تخلیه شده و محلول جدید جایگزین شود و انجام این عمل پس از آموزش‌های لازم توسط خود بیمار در منزل به راحتی امکان‌پذیر است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901543

دیگر خبرها

  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • واکنش رییس سازمان انرژی به شایعه ممنوعیت ورود بازرسان آژانس
  • واکنش رئیس صدا و سیما به ممنوعیت پخش «حشاشین»
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  • انجام عمل جراحی تعبیه کاتتر صفاقی به روش لاپاراسکوپی در سنندج
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • آمریکا واردات اورانیوم روسیه را ممنوع کرد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت