Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی اکبر متکان امروز در مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید جهاد کشاورزی فارس، خواستار عملیات‌سازی الگوی کشت در استان فارس به دلیل محدودیت‌های آبی از طریق کشاورزی قراردادی شد و اظهار داشت: اگر این مهم محقق شود، بسیاری از مشکلات کشاورزان که با بحران آب روبه‌رو هستند برطرف می‌شود و البته این موضوع باید مشروط بر این باشد که این تضمین داده شود که محصول روی دست کشاورز نماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: استان فارس استانی پهناور و پر جمعیت و دارای اقلیم منحصر به فرد است و اگر بخواهیم برخی برنامه‌های کشاورزی را تست کنیم، می‌توانیم پایلوت آن را در این استان قرار و پس از آن به سایر استان‌ها تعمیم دهیم. 

متکان ادامه داد: این تنوع اقلیمی موجب شده تا بستر مناسب برای کشت همه محصولات چه باغی، زراعی و چه حوزه دامپروری و شیلات زراعی است.

معاون توسعه و مدیریت وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: از نظر کشاورزی استان فارس در رتبه نخست و در زارعی رتبه دوم کشور را دارد اما در چند سال اخیر با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها و‌ موضوع کمبود آب، این استان با بحران آب روبه‌رو شده است.

متکان خاطرنشان کرد: از رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان فارس می‌خواهیم به برنامه‌هایی از جمله شتاب بخشی به جریان توسعه کشاورزی استان و اشتغال‌زایی هدف‌گذاری شده، توجه ویژه‌ای داشته باشند و جزو اولویت کاری باشد.

وی خواستار توجه ویژه رئیس جدید این سازمان به باغداری شد و گفت: اقدام مبتنی بر برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و زنجیره ارزش از دیگر مواردی است که باید در اولویت این استان قرار گیرد، چرا که این استان آمادگی دارد در حوزه محصولات باغی و گیاهان دارویی زنجیره ارزش در ارتباط با صنایع تبدیلی به‌کار بگیرد و همچنین می‌تواند استان همجوار و بوشهر را تحت پوشش برگیرد، چون منطقه‌ای شدن این زنجیره ارزش هزینه کمتری دارد و صرفه‌جویی در زنجیره ارزش خواهیم داشت. 

معاون توسعه و مدیریت وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد که استان فارس به قله گذشته به‌ویژه در حوزه تولید غلات بازگردد و گفت: استان فارس در گذشته تامین کننده غلات استان همجوار همچون کرمان، اصفهان و یزد بوده و امید است با برنامه‌ریزی این افتخار برای فارس دوباره ایجاد شود. 

متکان همچنین با تاکید بر توجه به تحول کشاورزی با رویکرد جهادی گفت: نیاز است تا برنامه‌هایی که وزیر جهاد کشاورزی به مجلس ارائه داده‌اند با این رویکرد دنبال شود، ویژه در استان فارس که تمام فعالیت‌ها با این برنامه‌ها مطابقت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در انتخاب مدیران برای حوزه کشاورزی که با معیشت و سلامت مردم در ارتباط است، سخت‌گیری می کنیم.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: تودیع و معارفه معاون توسعه و مدیریت وزارت جهاد کشاورزی محصولات باغی بحران آب جهاد کشاورزی زنجیره ارزش استان فارس برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۶۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد

ایسنا/مازندران رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از فراهم شدن مقدمات لازم برای اجرای طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی حدود ۶۵ هزار هکتار از زمین‌های مستعد کشاورزی بخصوص شالیزارهای استان‌های شمالی کشور با سرمایه‌گذاری چینی خبر داد.

نادر علیزاده امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) در حاشیه بازدید رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح یکپارچه‌سازی شالیزارهای روستای «بزمینان» شهرستان آمل، گفت: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی، آب و خاک کشور حدود سه سال است و پیش‌بینی‌های لازم انجام و طرح‌های مورد نیاز این طرح تهیه شده است.

وی اجرای طرح یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی را در کاهش هزینه‌های تولید در امر به‌کارگیری ماشین‌آلات درمراحل کاشت، داشت و برداشت، افزایش بهره‌وری درتولید، مدیریت مصرف آب و جلوگیری از تغییرکاربری‌ها را موثر دانست.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه بخش کشاورزی در استان‌های شمالی کشور وجود دارد و با اجرایی شدن طرح یکپارچه‌سازی زمین‌ها بخصوص در شالیزارها می‌توان برای کشت دوم در این استان‌ها برنامه‌ریزی کرد.

علیزاده بیان کرد: هدف نهایی در اجرای این طرح این است که با ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی استفاده و نیاز کشاورزان استان‌های شمالی کشور را با توجه به نقش مهم این استان‌ها در تامین امنیت غذایی کشور لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه کار تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی برخلاف تصورها راحت نیست، گفت: یکی از سختی‌های این طرح بخصوص در استان‌های شمالی کشور از جمله مازندران، مالکیت زمین‌ها و کم شدن اراضی در چند سال گذشته بوده که روند اجرای این طرح را به تاخیر انداخته یا متوقف کرده است.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در مدت ۲۰ سال اجرای طرح یکپارچه‌سازی و نوسازی زمین‌های کشاورزی در کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن انجام شده است، اظهار کرد: در اجرای این طرح کلان و مهم زیربنایی عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که باید در سال‌های پیش‌ رو با مدیریت و برنامه‌ریزی‌های هدفمند جبران شود.

به گزارش ایسنا، قانون یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۸۵ با هدف یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها تصویب شد، سال ۱۳۹۵ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین و ابلاغ شد. آنچه مانع اجرای این قانون شده، قانون ارث است که براساس آن، خرد شدن زمین‌های کشاورزی از سوی وراث اقدامی قانونی و بحق قلمداد می‌شود.

براساس آمار میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی کشور ۵/۱ هکتار است که در استان‌های شمالی به کمتر از یک هکتار می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند در قطعات کمتر از پنج هکتار اجرای مکانیزاسیون کشاورزی مقدور نیست و عملاً بهره‌وری و تولید کاهش می‌یابد.

اکنون بعد از ۱۷ سال قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به‌صورت پایلوت در ۲۶۵ شهرستان و در مساحت ۱۶۶ هزار هکتار به‌صورت آزمایشی اجرا شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آزاد سازی ۳۵ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در اسلامشهر
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • ۱۷۵هکتار اراضی کشاورزی چهارباغ آزاد سازی شد
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • محرومیت زدایی از چهره فارس با اجرای بیش از هزار برنامه جهادی
  • بزرگترین طرح نوسازی شالیزارهای مازندران درآمل نیمه خرداد تحویل می‌شود
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان فارس