Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فریدون عباسی: اگر مازوت نسوزانیم کشور به خاموشی فرو می رود

عضو کمیسیون انرژی مجلس مصرف روزانه ۳۳ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور را تائید و آن را اجباری برای جلوگیری از کمبود گاز و قطعی برق می‌داند. فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره خبر منتشرشده مبنی بر مازوت سوزی در نیروگاه‌های کشور اظهار کرد که مازوت‌سوزی مسئله‌ای است که در سال‌های قبل هم با آن رو به رو بوده ایم، بیژن زنگنه وزیر سابق نفت هم در همین زمینه معتقد بود که وزارت نیرو باید فیلترینگ گوگردزدایی را اِعمال کند. عباسی معتقد است که وزارت نیرو هم اقتدار لازم برای اعمال مدیریت بر روی نیروگاه‌ها را در اختیار نداشت، زیرا خیلی از نیروگاه‌ها واگذار و خصوصی شدند و به همین دلیل وزارتخانه مرتبط نقش تنظیم کنندگی لازم را در اختیار ندشت.«مازوت باید سوزانده شود» این را عباسی می‌گوید و دلیل آن را اینگونه تشریح می‌کند که در حال حاضر اگر بخواهیم رشد صنعتی و اشتغال داشته باشیم به برق نیاز داریم، وقتی هم که گاز نداریم به نیروگاه‌ها بدهیم مجبوریم سوخت مایع مصرف کنیم و مثل خیلی از کشور‌های دیگر مازوت می‌سوزانیم، ولی گوگرد مازوت باید پایین آورده و در نیروگاه‌ها فیلتر گذاشته شود. عباسی گفت: چون دولت به این وظیفه خود عمل نکرده مردم باید پای کار بیایند و مصرف خود را پایین بیاورند. این مسئله عزم ملی می‌خواهد تا دولت فرصت پیدا کند در دو سال آینده این مشکل را حل کند. در حال حاضر مجبور هستیم مازوت بسوزانیم و آلودگی آن را هم تحمل کنیم. برای جلوگیری از خاموشی در ادارات، صنایع و بیمارستان‌ها نیاز به برق داریم؛ اگر مازوت نسوزانیم کشور به خاموشی فرو می‌رود.

استرداد میرزاعلی واعظ‌زاده، ساواکی سابق از کانادا به ایران

اداره مهاجرت کانادا یک عضو ساواک به نام میرزاعلی واعظ‌زاده را به ایران مسترد کرد. طبق حکم دادگاه فدرال کانادا که در سال ۲۰۱۷ صادر شده، واعظ زاده تا سال ۱۹۷۰ با ساواک همکاری داشته و تایید کرده که در حالی هشت‌هزار نفر را به این سازمان لو داده بود که می‌دانست آن‌ها با خطر شکنجه و اعدام مواجه هستند.

سخنگوی سابق تربیت بدنی: علی دایی با دستور احمدی‌نژاد اخراج شد

سخنگوی سابق سازمان تربیت بدنی به صورت رسمی اعلام کرد که برکناری علی دایی از سرمربیگری تیم ملی ایران در فروردین ۱۳۸۸ و بعد از باخت به عربستان با دستور نهاد ریاست جمهوری بوده است. امروز شنبه محمد آخوندی که در آن زمان سخنگوی سازمان تربیت بدنی بود به صورت رسمی درباره اخراج علی دایی افشاگری و آن را تصمیم نهاد ریاست جمهوری و شخص رئیس جمهور (محمود احمدی نژاد) عنوان کرد. آخوندی در این خصوص گفت: این تصمیم در نهاد ریاست جمهوری گرفته و اعلام شد. با من تماس گرفتند که خبر را اعلام کنم اما گفتم مسئولیتش با افراد دیگر و فدراسیون فوتبال است. وی افزود: ما از اعلام خبر برکناری دایی در سازمان تربیت بدنی امتناع کردیم.

به نظر عبدالملکی درمورد کاهش قیمت دلار از طریق تزریق ۳۰۰ میلیون دلار، اعتقادی ندارم

هرداد گودرزوند، عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره نظر حجت عبدالمالکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه با تزریق 300 میلیون دلار می‌توان دلار را به 15 هزار تومان رساند، گفت: «این سوال را باید از خودشان پرسید، من که چنین اعتقادی ندارم. حتما با ورود ارز به کشور این اتفاق می‌افتد. در بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، فروش نفت و صادرات کالا‌های غیر نفتی می‌توان تعادلات بازار را به صورت پایدار حفظ کرد. شاید به صورت مسکن بشود یک مبلغ ارزی را به بازار تزریق کرد و قیمت را پایین آورد ولی پایدار نیست. زمانی پایدار است که عرضه و تقاضا در بازار تعیین‌کننده باشد.»

کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به اظهارات صدیقی درباره مذاکرات

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:از یاد می‌بریم آنچه برخی خیره‌سرانه نوشتند. به یاد می‌آوریم که حضرات مراجع، جناب وزیر خارجه را به تعامل و رفتار تعاملی با کشورها دعوت کردند. دلیلش را هم چنان که در بیان حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی می‌خوانیم؛ "رفع مشکلات و رضایت و خرسندی مردم" دانستند. برای این هم باید از همه ظرفیت‌ها بهره گرفت. تعامل و مذاکره هم ازجمله کارآمدترین این ظرفیت‌هاست.ما اهل منطق هستیم و هیچ صاحب منطقی از مذاکره روی برنمی تابد. بی‌منطقانند که زیر میز می‌زنند چنان که در رفتار ترامپ دیدیم. ما آداب بین‌المللی را میدانیم و چنان که این "مرجعِ مفسر"، می‌گویند" ادب بین‌المللی را رعایت می‌کنیم، دست هم می‌دهیم". ولی یک "اما" هم دارد این دست دادن که نشان هوشیاری مؤمنانه است؛ "پس از دست دادن انگشتان خود را هم می‌شماریم!" یعنی مراقب همه چیز هستیم. بازی را به هم نمی‌زنیم اما بازی هم نمی‌خوریم. امیدواریم هم خبرهای خوب بشنویم از مذاکرات و هم شاهد تکریم و تعظیمِ شأن مرجعیت باشیم در میان قلم‌داران و صاحبان تریبون. یک امیدواری دیگر -هرچند محال می‌نماید- ؛ برخی آقایان، اگر بیان منصف و سخن منطقی ندارند، به سکوتی درست به آرامش مردم احترام بگذارند. از بیان سخنانی چنین که مذاکره گذشته برد-باخت بود و امروز در این دولت مذاکره برد-برد است. مردم همه چیز را می‌دانند. خود این افراد هم اگر دقت کنند که ترامپ از برجام خارج شد، خواهند فهمید. اگر برد باخت باشد، ما برنده شدیم که آمریکا زیر میز زد والا برنده که از بازی خارج نمی‌شود.

قاچاق خاک «جوسازی» است

علی مراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه درباره قاچاق خاک جوسازی می شود، گفت: در حوزه خاک با چالش های بزرگی مواجه هستیم که هیچ توجهی به آنها نمی شود و عده ای به حاشیه ها چسبیده اند. وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی تاکنون حتی برای خروج یک کیلوگرم خاک کشاورزی نیز مجوز صادر نکرده و موردی نیز درباره قاچاق آن گزارش نشده بنابراین احتمال می‌دهیم عده‌ای در این زمینه جوسازی می‌کنند.

در مورد نمازی که در جلسه خوانده شد...

مصطفی داننده: این روزها نماز خواندن «مهدی سعادتی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس حسابی سروصدا کرده است. ابتدا عکس‌هایی از نماز خواندن او در جلسه با وزیر خارجه حاشیه ساز شد و بعد فیلمی از نماینده بابل منتشر شد که بعد اقامه اذان در حین برگزاری جلسه شروع به نماز خواندن کرد.در مورد این نماز حرف‌های زیادی زده شده است و نمی‌خواهم در این نوشتار آنها را تکرار کنم یا رفتار نماینده را قضاوت کنم. من دنبال یک سوال ساده هستم؛ آقای سعادتی چند نفر بعد از دیدن نماز خواندن شما در جلسات ترغیب به اقامه نماز اول وقت شدند؟

اجازه بدهید از همان جلسات شروع کنیم تا کم کم به جواب برسیم. نماز شما اکر دیگران را تحت تاثیر قرار می‌داد، حتما باقی اعضا هم آستین‌ها را بالا می‌زدند و به تأسی از شما به نماز می‌ایستادند. در فیلم منتشر شده که همه منتظر بودند تا نماز شما تمام شود. در جلسه وزیر خارجه هم که مباحث برقرار بود.نتیجه اینکه نماز شما در همان جلساتی که حضور داشتید تاثیری نداشته چه برسد به مردمی که در شبکه‌های اجتماعی آن را دیدند.بیایید حالا چرخی در فضای مجازی و مردم بزنیم. من یکی حداقل جمله‌ای مثبت در دفاع از رفتار شما ندیدم. نه آنهایی که هم فکر شما هستند و نه کسانی که فرسنگ‌ها با جناب‌تان فاصله فکری دارند، از حرکت شما برداشت مثبتی نداشتند و حتی متفق القول گفتند که این کار «ریا» است و لاغیر.

خیلی‌ها یاد حکایت مشهور سعدی افتادند که «ناخوش آوازی به بانگ بلند قرآن همی‌خواند. صاحبدلی بر او بگذشت. گفت: تو را مشاهره چند است؟ گفت: هیچ. گفت: پس این زحمت خود چندین چرا همی‌دهی؟ گفت: از بهر خدا می‌خوانم. گفت: از بهر خدا مخوان: گر تو قرآن بر این نمط خوانی/ ببری رونق مسلمانی»برخی حتی از این نماینده پرسیدند کدام از یک بزرگان دین در جلسات خود با دیگران چنین رفتاری داشتند؟ کدام یک از آنها در حالی که مردم منتظرشان بودند به نماز می‌ایستادند؟

یا خیلی‌ها از خود پرسیدند که اگر کسی مقید به خواندن نماز است، چرا به نماز خانه نمی‌رود؟ یا چرا جلسات را به گونه‌ای تنظیم نمی‌کند که به اذان نخورد؟همه این واکنش‌ها نشان می‌دهد که این سبک نماز خواندن، هیچ کمکی به نماز نکرده و بیشتر مردم را به قضاوت وا داشته است.بهتر است کسانی که ردای مسئولیت به تن دارند تلاش کنند تا ریاکاری را از کشور دور کنند و اجازه ندهند این رذیلت اخلاقی مثل قارچ میان مردمان رشد کند.

غرضی : هضم لقمه بزرگ یکدست شدن قدرت برای اصولگرایان آسان نیست و گلوگیر می شود

محمد غرضی، فعال سیاسی:این یکدستی قدرت ، کمکی به اصولگراها نمی‌کند. مانند زمان اصلاح‌طلب‌ها. در زمان خاتمی همه نهادها در اختیار اصلاح‌طلب‌ها بود و قوه قضاییه نیز با دولت آقای خاتمی همراهی می‌کرد اما نهایتا ، روند به نفع دولت نشد.این که لقمه را بزرگ بگیریم، هضم آن را مشکلی می کند. این همه قدرت را در اختیار گرفتن، نتیجه خوبی نخواهد داشت. باید با کار کارشناسی اقبال مردم را به دست آورد که امری غیر ممکن است.هیچ کدام از پیشنهادهای دولت در زمینه‌های اجتماعی از طرف مردم استقبال نشده. در زمینه مسکن این عدم استقبال که روشن است.با معیار قرار دادن وضعیت اجتماعی و رویکرد مردم به دولت ، احتمال موفقیت دولت در حل ابرچالش ها و چالش های ملی ،تقریبا، غیرممکن است./خبرآنلاین

توصیه عباس عبدی درباره ضرورت شناسایی مهاجمان به گوهر عشقی

عباس عبدی خواستار شناسایی موتورسواران مهاجم به گوهر عشقی (مادر ستار بهشتی) شد.عباس عبدی در توییتر در واکنش به خبر تهاجم به مادر ستار بهشتی نوشت:حمله به خانم گوهرعشقی سه حالت دارد. یا با اطلاع رسمی چنین رفتار مجرمانه‌ای شده که واویلاست. یا افراد خودسر طرفدار مرتکب شده‌اند و یا مخالفان برای بدنام کردن حکومت. اگر یکی از این دو حالت باشد باید فوری موضعگیری رسمی و اقدام موثر کرد. در غیر این صورت اذهان متوجه حالت اول خواهد شد.

انتقاد معاون پیشین وزارت خارجه از هدیه گرانقیمت قالیباف به اردوغان

در دیدار قالیباف و اردوغان، ایران یک فرش دستباف نفیس به اردوغان هدیه داده و اردوغان کتابی از خودش به هیات ایرانی هدیه داده است.حسین جابری انصاری معاون پیشین وزارت خارجه در واکنش به این تبادل هدیه، ضمن نقل خاطره‌ای از تاج الملوک همسر رضاشاه که نوشته "به ملاقات هیتلر رفتیم و ۲ قالی نفیس ایرانی و پسته بردیم. عکس خود را امضاء کرد و گفت: متأسفانه پیشوای آلمان مثل شاه ایران ثروتمند نیست ونمی تواند هدیه گرانقیمت به ما بدهد!"، افزوده است:اینکه دهه‌ها بعد، هنوز درب بر همان پاشنه می چرخد و ما ثروتمندیم و دیگران مقتصد، نیازمند بازبینی نیست؟

هدیه عجیب شرکت دخانیات به خبرنگاران!

فانا نوشت: خبرنگاران حاضر در مراسم امروز معارفه مدیرعامل جدید شرکت دخانیات ایران خبر داده‌اند که در این مراسم به هر خبرنگار یک باکس سیگار بهمن اهدا شده است!روابط عمومی شرکت دخانیات ایران هم درباره این اتفاق عذری بدتر از گناه آورد و توضیح داد که این یک اقدام مرسوم و سالانه است و به مدیریت جدید سازمان ارتباطی ندارد!کشورهای جهان در حال حرکت به سمت محدود و ممنوع کردن مصرف سیگار و دخانیات هستند و حتی اخیرا نیوزلند در حرکتی بی‌نظیر اعلام کرد که فروش سیگار به نسل‌های آینده را ممنوع می‌کند، بعد شرکت دخانیات ایران به خبرنگاران سیگار هدیه می‌دهد!

ناراحتی روزنامه اصولگرا از منتقدین مصاحبه تلویزیونی رئیسی

یک روزنامه اصولگرا نوشت: بارزترین نمونه‌ای که بتوان حجم عملیات روانی طیف غرب‌باور علیه دولت جدید را به واسطه آن به خوبی درک کرد، موضع‌گیری بعد از سخنرانی تلویزیونی اخیر رئیس‌جمهور به مناسبت صدمین روز دولت او بود.روزنامه جوان در یادداشتی نوشت:رسانه‌های وابسته به این طیف در حالی به شدت علیه گفت‌وگوی تلویزیونی صد روزه رئیس‌جمهور با مردم انتقاد کرده‌اند که رئیسی برخلاف روحانی وعده‌ای مبنی بر حل مشکلات کشور طی ۱۰۰ روز به افکار عمومی نداده بود و طی همین سخنان فروتنانه همه چیز را گردن دولت قبل نینداخت و تنها تلاش کرد ناظر به آینده سخن بگوید، اگر چه برای اثبات برخی عملکردها ناچار بود گریزی هم به گذشته بزند.روزنامه جمهوری اسلامی در این زمینه هم با نمایشی خواندن گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور تلاش کرد اینگونه شخص رئیس‌جمهور را مورد حمله قرار دهد: «تا زمانی که مسئولان نظام از مصاحبه کردن با خبرنگاران آزاد و مستقل پرهیز می‌کنند، هرگز نمی‌توانند افکار عمومی را قانع نمایند. با مصاحبه‌های نمایشی نباید انتظار داشت مسئولان به سؤال‌های موجود در اذهان مردم پاسخ بدهند و مردم احساس کنند حرفشان را زده‌اند و جواب مسئولان را شنیده‌اند. بدون تعارف و البته با ذهنی خالی از حب و بغض به آقای رئیس‌جمهور می‌گوییم این مصاحبه را نمی‌توان مصاحبه موفقی دانست.»این روزنامه به گونه‌ای از گفت‌وگوی رئیس‌جمهور انتقاد کرده است که گویی در دولت قبل همه گفتگوهای شخص رئیس‌جمهور و وزرای کابینه جلسات پرسش و پاسخ بوده و خبرنگارهای منتقد توانسته‌اند بدون هیچ گونه مانعی سؤالات چالشی و غیرکانالیزه‌شده‌ای از آن‌ها مطرح کنند، حال آنکه در نشست‌های خبری دولت برآمده از اصلاحات خبرنگاران در نشست‌ها گزینش می‌شدند و اگر گاهی هم دعوت می‌شدند، فرصت طرح پرسش به آن‌ها داده نمی‌شد.

درخواستی که رئیسی با آن مخالفت کرد

رئیس‌جمهور با درخواست توقف شش ماهه طرح نسخه‌نویسی الکترونیک مخالفت کرد.رئیسی با درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای استمهال و توقف شش ماهه طرح نسخه‌نویسی الکترونیک مخالفت و خطاب به وزیر اعلام کرد که برای اجرای این طرح همکاری نمایید.

میرسلیم: در خودروسازی انحصار نداریم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه باید با واردات انحصار تولید خودرو را از بین ببریم، بیان کرد: در حال حاضر انحصاری در خودروسازی نداریم.سید مصطفی میرسلیم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مخالفت مجدد هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام با واردات خودرو، اظهار داشت: واردات خودرو برخلاف سیاست‌های کلی نظام است.

احضار وزیرصمت به مجلس در پی گرانی 18 درصدی خودرو

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از احضار وزیر صنعت و مدیران ایران‌خودرو و سایپا به این کمیسیون، در پی گرانی 18 درصدی خودرو کارخانه خبر داد.حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا با اشاره به افزایش 18 درصدی قیمت خودرو در روزهای پایانی هفته گذشته و با بیان اینکه مخالف افزایش قیمت خودرو هستیم، اظهار داشت: برای فردا (یکشنبه 21 آذر) ساعت 13 وزیر صنعت و مدیران خودروسازی‌ها به کمیسیون صنایع و معادن فراخوانده شده‌اند تا درباره علت این تصمیم توضیح دهند.وی با بیان اینکه بعد از استماع گزارش و توضیحات مسئولان وزارت صنعت و خودروسازان در این باره تصمیم می‌گیریم، گفت: ممکن است مدیران خودروسازی‌ها بگویند چون هزینه‌هایمان بالاست، قیمت کارخانه را بالا برده‌ایم تا قیمت بازار به نرخ کارخانه نزدیک شده و نقدینگی به این سمت هدایت شود، در حالی که کارشان برعکس است؛ باید روی قیمت بازار نظارت و کنترل کنند، نه اینکه قیمت کارخانه را بالا ببرند.نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: فضای کمیسیون به هیچ عنوان موافق این تصمیم وزارت صنعت و خودروسازان نیست و بعید است که از توضیحات آقایان قانع شود.حسینی کیا اظهار داشت: راه تنظیم بازار خودرو این است که با تعیین تکلیف مصوبه مجلس برای ساماندهی صنعت خودرو و همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات آزاد شود و دولت نیز با تعرفه‌گذاری مناسب برای واردات، بازار خودرو را تنظیم کند.

اسماعیل کهرم: فریدون عباسی یک خائن است

کهرم با تاکید بر این‌که دلیل میزان آلودگی این مازوت‌‌ها را تحریم‌ها به دیده بان ایران گفت: دلیل این حجم از آلودگی‌ای که مازوت ما ایجاد می‌کند، تحریم بودن کشور است. اگر ما لوازم و دستگاه‌های لازم را برای کمتر کردن این آلودگی را داشتیم کشور به این وضع نمی‌افتاد! همین الان که بنده دارم با شما مصاحبه می‌کنم از نفت چاه مازوت تهیه می‌شود! بنده عرض کردم کسی مازوت از دولت خریداری نمی‌کند در نتیجه نیروگاه‌ها هم از آن برق می‌گیرند. میزان آلودگی این سوخت به حدی است که بدون هیچ اما و اگری اکثریت مردم را به سرطان مبتلا می‌کند! ما 12 شهر در کشور داریم که مازوت در آن‌ها سوازنده می‌شود.وی در ادامه تصریح کرد: ما در سال بسیاری از شهروندان‌مان را به‌دلیل سرطان ریه و مشکلات قلبی از دست می‌دهیم! ما باید با دنیا آشتی کنیم و نسبت به مسائل اقتصادی بیشتر ببینیم تا مردم حداقل اختیار سلامت‌شان را داشته باشند.این فعال محیط زیست در واکنش به اظهارات فریدون عباسی، نماینده مجلس یازدهم مبنی بر اینکه مردم باید آلودگی هوا را تحمل کنند، اظهار کرد: آقای عباسی یک خائن است. باید به آقای عباسی گفت شما حاضر هستید که زن و بچه خودت دچار بیماری سرطان شوند؟! سلامتی مردم مهم‌تر است یا این ادعاهای بی اساس شما؟! ایران دومین کشور تولیدکننده گاز در دنیا است، مگر ما نمی‌توانیم از گاز برق تولید کنیم که حالا آقایان می‌گویند در تامین برق هم مشکل داریم؟! اگر دولت ما با جهان به صلح برسد، آیا ما باز هم تحت چنین شرایطی قرار می‌گیریم؟! قطعاً نه مگر کشورهای دیگر تا این اندازه در حال سوزاندن مازوت هستند؟!

مرندی: نشانه‌های مثبتی در مذاکرات وجود دارد

مشاور هیات ایرانی در مذاکرات وین با اشاره به اینکه نشانه‌های مثبتی در مذاکرات وجود دارد تاکید کرد که قضاوت در خصوص روند این مذاکرات زود است.محمد مرندی، تحلیلگر مسایل بین‌الملل که همراه تیم مذاکره کننده ایران در وین حضور دارد در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: ایران هیچ گونه موضوعی که پیش از این بر سر آن توافق کرده است را رد نمی‌کند.وی در گفت وگو با این شبکه قطری تاکید کرد که طرف اروپایی در مذاکرات انعطاف نشان داده است.مرندی خاطرنشان کرد: اگر واشنگتن و اروپا با مساله برداشتن تحریم های ایران موافقت کنند تهران نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد. واشنگتن باید در ابتدا تحریم های وضع شده علیه ایران را بردارد تا بعد از آن به توافق برسیم.وی همچنین تاکید کرد: زود است که در خصوص روند مذاکرات وین قضاوت کنیم اما نشانه های مثبتی وجود دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اومیکرون مهدی سعادتی بودجه 1401 مذاکرات وین سایت غنی سازی نطنز بسته ویژه خبری بسته خبری اخبار روز آلودگی هوا اومیکرون مهدی سعادتی بودجه 1401 مذاکرات وین سایت غنی سازی نطنز فریدون عباسی شرکت دخانیات نماز خواندن عضو کمیسیون تربیت بدنی رئیس جمهور نیروگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۶۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدم تازه خالص‌سازها؛ قالیباف و صندلی‌اش هدف فعلی است | پشت چه کسی را گرفته‌اند؟

جریان خالص‌سازی توسط دولت و حامیانش در طول چند سال گذشته، دامن محمدباقر قالیباف را بیشتر از هر فرد دیگری گرفته و رئیس مجلس یازدهم از این موضوع خشمگین است. برنامه یکدست کردن به اختلاف سیاسی میان نیروهای جریان اصولگرا برای خالص‌سازی بیشتر منجر شد.

 روزنامه سازندگی در گزارشی نوشت:

قالیباف پس از چهار سال، سکوت همیشگی‌اش بر تمام کاستی‌های دولت سیزدهم را شکسته و هم خودش به دولت انتقاد می‌کند و هم دست مجلسی‌ها را باز گذاشته است. آن هم قالیبافی که با پایداری‌ها و طرفداران دولت که برای ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی تلاش بسیار کردند برای پیروز شدن در انتخابات مجلس دوازدهم ائتلاف کرد. اما حتی در آخرین نشستی که هفته گذشته با اقتصاددان‌های دولتی داشت، آخرین اولتیماتوم‌ها را به دولت سیدابراهیم رئیسی و کابینه‌اش داد تا هرچه سریع‌تر برای مشکلات ارزی و اقتصادی چاره‌ای بیندیشند.

در عین حال نمی‌شود به این موضوع تنها اکتفا کرد زیرا قالیباف کسی نیست که برای دولت رئیسی و طرفدارانش خط‌ونشان بکشد چون بارها ثابت کرده که خیلی راحت می‌تواند چشم بر ضعف‌ها و حتی فسادهای موجود در قوه مجریه سیزدهم ببندد بنابراین، این سوال پیش می‌آید که چرا قالیباف به ناگه به دولت انتقاد می‌کند؟ و چرا دولت رئیسی برای رئیس کنونی پارلمان دیگر آن دولت قبل نیست؟ شاید آن‌طور به نظر برسد که سیدابراهیم رئیسی هم دیگر برای قالیباف هم‌پیمان قدیمی نیست و دور از ذهن نیست که او حتی برای اینکه مجدداً صاحب ریاست شد به ‌عنوان یکی از منتقدان شرایط موجود، انتقاداتش را از دولت افزایش دهد. فردی که اگر دوباره کرسی قدرت را به دست بگیرد احتمالاً رقیب جدی‌تری برای سیدابراهیم رئیسی در ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ خواهد شد. ‌

موضوعی که عباس سلیمی‌نمین که نزدیکی سیاسی نیز با رئیس مجلس دار، سال گذشته آن را رد کرد. او در گفت‌وگو با سایت قرن نو گفته بود که رئیسی برای بار دوم کاندیدا خواهد شد و قالیباف خود را وارد رقابت با او نخواهد کرد. سلیمی‌نمین تاکید کرده بود: «قرابت فکری بین جبهه پایداری و رئیسی وجود ندارد» موضوعی که البته مسکوت ماند و در شرایط کنونی طور دیگری به نظر می‌رسد.‌

درست است که محمدباقر قالیباف با ائتلاف پایداری‌ها به مجلس راه یافت اما گویا در جنگ قدرتی که میان اصولگرایان اکنون باقی است، قالیباف ترجیح می‌دهد، طرف جریان وابسته به دولت سیزدهم قرار نگیرد. گویا بده‌بستان‌های سیاسی چهار سال اخیر به مذاق رئیس مجلس خوش نیامده است. او چشم‌هایش را روی ضعف‌های دولت بست اما از آن طرف آنها تمام تلاش‌شان برای وارد کردن بیشترین هجمه‌ها به قالیباف انجام دادند. به طوری که همچنان نیز بر سر ریاست مجلس افرادی مانند مجتبی ذوالنوری و نبویان و حتی حمید رسایی که با جریان شریان شناخته می‌شود به عملکرد قالیباف نقد می‌کنند.

در نظرسنجی‌ای که عصر ایران منتشر کرده و کمتر از ۲۴ ساعت روی سایت فعال بود ۸۳۵۵ نفر در آن شرکت کردند. نتیجه بسیار جالب توجه و تامل‌برانگیز بود؛ حدود ۸۲ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کردند که اگر نماینده بودند به منوچهر متکی رای می‌دادند و تنها ۱۸ درصد قالیباف را ترجیح دادند. این نشان می‌دهد که دست‌کم بخشی مهمی از افکار عمومی دیگر تمایلی به ریاست قالیباف بر قوه مقننه ندارند و ترجیح می‌دهند یک چهره معقول‌تر در مجلس آینده که احتمالاً بسیار هم پرتلاطم خواهد بود، مدیریت پارلمان را بر عهده بگیرد.

بر همین اساس و با توجه به کارنامه‌ای که دوستان دولت در این سال‌ها انجام دادند، جریان قالیباف هم اگر در نهایت نتواند نظر اکثریت را معطوف او کند، فردی مثل متکی را بر پایداری‌چی‌ها ترجیح می‌دهد. قالیباف راه سختی را برای ریاست دوباره پارلمان در پیش دارد. حال که پایداری‌ها توانستند، نماینده بیشتری به مجلس بفرستند و در شرایطی که رقیبان اصلی او ممکن است نبویان و ذوالنوری از چهره‌های شناخته شده پایداری باشند، قالیباف باید تلاش بیشتری کند. طرفداران رئیسی همواره سعی دارند تا تنها جریان رقیب‌شان را از زمین بیرون کنند. از بی‌محلی به همایش انتخاباتی قالیباف در آبان امسال تا به حاشیه راندن مجلس توسط افرادی همچون الیاس نادران که از شناخته‌شده‌ترین افراد اصولگرایی و نزدیک به طیف رئیسی است.

فراموش نکنیم که حتی در آستانه دومین اجلاسیه مجلس و انتخابات هیات‌رئیسه در بهار ۱۴۰۰ و مهم‌تر از آن انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی از اعضای جبهه پایداری در مجلس مدعی دستکاری بودجه پس از تصویب از سوی قالیباف و نزدیکانش شد. یکی دیگر از مواردی که سروصدای زیادی کرد ماجرای سفر خانواده قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی نوه در راهشان بود. چندی بعد از این ماجرا مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار و از چهره‌های اصولگرایان در یک فایل صوتی که از او درز پیدا کرد، مدعی شد که در پس افشای سفر خانواده قالیباف به استانبول، برادر داماد سیدابراهیم رئیسی قرار داشته است. درست است که موضوع سیسمونی نوه رئیس مجلس الان دیگر صدر اخبار نیست اما از آنجایی که جبهه پایداری و رئیس قوه مجریه چندان علاقه‌ای به دخالت‌های او ندارند بنابراین می‌توان حدس زد که محمدباقر قالیباف تنها مرد بازمانده از طیف خودش است و شانس باخت بالایی دارد.

به هر حال گویا جریان خالص‌سازی توسط دولت و حامیانش در طول چند سال گذشته، دامن محمدباقر قالیباف را بیشتر از هر فرد دیگری گرفته و رئیس مجلس یازدهم از این موضوع خشمگین است. برنامه یکدست کردن به اختلاف سیاسی میان نیروهای جریان اصولگرا برای خالص‌سازی بیشتر منجر شد. ضمن آنکه از زمان قرار گرفتن ابراهیم رئیسی در جایگاه ریاست‌جمهوری، قالیباف بارها هدف هجمه حامیان او قرار گرفته است.

در این میان مطرح‌ شدن نام منوچهر متکی، وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد که به چهره معتدل‌تری نسبت به باقی نفرات شناخته می‌شود به مذاق قالیباف خوش‌تر است زیرا امکان رایزنی موفق برای حضور گزینه‌های جریان حامی قالیباف در هیات‌رئیسه را افزایش دهد. البته آنچه نباید از نظر دور داشت، تنش میان دولت و مجلس درخصوص سیاست‌های اقتصادی است که دیگر دو طرف از آشکار شدن آن ابایی ندارند. زیرا از سویی به نظر می‌رسد که حامیان رئیسی به این باور رسیده‌اند که حضور مجدد قالیباف بر ریاست مجلس فرصتی مناسب برای او خواهد بود تا خود را برای رقابت مستقیم یا نیابتی با رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو مهیا کند.

منوچهر متکی در افکار عمومی جزو اصولگرایان معتدل شناخته می‌شود و شاید سابقه دیپلماتیک وی در شرایط بین‌المللی کنونی کشور در تقویت تمایل به او موثر بوده باشد. او قبلاً سفیر ایران در ژاپن و ترکیه سپس وزیر خارجه کشورمان بود که به دنبال مخالفت با سیاست‌های نسنجیده محمود احمدی‌نژاد در عرصه روابط خارجی و درحالی که در ماموریت دیپلماتیک سنگال به سر می‌برد، برکنار شد. با این حال وارد فاز تقابل و هیاهو نشد و همین خویشتن‌داری او تحسین اصولگرایان را بیش‌ازپیش برانگیخت و از همین‌روست که در محافل سیاسی اصولگرایان از وی به‌ عنوان گزینه جدی و مورد وفاق برای ریاست مجلس یاد می‌شود. به گزارش عصر ایران، خبرها حاکی از این است قالیباف که بسیاری از یارانش در انتخابات اخیر از راهیابی به مجلس باز ماندند و موقعیت خود برای ریاست مجلس را در خطر می‌بیند، رایزنی‌هایش را آغاز کرده است تا بلکه بتواند با جلب نظر نمایندگان جدید، همراهی آنها را برای ریاست مجدد خود کسب کند.

البته این بدان معنا نیست که رقابت نهایی الزاماً بین قالیباف و متکی خواهد بود. جبهه پایداری ترجیح می‌دهد که یکی از اعضای خود مانند سیدمحمود نبویان را به ریاست مجلس برساند. با این حال اگر پایداری‌چی‌ها نتوانند یکی از خودشان را به کرسی ریاست بنشانند، ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از پیروزی قالیباف به متکی رای بدهند. معدود میانه‌روهای مجلس نیز فارغ از توافق‌های پشت پرده- که دور از ذهن نیست- اصولگرای معتدلی چون متکی را بر تندروهای پایداری و فرد پرحاشیه‌ای مانند قالیباف ترجیح می‌دهند.

دیگر خبرها

  • زاکانی در جواب انتقاد‌ها از خرید تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از یک شرکت ساختمانی چینی: منتقدین دقت ندارند؛ این شرکت تامین کننده مالی است / تامین کننده خط ۱، ۲ و ۳ مترو هم یک بخش نظامی چین است / وزارت صمت می‌گفت امکان ندارد به شما خودرو بدهند، چون فقط به کشور‌های
  • ادامه حمایت دولت رئیسی از طرح نور؛ مورد استقبال قرار گرفته
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • سکوت معنادار قالیباف بعد از پایان ضرب الاجل برای دولت رئیسی
  • نمک‌گیری نمایندگان مجلس به سبک قالیباف؛ بریز بپاش در هتل گرانقیمت برای حفظ ریاست؟!
  • قدم تازه خالص‌سازها؛ قالیباف و صندلی‌اش هدف فعلی است | پشت چه کسی را گرفته‌اند؟
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران