Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@09:28:36 GMT

تداوم پیامدهای حمله شیمیایی صدام حسین به حلبچه

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۶۶۹۵

تداوم پیامدهای حمله شیمیایی صدام حسین به حلبچه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کردستان  عراق ۱۸ نفر از قربانیان حمله شیمیایی به شهر «حلبچه» در سال ۱۹۸۸ را برای درمان به ایران منتقل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «شفق نیوز» «لقمان عبدالقادر» رئیس انجمن قربانیان حملات شیمیایی روز شنبه در نشست خبری گفت، این بیماران برای پیوند قرنیه و سایر اعمال جراحی در بیمارستان‌های ایران بستری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۹۸۸ نیروی هوایی عراق در جریان جنگ با ایران، شهر حلبچه را با مخلوطی از گازهای سارین و خردل بمباران کرد و بیش از ۵۰۰۰ شهروند منطقه در این حمله کشته شدند.

تا این لحظه، این شهر با جمعیت ۲۰۰ هزار نفری همچنان از پیامدهای این حمله  رنج می برد. به گفته عبدالقادر، ۴۸۶ نفر از مجروحان این حمله پس از متحمل شدن جراحات شدید، کماکان با عواقب این حمله دست و پنجه نرم می‌کنند.

چندی قبل «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق  به مناسبت سی‌وسومین سالگرد جنایت رژیم صدام در بمباران شیمیایی حلبچه، بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «امروز یادآور نقطه عطف دردناکی در تاریخ مبارزه ملتمان علیه طاغوت و دیکتاتوری است زیرا سی‌و‌سومین سالروز جنایت بمباران شیمیایی حلبچه، در کرستان عراق است که به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شد.»

وی افزود: تلخی آن فاجعه همچنان تا به امروز به ما گوشزد می‌کند که سلاح کشتار جمعی اگر به دست یکی از طاغوتیان روی زمین بیفتد، چه فجایعی می تواند به بار آورد و یک رژیم بی‌رحم به نام نفرت و نژادپرستی برای توجیه بقای خود در شب تاریک بی عدالتی، ارعاب و زشتی مرتکب چه چیزی خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است، حلبچه سند و قربانی گرانبهای مردم کُرد ما، همانند فداکاریهای سایر مردم عراق است که در راه آزادی از ظلم و ستم حاکمی متکبر و زورگو که فساد و کشتار و جنگهای خون بار بیهوده را به بار آورد، از خود نشان دادند.

در پایان این بیانیه آمده است، حلبچه، یادآور عمق زخم وشدت ظلم و بی عدالتی در زمانی است که ابزار دست حاکم باشد. اما امروز ما از فداکاری‌های شهدا و ضجه‌های روح آنها، برای ساختن عراقی دیگر، عراقی آزاد و دموکرات که مردم و شهروندانش در هر وجب از خاک مقدس خود  دارای عزت باشند، الهام می‌گیریم.

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: کردستان عراق عراق حمله شیمیایی صدام حسین حلبچه دیکتاتور عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۶۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی

 

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی و گرامیداشت رحیم علی آبادی از پنج شنبه ۶ اردیبهشت در سالن حسین رضازاده شهر اردبیل در حال برگزاریست. 
اسامی نفرات برتر پنج وزن نخست این رقابت‌ها به شرح زیر است:
۴۵ کیلوگرم: ۱- ابوالفضل همتی ۲- امیر خزایی ۳- محسن حنفی و فرید صفری ۵- امیرمحمد حاجی وند و رامی باسم کرومی (عراق) ۷- رضا شهبازی ۸- حمیدرضا اسکندری ۹- پویا سلطان پور ۱۰- بنیامین خزلی
۵۱ کیلوگرم: ۱- ابوالفضل کرمی ۲- کیارش احمدی ۳- محمدرضا پرونده و عرفان بخت آور ۵- ژوسلان بالتابای (قزاقستان) و کارو احمدی ۷- حسین میرآقایی ۸- مهرداد اسدی ۹- محمدصادق زمانی ۱۰- امیرمهدی شاداب
۶۰ کیلوگرم: ۱- آرتین لفوتی ۲- امیررضا ذکریائی ۳- میرمحمدباقر عزیزی و مصطفی حسینوند ۵- ایلیا علی خانی و ابوالفضل ضیغمی ۷- معراج مهمدی ۸- ابوالفضل زارع ۹- سید عرشیا حسینی ۱۰- طا‌ها پورصفری
۷۱ کیلوگرم ۱- محمدرضا بختی ۲- ابوالفضل موافق ۳- پوریا حسن زاده و طا‌ها نوری ۵- آریا اندیشه و امیرمحمد اسدی زاده ۷- متین ابدالی ۸- محمدقاسم عباس (عراق) ۹- داویت سارگاسیان (ارمنستان) ۱۰- سید ارشد حسینی
۹۲ کیلوگرم: ۱- عرشیا میرزاجانی ۲- علی جانی خلیفه ۳- امیرعباس پناهی و امیرارسلان محمدی ۵- ضرغام حسین علی (عراق) و ابوالفضل علیان تابش ۷- محمدامین ابوالحسنی ۸- امیرحسین انصاری ۹- امیرابوالفضل لطفی ۱۰- محمدحسین اصلانی

دیگر خبرها

  • ام فهد، زن مشهور عراقی کیست و چرا کشته شد؟
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به حیفا
  • بیانیه مقامت عراق درباره حمله به هدفی «حیاتی» در حیفا
  • بیانیه مقاومت عراق درباره حمله به هدف حیاتی در حیفا
  • بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی درحیفای اشغالی
  • معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • سفر پریناز ایزدیار و رضا عطاران به کاخ صدام حسین!
  • آفریقای جنوبی تحقیق درخصوص گورهای جمعی غزه را خواستار شد
  • بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها