Web Analytics Made Easy - Statcounter

از ابتدای هفته گذشته تا کنون و بر اساس اعلام سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن و انتشار فیلم‌های مربوطه توسط اعلام الحربی یمن، یگان پدافندی انصارالله موفق به سرنگونی ۵ فروند پهپاد سعودی شده است.

سرویس جهان مشرق _ پس از حدود یک سال نبرد سنگین میان ارتش و نیروهای مردمی یمن با مزدوران منصور هادی و ائتلاف سعودی در استان مارب، به نظر می‌رسد رفته رفته به روزهای پایانی این نبرد نزدیک می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هفته گذشته حوادثی عجیب و البته پیروزی‌های شیرینی برای انصارالله در جبهه جنوبی شهر مارب رقم خورد که دولت صنعا را به هدف بزرگ خود یعنی اخراج دولت مستعفی منصور هادی، رئیس جمهور سابق یمن از استان مارب نزدیک کرد.

ورود بالگرد رزمی انصارالله و وحشت مزدوران سعودی

در حالی که نبردهای جنوب مارب حالتی فرسایشی به خود گرفته بود و چندین دور حملات نیروهای یمنی برای تسلط بر ارتفاعات جبل البلق الشرقی که آخرین سنگر دفاعی شهر مارب است بی‌نتیجه مانده بود، چند روز قبل انتشار فیلمی از سوی رسانه‌های وابسته به ائتلاف سعودی موجب بهت و شگفتی همگان شد.

یک فروند بالگرد رزمی میل۲۴ ساخت شوروی سابق که در ارتش سابق یمن خدمت می‌کرد در حال پرواز بر فراز آسمان منطقه نبرد و راکت باران نیروهای وابسته به منصور هادی در فیلم منتشر شده دیده می‌شد.

ارتش یمن پیش از آغاز جنگ داخلی، کاربر این مدل از بالگردهای رزمی دوران جنگ سرد بوده و ۱۲ فروند Mi_۲۴ را تحت خدمت خود داشت، اما با آغاز حملات هوایی ائتلاف متجاوز عربی از سال ۲۰۱۵ بخشی از این بالگردها احتمالا در بمباران نابود شده و بقیه ناوگان نیز به دلیل عدم پشتیبانی، نبود خلبان و خدمه تعمیر و البته برتری هوایی رقیب قابلیت پرواز نداشتند.

اینکه چگونه انصارالله موفق شده بالگردی را که حدود ۷ سال از آخرین پرواز آن گذشته و سالها در آشیانه زیرزمینی قرار داشت عملیاتی کند و در حضور ده‌ها جنگنده نیروی هوایی عربستان و هواپیماهای آواکس این کشور که مرتب در آسمان جنوب عربستان و شمال یمن مشغول گشت زنی هستند، بالگرد فوق مسافت ۱۴۰ کیلومتری فرودگاه صنعا تا جنوب مارب را بپیماید؛ نیروهای رقیب را بمباران کند و به سلامت به مبدا بازگردد، از جمله عجایبی است که تنها در خاک سرزمین یمن دیده می‌شود!

هفته درخشان پدافند هوایی یمن؛ استرایک ایگل سعودی از مهلکه گریخت!

طبیعتا هر گاه که نیروهای انصارالله بر روی زمین قصد عملیات تهاجمی و تصرف مناطق جدید را دارند، فشار نیروی هوایی ائتلاف و بمباران سنگین آنها مضاعف می‌شود و بدین منظور تعداد سورتی پروازهای پهپادهای شناسایی و جنگنده‌ها در یک منطقه محدود بالا می‌رود. اگر دشمن احساس کند که در آسمان منطقه نبرد امنیت کامل دارد به سادگی می‌تواند هر موج حمله زمینی را از سوی رقیب دفع کند، اما یگان پدافندی انصارالله یمن چنین اجازه‌ای به دشمن سعودی نمی‌دهد.

از ابتدای هفته گذشته تا کنون و بر اساس اعلام سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن و انتشار فیلم‌های مربوطه توسط اعلام الحربی یمن، یگان پدافندی انصارالله موفق به سرنگونی ۳ فروند پهپاد شناسایی مدل Scan Eagle و ۲ فروند پهپاد رزمی مدل CH_۴ نیروی هوایی عربستان شد.


بقایای پهپاد اسکن ایگل سرنگون شده در جنوب مارب

بدین ترتیب آمار سرنگونی این دو مدل پهپاد در سال‌های جنگ یمن به ترتیب به ۹ فروند اسکن ایگل و ۱۲ فروند CH_۴ رسید.

بقایای پهپاد CH_4 سرنگون شده سعودی در استان عمران یمن

اما مهمترین حادثه رخ داده در این بازه زمانی، شلیک سامانه پدافندی فاطر۱ ارتش یمن به سوی جنگنده F۱۵ استرایک ایگل سعودی بود. یگان پدافندی انصارالله مستقر در منطقه الجوبه در جنوب مارب، پس از شناسایی جنگنده اف۱۵ عربستانی که برای بمباران نیروهای یمنی وارد منطقه شده بود، یک تیر موشک فاطر۱ (مدل تغییر یافته موشک سام۶) را به سوی این جنگنده شلیک کرد؛ موشک در نزدیکی اف۱۵ سعودی منفجر شده و به آن آسیب وارد کرد اما منجر به سرنگونی جنگنده فوق نشد.

در واقع اگر به جای ۱ موشک، ۲ موشک به سوی F۱۵ سعودی شلیک می‌شد به احتمال بسیار زیاد منجر به سرنگونی جنگنده و اسارت خلبان عربستانی نیز می‌شد، اما دست بر قضا برای دومین بار در سالهای اخیر این جنگنده سخت جان امریکایی با خوش شانسی موفق به فرار از چنگ موشک‌های پدافندی ارتش یمن شد.

شوک شدید به نیروهای منصور هادی و فرار دسته جمعی

پس از وقوع حوادث ذکر شده در بالا، نیروهای منصور هادی که هم پوشش نیروی هوایی عربستان را از دست داده بودند (به دلیل ترس از سرنگونی جنگنده‌ها) و هم توسط بالگرد رزمی و یگان موشکی ارتش یمن شدیدا تحت فشار بودند بخش زیادی از مواضع خود را در رشته کوه بلق الشرقی تخلیه کردند.

رزمنده یمنی بر روی ارتفاعات بلق الشرقی

با ورود نیروهای انصارالله به این منطقه، در حال حاضر نیمی از کوه‌های البلق الشرقی در جنوب مارب تحت کنترل آنهاست؛ با توجه به اینکه این رشته کوه کاملا بر روی شهر مارب اشراف داشته و آخرین سنگر دفاعی شهر محسوب می‌شود در صورت آزادسازی نیمه دیگر آن در روزهای آینده به احتمال فراوان بایستی نبرد مارب را با آزادسازی این شهر پایان یافته قلمداد کرد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت تحولات یمن تحولات منطقه استان مآرب فرودگاه صنعا ارتش یمن عربستان نیروی هوایی عربستان منصور هادی موشک ائتلاف سعودی جنگنده اف 15 اسکن ایگل قیمت های روز در یک نگاه نیروی هوایی منصور هادی جنوب مارب ارتش یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۷۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی به کار خود پایان داد

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری گفت: برگزیدگان نهایی ۱۰ گروه نمایش آزاد و کانونی نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی به شرح زیر اعلام شد.

بیشتر بخوانید

اجرای نمایش میدانی ضامن در مدارس شهرستان لردگان

رتبه اول:نمایش آوازی برای وطن به کارگردانی ملوک افشاری ازمرکزجونقان

رتبه‌ دوم:نمایش کچل کفتر باز به کارگردانی صغری عالی پور ازمرکزسورشجان
رتبه‌ سوم: نمایش "آهای مواظب باشید" به کارگردانی سپیده ابراهیمی ازمرکزمجتمع شهرکرد
شایسته‌ تقدیر: نمایش خان بی خان به کارگردانی فهیم خسروی از بخش آزاد شهر فارسان
بخش جنبی:
۱. امیرمحمدفیروزی دربخش بازیگری برای نمایش نحویامحو ازبروجن
۲. محمدطاهابیگی و امیر محمد فیروزی دربخش طراحی صحنه ولباس برای نمایش نحویامحو ازبروجن
۳. راحیل نقنه دربخش بازیگرنقش ویز ویز برای نمایش آواز گل‌ها ازبروجن
۴. فرنیا شبانیان دربخش بازیگرنقش بال آبی برای نمایش سرزمین آفتاب ازبروجن
۵. مهشادشیرانی در بخش بازیگرنقش جادوگر برای نمایش سرزمین آفتاب ازبروجن
۶. آرین کیانی در بخش بازیگرنمایش این الاغ خر نبود ازبروجن
۷. آینازایدردربخش طراح صحنه برای نمایش هنگامه
۸. هاجربنائیان در بخش کارگردانی برای نمایش هنگامه
۹. یلدازمانی در نقش آخرشب درنمایش بره‌های بازیگوش ازشهرکرد
۱۰. فرنیاکسایی درنقش چوپان درنمایش بره‌های بازیگوش ازشهرکرد

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • اولین خلبانان اوکراینی برای آموزش اف-۱۶ وارد فرانسه شدند
  • خروش موج بیداری انسانی توسط دانشجویان/ حبس دموکراسی در سرزمین مدعیان مردم‌سالاری!
  • از نقشه‌های آمریکا با خبر هستیم
  • نبردی که تکلیف پیروز جنگ در شرق اوکراین را مشخص می‌کند/ چاسیویار؛ شهری که کلید دونباس را به کرملین تقدیم می‌کند +نقشه و تصاویر
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • پایان انتظار برای سفر به سرزمین وحی
  • خواهش از رقیب تایسون: جانت را بردار و فرار کن!
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی به کار خود پایان داد
  • وزیر جنگ اسرائیل: در حال انجام «عملیات تهاجمی» گسترده علیه کل جنوب لبنان هستیم