Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-02@22:47:23 GMT

هنر مرواربافی روستای داویجان ملایر ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۷۶۵۲

سرپرست فرمانداری ویژه ملایر همدان از ثبت ملی هنر مرواربافی روستای داویجان این شهرستان خبر داد و گفت: احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی از جمله برنامه های محوری در حوزه میراث فرهنگی است.

"حسین فارسی" شنبه‌شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس اعلام معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، داویجان در رشته مرواربافی به‌عنوان روستای ملی به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بیشترین حجم تولید مروار در دهستان موزاران و روستاهای داویجان، رضوانکده و گوراب شهرستان ملایر است که روستای داویجان در زمینه تولید این هنرسنتی قابلیت لازم برای ثبت به عنوان روستای ملی صنایع دستی را داشت.

وی با اشاره به پیگیری و اقدامات موثر انجام شده برای تهیه پرونده ثبت ملی هنر مرواربافی روستای داویجان، گفا: افزود: مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اوایل ماه گذشته در سفر به شهرستان ملایر از کارگاه‌های مرواربافی روستای داویجان و روستاهای همجوار بازدید و روند ثبت پرونده این هنر سنتی را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

سرپرست فرمانداری ویژه ملایر ادامه داد: با توجه به اینکه مروار به عنوان مواد اولیه این هنر سنتی در شهرستان ملایر تولید می‌شود، تمامی شاخص‌ها برای ثبت ملی این هنر در دستور کار قرار گرفت تا ثبت ملی مرواربافی ملایر نهایی شود.

فارسی با بیان اینکه ملایر دارای ۲ عنوان جهانی در رشته مبل و منبت و انگور است، افزود: ملایر ظرفیت‌های بالایی در حوزه صنایع دستی دارد که بیش از ۱۳ درصد اشتغال این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اعلام ثبت ملی هنر مرواربافی روستای داویجان ملایر، گفت که با تدوین برنامه‌های اجرایی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در دولت سیزدهم، برنامه‌ریزی‌های مربوط به تشکیل و راه‌اندازی پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی انجام شد.

"پویا محمودیان" افزود: «ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی، ضمن ایجاد آمادگی به‌منظور حضور آن‌ها در رقابت ثبت جهانی شورای جهانی صنایع‌دستی، برای تولیدکنندگان منطقه مورد نظر امتیازهای بسیاری را مانند افزایش اشتغال به واسطه اعتبار و هویت‌بخشی، آگاهی‌بخشی، ترویج و همچنین رشد گردشگری داخلی و حتی خارجی و رونق اقتصادی به دنبال دارد.»

به گفته وی، «ثبت شهرها و روستاها به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و امسال برخلاف سال‌های گذشته با توجه به دغدغه و اصرار هنرمندان مبنی بر آگاهی از نتایج ثبت‌ها، نتایج حاصل در مدت کوتاهی پس از برگزاری جلسات در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.»

حدود ۱۰۰ کارگاه بزرگ و ۵۰۰ کارگاه خانگی مرواربافی در شهرستان ملایر وجود دارد که بیش از یک‌ هزار نفر در این کارگاهدها مشغول فعالیت هستند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: شهرستان ملایر میراث فرهنگی صنایع دستی ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۷۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: کاشی هفت‌رنگ اصفهان سومین رشته صنایع‌دستی است که پس از رشته‌های میناکاری و پارچه قلمکار  موفق به دریافت نشان جغرافیایی بین‌المللی شده است.


امیر کرم زاده افزود: تدوین پرونده ثبت جهانی کاشی هفت‌رنگ اصفهان در معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و با همکاری صمیمانه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان و اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان به نتیجه رسید، به گونه‌ایی که با همکاری این دوستان در طی سال گذشته، اطلاعات کامل و جامعی درباره این هنر ارزشمند، مانند نوع هنر، قدمت و تعداد کارگاه‌های تولیدی فعال جمع‌آوری شد.


او گفت: تعداد دیگری از رشته‌های صنایع‌دستی اصفهان نیز در حال ثبت جهانی‌شدن هستند، با این وصف زمانی که این رشته‌ها، نشان جغرافیایی بین‌المللی را دریافت کنند یعنی این رشته خاص در سطح جهان به نام این منطقه ثبت می‌شود.

استفاده از کاشی هفت‌رنگ از اواخر دوره تیموریان در سده نهم و آغاز دوره صفوی در سده دهم هجری قمری در تزیین بنا‌ها متداول شد به گونه‌ایی که مرمتگران سنتی از این کاشی‌ها بانام کاشی خشتی هم یاد می‌کنند.


در اواخر دوران تیموریان و در عصر شهریاران صفوی (از سده دهم تا پایان سده دوازدهم هجری قمری)، به‌تدریج تزیینات کاشی هفت‌رنگ جایگزین کاشی معرق شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • زنجان| صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید است
  • ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود