Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@09:57:57 GMT

عامل انسانی علت ۶۲درصد مرگ و میر یوزپلنگ ایرانی!

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۸۰۱۵

عامل انسانی علت ۶۲درصد مرگ و میر یوزپلنگ ایرانی!

بر اساس آمار مستند از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۶ تعداد ۲۱ فرد یوز توسط چوپانان کشته شده‌اند که جمعا برابر با ۶۱.۹ درصد تلفات این گونه است.

به گزارش مشرق، مرگ به‌واسطه دخالت انسان اصلی‌ترین عامل مرگ و میر گوشتخواران بزرگ جثه در دنیا محسوب می‌شود و تاثیرات مخرب بسیار شدیدی بر جمعیت این گونه‌ها گذاشته است.

بر اساس گزارش سازمان محیط زیست کشورمان از بهمن ماه ۱۳۵۸ تا بهمن ماه ۱۳۹۹  تعداد ۳۹۹ درگیری منجر به مرگ  ۴۴۳ گوشتخوار ثبت شده که خرس قهوه ای با وقوع ۳۰ درصد و پس از آن کفتار راه راه با ۲۴ درصد و پلنگ ایرانی با ۱۷ درصد بیشترین آمار مرگ و میر را داشته‌اند که مرگ تمامی آن‌ها به‌دلیل تعارضات با انسان در دامداری, باغداری و کشاورزی رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شش گونه گوشتخوار بزرگ مشتمل بر یوز آسیایی, پلنگ ایرانی, کفتار راه راه, خرس قهوه‌ای و خرس سیاه آسیایی در ایران زندگی می‌کنند که در اکثر موارد به‌دلیل آسیب به مایملک مردم (باغات و دام و مزارع) به صورت عامدانه توسط مردم محلی کشته شده‌اند. در میان این ۶ گوشتخوار بزرگ, خرس قهوه‌ای به‌دلیل آسیب به باغات و مزارع توسط کشاورزان و یوز ایرانی و پلنگ ایرانی و گرگ به‌دلیل حمله و آسیب به دام توسط چوپانان کشته شده‌اند.

نکته قابل تامل این است که در ۷۵ درصد موارد, یوزها و پلنگ‌ها و گرگ‌ها توسط چوپانان و خرس قهوه‌ای توسط باغداران و زمین‌داران به صورت عمدی و توسط شلیک گلوله کشته‌اند و حتی سگ‌های صاحبدار دست آموز و نگهبان گله و مزارع نیز مستقیما عامل منجر به مرگ نبوده‌اند.

در خصوص یوز ایرانی که در لیست سرخ IUCN قرار دارد و به‌شدت در معرض خطر است,  بیشترین میزان آسیب و  میزان مرگ و میر را به ترتیب از چوپانان, تصادفات جاده‌ای و شکار غیرمجاز داشته است که بر اساس آمار مستند از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۶ تعداد ۲۱ فرد یوز توسط چوپانان کشته شده‌اند که ۱۴ فرد آن‌ها با بررسی لاشه با قاطعیت مورد تایید است که جمعا برابر با ۶۱.۹ درصد تلفات است. این در حالی‌است که هیچ اطلاعات و آمار قابل اعتمادی در خصوص حمله یوز به دام‌ها در دسترس نیست و این گمان می‌رود که علت شلیک چوپانان به یوزها , به‌دلیل اشتباه گرفتن آن‌ها با پلنگ به‌دلیل شباهت‌های ظاهری آن‌ها بوده است. همچنین از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ تعداد ۱۴ فرد یوز نیز بر اثر تصادفات جاده‌ای تلف شده‌اند.

نکته‌ای که در خصوص تصادفات جاده‌ای بسیار حائز اهمیت است, این است که بدانیم چرا گربه‌سانان در شب وسط جاده میخ‌کوب می‌شوند. ساختار چشم گربه‌سانان, تعداد بسیار زیادی سلول‌های استوانه‌ای دارد که در شب فعال می‌شوند و به‌شدت به کمترین نورها حساس هستند و قابلیت دیدن بهتر در شب را به آن‌ها می‌دهند, لذا پس از نگاه کردن به چراغ ماشین‌ها, موقتا دچار کوری شده و در وسط جاده میخکوب می‌شوند. لذا بهترین راه حل برای جلوگیری از وقوع تصادف و آسیب این گونه‌های نادر خاموش کردن چراغ‌ها و کاهش سرعت و توجه به تابلوهایی است که هشدار تردد گربه‌سانان را اخطار می‌دهند.

حال مسئله اینجاست که باید برای بزرگترین تهدید گوشتخواران بزرگ ایران چاره‌ای اندیشید و این تعارضات منجر به کشتار عمدی را تقلیل بخشید که این امر در گرو آموزش مردم محلی و همچنین جبران خسارات وارده به آنها, قبل از وقوع کشتار است. نجات حیات وحش بی‌مثال کشورمان امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند آموزش عمومی است و مشارکت تمام اقشار جامعه را می‌طلبد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت شکار مشرق سازمان محیط زیست کشورمان یوزپلنگ ایرانی قیمت های روز در یک نگاه توسط چوپانان کشته شده اند پلنگ ایرانی خرس قهوه ای مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۸۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات ۴۱۲ نقطه حادثه خیز پرتصادف مرتفع شد/ پیش‌بینی ۴ میلیون زائر برای اربعین امسال

سردار هادی هادیانفر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در برنامه صف اول حاضر شد و به سوالاتی پاسخ داد.

هادیانفر گفت: در ۵ مولفه‌ای که برای سوانح وجود دارد، هر کدام نقش خود را دارند، اما گزارشات سازمان بهداشت جهانی بر روی عامل انسانی بیشتر تاکید می‌کند. در بعضی از گزارشات ۵۴ درصد و در برخی مطالعات ۹۲ درصد عامل انسانی را عامل جلوگیری از وقوع حوادث می‌دانند.

او افزود: آنچه که در قانون ما وجود دارد، ۳۲ دستگاه در حوزه پیشگیری و کاهش سوانح نقش دارند. آنچه که می‌تواند در رأس آنها این کار را مدیریت کند، شورای عالی مدیریت حمل و نقل است که از دستگاه‌ها وظایفشان را مطالبه کند. در برنامه ششم کاهش ۳۶ درصدی تصادفات را تدوین کردند. در برنامه هفتم کاهش ۵۰ درصدی در طول برنامه تدوین شده و دولت مکلف است در ۶ ماهه اول برنامه، کاهش ده درصدی را تدوین کند.

هادیانفر ادامه داد: فرهنگ سازی نیز در این زمینه مهم است. به عنوان مثال طرح همیار پلیس که در گذشته اجرا شد، بر اساس مطالعات ۱۸ درصد در کاهش سوانح اثر گذاشت. نهادینه شدن کمربند ایمنی و موارد ایمنی دیگر در نتیجه همین پویش است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در نقاط شهری و برون شهری ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیر در کشور داریم، گفت: ۳۲۰۰ مورد از این تعداد مربوط به جاده‌های کشور، ۵۳۰ هزار کیلومتر طول راه‌های کشور و ۲۹۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی است. میزان تردد نیز به ۴۰ میلیون وسیله می‌رسد و رابطه تردد و تصادف نیز متقابل است.

او افزود: ۸۸۷ نقطه پرتصادف از بین کل نقاط حادثه خیز پرتصادف شناسایی شدند و تاکنون ۴۱۲ مورد آنها تاکنون مرتفع شده و ۴۷۵ مورد آن باقی مانده که از اولویت‌های امسال ما است. یکی از عواملی که در دهه ۸۰ باعث شد میزان تصادفات و مرگ‌های ناشی از سوانح کاهش پیدا کند، واردات خودرو‌های باکیفیت بود که باعث شد خودروسازان داخلی هم به سمت افزایش کیفیت بروند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی درخصوص عدم تحقق پیش‌بینی‌های برنامه ششم در توسعه ترانزیت گفت: در دولت‌های گذشته به این بخش خیلی توجه نشد. کشور‌هایی که مسیر اصلی آنها کشور ما بود، اکنون از مسیر‌های جایگزین استفاده می‌کنند. در حال حاضر به آن پیش‌بینی پذیری که برای گیرنده خدمات مورد نیاز است نرسیدیم و حتما باید این اتفاق میسر شود تا صاحب بار با این اطمینان و تخمین هزینه از مسیر کشور ما عبور کند.

او در خصوص تدابیر برای جابه‌جایی‌های مربوط به راهپیمایی اربعین گفت: یکی از مهمترین مسائل ما ناترازی ناوگان نسبت به زائرینی است که در اربعین داریم. پیش‌بینی می‌کنیم امسال به مرز ۴ میلیون زائر برسیم. از این تعداد بخش زیادی از خودروی شخصی و برخی از ناوگان عمومی استفاده می‌کنند. یکی از مواردی که از طرف عراقی نیز خواسته شد این بود که خودرو‌های ما بتوانند با تمهیداتی که در نظر گرفته شده وارد خاک عراق شوند. همچنین ۱۵۰ میلیون یورو به واردات خودرو اختصاص داده شد که ۲ هزار دستگاه زیر ۵ سال کارکرد را وارد کشور کنند که امیدواریم به اربعین برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • پلیس راهور تهران: استفاده از موبایل عامل ۴۶ درصد از تصادفات است
  • آمار تصادفات عید امسال به نظر من اصلاً رسمیت ندارد/ ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!
  • کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی تشکیل می‌شود
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟
  • مشکلات ۴۱۲ نقطه حادثه خیز پرتصادف مرتفع شد/ پیش‌بینی ۴ میلیون زائر برای اربعین امسال
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن