Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ با اهتمام دولت مقرر شده سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح توسعه‌ای آب و خاک کشور تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، سامانه گرمسیری به عنوان بزرگ‌ترین طرح توسعه‌ای آب و خاک کشور با هدف مهار رودخانه سیروان و هدایت آن به سمت کرمانشاه و ایلام اجرا شد که از ابتدای آن در شمال کرمانشاه تا موسیان دهلران در استان ایلام 445 کیلومتر طول دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محل احداث و اجرای پروژه بر روی رودخانه سیروان در شهرستان پاوه شامل سد داریان، بند انحرافی هیروی و تونل 45 کیلومتری تا دشت ازگله است. حجم سد داریان 316 میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم در طول سال 1.4 میلیارد مترمکعب است.

تا پیش از این بیشتر آب پنجمین رودخانه بزرگ کشور بدون آنکه حق‌آبه ایران را بپردازد از مرز خارج می‌شد. بهره‌برداری از سامانه گرمسیری سبب تثبیت جمعیت، جلوگیری از مهاجرت، افزایش درآمد خانوارهای روستایی، افزایش کشت از یک کشت در فصول مختلف و افزایش 3 تا 8 برابری درآمد می‌شود.

این طرح ظرفیت مهمی برای احیای بخش کشاورزی منطقه است و توجه به این ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تأمین نیاز کشور به بسیاری از کالاهای اساسی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و رونق صادرات باشد.

اهداف پروژه انتقال آب از نواحی مرزی به حوضه کرخه و تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی اراضی پایاب استان‌های کرمانشاه و ایلام و همچنین تأمین 210 مگاوات برق است.

وزیر نیرو: سامانه گرمسیری ایلام با تزریق اعتبارات لازم تکمیل می‌شودوزیر جهاد کشاورزی در ایلام: دولت به‌دنبال تکمیل طرح‌های 550هزار هکتاری، سامانه گرمسیری و غیرگرمسیری است"سامانه گرمسیری" اقتصاد، اشتغال و تولید را در استان ایلام متحول می‌کند

اراضی تحت پوشش محدوده گرمسیری در مطالعات اولیه حدود 110 هزار هکتار شامل اراضی متعلق به مردم و اراضی منابع ملی است که سهم استان کرمانشاه 70 هزار هکتار و ایلام 40 هزار هکتار بوده است اما در آخرین بررسی‌ها پس از انجام عملیات و هزینه‌های انجام شده سهم کرمانشاه 23 هزار هکتار با دو بار کشت در سال اعلام شده است.

سامانه گرمسیری با وجود مزایای بسیار معایب ناچیزی هم دارد که شامل طولانی شدن زمان اجرای پروژه، هزینه بسیار بالای پروژه، تأخیر در بهره‌برداری با وجود آبگیری سد داریان و تونل انحرافی، عدم همخوانی هزینه‌ها و مطالعات اولیه و وضع موجود، عدم تخصیص به موقع آب کشاورزان مشمول پروژه، انجام نشدن تونل به شبکه‌های آبرسانی مناطق سردسیر و معتدل استان، فقدان برنامه‌ریزی و الگوی کشت تولید علمی و اقتصادی است که مجموع این موارد سبب شده شرایط کنونی با اهداف پروژه و هزینه‌ها همخوانی نداشته باشند.

با وجود اینکه وسعت و اراضی کشاورزی ایلام بسیار کمتر از کرمانشاه است اما سهم کرمانشاه از آب سامانه گرمسیری 55 درصد و سهم ایلام 45 درصد است که البته همین سهم 55 درصدی نیز به اراضی کشاورزی نرسیده و به طور کامل محقق نشده است.

از طرف دیگر با توجه به اینکه اکنون وضعیت دشت‌های کرمانشاه از نظر ذخایر آب زیرزمینی و عمق آب چاه‌ها بسیار نامناسب است برای تأمین آب اراضی کشاورزی به سامانه گرمسیری بیش از گذشته نیاز داریم و سامانه گرمسیری می‌تواند کشاورزی کرمانشاه را متحول کند و به تبع با افزایش تولیدات کشاورزی می‌توان هرگونه صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر را در حاشیه این پروژه اجرا کرد.

هرچند کشاورزان و مردم استان بارها برای به دست آوردن حق خود از سامانه گرمسیری فریاد زده‌اند اما تاکنون گوش شنوایی وجود نداشته و اکنون استاندار کرمانشاه از عزم دولت برای تأمین اعتبار و تکمیل فاز دوم سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح توسعه‌ای منابع آب و خاک کشور خبر می‌دهد.

هوشنگ بازوند در نشست بررسی و پیگیری تکمیل طرح عظیم سامانه گرمسیری اظهار داشت: با اهتمام ویژه دولت و تأمین اعتبار صورت گرفته تا پایان سال ١4 ١ شاهد تکمیل و بهره‌برداری کامل از سامانه گرمسیری خواهیم بود.

وی افزود: این طرح بزرگ رونق، شکوفایی اقتصادی و جهشی چشمگیر را در منطقه ایجاد خواهد کرد که افزایش ٣5 هزار تنی تولید محصولات کشاورزی در اراضی تحت پوشش این سامانه در کرمانشاه مصداق بارز این رشد است که اشتغال پایدار را نیز به همراه دارد.

وی گفت: ١5 روز پیش برای پیگیری روند تکمیل این طرح که تاکنون ١ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته است، جلسه‌ای برگزار و مقرر شد که سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را از طریق تهاتر تأمین کند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه یکی از خواسته‌ها و مطالبات استان و مردم پاوه بهره‌مندی از مزایای این طرح توسعه‌ای و عمرانی است عنوان کرد: ثبت جهانی اورامانات فرصتی مناسب برای استفاده از ظرفیت‌های ویژه گردشگری منطقه و سدهای سامانه گرمسیری است.

بازوند با تأکید بر اینکه شعاع اثربخشی طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای باید شامل مناطق اجرای پروژه نیز شود افزود: برای پاوه ١ میلیون مترمکعب تخصیص آب گرفته‌ایم و انتظار داریم که این تخصیص صرفاً به سد داریان محدود نشود و با تشخیص استانی امکان استفاده از این منابع آب برای حوزه‌های باغداری و کشاورزی بر اساس اولویت‌ها فراهم شود.

استاندار کرمانشاه اجرای طرح‌های آبزی پروری در سدهای سامانه‌های گرمسیری را از دیگر طرح‌های درخواستی استان برای رونق منطقه ذکر کرد و گفت: هماهنگی‌های لازم با شرکت توسعه منابع آب و نیروی کشور، محیط زیست و شیلات انجام شده و با تحقق این مهم در سد هیروی و داریان زمینه اشتغالزایی و افزایش درآمد سرانه مردم نیز ایجاد می شود.

استاندار کرمانشاه عنوان کرد: با تکمیل مابقی طرح عظیم سامانه گرمسیری 9000 هکتار دیگر از اراضی کشاورزی در حد فاصل قصرشیرین تا نفت شهر و سومار آبی می‌شود و این طرح عمرانی و توسعه‌ای  که به طور قطع یکی از پروژه‌های عظیم نظام جمهوری اسلامی و هدیه به مردم غرب کشور است توسعه و اشتغال را در چند استان ایجاد می‌کند.

بازوند گفت: برای طرح تونل نوسود و انجام عملیات تکمیلی در سد هیروی، شفت زمکان، تونل دسترسی کردی قاسمان، زمکان، مره خیل، هیروی و لیله برآورد ٣٣ میلیارد تومان شده است که دولت در این زمینه با اهتمام ویژه وارد شده و موضوع تخصیص بودجه بین دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه حل شده است که بر اساس زمانبندی تا پایان 1401 طرح سامانه گرمسیری تکمیل می‌شود.

انتهای پیام/832/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشاورزی کشاورزی استاندار کرمانشاه سامانه گرمسیری اراضی کشاورزی آب و خاک کشور طرح توسعه ای هزار هکتار سد داریان تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۸۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی

به گفته مجتبی دهقان‌پور؛ استان فارس به دلیل اقلیم چهار فصل ظرفیت مناسبی برای توسعه گیاهان دارویی دارد و یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی توسعه صنایع تبدیلی در زمینه گیاهان دارویی است که می‌تواند به ارزش افزوده آن کمک کند.

او تصریح کرد: سطح ابلاغی برای طرح جهش تولید گیاهان دارویی در دیمزار‌های استان فارس حدود دو هزار هکتار بود که با اقدامات و برنامه ریزی‌های منسجم انجام شده، کشت گیاهان دارویی مانند خاکشیر، بابونه، آویشن و گل محمدی در اراضی دیم ۱۶ شهرستان مجری طرح افزایش چشمگیر یافت.

دهقان پور خاطر نشان کرد: شهرستان مرودشت با سه هزار و ۵۴۹ هکتار کشت دیم گیاهان دارویی در این حوزه پیشرو است و گیاه دارویی خاکشیر با سطحی بیش از چهار هزار و ۸۰۰ هکتار بیشترین سطح گیاه دارویی کشت دیم را در شهرستان‌های مجری طرح جهش تولید در دیمزار‌ها را به خود اختصاص داده است.

فارس پیشرو در تشکیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از کسب ۲۶ گواهی زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: اهمیت این گواهی در هویت دار کردن محصولات از لحاظ کیفیت و چگونگی فرایند تولید است و قابلیت‌های استان فارس را در حوزه زنجیره ارزش مشخص می‌کند.

دهقان پور در مراسم رونمایی از سامانه مدیریتی زنجیره تولید و تامین گیاهان دارویی، بیان کرد: در حال حاضر دو زنجیره ارزش گیاهان دارویی در این استان تشکیل شده که مفتخریم به عنوان استان پیشرو در این قضیه در نمایشگاه بین المللی اکسپو در استان تهران از این سامانه رونمایی کنیم.

به گفته او؛ هدف از راه اندازی این سامانه، پایش زنجیره ارزش گیاهان دارویی به موازات فعالیت‌های در حال انجام است به نحوی که تمامی عوامل پشتیبان در مقوله تولید، نگهداری و عرضه محصول به بازار، قابل رصد و نظارت هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بهره گیری از این سامانه موجب افزایش دانش ما در حوزه گیاهان دارویی می‌شود، تصریح کرد: این سامانه متناسب با مخاطبین حوزه گیاهان دارویی، اقدام به اطلاع رسانی در زمینه‌های مختلف از جمله سرمایه گذاری، تولید و فرآوری محصولات می‌کند و در قالب‌های متنوع از قبیل اینفوگرافیک و پادکست گزارش فعالیت‌های انجام شده را نیز ارائه می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • باران بهاری و تگرگ میهمان کرمانشاهیان می‌شود
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی