Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرستن جانسون معتقد است تصویربرداری این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که مفهوم «زمان» چگونه چیزی می‌تواند باشد و آینده و گذشته در کجا تعریف می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، کارگاه برخط «اخلاق حرفه‌ای در تصویر برداری سینمای مستند» با کرستن جانسون شامگاه سومین روز از پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست، جانسون گفت: چه شما توانایی دیدن داشته باشید و چه از این توانایی محروم باشید باید بدانید یک نقطه قرمز ضبط در گوشه قاب دوربین برای تصویربرداری دیده می‌شود. پیشتر به این فکر می‌کردم که این نور قرمز برایم چه مفهومی دارد تا به این نتیجه رسیدم که این نقطه به آینده اشاره می‌کند چون با همان نقطه تصاویر برای همیشه ضبط شده و می‌توانید در آینده تمامی تصاویر را تماشا کنید.

او ادامه داد: وقتی قرار است فیلمی ساخته شود شما به همراه کسانی که اطرافتان هستند کار تصویربرداری را انجام می‌دهید و تصاویری از افرادی برمی‌دارید که در آینده دیگر وجود نخواهند داشت اما تصاویرشان برای همیشه ثبت می‌شود حتی زمانی که مرگشان فرا برسد. کار تصویربرداری این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که مفهوم «زمان» چگونه چیزی می‌تواند باشد و اکنون چه مقوله‌ای است و آینده و گذشته در کجا تعریف می‌شود.

این تصویربردار در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: در کار تصویربرداری، امید، تخیل و رویاپردازی به‌صورت توامان وجود دارد. کارگردان و تصویربردار هم تلاش می‌کنند تا با تمام نیرو خود در تمامی جعبه‌های زمانی گذشته، حال و آینده حضور داشته باشند.

او گفت: باید بگویم که شما به عنوان تصویربردار باید بتوانید به‌راحتی بین لایه‌های تصاویر حرکت کنید و در یک سطح خاص نگرانی درباره احساس آدم‌هایی که چشمانشان به تصاویر شما است را رها کرده و ادامه دهید. باید آگاه باشید که در تصویربرداری یک اثر مستند تنها مدت زمانی محدود در اختیار دارید که قصه‌‌ای که قرار است روایت شود را باید در همان ظرف زمانی بگنجانید و در ارتباط با آدمیان دنیا به چیزی برسید که من آن را «کشف» می‌نامم.

جانسون بیان کرد: دوربین مانند بدن می‌تواند حرکت کند و فضایی دور قاب وجود دارد که می‌توان به آن فضا نزدیم و یا دور شد. جادوی سینما در این است که می‌توان با تماشای تصاویری که بر پرده نقش می‌بندد حواس پنجگانه آدمی را فعال کرد و درواقع تصویر می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند تا ببیند چه ماجرایی در شرف وقوع است.

این تصویربردار گفت: به‌عنوان یک فرد فعال در عرصه مستندسازی باید بدانید که همه انسان‌ها حق اشتباه کردن را دارند و به‌خصوص در شرایطی که فیلمبرداری پرمخاطره است و ریسک بالایی دارد. حتی ممکن است تصویربردار فراموش کند دکمه ضبط تصویر را بفشارد. بنابراین باید بگویم که کلمه «باید» را از دستورزبان خود حذف کرده و خود را ملزم به فیلمبرداری از هیچ صحنه خاصی نکنید چون در این صورت سطح اضطراب شما بالا می‌رود و با دور شدن از سطح آرامش ذهنی قادر به ضبط تصاویر خوب نخواهید بود.

جانسون ادامه داد: دوربین ریسک‌ موقعیت‌ها را متفاوت از چیزی که در واقعیت هست نشان می‌دهد. در ساختار یک روایت هر ماجرا منجر به ایجاد تجربه‌ای دیگر در پلان بعدی فیلم می‌شود و در اثر مستند وقایعی که در هر پلان یا سکانس به وقوع می‌پیوندد را نمی‌توان به صورت قطعی پیش‌بینی کرد. پس باید نسبت به همکاران خود مسئولیت‌پذیری داشته و از آن‌ها مراقبت کرده و ضمن این پشتیبانی ریسک کنیم.

او گفت: دوربین ابزاری برای بیان چیزی است که در ذهن آدم‌ها می‌گذرد و حقایقی را درباره آن‌ها بیان می‌کند. پس باید بدانیم وقتی از کسی فیلم می‌گیریم ممکن است آن شخص مسئولیتی در جامعه داشته باشد و این مسئله جلوی دوربین رفتن را برای آن فرد سخت کند. چون درواقع دوربین ابزاری برای فاش نموئن حقایق به شمار می‌رود و افراد برای پنهان کردن هویت خویشتن در جلوی دوربین شروع به حرکات متظاهرانه‌ای می‌کنند که از واقعیت حقیقی شخصیت آن‌ها دور است و درنتیجه تصویربردار باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشد.

جانسون گفت: دوربین می‌تواند در نقش یک اسلحه و یا پشتیبان افراد عمل کند و باعث پویایی و حرکت می‌شود و توصیه من به شما این است که هیچ‌گاه این واقعیات را فراموش نکنید و بدانید امروزه به دلیل سهولت ثبت تصاویر در گوشی‌های هوشمند شیوه زندگی‌ها تغییر کرده و ما همه چیز را ثبت می‌کنیم نکته دراماتیک این است که روزی ما می‌میریم ئ تمام رویدادهایی که به‌وسیله دیگران ثبت شده به صورت مستند در دسترس دیگران قرار خواهد گرفت.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از 18 آذرماه شروع شده و تا 25 آذرماه ادامه دارد.

انتهای پیام //

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فرهنگ و هنر دوربین ذهن جامعه اخلاق جامعه دوربین ذهن فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۸۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستگاه مترو اتریش سال آینده بهره برداری می شود | این ایستگاه کجاست؟

به گزارش همشهری آنلاین، خط ۱۰ که نیمه شمالی تهران را پوشش می‌‎دهد از مناطق ۲۱ و ۲۲ در غرب تهران شروع می شود و به فلکه سوم تهرانپارس می رسد و در طول مسیر مناطق ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ را هم پوشش می دهد.

محمد علی پاشا زانوسی، مدیر پروژه پیمانکار شرکت بین الملل عمران سریر در این بازدید آخرین وضعیت خط ۱۰ مترو را تشریح کرد و گفت: «اکنون در کارگاه ایستگاه تبادلی و تقاطعی با خط ۶ مترو (Y۱۰-Z۶ ) هستیم که این ایستگاه ۱۴۲ متر طول دارد. حدود ۹۰ هزار متر مکعب احجام و ۳۴ هزار متر مکعب هم بتن ریزی پیش بینی شده و این ایستگاه یک تونل فرعی به طول ۱۹۰ متر دارد که در حال حفاری است.»

فرشاد نامی مشاور پروژه کارگاه متروی میدان المپیک هم وضعیت کارگاه میدان دهگده المپیک را تشریح و عنوان کرد: «پروژه تجهیز کارگاه میدان دهکده المپیک (منطقه ۲۲) از سال ۱۴۰۰ شروع شد و اکنون در حال حفاری شمع‌های سازه نگهبان هستیم. بعد از حفاری شمع‌ها با روش تاپ‌داون سازه نگهبان ایستگاه و تراز آن را شروع می‌کنیم.»

شاهرخ حیدری مدیر پروژه مهندسین مشاور شرکت بهرو هم در این بازدید به وضعیت ایستگاه میدان اتریش اشاره و عنوان کرد: «در طراحی این ایستگاه باتوجه به زمین‌های موجود و همکاری شهرداری مناطق عمق خط را کاهش دادیم و این امر می‌تواند دستاوردهایی اعم از کاهش هزینه و افزایش سرعت اجرا داشته باشد. عمق ایستگاه میدان اتریش ‌۲۱ متر و تراز ریل آن ۱۸ متر است. حدود ۵۰ درصد ایستگاه به تراز کف رسیده و سریعا بتن ریزی شروع می‌شود.»

به گفته حیدری تی بی ام از ایستگاه دریاچه به سمت ایستگاه میدان اتریش در حال حرکت است و به زودی ایستگاه به مرحله ای می رسد که تی بی ام از آن عبور می کند و به محض عبور دستگاه سایر فعالیت‌ها می‌تواند انجام شود.

او در پایان تاکید کرد: «برنامه بهره برداری ما از ایستگاه حدوداً ۳۰ ماهه است و ایستگاه میدان اتریش که جزء ایستگاه‌هایی است که در فاز اول و سال ۱۴۰۴ بهره برداری می شود.»

کد خبر 848677 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها مترو خط ۱۰ شهردارى تهران تهران مترو تهران

دیگر خبرها

  • زمان بهره برداری از خط ۱۰ مترو تهران اعلام شد
  • زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران اعلام شد
  • ایستگاه مترو اتریش سال آینده بهره برداری می شود | این ایستگاه کجاست؟
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • بهره‌برداری خط دوم کارخانه سیمان رزن در سال آینده
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند
  • زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام شد
  • «خالد» ‌جلوی‌ دوربین رفت
  • گوشی شیائومی 14 SE ماه آینده عرضه می‌شود
  • فیلم کوتاه، زبان مختص خود را دارد/ «قضاوت» برآمده از تجربه زیسته