Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-06@15:21:47 GMT

۲۱ آذر؛ در تاریخ چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۸۳۳۶

۲۱ آذر؛ در تاریخ چه گذشت؟

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۲۱ آذر برابر با ۱۲ دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویدادها:

۶۲۷ - شکست نظامی ایران در نبرد نینوا (موصل) و آغاز پایان کار ساسانیان و نظم جهانی وقت

۱۲ دسامبر ۶۲۷ میلادی ارتش امپراتوری ایران در منطقه نینوا (موصل ـ شمال عراق امروز) از ارتش امپراتوری روم شرقی (بیزانس ـ بیزانتیوم Byzantium = Byzantine) شکست خورد و این شکست نه تنها آغاز پایان حکومت ساسانیان بر ایران بلکه نظم جهانی وقت و شروع یک دوران تاریخی نوین بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهم دسامبر، خسرو پرویز شاه وقت ایران میدان نبرد را ترک گفته و عازم بازگشت به تیسفون شده بود!. تا زمان بازگشت ناگهانی او اثری از ضعف در نیروهای ایران دیده نشده بود و احتمال شکست نمی رفت!. ژنرال ارمنی ـ ایرانی؛ رهازاد Razad = Rhazad یکانهای نظامی ایران را در این جنگ فرماندهی می کرد. ۱۲ دسامبر با کشته شدن این ژنرال در یک زد و خورد تن به تن (دو نفره)، نیروهای ایران دست به ترک صحنه جنگ و عقب نشینی زدند. در این جنگ که به نبرد Battle of Nineveh معروف است شش هزار نظامی ایرانی کشته شدند.

۱۹۲۵ - انتقال سلطنت به دودمان پهلوی و پیامدهای آن

۱۲ دسامبر سال ۱۹۲۵ میلادی (۱۳۰۴ هجری خورشیدی و در آن سال مصادف با ۲۲ آذرماه) مجلس موسسان که انتخاب اعضای آن پانزدهم آذر تکمیل شده بود ظرف پنج جلسه در هفت روز، چهار اصل از اصول متمم قانون اساسی مصوب سال ۱۹۰۶ را اصلاح کرد که برپایه آن، حکومت قاجارها پایان یافت و سلطنت به دودمان پهلوی منتقل شد و دو روز بعد ژنرال رضاخان پهلوی در مجلس شورا حاضر شد، سوگند وفاداری به قانون اساسی یاد کرد و رضاشاه شد. وی روز بعد (۲۵ آذر) بر تخت سلطنت نشست و نزدیک به ۱۶ سال پادشاهی کرد.

۱۳۲۳ ش - اعلام تشکیل دولت فرقه دموکرات آذربایجان، در تبریز و اعلام نخست‌وزیری جعفر پیشه‌وری در آن.

۱۲۷۹ ش - ورود اولین اتومبیل به ایران در زمان مظفرالدین شاه قاجار

اولین اتومبیل وارد شده به ایران در سال ۱۲۷۹/۱۹۰۰م که مظفرالدین شاه نخستین جفت اتومبیل های رنوی فرانسوی خریداری شده را در پاریس بوسیله راه آهن و کشتی و از طریق روسیه و دریای خزر به ایران فرستاد. گویا این دو رنو خریداری شده یکی در میانه راه به علت نقص فنی و مشکلات حمل آن برای همیشه می ماند و دیگری و در هنگام ترور نافرجام محمد علی شاه (که در دوشان تپه برای دیدن با وحش می رود) با نارنجک منفجر می شود ودر پایان بدون اینکه این اتفاق خسارت جانی بردارد محمد علی شاه با گالسکه به دربار بر میگردد. بعد از مظفرالدین شاه احمد شاه قاجار دومین شاه ایران می باشد که اتومبیلی خریداری می کند وسومین شاه ایران است که سوار شدن بر آن را تجربه نموداست. نقل است که ناصر الملک که مدت ها در انگلستان و فرانسه زندگی کرده بود هنگام انتصاب به مقام نیابت سلطنت برای احمد شاه خردسال یک دستگاه اتومبیل را به هزینه دولت ایران از اروپا خریداری کرد این اتومبیل ها راهی تهران شدند و مورد استفاده دربار قرار می گرفتند. به غیر از دربار قاجار سیاحان اروپایی نیز اولین اتومبیل ها را وارد ایران نمودند ولیکن بعدها نیز در میان سیاستمداران و ملاکین بزرگ و تجار سرشناس بخصوص تجار بوشهری همچون: حاج امین التجار و معین التجار بوشهری، و دیگر تجار یزدی ،شیرازی و کرمانی خرید اتومبیل باب شد و به نوعی نشانه اشرافیت و چشم هم چشمی تجار از هم می بود.

۱۹۱۱ - دهلی پایتخت هندوستان شد

جورج پنجم پادشاه انگلستان ۱۲ دسامبر ۱۹۱۱ خودرا امپراتور هندوستان اعلام کرد و دستورداد که پایتخت هندوستان انگلستان از کلکته Calcutta =Kolkata به دهلی منتقل شود که پس از آبادانی و ساخت عمارات دولتی، از ۱۹۲۶ به دهلی نو تغییر نام داده و اینک با حومه اش دارای ۱۷ میلیون نفوس و پایتخت فدراسیون هند است.

۱۹۰۵ - مارکونی موفق شد برای نخستین میان اروپا و امریکا از فراز اقیانوس اطلس از طریق امواج رادیویی علائمی (سیگنال) را رد و بدل کند.

۱۹۵۰ - احمد شاملو روشنفکر، شاعر و نویسنده ایرانی و از فعالان سیاسی در تهران به دنیا آمد. وی ۲۳ جولای سال ۲۰۰۰ در کرج و براثر عوارض ناشی از بیماری قند درگذشت. از وی بیش از ۲۰ کتاب داستان و شعر و صدها رساله و مقاله باقی مانده است. در دهه ۱۹۵۰ (۱۳۳۰ هجری خورشیدی) و پس از کودتای ۲۸ امُرداد، شاملو به اتهام فعالیت های کمونیستی دستگیر و به یک سال زندان محکوم شده بود.

۱۳۵۴ ش - با تأسف اعلام شد که بر اثر بروز حریق در چادرهای حجاج در منی گروه زیادی از حجاج ایرانی کشته و مجروح شده اند.

۱۹۷۹ - زمین لرزه و سونامی ناشی از آن ۲۵۹ و طبق برخی گزارش ها ۲۷۰ تن را در کشور کلمبیا واقع در آمریکای لاتین کشت و دهها تن دیگر را مجروح ساخت و صدها میلیون دلار زیان مالی وارد آورد.

۱۹۹۱ - پیمان Maastricht اتحادیه اروپا را به وجود آورد.

۲۰۰۸ - طغیان یونان

شنبه ششم دسامبر ۲۰۰۸ تیراندازی دو پلیس به یک نوجوان ۱۵ ساله یونانی در مرکز شهر آتن که منجر به مرگ این دانش آموز شد جرقه شورش، تظاهرات و اعتصاب هایی را در آن کشور زد که تا ۱۲ دسامبر ادامه داشت . این شورش که هردم گسترش بیشتری می یافت به برخی از کشورهای اروپایی سرایت کرد؛ زیراکه که بحران مالی، بیکاری، پیدایش فاصله طبقاتی از نوع قرن نوزدهم، عدم رضایت بیشتر مردم و بویژه نوجوانان از فساد اداری ناشی از انحراف دمکراسی که خلاف انتظار آنان بوده است اروپا و جوامع مشابه را دیرزمانی است که آماده طغیان کرده است. بنابراین مرگ "الکساندروس گریگوروپولوس Alexandros Grigoropoulos" پانزده ساله جرقه ای بود که آتش طغیان را روشن و شعله ور ساخته بود. برخی از اصحاب نظر گفته بودند به فرض هم که این طغیان فروکش کند؛ انگیزه باقی خواهد ماند و این انگیزه همانا نارضایتی عمومی از وضعیت روز است و بنابراین، فریادهایی که در جریان طغیان عمومی دسامبر ۲۰۰۸ یونان شنیده شد برای مدتی طولانی در سینه ها محبوس نخواهد ماند.

۱۳۹۲ ش - اظهارنظر احمد توکلی درباره ۳۷ نماینده مجلس که گفته شده است از مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی هدیه گرفته بودند!

انتهای پیام/

کد خبر: 1121613 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز ۱۲ دسامبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۸۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سنگین‌ترین حکم در تاریخ فوتبال ایران!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سایت سازمان لیگ فوتبال ایران در این مورد نوشت: عبدالله ویسی سرمربی تیم فولاد خوزستان به دلیل مصاحبه غیرفنی و خارج از حوزه مسئولیت خود و اظهارنظر غیرمسئولانه و غیرحرفه‌ای علیه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مبلغ دو میلیارد تومان جریمه نقدی شد.

مبلغ جریمه نقدی باید ظرف مدت یک هفته پرداخت شود. ادامه فعالیت این مربی در لیگ برتر منوط به پرداخت جریمه است.

سازمان لیگ هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود از این پس مربیان و بازیکنان با اظهارات غیرمسئولانه با جریمه دو میلیاردی روبه‌رو می‌شوند که اولین جریمه شامل ویسی، سرمربی فولاد شد که پس از دیدار با مس رفسنجان اظهاراتی را مطرح کرده بود.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903083

دیگر خبرها

  • تاریخ روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر ۱۴۰۳ + پیام و متن تبریک
  • ملک الشعراء حکیم شفایی، ادیب و پزشک نام‌آور اصفهانی
  • خوزستانی‌ها در انتهای جدول؛ اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر ایران افتاد
  • حسن صباح جزو مقدسات نیست/ ممنوعیت تماشای سریال "حشاشین" موجه نیست
  • ۴۰۵ سرقت شده از منوجان در کهنوج کشف شد
  • رونمایی از سنگین‌ترین حکم تاریخ فوتبال ایران!
  • رونمایی از سنگین‌ترین حکم در تاریخ فوتبال ایران!
  • انتخاب رئیس هیئت اتومبیل رانی و موتورسواری استان اصفهان
  • حسینی آذرخوارانی سکان‌دار هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری استان اصفهان شد
  • از وطنم ایران تا شب‌نورد؛ با تارِ لطفی + فیلم