Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@02:12:27 GMT

سهم دستگاه‌ها در کاهش حوادث رانندگی چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۸۵۷۳

سهم دستگاه‌ها در کاهش حوادث رانندگی چقدر است؟

صحنه های دلخراش خودروی له شده، تصاویر جانباختگان و مجروحان بازمانده از تصادفات جاده ای که هر روز در صدر اخبار حوادث قرار می گیرد حکایت از مرگبار بودن جاده های ایران نسبت به جاده‌های جهان دارد؛ اتوبوسی که با تریلی برخورد کرده، ماشین شخصی که به ته دره سقوط کرده یا تریلی با بار زیاد که در وسط جاده خوابیده و بار او تمام سطح جاده را پوشانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تایید مرگبار بودن جاده های کشور همین بس که بر اساس گزارش ها، ایران در جایگاه هفتمین کشور با میزان مرگ و میر جاده ای بالا در قاره آسیا قرار گرفته و در قیاس با امن‌ترین کشورهای جهان از نظر میزان حوادث جاده‌ای، گاه سالانه تا ۱۰ برابر موارد مرگ و میر در این زمینه به ثبت می‌رساند.

گزارش اخیر پزشکی قانونی هم مهر تاییدی بر این حکایت غمبار است آنجا که از افزایش ۹ درصدی تلفات حوادث رانندگی در ۷ ماه امسال خبر داده و اعلام کرده است: از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه امسال ۱۰ هزار و ۲۶۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته(۱۳۹۹) ۹.۲ درصد بیشتر شده است و از کل درگذشتگان تصادفات، ۸ هزار و ۲۹۰ نفر مرد و هزار و ۹۷۶ نفر زن بودند.

بر اساس این گزارش در ۷ ماه امسال استان های فارس با ۸۲۷، تهران با ۷۰۶ و سیستان و بلوچستان با ۶۶۷ فوتی بیشترین و استان های ایلام با ۸۰، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۴۵ و قم با ۱۴۷ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشتند. در این گزارش تاکید شده است که مطابق آمارهای موجود بیشترین تعداد قربانیان حوادث رانندگی مربوط به تصادفات برون شهری است و در ۷ ماه امسال نیز ۶هزار و ۹۶۶ نفر از متوفیان در مسیرهای برون شهری جان باخته اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱.۲ درصدی را نشان می دهد.

پس از مسیرهای برون شهری، محورهای درون شهری با ۲ هزار و ۴۷۷ و جاده های روستایی با ۶۴۴ فوتی بیشترین آمار تلفات را داشته اند؛ ۱۷۹ نفر نیز در سایر مسیرها و در پی وقوع یک تصادف جان خود را از دست داده اند.

پزشکی قانونی در این گزارش تصریح کرده است: علاوه بر افزایش تعداد جانباختگان حوادث رانندگی در ماه های اخیر، تعداد مصدومان حوادث رانندگی نیز در این مدت رو به افزایش بوده است به طوری که در ۷ ماه امسال ۱۸۸ هزار و ۱۵۱ مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۳۸ هزار و ۱۲ نفر مرد و ۵۰ هزار و ۱۳۹ نفر زن بودند. ضمن اینکه تعداد مصدومان تصادفات در ۷ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۷۲ هزار و ۹۳۹)، ۸.۸ درصد افزایش یافته است که در این مدت استان تهران با ۲۱ هزار و ۲۴ نفر بیشترین تعداد مصدوم و استان ایلام با هزار و ۴۳۸ نفر کمترین تعداد مصدوم را داشتند.

در کنار آمار اعلامی پزشکی قانونی، از اطلاعات منتشر شده حوادث رانندگی رییس پلیس راهور ناجا هم انگشت حیرت به دهان باید گرفت و عمق فاجعه بیش از پیش ملموس تر می شود زیرا بنا به گفته سردار کمال هادیانفر، ۴هزار و ۵۰۰ دوربین تخلفات رانندگی را در سطح جاده های کشور ثبت کرده اند که نتیجه آن افزایش نسبی آمار تصادفات و فوتی های ناشی از آن است.

هادیانفر که در نشست خبری در آبان ماه سخن می گفت، با بیان اینکه ۶۲۰۰ تیم در ۱۴۹۱ پایگاه در حال کنترل و رصد رانندگان و اتفاقات و حوادث رانندگی هستند، اذعان داشت: به رغم همه کنترل ها و تلاش های انجام گرفته و در حال انجام، پلیس به تنهایی نمی تواند سبب کاهش تصادفات و حوادث باشد بلکه این موضوع نیازمند همدلی و تعامل همه دستگاه ها و اعتبارات لازم است.

گفته های سردار هادیانفر در حالی است که با وقوع تصادف انگشت اتهام به سمت ناکارآمدی و عدم کنترل پلیس بر جاده ها نشانه می رود که رییس پلیس راهور ناجا در پاسخ به این مورد، با تاکید بر اینکه بر اساس بررسی های انجام گرفته ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد، ادامه داد: استاندارد نبودن برخی جاده ها، تولید خودرو بدون کیفیت، عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان و غیره از جمله عوامل ایجاد حادثه در این نقاط است.

سردار هادیانفر تاکید کرد: در بروز حوادث رانندگی ۳۳ درصد به وزارت راه، ۱۹ درصد به پلیس، ۱۵ درصد به وزارت صنعت در خصوص نوع تولید خودروها  و ۱۲ درصد به صدا و سیما در خصوص نوع اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه  همچنین ۱۱ درصد به وزارت بهداشت، ۱۰ درصد به وزارت کشور و دیگر دستگاه ها ارتباط دارد، افزود: بر اساس آمار موجود بیشترین تصادفات فوتی در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، آذربایجان شرقی خراسان رضوی و کرمان و کمترین تصادفات فوتی هم در استانهای قم، سمنان، مازندران، اردبیل و لرستان به ثبت رسیده است.

رییس پلیس راهور ناجا با یادآوری اینکه بر اساس آمارها ۵۱ درصد فوتی تصادفات در همان لحظه اول رخ می دهد و ۶ درصد در طول راه و ۴۴ درصد براثر تروما جان خود را از دست می‌دهند، گفت: برای کاهش این مساله، باید به آموزش و توسعه فرهنگ رانندگی پرداخت.

با توجه به آمارها و ارقامی که از سوی پزشکی قانونی و پلیس راهور ناجا منتشر شده  و هزینه های گزاف اقتصادی و اجتماعی و آثار کوبنده فیزیکی و روانی حوادث رانندگی و تصادفات جاده ای بر روی افراد جامعه، ضروری است مسوولان امر با جدیت بیشتری در صدد یافتن علل و عوامل این اتفاق های ناگوار باشند.  

در نظر بگیرند که هر تصادفی بر اثر ۴ عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط اتفاق می افتد در نتیجه با بهره گیری از تجربیات کشورهای دیگر در کاهش تصادفات جاده ای گام های موثرتری بردارند؛ دریابند که کشورهایی که کمترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای را دارند، عمدتاً کشورهایی با درآمد بالا هستند که منابع لازم را برای حفظ جاده‌های خود در سطح استاندارد بالا و اجرای قوانین محکم در استفاده از جاده‌ها دارند.

چنانچه بنا برآمار بانک جهانی، کشورهای سن مارینو، مالدیو، ایالات فدرال میکرونزی، سوییس و نروژ در رتبه‌های ۱ تا ۵ قرار دارند یعنی کمترین میزان تلفات جاده‌ای را به‌خود نسبت داده و کشورهای جمهوری دومنیکن، زیمباوه، برونئی، سنت لوسیا و لیبریا به ترتیب در رتبه‌های ۱۷۱ تا ۱۷۵ قرار داشته و بیشترین میزان تلفات را به خود نسبت داده‌اند. کشور لیبریا با نرخ برآورد ۳۵.۹ مرگ در هر صد هزار نفر جمعیت بیشترین میزان تلفات جاده‌ای را در جهان دارد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با برآورد نرخ ۲۰.۵ مرگ در هر صدهزار نفر جمعیت در رتبه ۱۱۳ از ۱۷۵ کشور قرار داشته که رتبه خوبی نبوده و نیازمند برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های اجرایی متولی در جهت کاهش این رتبه است در ضرورت این امر همین بس که مقام معظم رهبری هم در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی، از ترافیک شهری مانند شهر تهران گلایه و توصیه به یافتن راه حل علمی برای حل آن کرد. امری که با همکاری همه دستگاه های مرتبط مرتفع و حل شدن است.

برچسب‌ها پلیس راهور ناجا کاهش تصادفات سازمان جهانی بهداشت تصادفات جاده ای سازمان پزشکی قانونی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پلیس راهور ناجا کاهش تصادفات سازمان جهانی بهداشت پلیس راهور ناجا کاهش تصادفات سازمان جهانی بهداشت تصادفات جاده ای سازمان پزشکی قانونی کشور تصادفات جاده ای پلیس راهور ناجا ۷ ماه امسال حوادث رانندگی درصد به وزارت پزشکی قانونی دستگاه ها جاده ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۸۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت:سرعت متوسط ناوگان خودرویی سالانه در حال افزایش است و این زنگ خطری برای بالارفتن آمار تصادفات محسوب می شود که باید برای کاهش آن برنامه داشت و اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، معید ذهبیون امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در نشست خبری به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل، اظهار کرد: اولین عامل به عنوان شاخصه تصادفات به دلیل عامل انسانی، موضوع سرعت است.

وی افزود: سرعت متوسط وسائل نقلیه سالانه در حال افزایش است، به طوری‌که حدود پنج کیلومتر بر ساعت، نسبت به سال گذشته در استان اصفهان افزایش نشان می‌دهد و حتی این عدد در ایام نوروز امسال ۱۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر شده است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل و راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان ادامه داد: همین عامل باعث تصادفات بیشتری شده که ضروری است با اتخاذ تدابیر و برنامه‌هایی از تبعات این افزایش سرعت جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: اگر این روند میانگین رشد سرعت ادامه‌دار باشد سال آینده باز هم شاهد افزایش تعداد تصادف‌های جاده ای خواهیم بود اما اگر این سرعت کمتر شود، به همین نسبت شمار تصادفات هم کاهش خواهد یافت.

ذهبیون با اشاره به اینکه در موضوع عامل انسانی و ارتباط آن با تصادف شاخص‌های متعددی نقش دارند، اطهار کرد: سن و سال راننده، نوع وسیله نقلیه، نوع کار و حتی نشستن سرنشین جلو در کنار راننده را باید در این رابطه در نظر گرفت و در امتداد همین عوامل، انتخاب مسیر و سرعت خودرو را هم لحاظ کرد.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با تاکید بر اهمیت و ضرورت استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، اظهار کرد: نزدیک به یک‌صد نفر از راکبان موتور سیکلت هر ساله در تصادفات جاده های برون شهری فوت می‌کنند و حدود یک‌هزار نفر نیز مجروح می‌شوند.

به گفته وی، به منظور کاهش آمار تلفات راکبان موتورسیکلت اداره کل راهداری اقدام به اجرای طرح چهره به چهره و شناسایی محل‌های حادثه خیز در معابر مختلف کرده است.

ذهبیون گفت: محورهای شرق اصفهان و کوهپایه، فلاورجان، نجف‌آباد و شاهین‌شهر چهار منطقه‌ای هستند که حدود ۸۰ درصد تصادفات موتوری استان در آن‌ها رخ می‌دهد که در شماری از آن‌ها راکبان موتور جانشان را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به تعمیر رایگان سیستم روشنایی موتورسیکلت بیش از دوهزار موتورسیکلت در سال گذشته، خاطر نشان کرد: در مجموع حدود پنج هزار موتور سیکلت در چند سال گذشته با کمک اداره کل راهداری تعمیر شده است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل و راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه ۹۰ درصد جان باختگان خودرویی کمربند ایمنی نبسته‌اند، ادامه داد: ۹۵ درصد موتورسواران فوتی هم فاقد کلاه ایمنی بوده اند.

آموزش ایمنی و ترافیک به دانش‌آموزان

محمدعلی صلواتی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در ادامه، اظهار کرد: ۲۵ هزار دانش‌آموز در سال گذشته آموزش‌های ویژه در موضوع ایمنی و ترافیک را سپری کردند و علاوه بر این پنج هزار راننده روستایی نیز آموزش دیدند.

وی با اشاره به اینکه ۴۸ دستگاه در امر سوانح رانندگی مسئول هستند، اظهار کرد: رسانه‌ها از جمله موثرترین نهادهای مسئول در این رابطه هستند که می‌توانند در کاهش تلفات جاده‌ای، آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی موثر باشند.

اهمیت مقوله خواب و تغذیه در رانندگی

حسین حسین‌زاده، مدیر جدید جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها نیز در ادامه گفت: «خواب‌آلودگی» راننده عامل ۷۷ درصد از تصادفات جاده ای است که همین عامل نشان از اهمین موضوع خواب و شناخت ابعاد و زوایای مختلف این عنصر حیاتی در رانندگی دارد.

به گفته وی، تغذیه نیز عامل دیگری است که با توجه به تغییر سبک زندگی و الگوهای غذایی در رانندگی نقش مهمی دارد، اما کمتر به آن پرداخته شده است.

مدیر جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها افزود: کشورهای توسعه‌یافته روی مسئله آموزش شهروندان به طور خاص کار می کنند، اما سمت و سوی رسانه‌های ما بیشتر در مسیر اطلاع‌رسانی است.

حسین‌زاده تاکید کرد: رسانه‌ای موفق و تاثیرگذار است که آموزش را به صورت جدی مدنظر قرار دهد و در کنار کار اطلاع‌رسانی دنبال کند.

کد خبر 749132

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۰ درصدی تصادفات سالانه با رفع نقاط حادثه خیز از امسال اجرایی می‌شود
  • پلیس راهور تهران: استفاده از موبایل عامل ۴۶ درصد از تصادفات است
  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود
  • تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز
  • مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!
  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۴۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو