Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@20:42:05 GMT

خواص دارویی گلپر

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۸۶۰۶

خواص دارویی گلپر

میوه گل‌پر ضد تشنج و ضد درد است و برگ آن هضم کننده و آرام کننده است. در ایران میوه گل‌پر را کوبیده با اغذیه به عنوان بادشکن مصرف می‌کنند و برگ آن را هم ترشی می‌اندازند.

به گزارش ایسنا، "گلپر" گیاهی کوهستانی دو ساله و یا سه ساله و یا پایا با ارتفاع 120-50 سانتیمتر است.

این گیاه ارتفاعات البرز در دره کرج، گچسر، ارتفاعات شمیران، اوشان، طالقان، دماوند، پایین ارتفاعات دنا، آذربایجان، همدان و خوانسار می‌روید و زمان برداشت قسمت مورد استفاده نیز به این ترتیب است که برگ‌های گلپر را در تابستان (موقعی که کاملاً رسیده‌اند) و میوه آن را در پاییز محصول برداری می‌نمایند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 قسمت مورد استفاده گلپر میوه آن است زیرا میوه گلپر ضد تشنج و ضد درد است و برگ آن هضم کننده و آرام کننده است.در ایران میوه گل پر را کوبیده با اغذیه به عنوان بادشکن مصرف می کنند و برگ آن را هم ترشی می اندازند.

در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضد عفونی کننده دستگاه گوارش استفاده می شود.

این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدان، ضد التهاب و تقویت کننده فعالیت سیستم ایمنی می باشد. از خواص دیگر آن ضد دیابت، ضد چاقی، درمان اسهال ناشی از سرماخوردگی و افزایش دهنده شیر است.

ترکیبات موجود در این گیاه بر التهاب و همچنین سرطان مؤثر است. ترکیبات استات و کومارین های موجود در گلپر خواصی مشابه داروهای داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی دارند که توسط مکانیسم سیکلواکسیژنازها از سنتز پروستاگلاندین ها جلوگیری می کنند.

استفاده از این گیاه به صورت مکمل همراه با داروی آتورواستاتین منجر به کاهش بسیار زیاد در غلظت کلسترول می شود و این گیاه به دلیل اثرات آنتی اکسیدان می تواند رادیکال های آزاد مضر را خنثی کند و ترکیبات کومارینی و مشتقات آن به دلیل خواص فارماکولوژی زیاد باعث شده که گلپر ارزش دارویی بالایی داشته باشد.

در پژوهش ها ثابت شده که ترکیب کومارینی به نام اسفوندین موجود در عصاره هیدروالکلی این گیاه باعث مهار بیان آنزیم سیکلواکسیژناز 2 القا شده به وسیله اینترلوکین- بتا (IL-IB) می شود. و از آن جا که این آنزیم نقش اساسی در ایجاد التهاب و درد دارد منجر به اثرات ضد التهابی و ضد دردی می گردد.

مصرف مقادیر زیاد گلپر بدلیل ایجاد طپش قلب ممنوع می‌باشد ، همچنین مصرف مقادیر زیاد این گیاه در اوایل بارداری به دلیل اثرات قاعده آور مجاز نمی باشد و مصرف آن در دوران شیردهی نیز باید با احتیاط باشد.



انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گلپر برگ آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۸۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(اینفوگرافیک) خواص بی‌نظیر انجیر برای سلامتی

انجیر حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین‌های مورد احتیاج بدن است.

به گزارش بهداشت نیوز، خواص آنتی اکسیدانی موجود در انجیر برای حفظ سلامتی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید و کاربردی هستند.

دیگر خبرها

  • (اینفوگرافیک) خواص بی‌نظیر انجیر برای سلامتی
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار
  • خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب
  • نخستین دوره برداشت جلبک‌های دریایی در چابهار آغاز شد
  • (عکس) یک اورانگوتان زخمی با گیاه دارویی خود را درمان کرد!
  • کشف رفتار جالب یک اورانگوتان در مواجهه با زخم
  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها