Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:47:55 GMT

آهوی دشت سهرین زنجان طعمه شکارچیان حرفه‌ای شد

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۸۸۴۷

آهوی دشت سهرین زنجان طعمه شکارچیان حرفه‌ای شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: چهار شکارچی متخلف بومی که دست به شکار یک راس آهوی دشت سهرین زده بودند، با هوشیاری و اقدام سریع ماموران سرمحیط بانی سهرین به دام قانون افتادند.

حسین آب سالان، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شکارچیان خاطی در تاریکی شب در پی شکار آهوان بودند که همراه با لاشه یک راس آهوی نر از سوی محیط‌بانان دستگیر و برای اعمال قانون به مراجع قضایی تحویل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: از این شکارچیان حرفه ای دستگیر شده، ۲ قبضه سلام شکاری ته‌پر تک لول و یک قبضه اسلحه دولول غیرمجاز، ۱۲ تیر فشنگ ساچمه ای، ۶ تیر فشنگ چارپاره، یک دستگاه فشنگ پرکن، مقداری ادوات ساخت فشنگ، یک قبضه چاقو و یک دستگاه پروژکتور به دست آمد.

آب سالان با بیان اینکه از منزل این شکارچیان غیرمجاز نیز 2 بسته گوشت منجمد شده آهو (نر و ماده) کشف و ضبط شد که به منظور تایید به آزمایشگاه تحویل شده است، افزود: این چهار شکارچی به منظور اعمال قانون تحویل مراجع قضایی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: شکار هر راس آهوی نر مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال و آهوی ماده نیز ۷۵۰ میلیون ریال تعیین شده است که فرد خاطی باید آن را بابت ضرر و زیان به  طبیعت باید به حساب محیط زیست واریز کند و از جنبه عمومی جرم نیز قاضی پرونده باید رای و نظر دهد.

دشت سهرین منطقه حفاظت شده سرخ آباد با دامنه ارتفاعی ۵۰۰ تا دو هزارو ۹۰۰ متر، بارندگی و دمای متوسط سالیانه به ترتیب ۵۰۰ میلیمتر و ۱۱ درجه سانتیگراد، منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک مدیترانه ای معتدل کرده که زیستگاهی مناسب و با ارزشی نیز برای آهوان زنجان شده است و ارس، گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون، گون، آویشن، درمنه، کلاه میرحسن، چوبک، لاله، مرزه و ثعلب از جمله گونه های گیاهی منطقه هستند.

آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدارایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله ازجمله جانورانی هستند که در این منطقه زیست می کنند.

در منطقه حفاظت شده فیله خاصه نیز گونه های جانوری ازجمله آهوی ایرانی، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، آبزی و کنار آبزیی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

بر اساس سرشماری سال ۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ راس رسید و سال ۹۵ نیز یک هزارو ۸۲ راس در این مناطق سرشماری شد.

طی سال های ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹ و 1400 نیز به ترتیب تعداد یک هزارو ۱۰۵ راس، یک هزارو ۲۷۷ راس، یک هزارو ۴۰۰، یک هزار و ۳۶۰ راس و 850 راس آهو از سوی محیط‌بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این ۲ منطقه مشاهده و سرشماری شدند.

برچسب‌ها شکارچیان غیرمجاز اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شکارچیان غیرمجاز اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان زنجان شکارچیان غیرمجاز اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان زنجان حفاظت محیط زیست دشت سهرین یک هزارو راس آهو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۸۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فریمان گفت:محیط بانان شهرستان فریمان، در حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، از پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان خبر دادند.
 
جواد ستوده افزود:در بررسی‌های مقدماتی محیط بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.
او گفت: علت تلف شدن  پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبد شکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه هلن چهارمحال‌وبختیاری
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره