Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@08:45:22 GMT

تالاب گاوخونی در یک قدمی فهرست مونترو

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۸۸۵۴

تالاب گاوخونی در یک قدمی فهرست مونترو

علی ارواحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های ارزشمند کشور و ثبت شده در کنوانسیون رامسر است، اظهار داشت: با این حال متأسفانه حق آبه آن برای بیش از پانزده سال، تأمین نشده است و این زیست بوم ارزشمند که روزگاری میزبان انواع پرندگان، منبع آبی پایدار برای حیات جوامع انسانی و تنوع زیستی به شمار می‌آمد، سالهاست که خشک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او خاطرنشان کرد: تالاب گاوخونی از برخی مشکلات و تهدیدهای ریشه‌ای رنج می‌برد که از آن جمله به حکمرانی نامناسب و مدیریت غیریکپارچه آب در حوضه زاینده رود، همکاری و مشارکت ضعیف استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در اجرای برنامه مدیریتی این تالاب، تخصیص بی‌رویه آب برای کشاورزی و صنعت و در نتیجه تحویل ندادن حقابه گاوخونی در مصب تالاب، اصلاح نشدن الگوی مصارف بالادست و بهنگام سازی آن با تغییرات اقلیمی، تمرکز یک هفتم صنایع کشور در بالادست تالاب، کاهش نسبی بارش، کشت محصولات پر مصرف در بالادست تالاب و برداشت‌های غیر مجاز از آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌توان اشاره کرد.

متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی ابراز داشت: این مشکلات و تهدیدها علاوه بر خشک شدن تالاب گاوخونی، پیامدهایی مانند فرونشست زمین، انتشار ریزگردهای سمی در اصفهان و سه استان همجوار، خسارت به اراضی کشاورزی، شیوع بیماری‌ها، مرگ زیست‌مندان آبزی و کنار آبزی و کاهش تنوع گیاهی و جانوری تالاب را بهمراه داشته است.

ارواحی گفت: فهرست تالاب‌های مونترو نیز معرف مناطق تالابی است که پیش از این در کنوانسیون رامسر ثبت شده‌اند اما از معیارهای کنوانسیون رامسر فاصله گرفته‌اند و بیم آن می‌رود که کارکردهای خود را از دست بدهند.

او با اشاره به اینکه تاکنون ۶ سایت تالابی کشور شامل انزلی، هامون (پوزک، صابری و هیرمند)، بختگان و کمجان، شادگان و شورگل، یادگارلو و دورگه سنگی در فهرست تالاب‌های مونترو کنوانسیون رامسر قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: با توجه به فاکتورهای تأثیر گذار در ارزیابی تالاب‌های در معرض خطر (مونترو) می‌توان انتظار داشت که در صورت درخواست کشور و به روز رسانی اطلاعات تالاب گاوخونی در کنوانسیون، این تالاب نیز به فهرست تالاب‌های مونترو اضافه شود.

اجرای نقشه راه احیای زاینده رود و برنامه مدیریت تالاب گاوخونی ضروری است

متخصص و مشاور زیست بوم‌های تالابی خاطرنشان کرد: البته توجه به این نکته ضروری است که در گذشته سایت تالابی آلاگل، آلماگل و آجی‌گل (استان گلستان) نیز در فهرست تالاب‌های مونترو قرار گرفته بود و خوشبختانه بواسطه انجام امور حفاظتی و بهبود شرایط، از فهرست مونترو خارج شد؛ از این رو امید است پیش از قرارگیری تالاب گاوخونی در فهرست تالاب‌های مونترو، شاهد مشارکت همه دست اندرکاران و ذی‌نفعان در اجرای هر چه مؤثرتر نقشه راه احیای زاینده‌رود و برنامه مدیریت تالاب گاوخونی باشیم و به تبع آن حیاتی پایدار برای رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی تضمین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فهرست Montreux مونترو آن دسته از تالاب‌های ثبت شده در معاهده رامسر را دربرمی‌گیرد که با خطر نابودی روبه‌رو هستند.

کشورهای دنیا که تالاب‌های با ارزشی دارند اما به دلیل شرایط خاص اقلیمی و مشکلات اکولوژیک تخریب شده‌اند، تصمیم گرفتند تالاب‌های با ارزش جهانی را در این لیست قرار دهند تا در صورت احیا مجدد به لیست اصلی کنوانسیون رامسر برگردند. این امر سبب شد در چهارمین نشست اعضای بلند پایه کنوانسیون رامسر در شهر مونترو سوئیس لیستی از تالاب‌های در خطر جهان تهیه کنند و به تصویب اعضا برسانند.

هنگامی که تنوع زیستی یک تالاب در معرض خطر قرار می‌گیرد و تالاب به مرحله‌ای می‌رسد که خدمات و کارکردهای خود از جمله تصفیه و تعدیل آب و هوا و حفاظت از تنوع زیستی از دست می‌دهد و قابلیت فعالیت‌های تفریحی یا حمایتی را ندارد در لیست مونترو کنوانسیون بین‌المللی رامسر قرار می‌گیرد و دولت‌های ۱۶۹ کشور عضو نیز متعهد می‌شوند نسبت به این تالاب‌های در معرض خطر توجه لازم را داشته باشند.

به گزارش مهر، کم‌آبی و خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی پس از گذشت ۲۱ سال، سال‌هاست که این حوضه آبریز واقع در یکصد کیلومتری شرق اصفهان را دچار بحران‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی کرده است.

تالاب بین المللی گاوخونی، عروس تالاب‌های ایران یکی از پُراهمیت‌ترین تالاب‌های کشور است که در تیر ۱۳۵۲ در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شد.

گاوخونی با وسعت ۴۷ هزار هکتار در نقطه پایانی زاینده‌رود در جنوب شرقی استان اصفهان و ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد.
روند خشکی تالاب گاوخونی از سال ۱۳۷۸ شروع شروع شد و در ۲ دهه اخیر بدلیل نبود آب، بسیاری از زیستمندان این تالاب از جمله ماهی‌ها، وُحوش، خزندگان و انواع پرندگان بومی آن از بین رفته‌اند.

کارشناسان همواره در باره تبعات خطرناک خشکی تالاب گاوخونی هشدار داده‌اند زیرا اگر این تالاب بصورت کامل خشک شود به کانون خطرناک ریزگردهای سمی تبدیل خواهد شد که تا شعاع یک هزار کیلومتری و ۱۰ استان کشور را درگیر خواهد کرد.

حقابه قانونی محیط زیست، زاینده‌رود و تالاب گاوخونی ۳۱۳ میلیون مترمکعب آب در سال است که سهم گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال‌های خشکی زاینده رود تعیین شده و تأمین این میزان حقابه می‌تواند کارکرد اکولوژیک آن را حفظ کند. این در حالی است که تا ۲ دهه پیش، تالاب گاوخونی سالانه با حدود یک تا دو میلیارد مترمکعب آب زاینده‌رود سیراب می‌شد.

طبق قانون، پس از آب آشامیدنی، تأمین حقابه محیط زیست در اولویت دوم قرار دارد با این حال، گاوخونی در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته و اکنون به بیابان و محلی برای جولان آفرودسواران تبدیل شده است.

تأمین آب استان اصفهان، اجرای مصوبات شورای عالی آب کشور، جریان یافتن دائمی زاینده‌رود و احیای تالاب گاوخونی، همواره مطالبات جدی مردم و کشاورزان اصفهان در سال‌ها گذشته بوده است.

کد خبر 5373171

منبع: مهر

کلیدواژه: تالاب گاوخونی زاینده رود کنوانسیون رامسر اداره کل حفاظت از محیط زیست اصفهان ویروس کرونا مطالبات مردم لرستان از دولت بوشهر روز پرستار آمار کرونا خطبه های نماز جمعه روز دانشجو گرگان عکس استانها کرمانشاه سیدابراهیم رئیسی سانحه تصادف خرم آباد فهرست تالاب های مونترو کنوانسیون رامسر تالاب گاوخونی زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۸۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیگ NBA| سانز در یک قدمی حذف/ کلیپرز و باکس شکست خوردند

تیم بسکتبال فینیکس سانز با قبول سومین شکست مقابل مینه‌سوتا تیمبروولوز در آستانه حذف از مرحله پلی‌آف لیگ NBA قرار گرفت. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ تیم فینیکس سانز با قبول سومین شکست متوالی در سری پلی‌آف لیگ اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا، NBA مقابل مینه‌سوتا تیمبروولوز در آستانه حذف از مسابقات قرار گرفت. آنتونی ادواردز 36 امتیاز و 9 ریباند و رودی گوبر 19 امتیاز و 14 ریباند برای وولوز داشتند. کوین دورنت 25، بردلی بیل 28 و دوین بوکر 23 امتیاز و 8 پاس گل برای سانز کسب کردند.

لیگ NBA| مینه‌سوتا، ایندیانا و دالاس پیروز شدند

ایندیانا پیسرز با آمار خیره‌کننده تایریس هالیبرتون و شوت ثانیه پایانی این بازیکن از سد میلواکی باکسی گذشت که یانیس آنتتوکمپو، ستاره یونانی خود را در اختیار نداشت. هالیبرتون در این دیدار خانگی، 18 امتیاز، 10 ریباند و 16 پاس گل داشت. کریس میدلتون 42 امتیاز و 10 ریباند و بابی پورتیس 17 امتیاز و 18 ریباند برای باکس داشتند.

دالاس موریکس نیز با 22 امتیاز، 10 ریباند و 9 پاس گل لوکا دانچیچ بر لس‌آنجلس کلیپرز غلبه کرد. جیمز هاردن هم 21 امتیاز برای کلیپرز داشت.

نتایج دیدارهای صبح امروز، شنبه به شرح زیر است:

میلواکی 118 - ایندیانا 121 (2 بر یک به سود ایندیانا)
کلیپرز 90 - دالاس 101 (2 بر یک به سود دالاس)
مینه‌سوتا 126 - فینیکس 109 (3 بر صفر به سود مینه‌سوتا)

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده رود را زندگی می‌بخشد
  • آغاز چهارمین رویداد «دختران حاج قاسم» قزوین
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • اردوی تیم ملی مینی بسکتبال در رامسر
  • کنوانسیون کارخدمه رانندگان (AETR) با تصویب در پاستور جهت گام آخر به بهارستان ارسال شد
  • درگذشت مادر شهیدان محمدرضایی در شهر زاینده رود
  • لیگ NBA| سانز در یک قدمی حذف/ کلیپرز و باکس شکست خوردند
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟