Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@09:35:08 GMT

امشب شاهد اوج بارش شهابی سیگما هیدریدی باشید

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۸۹۴۹

امشب شاهد اوج بارش شهابی سیگما هیدریدی باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: اوج بارش شهابی سیگما هیدریدی ۲۱ آذرماه رخ می‌دهد.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بارش شهابی سیگما هیدریدی از ۱۲ تا ۲۴ آذر ماه فعال است و اوج آن حدود ۲۱ آذر است؛ در طول این مدت هر زمان که کانون بارش در صورت فلکی مار باریک در بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌های سیگما هیدریدی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته هر چه کانون بارش در آسمان به اوج نزدیک‌تر باشد، تعداد شهاب‌های مرئی و قابل مشاهده افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: کانون بارش از مختصات رصدخانه لارستان حدوداً از ساعت ۲۰:۵۲ از افق شرقی طلوع می‌کند و تا سپیده دم حوالی ساعت ۰۶:۰۹ امکان رصد شهاب‌واره‌ها وجود دارد. احتمالاً بعد از نیمه شب حدود ساعت ۳:۰۰ زمانی که کانون بارش در بالاترین حد خود در آسمان است، بهترین زمان برای مشاهده شهاب‌ها است. ZHR این بارش سه است که از منطقه لارستان انتظار می‌رود تا دو شهاب در ساعت را در اوج بارش زیر یک آسمان تاریک بتوانید رصد کنید. ماه در صورت فلکی حوت ساعت ۰۱:۲۲ بامداد غروب می‌کند و تداخلی را در ساعات اوج بارش ایجاد نمی‌کند.

دنباله دار لئونارد در حضیض زمینی قرار خواهد گرفت

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: یکشنبه -۲۱ آذرماه- دنباله دار لئونارد که دنباله‌دار کریسمس نیز معروف است در فاصله ۰.۲۳ واحد نجومی، حدوداً ۳۴ میلیون کیلومتری سیاره ما، نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین را خواهد داشت. دنباله‌دارها ذاتاً اجسام غیرقابل پیش بینی هستند، چون روشنایی آن‌ها به میزان پراکندگی نور خورشید از ذرات گرد و غبار در کما و دم دنباله‌دار بستگی دارد. این گرد و غبار به طور مداوم از هسته دنباله‌دار دور می‌شود و وقتی که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌شود، یخ‌های موجود در هسته آن تبخیر می‌شود، چون توسط اشعه خورشید گرم می‌شود. در نتیجه در حالی که موقعیت‌های آینده ستاره‌های دنباله‌دار معمولاً با اطمینان بالایی مشخص می‌شود، اما میزان روشنایی آن‌ها مشخص نیست.

وی تصریح کرد: این دنباله‌دار در وضعیت حضیض ساعت ۰۵:۲۰ از افق شرق در صورت فلکی حوا طلوع می‌کند، البته تا سپیده دم زیاد از افق فاصله ندارد و رصد آن کمی دشوار است. در کمترین فاصله دنباله‌دار لئونارد به زمین، قدر آن حدود سه تخمین زده شده است. دنباله دار لئونارد دارای یک مسیر هذلولی است، به این معنا که تنها یک بار از منظومه شمسی عبور می‌کند و سپس از ما دور می‌شود و هرگز برنمی‌گردد، بنابراین تنها یک بار فرصت دیدن آن را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: لئونارد؛ درخشان‌ترین دنباله‌دار آسمان ۲۰۲۱

رصد ابرماژلانی بزرگ یا LMC

فخرایی فرد اضافه کرد: امشب در نیمکره جنوبی همدم کوتوله راه شیری، ابرماژلانی بزرگ، در صورت فلکی ماه طلایی قرار می‌گیرد؛ با میل ۶۹ درجه و ۴۵ دقیقه قوسی دیدن آن از نیمکره جنوبی و عرض‌های جغرافیایی بسیار پایین شمالی امکان‌پذیر است. متأسفانه LMC از هیچ نقطه‌ای از کشور ما قابل رصد نیست، قدر آن ۰.۹ است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک کهکشان‌های اقماری کهکشان مارپیچی راه شیری ما هستند. ابر بزرگ ماژلان در فاصله حدود ۱۶۰ هزار سال نوری از زمین با پهنای نزدیک به ۱۵ هزار سال نوری قرار دارد.

کد خبر 541248

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نجوم رویداد نجومی رویدادهای نجومی پدیده نجومی رویداد نجومی 1400 رویداد نجوم عکاسی نجومی رویداد نجومی امشب آسمان امشب ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دنباله دار لئونارد صورت فلکی کانون بارش اوج بارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۸۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و کاهش ۷ درجه‌ای دمای البرز

ایسنا/البرز مدیرکل هواشناسی البرز گفت: از روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت تا چهارشنبه یک سامانه بارشی در استان فعالیت خواهد داشت.

آرش بهاروند احمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امروز یکشنبه  ۱۶ اردیبهشت آسمان البرز صاف تا قسمتی ابری است و در برخی ساعات شاهد وزش باید هستیم.

وی ادامه داد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد از فردا شاهد ورود جبهه جدید بارشی به استان هستیم که رگبار و بارش پراکنده باران در اکثر مناطق استان را به دنبال دارد.

وی ابراز کرد: ورود این جبهه به استان کاهش محسوس دما را به دنبال دارد به طوری که در اغلب مناطق استان شاهد کاهش چهار تا هفت درجه‌ای دما خواهیم بود.

وی گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این جبهه بارشی تا چهارشنبه مهمان البرز است و بعد از آن انتظار می‌رود مجددا آسمانی صاف داشته باشیم.

این مسئول تصریح کرد: طی سه روز آینده میانگین بیشینه دما به ۲۰ و کمینه آن نیز به هفت درجه بالای صفر برسد و البته شدت کاهش دما در ارتفاعات استان بیشتر است.

بهاروند احمدی افزود: طی این مدت میانگین سرعت وزش باد هم بین پنج تا ۱۰ متر در ثانیه متغیر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بارش باران در محورهای مواصلاتی استان سمنان/ جاده‌ها لغزنده است
  • فارس بعد از ظهر امروز بارانی‌ می‌شود
  • بارش باران از امشب در لرستان
  • سامانه بارشی جدید امشب وارد خوزستان می‌شود
  • دنباله‌دارها، سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها: بازدیدکنندگان فضا
  • آغاز مجدد بارش‌ها در خوزستان از امشب
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری و کاهش ۷ درجه‌ای دمای البرز
  • محدودیت‌های ترددی در محور پرترافیک اردبیل – آستارا
  • ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌شوند
  • نیمی‌از کم بارشی‌های اخیر کشور جبران شد