Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@23:39:51 GMT

تجربه یک آهنگساز تئاتر در همکاری با کارگردان سینما

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۹۷۱۷

تجربه یک آهنگساز تئاتر در همکاری با کارگردان سینما

صابر جعفری آهنگساز و نوازنده که طی سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف حوزه موسیقی به فعالیت مشغول است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تجربه‌های اخیر خود برای آهنگسازی نمایش به ویژه ساخت و اجرای موسیقی تئاتر «خلوت بی‌همایون» که این روزها به کارگردانی علی ژکان از کارگردانان شناخته شده حوزه سینما در تالار ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، توضیح داد: بنده پس از سال‌ها دوری از آهنگسازی تئاتر توفیق این را پیدا کردم که دوباره انگیزه‌ای برای ورود به عرصه نمایش داشته باشم و برای این ورود هم دو انگیزه داشتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اولین دلیل من برای بازگشت به عرصه تئاتر طبیعتاً هنرمندی به نام علی ژکان است که کارنامه درخشانی در حوزه سینما دارد و من هیچ گاه فیلم «مادیان» را به عنوان یکی از ماندگارترین آثار سینمایی ایران فراموش نمی‌کنم. دومین دلیل هم جذابیت‌های آهنگسازی در عرصه تئاتر است که همواره به آن علاقه داشتم، دارم و خواهم داشت. بنابراین دنبال موقعیتی بودم که بتوانم دوباره درگیر آهنگسازی تئاتر بعد از سال‌ها دوری از آن شوم. به هر حال بنده در دهه هشتاد بیش از صد موسیقی تئاتر ساختم اما بعد وارد آهنگسازی عرصه‌های تصویری شدم و دیگر فرصتی پیش نیامد که در تئاتر حضور داشته باشم. اما بسیار خوشحالم که با آهنگسازی چنین نمایشی دوباره پس از سال‌ها در عرصه تئاتر جایی که خانه اول من است، حضور پیدا کردم.

جعفری با قدردانی از عباس اقسامی به عنوان مجری طرح نمایش، به دیگر جزییات آهنگسازی این اثر اشاره کرد و گفت: «خلوت بی همایون» روایت بخشی از زندگی پرفراز و نشیب ناصرالدین شاه قاجار در قالبی طنز است که من تلاش کردم از آوای انسانی به صورت آکاپلا در موسیقی این نمایش بیشتر استفاده کرده تا سنت و مدرنیته و علاقه ناصرالدین شاه به مدرنیته شدن را نیز با این تکنیک ایجاد کنم. شرایطی که فارغ از وجوه موسیقایی آن باید در قالب‌های دراماتیک و مبتنی بر آنچه روی صحنه اتفاق می‌افتد طراحی می‌شد.

این آهنگساز بیان کرد: تلاش برای طراحی ترکیبی از آنسامبل سازهای ایرانی سه تار، تار، کمانچه، نی، سنتور و تنبک با نوازندگی دوستان خوبم نوید قزوینه، اصغر بابایی فلاح، وحید خوشحال شاکله اصلی موسیقی این نمایش را تشکیل می‌دهند. در این چارچوب همراهی خواهرم مینا جعفری در حوزه آکاپلای نمایش فضای سازی و آوازی دلنشینی را به وجود آورده که امیدوارم مورد رضایت مخاطبان نیز قرار گرفته شود. و امید که این نمایش با بازی بازیگران خوبش افشین زارعی، حسن همتی، شاپور کلهر، ژاکلین آواره، مریم قنبری، الهه یکتا، محمد پویا و علی برجی و جمعی از بازیگران فرم و حرکت که رنگ متفاوتی به این اثر داده‌اند به رضایت و استقبال مخاطبین منتهی شود. در این راه طراحی نور و صحنه فریبرز قربان زاده، گریم علی گودینی و حضور شراره بوجاری و محمد جواد اکبری در گروه کارگردانی، گروه یک دست و یک دلی را در کنار هم جمع کرده تا بعد از این همه دوران سیاه کرونا لحظات و حال خوبی را برای تماشاچی تئاتر خلق کنیم.

کد خبر 5373360 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: صابر جعفری تئاتر ایران علی ژکان موسیقی ایرانی تئاتر ایران سینمای مستند جشنواره نمایش های آیینی و سنتی پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت برنامه تلویزیونی تالار حافظ داود فتحعلی بیگی محمود سالاری حوزه هنری شبکه دو سیما کارگردان تئاتر سریال ایرانی قاسم سلیمانی کنسرت موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۹۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود

ایسنا/آذربایجان شرقی کارگردان نمایش راز خوشه‌ی پروین اظهار کرد: این نمایش از ۲۰ اردیبهشت ماه به صورت رایگان در تبریز به روی صحنه می‌رود.

امیر حجازی، چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه، در نشست مطبوعاتی نمایش راز خوشه‌ی پروین، گفت: این نمایش طی یک ساعت، به حالت بیوگرافی از پروین اعتصامی که فخر ایران و تبریز است اجرا می‌شود.

 وی با بیان اینکه این نمایش با همکاری شهرداری منطقه ۸ و مساعدت سازمان فرهنگی هنری شهرداری منطقه ۸(گروه ققنوس) کار شده است، افزود: در این نمایش سعی داریم با یک سری تصاویر قسمت‌های مهمی از زندگی بانو پروین را در صحنه، نمایش دهیم.

وی با بیان اینکه سعی کردیم نزدیک‌ترین چهره‌ها را برای بازیگری در این نمایش شناسایی کنیم، ادامه داد: این نمایش به زبان فارسی بوده و از ۲۰ اردیبهشت ماه الی ۴ خرداد در تالار تربیت واقع در میدان دانشسرا ساعت ۱۹عصر به روی صحنه می‌رود.

طراح و کارگردان این نمایش افزود: این نمایش با هشت بازیگر در نقش‌های خود پروین، پدر، مادر، بردار، همسر پروین و .... برای معرفی هر چه بهتر این شاعر خوش نام ایرانی و تبریزی به روی صحنه‌ی نمایش می‌رود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رامین حسین‌پور بهترین آهنگساز یک فستیوال بین‌المللی شد
  • نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود
  • عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
  • رامین حسین پور بهترین آهنگساز فستیوال لس‌آنجلس شد
  • ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش