Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@07:01:57 GMT

ما راویان قصه‌های رفته از یادیم

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۱۰۳۸۲

ما راویان قصه‌های رفته از یادیم

سال1378، به‌همت محمدرضا درویشی، پژوهشگر موسیقی نواحی، چراغ جشنواره‌ای روشن شد تا به موسیقی اقوام و نواحی مختلف ایران بپردازد و اینگونه این موسیقی را به علاقه‌مندان معرفی کند. جشنواره‌ای که با فراز و فرودهای بسیارهمچنان برگزار می‌شود. سال‌ها بعد، جشنواره موسیقی جوان شکل گرفت و بخشی را به موسیقی نواحی اختصاص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران/ امسال، پانزدهمین دوره ازجشنواره موسیقی جوان برگزار و هنرجوانان علاقه‌مند ارزیابی می‌شود؛ اما نقش جشنواره‌ها در معرفی و زنده نگه‌داشتن موسیقی نواحی کدام است؟ این پرسشی است که با چند نفر از نوازندگان و فعالان موسیقی بومی در میان گذاشته شده؛ محسن شریفیان، این نوع موسیقی را به یک نگین زیبا، رنگارنگ و درخشان تشبیه می‌کند و می‌گوید: «ما باید از این نگین زیبا مراقبت کنیم و قدر و ارزش آن را بدانیم؛ اما این اتفاق، چنان که باید و شاید نمی‌افتد و نه مردم نه مسئولان، اهمیت چندانی برای موسیقی بومی قائل نیستند.»

به‌گفته سرپرست گروه «لیان»، جشنواره‌‌های مختلف موسیقی، چه فجر چه نواحی چه جوان، باید اهمیت موسیقی نواحی را نشان دهند و کاری کنند که اعتماد به نفس‌ جوان‌ها بالا برود؛ به‌عبارتی نباید کار و هنر و ساز نوازندگان بومی را بی‌اهمیت جلوه دهیم و به‌گونه‌ای رفتارکنیم که انگار لطف بزرگی درحق موسیقیدان‌های بومی کرده و بر آنها منت گذاشته‌ایم.

شریفیان به شیوه برگزاری جشنواره موسیقی جوان اشاره و بیان می‌‎کند: «بهتراست بخش مقدماتی این جشنواره درمرکز هر استان برگزار شود تا هم هنرمندان شرکت‌کننده ناچارنشوند از راه‌های دور و نزدیک خود را به تهران برسانند؛ هم برگزارکنندگان، هزینه کمتری را پرداخت می‌کنند.  به این ترتیب بهتراست برگزارکنندگان جشنواره به یک بازنگری در شیوه اجرا بپردازند یا تمهیدات بیشتری را برای شرکت‌کنندگان فراهم آورند.»

موسیقی نواحی، هویت و فرهنگ ما را روایت می‌کند

محمد ذوالنوری، نوازنده تار و تنبور نیز معرفی موسیقی نواحی و ارزش‌های آن به جوانان را ضروری می‌داند و معتقد است: «نسل جوان زمانی قدرموسیقی نواحی را می‌داند که با ارزش‌های آن آشنا شود و بداند که موسیقی محلی هم، ساختار و ویژگی‌های خاص خود را دارد و همچنان زنده و جاری است و می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. به‌عبارتی ما نباید ریشه‌ها و موسیقی نیاکان خود را فراموش کنیم. موسیقی بومی، تاریخ و فرهنگ ما را در گوشه گوشه ایران روایت می‌کند.»

آهنگسازآلبوم «یک قافله دل» به بخش موسیقی نواحی جشنواره جوان اشاره و بیان می‌کند: «طبیعی است که نمی‌توان نقش جشنواره‌ها را درمعرفی این ارزش‌ها نادیده گرفت. دراین میان، جشنواره موسیقی جوان از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخورداراست، چراکه جوان‌ها را مخاطب قرارداده؛ اما لازم است تأثیرجشنواره‌ها مقطعی وکوتاه ‌مدت نباشد بنابراین ضرورت دارد جشنواره‌ها از برگزیدگان خود حمایت بیشتر و بهتری کنند و زمینه‌ای را فراهم آورند که کارهاشان در قالب آلبوم منتشر شود یا فضایی در اختیار برگزیدگان قرار بگیرد تا به اجرای کنسرت بپردازند.»  

به‌گفته ذوالنوری، حمایت از موسیقی بومی به یک عزم ملی نیاز دارد و تا زمانی‌ که نهادهای مختلف چون صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها دست به دست هم ندهند، اتفاق خوشایندی نمی‌افتد. طبیعی است که در این میان، صداوسیما بیشترین و مهم‌ترین نقش را برعهده دارد و باید بخشی را به موسیقی نواحی اختصاص دهد و برنامه‌هایی درخور شأن و جایگاه هنرمندان بسازد و پخش کند. آن هم در شرایطی که جوان‌ها و نوجوان‌های ایرانی آن اندازه که سازهای غربی را می‌‌شناسند، دوتار و تنبور و کمانچه را نمی‌شناسند و نمی‌توانند با آن ارتباط برقرارکنند. انگاردرنهایت باید یک نفر که رأی و نظرش مرجعیت دارد، موسیقی را بلامانع بداند و بگوید که می‌شود ساز را نشان داد و از رسانه ملی برنامه زنده موسیقی پخش کرد و به فکر جا و مکان و معیشت اهل موسیقی بود.

داور پانزدهمین دوره ازجشنواره موسیقی جوان به کیفیت آثار رسیده اشاره وبیان می‌کند: «امسال، آثاری که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده تا مورد ارزیابی قرار گیرد به مراتب بهتر شده و نسبت به سال‌های پیش، رشد چشمگیری داشته. انگار شرکت‌کنندگان با وسواس بیشتری به انتخاب و اجرای قطعات دست اول منطقه خود پرداخته‌اند. حتی من جوان‌هایی را می‌بینم که کارشان پذیرفته نشده اما ناامید نشده‌اند وپیگیر برطرف کردن اشکالات خود برای شرکت درجشنواره بعدی هستند؛ البته تماشای این اشتیاق، خوشایند است و باید به برگزارکنندگان که حتی در شرایط فراگیری کرونا، جشنواره را به‌صورت آنلاین برگزار کردند تا وقفه‌ای نیفتد و هدف از برگزاری برنامه فراموش نشود، دست مریزاد گفت.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جشنواره موسیقی جوان موسیقی نواحی موسیقی بومی جشنواره ها جوان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۰۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ تقی صادقی افزود: ۱۰ گروه و تک نواز خراسان شمالی در این جشنواره هنرنمایی می‌کنند.
وی گفت: هفتمین جشنواره ملی آوا‌ها و نوا‌های رضوی از سلسله جشنواره‌های فرهنگی و هنری امام رضا (ع) است که با همکاری بنیاد ملی رضوی در استان برگزار می‌شود و هنرمندان موسیقی مقامی استان در این رویداد حضور می‌یابند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: هوشنگ جاوید دبیری جشنواره آوا‌ها و نوا‌های شرق کشور شامل استان‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی را بر عهده دارد و حسین حصاری دبیر تخصصی این رویداد در استان است.
دراین جشنواره رضا محمدی فرزند زنده یاد سهراب محمدی در کنار پیشکسوتانی هم، چون خسرو حداد، عیسی قلی پور و روشن گل افروز در این جشنواره هنرنمایی خواهند کرد.

خراسان شمالی بیست و هفتم اردیبهشت میزبان این رویداد با هنرنمایی هفت گروه موسیقی و چهار تک نواز پیشکسوت است و استان‌های مازندران و گلستان نیز بیست و سوم و بیست و پنجم ماه جاری میزبان این رویداد هستند.

دیگر خبرها

  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد