Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@01:18:52 GMT

تلنبار وعده‌های کلنگی در آشخانه!

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۱۰۴۸۶

تلنبار وعده‌های کلنگی در آشخانه!

عملیات اجرایی پروژه‌های اقتصادی شهرستان مانه‌وسملقان با گذشت چندین سال از زمان کلنگ‌زنی، همچنان بلاتکلیف و نیمه‌تمام رها شده‌اند.

پروژه ۱۹ ساله، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی

کارخانه سیمان سمنگان از مهم‌ترین صنایع اشتغال‌زایی شهرستان مانه‌وسملقان به‌عنوان تغذیه‌کننده سایر بخش‏‌های صنعتی می‏‌توانست در به حرکت درآوردن موتور ساخت‌وسازهای اقتصادی و زیر بنای ارزآوری، اشتغال‌زایی، تبدیل مواد اولیه ساختمانی به کالاهایی با ارزش‌افزوده بالاتر و افزایش صادرات و تأثیر مستقیم آن بر اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا کند و ازجمله پروژه‌هایی است که زیرساخت‌های آن تکمیل و آماده نصب تجهیزات و آغاز به کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه در تاریخ ۱۲اسفند ۸۲ در محروم‌ترین بخش شهرستان مانه‌وسملقان در زمینی به مساحت بیش از ۱۰۰  هکتار از اراضی ملی کلنگ‌زنی شد و امید به اشتغال‌زایی جوانان و درآمدزایی استان و شهرستان را نیز به همراه داشت، اما در حال حاضر با ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی همچنان سوله‌های ساخته شده پروژه خاک می‌خورند. با وجود اینکه مردم شهرستان مانه‌وسملقان انتظار داشتند با راه‌اندازی کارخانه سیمان سمنگان بخش زیادی از معضل بیکاری جوانان شهرستان برطرف و زمینه اشتغال به طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود، اما متأسفانه عدم راه‌اندازی پروژه سیمان سمنگان فرصت شغلی هزاران نفر را بر باد داده و جز امروز و فردا کردن مسئولان استانی و نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۸۲ تاکنون هیچ بازدهی نداشته است.

 با بهره‌برداری از این پروژه برای بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر زمینه اشتغال مستقیم و برای بیش از ۳ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در شهرستان مانه‌وسملقان اشتغال ایجاد می‌شود. قرار بود مرحله نخست این پروژه بزرگ تا پایان سال۸۳ افتتاح و علاوه بر درآمدزایی، بخش زیادی از مشکل اشتغال استان و شهرستان مانه‌وسملقان را برطرف کند اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از تحقق وعده‌ها در آینده نزدیک دیده نشده است.

تصرف اراضی ملی به بهانه ساخت کارخانه

دومین پروژه نیمه‌تمام شهرستان، پروژه کارخانه خانه‌های پیش‌ساخته در حاشیه شهر آشخانه است که پس از بررسی و مطالعات لازم در دولت نهم با پیش‌بینی هزارو۲۷۰ نفر اشتغال مستقیم در تاریخ ۴ مهرماه ۸۷ در زمینی به مساحت ۲۵هکتار در اراضی ملی کلنگ‌زنی شد که متأسفانه سرمایه‌گذار پروژه عملاً تمایلی برای راه‌اندازی آن ندارد و همچنان پروژه روی عدد ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی خوابیده است. هرچند هنگام کلنگ‌زنی یک پروژه، تمام جوانب منابع مالی، سرمایه کافی سرمایه‌گذار و موقعیت اجتماعی، بررسی و کارشناسی می‌شود اما جای سؤال اینجاست اگر این سرمایه‌گذاران توان انجام کار را نداشته‌اند چرا اراضی ملی را متصرف شده‌اند.

بی‌توجهی مسئولان

سومین پروژه تحت عنوان کشت و صنعت مرغداری شرکت اتکا، ۴۱۰ هکتار اراضی ملی را از سال ۱۳۹۲ در اختیار گرفته و تاکنون برای مردم منطقه و شهرستان مانه‌وسملقان آبی گرم نکرده و همچنان اراضی ملی را در تصرف دارد.

سهل‌انگاری، سکوت، کم‌کاری و بی‌توجهی دستگاه‌های متولی در واگذاری زمین، از یک سو و عدم تمایل یا رغبت سرمایه‌گذاران به اجرای تعهدات خود به سبب محرومیت منطقه از سوی دیگر موجب شده تا شاهد چنین شرایطی باشیم.

اجرا و راه‌اندازی این پروژه‌ها ‌می‌توانست بستری برای اشتغال‌زایی و عامل جلوگیری از مهاجرت صدها جوان شهرستان شود که متأسفانه تعطیلی این پروژه‌ها این فرصت طلایی را از مردم شهرستان گرفته است.

با این وصف به نظر می‌رسد بهترین راه‌حل برای پایان دادن به توقف طولانی عملیات اجرایی این پروژه‌ها (بنا به برخی اظهارنظرها حدود ۲۰پروژه کوچک و بزرگ در این شهرستان وضعیت مشابهی دارند)، پیگیری از سوی استاندار جدید و شخص رئیس‌جمهور است که در اولویت کاری آن‌ها قرار گیرد و تصمیم نهایی را اتخاذ نمایند تا حتی اگر قرار نیست پروژه‌های تعریف شده به سرانجام برسد حداقل اراضی ملی واگذار شده به این افراد پس گرفته شود تا باز شاهد از دست رفتن اراضی ارزشمند عمومی و سود بردن عده‌ای خاص نباشیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مانه و سملقان پروژه های نیمه تمام شهرستان مانه وسملقان اشتغال زایی راه اندازی اراضی ملی کلنگ زنی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۰۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان / زمان تکمیل شهربازی مبهم است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر گرگان با انتقاد از ترسیم زمان‌بندی نامشخص برای اتمام پروژه شهربازی این شهر گفت: بی‌برنامگی شهرداری در این پروژه سبب تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان شده است.

محمدرضا عجم، در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: کم‌کاری‌ها و معطلی‌ها در انجام تعهدات سبب شده تا شهرداری گرگان تاکنون متحمل خسارت ۲۰۰ میلیاردی تعدیل در پروژه شهربازی مدرن شود که بخش اصلی این خسران ناشی از بی برنامگی رخ داده است.

وی ادامه داد: مردم چقدر این بی برنامگی‌ها را تحمل کنند تا الان در چند نوبت وعده اتمام و بهره برداری از این پروزه را به شهروندان داده اند که هیچ‌یک رنگ واقعیت به خود نگرفت.

عجم به بخشی از خلف وعده‌های مدیران شهرداری اشاره کرد و گفت: از چند ماه قبل وعده راه‌اندازی اتوبوس دو طبقه گردشگری را داده اند؛ ابتدا قرار بود در ۲۲ بهمن شاهد تحویل و آغاز به کار این اتوبوس باشیم؛ سپس به عید نوروز موکول شد، ولی هنوز این اتوبوس تحویل نشده است.

عجم گفت: از چند ماه قبل، وعده بهسازی و مرمت قلعه خندان داده شد و خیلی از شهروندان در انتظار بودند تا این بنای ارزشمند شهری ساماندهی و مورد استفاده گردشگران و بومیان قرار بگیرد که این امر هم محقق نشد.

عضو شورای شهر گرگان گفت: قرار بر کف سازی و دیواره سازی در بافت تاریخی و قدیم شهر گرگان بود که تاکنون از زمان پایان این فرآیند خبری نیست.


عجم گفت: هر چند با همت کارکنان شهرداری و اعضای شورای شهر توفیقاتی حاصل شده است، اما نبود برنامه به شهر آسیب زده است، مسئله محوری و برنامه محوری در مدیریت شهری به چشم‌های خورد.


وی گفت: در اواخر سال گذشته لایحه‌ای با عنوان واگذاری اتوبوس‌های شهرداری به بخش‌خصوصی به صحن پارلمان شهری ارائه شد که با تلاش اعضای شورا این فرآیند متوقف شد.


وی ادامه داد: در صورت واگذاری اتوبوس‌های شهرداری به بخش خصوصی شهرداری گرگان چند صد میلیارد تومان متضرر می‌شد که با درایت نمایندگان مردم در شورای شهر گرگان جلوی این خسارت بزرگ گرفته شد.

عجم به ضرورت ترسیم منابع پایدار در آمدی برای شهرداری گرگان گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد‌های شهرداری از محل صدور پروانه و جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ تامین می‌شود که باید در این خصوص چاره اندیشی کنیم.

دیگر خبرها

  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد
  • مینی پالایشگاه دهدشت اشتغال زایی مستقیم ۳٠٠ نفر را محقق می کند
  • تعهد اشتغال برای هزار و ۵۵۸ نفر در سمیرم
  • وعده معاون رئیس جمهور برای تکمیل خط انتقال آب شهرستان بهمئی
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • روند پیشرفت خوابگاه‌های دانشجویی استان هرمزگان بررسی شد
  • کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد
  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه
  • تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان / زمان تکمیل شهربازی مبهم است