Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان یک عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: برای پیشرفت در حوزه پژوهش به دو بازوی نیروی انسانی نخبه و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی صحیح نیاز است.

علی بهلولی در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید براینکه وضعیت کشور از دیدگاه پژوهشی نسبت به ۱۵ سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته است، اظهار کرد: متأسفانه اکثر این پژوهش‌ها بیشتر در حوزه پژوهش‌های کتابخانه‌ای هستند که باید به سمت پژوهش‌های تقاضامحور و بنیادی سوق داده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای جهت دادن پژوهش‌ها به سمت تحقیقات بنیادی و تقاضامحور، باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صحیح داشت.

این استاد دانشگاه با تأکید براینکه برای پیشرفت در حوزه پژوهش دو بازوی مهم نیروی انسانی نخبه و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در حوزه پژوهش نیاز است و این دو بازوی مهم هستند که برای تقویت آنها باید برنامه‌ریزی صحیح انجام شود.

مدیر گروه معماری کامپیوتر دانشگاه اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر مهم‌ترین چالش‌های پیش روی رشته کامپیوتر در ایران، گفت: سه عامل کند کننده پژوهش در حوزه تخصصی کامپیوتر را می‌توان کمبود زیرساخت‌های محاسباتی، مسائل مالی و کمبود نیروی نخبه دانست.

بهلولی توضیح داد: در مورد زیرساخت‌های محاسباتی اقدامات بسیار خوبی در مراکز دانشگاهی انجام شده، اما به طور کامل جوابگوی نیازها نیستند و باید تقویت شوند. سرمایه‌گذاری در این زمینه نیز نقش اساسی در موفقیت پژوهش‌ها دارد. دانشگاه‌ها در حوزه تأمین هزینه ایجاد زیرساخت‌های محاسباتی مشکلات فراوانی دارند، در حالی که طبق قانون مجلس محل تأمین هزینه‌های پژوهش کاملاً مشخص شده است.

مهاجرت نخبگان علمی موضوعی چالش برانگیز در آینده نزدیک

وی با اشاره به مهاجرت برخی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان نخبه از کشور، ادامه‌دار شدن این موضوع در آینده نزدیک را بسیار چالش‌برانگیز دانست و ابراز امیدواری کرد در این زمینه فکری اندیشیده شود.

عضو هیئت علمی گروه معماری کامپیوتر دانشگاه اصفهان با اشاره به محدودیت‌های کرونایی اظهار کرد: در دوران همه‌گیری کووید دسترسی به آزمایشگاه‌ها و انجام فعالیت‌های بین رشته‌ای بسیار محدود شده، اما با وجود اینکه کرونا تهدیدات و اثرات منفی بسیاری داشته است، می‌توان از فرصتی که ایجاد شده نیز استفاده کرد تا به نحوی اثرات منفی آن بر روی آموزش و پژوهش را خنثی کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، عادی شدن برگزاری جلسات به‌صورت مجازی که علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها، امکان ارتباطات بین دانشگاهی و بین شهری از طریق این جلسات را افزایش می‌دهد، از جمله راهکارهایی است که با تمرکز بر آن می‌توان از این فرصت ایجاد شده استفاده کرد.

وی، افزایش منابع علمی و درسی در فضای مجازی (دسترسی به کلاس‌های دانشگاه‌های سطح ۱ و استفاده از مطالب آنها)، ارزان شدن قیمت  فیلم‌ها و ویدئوهای آموزشی و رایگان شدن دسترسی به بسیاری از منابع علمی بین‌المللی و به مناسبت‌های مختلف را از فرصت‌هایی دانست که در پی تهدید کرونا ایجاد شده و می‌توان از آنها بهره جست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی پژوهش هفته پژوهش هفته پژوهش 1400 سرمایه گذاری حوزه پژوهش پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۰۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت علمی نیرو‌های مسلح در خدمت نخبگان و دانشگاهیان قرار می‌گیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ حجت‌الله واعظی نژاد رئیس مرکز نخبگان ستاد کل نیرو‌های مسلح در نشست خانه نخبگان استان ایلام که در دانشگاه آزاد اسلامی ایلامی برگزار شد، اظها کرد:‌ ظرفیت علمی نیرو‌های مسلح در خدمت دانشگاه و جامعه نخبگان قرار دارد. در این راستا طرح جهاد علمی با مشارکت دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط در حال انجام و مأموریت گرایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ذیل این طرح راهبردی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در کمک به طرح‌های علمی نگاه ویژه‌ای به استان ایلام و جامعه نخبه آن می‌شود.

تعامل بخش‌های علمی نیرو‌های مسلح با دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام نیز گفت: تعامل بخش‌های علمی نیرو‌های مسلح با دانشگاه‌ها گام مهمی در حل مسئله در استان‌ها است.

بهروز ناصری افزود: حمایت از ایده‌ها و طرح‌های نخبگان استانی علاوه بر شتاب علمی کشور یکی از مهم‌ترین بخش‌های شکل‌گیری توسعه در استان‌ها است. در صورت به فعلیت رسیدن ظرفیت علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بخشی از مشکلات جامعه مرتفع و قطعاً توسعه هر منطقه از مراکز آموزش عالی می‌گذرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظرفیت علمی نیرو‌های مسلح در خدمت نخبگان و دانشگاهیان قرار می‌گیرد
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام