Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@21:45:04 GMT

یادداشت| فعالیت فرهنگی باید هدفمند باشد

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۱۰۸۸۱

یادداشت| فعالیت فرهنگی باید هدفمند باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران،‌ فعالیت‌های فرهنگی اصیل، در هر فرم و قالبی که باشند مفیدند، اما امروزه کمتر کسی پیدا می شود که به این امر واقف نباشد که فعالیت‌های فرهنگی زمانی به لحاظ اجتماعی ارزشمند می‌شوند که تولید جریان کند. فعالیت فرهنگی که مانند کبریتی در تاریکی روشن شود و پس از مدتی فروغ خودش را از دست بدهد قطعا محترم است، اما کارکرد اجتماعی چندانی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیری است در تاریکی که بی هدف شلیک شده و تاثیر حداقلی دارد.

این که سالیانه میلیاردها تومان پول در حوزه فرهنگ صرف می شود و هنوز هم عدم کفایت و کارآمدی این فعالیت ها، آگاهان را معذب می کند نشانه ای است از اهمیت جریان سازی فعالیت های فرهنگی. مادام که فعالیت های فرهنگی روش مند و هدفمند نباشند، استفاده از کلمات قلمبه و نمایش های تلویزیونی مثل "قرارگاه های فرهنگی" هیچ دردی از دردهای فرهنگی جامعه را درمان نخواهد کرد.

یکی از پیش نیازهای جریان سازی فرهنگی، فرایند "تکمیل چرخه" فعالیت ها است. هدف گذاری متولیان فرهنگ و فهم آنها از این نیاز ضروری، نقش اساسی را در تحقق این مهم دارد. به طور مثال، اگر هدف گذاری متولیان فرهنگ بر تولید آثار سینمایی مبتنی بر فرهنگ دینی و انقلابی باشد، آنگاه از تدوین تصویر و صوت و گرافیک گرفته تا فیلمنامه نویسی و عکاسی زیر چتر حمایتی متولیان قرار می گیرد.

ضریب دادن به رمان و قبل از آن داستان های کوتاه؛ و یا جشنواره های مستند و قبل از آن فیلم های صد ثانیه ای، یا مسابقات موضوعی طراحی پوستر و یا کاریکاتور همه زیرمجموعه آن هدف گذاری کلان تولید آثار سینمایی قرار می گیرند. همچنین حوزه کتاب نیز به شدت از این زمینه متاثر خواهد شد. ضمن اینکه در این مسیر، ظهور سلبریتی های انقلابی هم که می توانند در مسائل و تحولات اجتماعی (از مبارزه با اعتیاد گرفته تا مسایل سیاسی و منطقه ای) تاثیر بسزایی داشته باشند، یکی از نتایج بالعرض این اتفاق خواهد بود.

مثال دیگر، هدف گذاری تولید سرود و ترانه است که هم حوزه شعر (از شعر طنز تا شعر آیینی) را زیر چتر خواهد آورد و هم حوزه موسیقی را.

فراموش نکنیم این جمله رهبری را که هیچ تفکری تا به هنر مزین نشود، ماندگار نخواهد شد. و قس علیهذا شما اضافه بفرمایید مصداق های دیگر را.

امروز در شیراز، شرایطی پیش آمده که متولیان اصلی فرهنگ، فارغ از قوت و ضعف های هر کدام از آنها، در فهم چالش های کلان فرهنگ و مشی صحیح و تجربه در سیاست گذاری فرهنگی مبتنی بر تفکر انقلابی، همگی در یک پارادایم مشترک قرار دارند. امید که این عزیزان، این فرصت تاریخی را قدر بدانند و خلاء تاریخی سیاست گذاری فرهنگی در استان فارس را پر نمایند.

یادداشتی از: غلامحسن اسکندری

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فرهنگ شیراز استان فارس موضوعات فرهنگی فعالیت های فرهنگی فعالیت های فرهنگی هدف گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۰۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، محمدعلی اسکندری سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاشکند در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران تردیدی در صیانت از ارزش های اسلامی نداشته و ایثارگرانه در خط مقدم دفاع از اسلام و مسلمانان بوده است.

وی افزود: فتنه انگیزی، اختلاف افکنی و انشقاق در جهان اسلام، از برنامه های راهبردی آمریکا و اسرائیل بوده و آنها هیچ وقت خیرخواه ملت های مسلمان نبوده و نخواهند بود. حال آنکه تقریب مذاهب، همواره با جدیت توسط جمهوری اسلامی ایران، پیگیری و اجرایی شده است.

نورالدین خالق نظراف مفتی اعظم ازبکستان نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن روند مناسبات دوجانبه میانه در تمامی زمینه ها گفت: دین، فرهنگ و اشتراکات ازبکستان و ایران، عاملی مهم برای تعمیق مناسبات دو طرف است.

وی افزود: با توجه به توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در حوزه نسخ خطی زبان فارسی، از همکاری در زمینه تحقیقات قرآنی و نسخ خطی قرآنی استقبال می کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • خلیج فارس تا ابدخلیج فارس خواهد بود/یکی ازمهم‌ترین حوزه‌های تمدنی
  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد
  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی