Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی تی وی، ظهور سویه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی موسوم به امیکرون هفته هاست که باعث ایجاد نگرانی در میان مقامات بهداشتی شده است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این سویه گرچه قدرت سرایت پذیری بالایی دارد، اما خوشبختانه نسبت به سویه دلتا خطر مرگ و میر کمتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سویه امیکرون شاهد بیش از ۵۰ جهش بوده که بیشتر آن در بخش شاخک پروتئینی ویروس رخ داده است. در حقیقت کووید ۱۹ از شاخک خود برای اتصال به سلول‌های بدن و آلوده کردن آن‌ها استفاده می‌کند. واکسن‌های موجود در بازار براساس شناسایی شاخک‌های پروتئینی ویروس طراحی شده اند و ایجاد جهش و تغییرات در این بخش می‌تواند خطر گریز سویه جدید نسبت به واکسن را افزایش دهد.

با این حال، تحقیقات جدید دانشمندان در آسیا نشان می‌دهد تزریق سه دوز واکسن فایزر می‌تواند به طور موثری باعث محافظت در برابر سویه امیکرون شود. این یافته‌ها ادعا‌های شرکت فایزر و بایونتِک درباره تاثیرگذاری واکسن‌های آن‌ها را تایید می‌کند.

یکی از دانشمندان در این رابطه می‌گوید: ما در تحقیقات خود مشاهده کردیم که افرادی که دو دوز واکسن فایزر خود را ۵ تا ۶ ماه پیش دریافت کرده اند توانایی مقابله با سویه جدید را ندارند، اما می‌توانند به میزان کمی در برابر سویه دلتا مقاومت نشان دهند.

وی افزود: با این وجود خبر خوشحال کننده این است که دوز تقویتی میزان پاسخ ایمنی در بدن این افراد را به میزان صد برابر افزایش می‌دهد. ما تحقیقات خود را در راستای یافته‌های دانشمندان آفریقای جنوبی مبنی بر گریز پذیری سویه امیکرون در برابر واکسن‌های موجود انجام دادیم.

پیش‌تر شرکت فایزر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود دریافت دو دوز واکسن این شرکت از ابتلا به کرونای شدید جلوگیری می‌کند، اما دریافت دوز سوم می‌تواند در برابر سویه امیکرون نیز موثر باشد.

بیشتر بخوانید

ارزیابی دانشمندان از افزایش خطر ابتلای مجدد به کرونا در سویه امیکرون چه کسانی در برابر گونه «امیکرون» کرونا آسیب پذیرترند؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سویه امیکرون ویروس کرونا سویه امیکرون دوز واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۰۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن

شرکت بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا، کوویشیلد را با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخت و تولید آن در دوران همه‌گیری کرونا در مؤسسه سرم هند انجام شد. این واکسن در بیش از ۱۵۰ کشور از جمله انگلیس و هند تزریق شد.

به گزارش تسنیم، یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد مؤثر است.

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که این واکسن ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود که می‌تواند مرگبار باشد.

تعدادی از افراد در بریتانیا یک شکایت جمعی را ثبت و اعلام کرده‌اند که این واکسن منجر به بروز مرگ و میر و صدمات شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی هستند.

در حالی که آسترازنکا ادعای افراد را رد می‌کرد، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن در موارد بسیار نادر، باعث سندرم لخته خون می‌شود که علامت اصلی ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

دیگر خبرها

  • ناتوانی وشکست استکبارجهانی در برابر اراده ملت ایران بسیار مهم است
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • وعده صادق نتیجه همکاری جریان‌های علمی و دفاعی کشور بود
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان