شهرهایی همچون فرش که دقیق انداخته نشدهاند!
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۱۱۷۴۰
فلسفه فولدینگ در ادامه فلسفه فرهود کَن است که نوعی فلسفه کسری نژاد بهشمار میرود و مبتنی بر چندگانگی معنایی و عرفان مَنوچ است. فرش شهری را میتوان به عنوان مقدمهای بر شهرسازی فولدینگ عنوان کرد که با این نظریه شهر همچون فرشی است که دقیق انداخته نشده است.
به گزارش ایمنا و بر اساس یک پژوهش علمی، فولدینگ که در فلسفه وامدار نظرات دلوز در ریزوم و آنتی ادیپ و بر اساس ریاضیات لایپنیتز است، در معماری توسط پیتر آیزنمن به منصه ظهور رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طی چند دهه گذشته، دانشمندان نظریههایی را برای توصیف پیچیدگی در طبیعت گسترش دادهاند و این نظریهها تحت عنوان نظریه فرکتال و نظریه آشوب خوانده میشوند. نظریه فرکتال جهت توصیف پیچیدگی در اشکال و نظریه آشوب برای توصیف پیچیدگی در رفتار به کار میرود. امروزه، نظریه فرکتال و آشوب با منطقی فازی به عنوان یک ابزار پردازشی قوی جهت بررسی سامانههای پیچیده مطرح است و افقهای جدیدی را در فهم سامانههای کالبدی و طبیعی باز کرده است.
فازی بودن، همان خاکستری بودن است. منطق فازی عبور از دنیای سیاه و سفید منطق و غرق شدن در دریای خاکستریها است. هر چه یک چیز بیشتر شبیه متضاد خودش باشد فازیتر است.
آشوب در لغت به معنی درهم ریختگی، آشفتگی و بی نظمی است و آشوبناک به معنای در حالت آشوب بر وضعیتی کاملاً بدون سازمان دلالت میکند.
مندلبروت به سال ۱۹۵۷ گفت که ابرها کره نیستند، کوهها مخروط نبود و لبههای دریا هرگز به صورت دایره نیست و نور در مسیر مستقیم حرکت نمیکند. وی پاسخ این مساله را با زبان ریاضی جدید تحت عنوان هندسه فرکتال ارائه کرد. البته اصول ریاضی هندسه فرکتال و بسیاری از اشیای فرکتال به گذشته دوری بر میگردد
بحث فولدینگ در معماری از اوایل دهه ۱۹۹۰ مطرح شد به تدریج اکثر معماران نامدار شیوه واسازی مانند پیتر آیزنمن، فرانک گهری، ظه حدید و حتی معمار مدرنیست، فیلیپ جانسن به این سمت گرایش یافتند. از دیگر معماران میتوان از بهرام شیردل، جفری کیپنیس، گرگ لین، چارلز جنکز نام برد. فلسفه دلوز یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است. از نظر دلوز، هستی از زیربناهای عقل ریاضی استخراج نشده است.
وی در کتاب معروف خود، آنتی ادیپ، سرمایهداری و اسکیزوفرنی، خرد مدرن را مورد پرسش قرار داد. فولد یعنی چین و لایه یعنی لایههای هزارتو، هر لایه در کنار لایه دیگر، همه چیز در کنار هم است. همه چیز افقی است و به عبارت دیگر فولدینگ منطق دو ارزشی را واسازی میکند. به زعم دلوز و گتاری، تفکر غرب، قرنها در استیلای الگوی درخت وار بوده و همه رشتههای مطالعاتی اعم از گیاه شناسی، الهیات و هستیشناسی از این الگو تأثیر پذیرفتهاند.
در نقطه مقابل نظام درختوار، ریزوم و چندپارگی قرار دارد. ریزوم در نقش خود متعدد است؛ تعددی آزاد از قید یگانگی، نظام مبتنی بر تعدد قطعات یک ریزوم است و با ریشه و انشعابات آن تفاوت دارد. فرش شهری نمونهای از ریزوم است. ریزوم واجد شش اصل است: پیوند، ناهمگونی، چندگانگی، گسست نا دلالتگر، نقشه کشی، نقشه برگردانی.
یک ریزوم نه آغازی دارد و نه پایانی، ریزوم همواره در میانه است، میان پرده است، درخت انتساب است.
ظه حدید، عموماً بر اساس هندسه توپولوژی و بهکارگیری حجم به جای سطح طراحی میکند. وی بر اساس خط فکری خاص که به قول چارلز چنکز تحت تأثیر ساختارگرایی، سوپرماتیسم و کارهای مالویچ است طراحی میکند.
پیک هنگ کنگ اولین کار رسمی وی بود که برنده مسابقه شد. وی در این کار کوهی دست ساز ساخت و کشتی خود را بر فراز آن قرار داد. فضاهای به اجرا در آمده از طرحهایی که ظه حدید ارائه کرده است، از شخصیت بغرنج و روشنفکرانه وی سرچشمه گرفته است.
فرش شهریفرش شهری در ابتدا توسط جیمز واینز در طراحی میدان پرشینگ در لوس آنجلس مطرح شد که بیشتر از جنبه معماری منظر مورد نظر بود. وی لوس آنجلس را همچون فرشی میدانست که دقیق انداخته نشده است. بعدها ظه حدید در هنرهای معاصر روزنتال در یک کار در مقیاس خرد از آن استفاده کرد. سپس در مقیاس شهری در ویستا سنگاپور و کارتال پندینگ استانبول در کارهای وی دیده میشود.
فرش شهری در طرحهای متعددی چه در مقیاس خرد و یا کلان در معماری و شهرسازی سالها پیش نیز مورد استفاده بوده و در منظر خرد شامل مبلمان شهری، منظر و تک بنا میشود که در مبلمان شهری بیشتر جنبه تزئینی به صورت اسلیمی دارد و مسائل فلسفی حاکم بر طرحهای دیگر از قبیل وحدت در کثرت، هماهنگی و فولدینگ را ندارد. فرش شهری در کوچکترین مقیاس در طراحی فضای سبز و مبلمان دیده میشود که این حالت ربطی به شهرسازی فولدینگ ندارد. فرش شهری در منظر کلان نیز شامل جغرافیا، شهر و آبادی است.
از ارتباط سهگانه فرکتال، آشوب و منطق فازی که محور نظریههای مرتبط با فولدینگ است به انضمام دیالکتیک هگل و فلسفه وحدت در کثرت، فرش شهری استنتاج میشود. این نظریه در کارهای معروف جهان که در آنها فرش شهری به نوعی قابل مشاهده بود مورد تحلیل قرار میگیرد.
فرش شهری در ادامه نظریههای مشابه مورد استفاده در معماری فولدینگ، ریزوم، آنتی ادیپ، موبیوس، دور هرمنوتیک شکل گرفته است. فرش شهری با روانشناسی گشتالت و دیدگاه پدیدارشناسانه که در فلسفه وحدت در کثرت مستتر است، قرابتی تنگاتنگ دارد.
در فرش شهری جز در کل فولد شده است. خط آسمان، دسترسیها، نماها و تمامی اندوخته معماری یک کل واحد را تشکیل میدهد. فرش شهری در مقیاس خرد در مبلمان شهری به توفیقی دست نیافته است اما در تک بناها به ارائه فلسفههای مورد نظر پرداخته و تا حدودی موفق بوده است.
در ادامه فرش شهری در مقیاس کلان در شهر به خوبی پدیدار شناسی، وحدت در کثرت، ریزوم، آنتی ادیپ تمامی مسائل مطرح شده را در درون خود دارد. فرش شهری مطابق با آنچه حدید طراحی کرده بیشتر ارتباط جز و کل را در دید پرنده ایجاد کرده است اما در بحث دید انسانی و معماری رویداد به توفیقی دست نیافته است.
تمامی آنچه از فلسفههای متعدد در فرش شهری مطرح است در دید انسانی و بحث پیمایش فضایی آنچنان مشاهده نمیشود. حدید از نگاه وحدت در کثرت و کثرت در وحدت به شهر به عنوان یک کل هماهنگ مینگرد که به نوعی هر بلوک و فراگمان شهری در خدمت دیگری بوده و دارای توسعهای درونزا است.
فضای آشوبناک دارای هندسه فرکتال بوده و منطق حاکم بر این فضا منطق فازی است. مثلث فوق طی گذر از فلسفه فمنیستی آنتی ادیپ و ریزوم که دارای حرکتی افقی است و همچنین بحث پدیدارشناسی و کل گرایی در روانشناسی گشتالت با عبور از فلسفه هارمونی شرق فضایی ایجاد میکند که فرش شهری نامیده میشود.
با این نظریه شهر همچون فرشی است که دقیق انداخته نشده و دارای چین و چروکهایی است که در کل دارای هارمونی و وحدتی چشمگیر است.
کد خبر 541311منبع: ایمنا
کلیدواژه: فرش شهری شهر سازی فلسفه معماری شهرسازی مدرن شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق وحدت در کثرت فرش شهری همچون فرش نظریه ها بر اساس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۱۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کاناداییها به دنبال استخدام سولسشایر
سرمربی پیشین منچستریونایتد ممکن است هدایت تیم ملی فوتبال کانادا را برعهده بگیرد. - اخبار ورزشی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اتحادیه فوتبال کانادا که به دنبال یافتن گزینهای مناسب برای سپردن هدایت تیم ملی این کشور است، پس از شنیدن پاسخهای منفی از سوی ژوزه مورینیو و فرانک لمپارد، حالا دو گزینه جدید را به این منظور در نظر دارند. بر اساس گزارش نشریه انگلیسی «استاندارد»؛ اتحادیه فوتبال کانادا در نظر دارد جسی مارش یا اولگنار سولسشایر را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کند.
اولگنار سولسشایر که در ماه نوامبر 2021 در پی تداوم نتایج ضعیف منچستریونایتد از سمت سرمربیگری این تیم اخراج شد، از آن زمان تاکنون هدایت تیمی را بر عهده نگرفته است. این مربی نروژی سابقه هدایت تیمهایی همچون مولده و کاردیفسیتی را در کارنامه حرفهایاش دارد.
در سوی دیگر جسی مارش سابقه مربیگری تیمهایی همچون نیویورک ردبول، لایپزیگ، ردول سالزبورگ و لیدزیونایتد را دارد. او حتی در مقطعی هم به عنوان دستیار مربی در تیم ملی فوتبال آمریکا کار کرده است.
لمپارد؛ گزینه سرمربیگری تیم ملی کاناداکانادا اخیراً دومین حضورش در مسابقات جام جهانی را با حضور در جام جهانی 2022 قطر تجربه کرد.
انتهای پیام/