Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فارس، بررسی لایحه «اصلاحیه بودجه مصوب سال 1400 شهرداری تهران» در دستور کار قرار گرفت و  محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهرتهران در ابتدا با اشاره به اینکه در جلسات متعددی به این اشاره شده بود که عدد بودجه 1400 با توجه به عملکرد سال 99، عدد درستی نبوده و بررسی وضعیت درآمدی شهردرای تهران نشان می دهد که در 6 ماهه اول سالجاری، تنها 52 درصد تحقق داشته است و قبل از اینکه اصلاحیه ارائه شود، موارد بررسی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه به صحن ارائه شده نتیجه 3 هفته کار است.

رقم اصلاحی به 37 هزار و 700 میلیارد رسید

وی با اشاره اینکه در تفریق بودجه سال 99، کل عملکرد 27 هزار میلیارد تومان بوده است، در حالیکه تبصره ها هم در آن لحاظ شده است و اگر می خواستیم این را لحاظ می کردیم، تبعا باید عدد کمتری برای سال 1400 لحاظ می شد، اظهار داشت: ماده قانونی بودجه 1400 که می گوید انحراف از بودجه 20 رصد باشد می تواند اصلاحیه را ایجاد کند و با پیشنهادات به عدد 37 هزار700 میلیارد تومان رسیدیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران  با بیان اینکه  در حوزه درامدهای ناپایدار از محل عوارض، فروش اموال غیرمنقول روند کاهشی بوده است، ابراز داشت: در مقابل درامدهای پایداری سهم از 21 درصد به 29 درصد اضافه شده است.

وی ادامه داد: در بخش مصارف و هزینه ها هم 11 هزار 183 میلیارد کاهش داشته ایم، اما در حوزه عمرانی بخصوص در پروژه های نیمه تمام افزایش لحاظ شده و برخی از پروژه ها باید تا پایان سال به بهره برداری برسد.

آخوندی تاکید کرد: اجرای پروژه بزرگراه شهید شوشتری، اصلاح تقاطع های غیرهمسطح و آسفالت بزرگراهها پیش بینی شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران  بیان داشت: با این کاهش از انحراف بودجه در تفریق بودجه 1400 جلوگیری می کنیم، چون در بهترین حالت تا پایان سال به حدود 70 درصد تحقق بودجه خواهیم داشت. و از ایجاد تعهد و بدهی توسط مناطق واحدهای ستادی شهرداری جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: جبران هزینه پرداخت حقوق مترو و سازمان بازنشستگی، خدمات شهری و سازمان آتش نشانی که در بودجه 1400 درست محاسبه نشده بود دچار مشکل شدیم.

رویکرد ما نباید دوره فشل گذشته باشد، عقب گرد نکنیم

مهدی عباسی در جایگاه مخالف با اشاره به اینکه در منابع و اعتبارات شهرداری تهران باید شاخصی عنوان شود که شاخص برای اعتبار دادن مدیریت 4 ساله گذشته است یا رویکرد تحولی در آینده، 4 ساله گذشته را یک دوران کسل، و فشا دانست و گفت: شهرداری بسیاری از ماموریت های خود را انجام نداده که اتوبوسرانی،  مترو وضعیت ایمنی ساختمان ها از جمله آن است و نباید به هیچ وجه شاخصمان دوره 4 ساله گذشته باشد و باید حرکت رو به جلو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران در سال 99 در مجموع 4 هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: وزارت کشور بر شفافیت تاکید کرده است و براساس آن مجموع بودجه و  تبصره ها باید یکپارچه اعلام می شد، با این حساب قریب 25 درصد افزایش بودجه داشتیم و اگر مدیریت قبلی توان اجرا نداشته است، بحث دیگری است.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: وقتی از درامد صحبت می کنیم نیاز به فعالیت و برنامه ریزی دارد و بدون آن محقق نمی شود.

وی ادامه داد: در بحث اصلاح بودجه سال آینده شاخصمان چیست؟ به این صورت ما هم دچار جهش بودجه ای می شویم می توانستیم جا به جایی و اصلاحات کنیم. احساس می کنم برگشت به عقب در بودجه ریزی، زیان و خسارتش برای شهرداری است و سال آینده شهرداری را دچار مشکل می کند و قرار نیست مانند دوره قبل کسالت داشته باشیم.

دریافت دیون از دولت به این مساله گره نخورده است

میثم مظفر در جایگاه موافق گفت: ما وسط یک سال مالی قرار داریم در حالیکه تغییرات مدیریتی را در سطح شهرداری داشتیم و تنها 3 ماه مانده به اتمام سال مالی تیم جدید شهرداری مستقر شده است و برای عملکرد این سه ماهه باید ظرفیت سنجی کنیم و هرچند نباید بدنه مدیریتی را  لخت کنیم، واقعیت این است که درباره 3 ماه صحبت می کنیم.

وی درباره طلب های شهرداری از دولت گفت: اصلاحیه بودجه به معنای این نیست که شهرداری مسائل و دیونش را از دولت طلب نکند و کارگروهی در شهرداری شکل گرفته که با پیگیری جدی مطالبه می کنند و بحث های تهاتر دولت بات تامین اتوبوس و فروش نفت شامل این  مساله می شود بنابراین اصلاحیه بودجه در مطالبات شهرداری از دولت به معنای این نیست که دیون به این مساله گره بخورد.

وی نگاه حمایتی به مترو و عدم کاهش بودجه مترو، عدم کاهش تامین اتوبوس به منظور رعایت مصالح شهر، پروژه های کوچک قیاس محله ای اجازه کاهش نداده است و 1800 میلیارد حفظ شد و در برخی از پروژه هایی که تشریفات اداری مناقصات آن تا به حال طی نشده را حذف کرده است و 63 درصد نسبت به عملکرد دوره قبل بودجه 1400 را افزایشی دیدند که اگرقابل تحقق بود در چند ماهه نخست سال محقق می شد.

وی درخواست کرد با نگاه کارشناسی کمیسیون ها رای بدهند تا اصلاحیه به سرانجام برسد.

عمده تحقق بودجه در 3 ماهه آخر سال است

ناصر امانی  گفت: تصویب این اصلاحیه بار روانی خواهد داشت. چراکه در 15 سال گذشته روند تامین درامد شهرداری تهران اینگونه بوده که بودجه که در 4 فصل تقسیم شده و عمده بودجه در 3 ماهه آخر تامین می شده است.

وی افزود: اگر تیم قوی اقتصادی دنبال منابع درامد  شهرداری می افتاد در این 3 ماهه شاهد اتفاقات خوبی بودیم، اینکه در دوره سوم و چهارم درامدها 100 درصدی محقق می شد چون تمامی مدیران و مسئولان هفته به هفته گزارش می دادند. در این دوره هم  می توانستیم تا 40 هزار میلیارد تومان تحقق بودجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: دوره قبلی گفتند که قرارمان نیست کاری برای شهر کنیم و می خواستند کارهای قبلی را هم از بین ببرند و برایشان مهم نبود درامدی بیاید.

ما وارث تنبلی دوره قبلی شهری هستیم، شهردار سوپرمن نیست که 3 ماهه تحولات ایجاد کند

پرویز سروری به عنوان موافق با اشاره به اینکه شهرداری در دوره قبل مفلوک و زمین گیر بوده و باید دوره جدید تحولی جلو برود، اظهار داشت: اما نمی توانیم تکلیف مالایتاق بکنیم و وارث تبنلی مفرطی در شهرداری بودیم و نمی تواینم همه آرزوهامیان را جامع عمل بپوشانیم.

وی افزود: افزایش 63 درصدی بودجه در سال جاری در حالیکه کمتر از 50 درصد تحقق داشته است و در حالی که تحول درامدی در این سه ماه نداشته ایم.غیرممکن است.

نائب رییس شورای شهر ششم گفت: در شرایطی که تفکرات قبلی هزینه ها را افزایشی و درامدها را کاهش در نظر گرفته است  ودر 3 ماه هم شهردار تهران سوپرمن نیست که تحولاتی را به وجود بیاورد.

وی خاطرنشان کرد:اما قبول دارم که شهرداری اگر با این نگاه فشل بخواهد جلو برود، نمی تواند آینده درخشانی را جستجو کند و باید حتما سال آینده نگاه تحولی مان را نشان دهیم.اما منطق دارد که در شرایطی که با چنین وضعیت درامدی این را پایه قرار دهیم.

در حال ریل گذاری برای 4 سال آینده هستیم

مهدی اقراریان با اشاره به اینکه در ردیف ها با مورد کمک با شورایاری ها مواجه شده است که به مجامع تصمیم گیر محلات تغییر کرده است، یادآور شد: اگر مواردی این چنینی قرار است اضافه شود نیاز به مصوبه شوراست.

وی ادامه داد: بعضا شاهد این هستیم که شهرداری مطالباتی را دارد که اگر به درستی پیگیری شود بخشی از این بودجه قابل تحقق است. مثل عوارض مربوط به پروژه ای در منطقه یک که 400 میلیارد است و هنوز وصول نشده است.

اقراریان تاکید کرد: ما با تصمیم امروز برای 4 ساله آینده شورا ریل گذاری می کنیم.

سال گذشته به بودجه شهرداری آب بستند و تحقق آن به 50 هزار میلیارد نمی رسد

چمران با اشاره به اینکه مدیریت شهری ششم در شرایط خاصی پا به میدان گذاشته است و قصور موجود را نباید با بودجه شهر گره بزنیم. ابراز داشت: اینکه در بودجه سال گذشته شهرداری آب بستند و به 50 هزار میلیارد نمی رسد.

وی افزود: تا به حال 17 هزار میلیارد این بودجه  محقق شده است و اینکه تا 3 ماهه سوم افزایش می یابد، و اگر خیلی زرنگ باشند، به تحقق 34 هزار میلیارد تومان می رسند.

رئیس شورای شهر تاکید کرد: 50هزار میلیارد تومان بودجه  هم با حساب تورم سالیانه برای بودجه تهران کم است.  هرچند رقم آن درشت تر شده اما نسبت به افزایش قیمت ها بودجه شهرداری تهران کمتر شده است.

بودجه 1400 دام شواری پنجم برای شورای بعد بود

احمد صادقی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه رشد غیرمتعارف بودجه 1400 که 63 درصد افزایش نسبت به عملکرد داشته است معنا ندارد آنرا  در واقع دامی دانست که شورای پنجم برای شورای ششم  پهن کرده بود.

وی با بیان اینکه ما در کمیسیون برنامه و بودجه با این دغدغه که شهرداری باید پویا باشد خواستیم بودجه را منطقی کنیم و از شرایط غیرمتعارف در بیاوریم.

وظیفه معاونت مالی خلق پول برای شهر است

تشکری هاشمی با تاکید براینکه نیازهای اساسی مردم کاهش نیافته است. گفت: قطعا برای سال 1401 باید اقدامات با رنگ و بوی جهادی باشد و این الگو برای 1401 نخواهد بود و وظیفه معاونت مالی خلق پول برای شهر است.

وی تاکید کرد: شهر ظرفیت های خوبی دارد و در صددیم محل های تولید ثروت تهران شناسایی شود ونباید به مفهوم گرفتن عوارض از مردم باشد.

افزایش بودجه واهی نبود عملکرد دوره پنجم در تحقق آن ضعیف بود

مهدی عباسی گفت: براساس اخلاق بارها این لفظ را گفته ایم که شورای پنجم به صورت واهی افزایش بودجه داده اما این عبارت با واقعیت منطبق نیست چون 41 هزار میلیارد، بودجه 25 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: آنها ضعیف عمل کردند اما روند افزایش بودجه منطقی بوده است. ما هیچ زمانی در شهردای تهران به صورت کامل نقد کار نکردیم و این اصلا هنر اجرای پروژه نیست.

این عضو شورای شهر افزود: ما  هیچ وقت در شهرداری تهران پول در نیاوردیم که کار کنیم و اعتبارات را مصرف می کردیم و پول به کار می گرفتیم.

امانی در تذکر درباره صحبت های عباسی گفت: دوره قبل از بودجه غیرنقد، تابویی ساختند در حالیکه یک حسنی بود که بودجه غیرنقدی را شفاف کردیم ولی در این لایحه تکلیف بودجه غیرنقدی مشخص نیست.

درآمدهای دیده شده مطابق با واقعیت نبود

علوی درباره درامدها گفت: حتی اگر غیرواقعی دیده نشده بود مطابق با واقعیت جامعه نبود.  برای برج میلاد در سال 1400 چیزی حدود 300 میلیارد درامد دیدند که از ابتدای تاسیس آن تاکنون چنین درامدی نداشته که در دوره کرونا چنین درامدی داشته باشد، به همین منوال جبران هزینه و پرداخت بودجه را از محل درامدها  دیده اند، برای سازمان ورزش هم 90 میلیارد درمد دیده اند و حقوق ها را از همین محل دیده اند. ودر واقع درآمدهای دیده شده مطابق با واقعیت نبوده است.

پیرهادی پیشنهاد داد مبلغی را در بودجه اضافه و در چند سرفصل بیینند، برای مثال در توسعه و تامین ناوگان مترو و خرید اتوبوس مبلغی در حدود 5 هزارمیلیارد به صورت غیرنقد قرا ر دهیم که اگر شهردرای توانست کاری انجام  دهد دست بسته نباشد.

وی ادامه داد:‌نکته دیگر اینکه مجموعه شهر سالم 40 میلیارد تومان کسری دارد و اگر در همین ابتدا در بودجه انجام دهیم حتما لحاظ کنیم.

بودجه غیر واقعی و اصلاحات اجتناب ناپذیر بود

ابولفضل فلاحی معاون مالی شهردرای با اشاره به اینکه در سالیان اخیر معمولا 20 درصد کسری بودجه داشته ایم و خیلی از قراردادهایی که منتج به بدهی می شود ناشی از اعتبارات بدون بودجه است. درباره پیش بینی درامدها گفت: حداقل 31 و حداکثر 5 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است و نمی خواهیم قرارداد بدون مبنایی بسته شود.

وی درباره اینکه چرا وارد اصلاح بودجه شده اند، ابراز داشت: نهایتا می توانیم 20 درصد هر ردیف را هزینه کنیم و بودجه ای که برای سالجاری نوشته شده است، از ابتدا غیرواقعی بوده است. و اصلاحیه اجتناب ناپذیر بوده است.

معاون شهردار از شروع حرکت تحولی در 3 ماهه نخست فعالیت و ایجاد کارگروه تامین مالی در شهرداری تهران خبر داد. و گفت: ما متخصص ترین افراد در حوزه اقتصاد را به کار گرفته ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش صدور پروانه در شهرداری داریم و بسته های تشویقی به همین دلیل در شورای شهر تمدید شد و این دلیل بر این است

به گفته فلاحی در بودجه غیرنقد سیاستی بر کاهش و عدم اجرا نداریم اما درباره آن بحث داریم و به دنبال این هستیم که ابزارهای بهتری را اجرا کنیم.

وی گفت: پروژه خزانه واحد و مولد سازی دارایی کمک می کند که املاک غیرمتقول به روش علمی در اختیار منافع شهر قرار بگیرد.

فروزنده معاون امور شورای شهردرای تهران نیز تاکید کرد نسبت به عملکرد، بودجه کارشناسی نبوده است.

در نهایت این لایحه با 20 رای موافق به تصویب رسید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بودجه شورای شهر تهران شهرداری تهران کمیسیون برنامه و بودجه هزار میلیارد تومان شهرداری تهران افزایش بودجه سال گذشته بودجه شهر سال آینده شورای شهر دوره قبل برای شهر پروژه ها بودجه 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۲۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، می‌توان امید داشت که افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ به ویژه در حوزه‌های دینی عملیاتی شود.

بیژن نوباوه وطن -نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتبارات فرهنگی گفت: کشور از سال‌های اول انقلاب در بودجه‌نویسی نگاه بایسته‌ای به حوزه فرهنگ نداشته است. مسئله روز از جمله اقتصاد بر حوزه فرهنگی سایه انداخته و باعث شده بودجه فرهنگی تقریباً نصف شاخص بین‌المللی باشد.

وی ادامه داد: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا هفت درصد است که این بودجه در کشور آمریکا هفت درصد به صورت آشکار و ۱۱ درصد به‌صورت پنهان است، اما در کشور ما در گذشته سه درصد و اکنون ۵/۲ درصد است؛ این نشان از نقص بسیاری جدی بودجه‌نویسی حوزه فرهنگ در کشور دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بی‌توجهی به بودجه فرهنگی را خطری برای فرهنگ کشور تلقی کرد و گفت: تقریباً همه دولت‌ها نسبت به بودجه فرهنگی کشور کم‌توجهی دارند و اساساً بودجه فرهنگی کفاف نیازهای توسعه فرهنگی کشور را نمی‌دهد؛ با ادامه این روند ما در حوزه فرهنگ و هنر و دین دچار مشکل خواهیم شد.

تخصیص یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی برای ارتقای فرهنگی کشور / دستگاه‌های فرهنگی سازماندهی مجدد می‌خواهند 

نوباوه بیان کرد: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیش‌تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهادها و سازمان‌های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می‌شود؛ لذا این را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاه‌ها کردیم.

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه‌ بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: همه‌ مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، موازی‌کاری‌ها، سازمان‌ها و نهادها دچار مشکل هستیم. هزینه‌کرد برخی دستگاه‌های فرهنگی، خصوصاً در شاخص‌های فرهنگی خارج از کشور که هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

امیدواری برای افزایش عملیاتی ۲۵ درصد سهم فرهنگ در بودجه و انتقاد از موازی‌کاری

نوباوه وطن بودجه فرهنگی ۱۴۰۳ را امیدوارکننده دانست و گفت: با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، امید داریم که بتوانیم افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ در بودجه را عملیاتی کنیم و شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.

وی در پایان مسئله موازی‌کاری در هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را یک مشکل بزرگ در کشور دانست و اظهار کرد: اگر جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً می‌توانیم یک بخش مهمی از اسراف‌های هزینه‌کرد بودجه را مدیریت کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بودجه و امکانات شوراها گرفتار مشکلات قانونی است
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • شبهات مطرح شده درباره بودجه شهرداری صحت ندارد
  • با من مشکل دارید، چرا بودجه شهر را نگه می‌دارید
  • مصوب نشدن بودجه شهرداری موجب اخلال در ارائه خدمات به شهروندان می‌شود
  • جلسه علنی نوبت صبح مجلس پایان یافت/ عصر امروز؛ ادامه بررسی بودجه
  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • آمریکا هزینه سنگینی برای انحراف ذهن و فکر دختران ما داده است