Web Analytics Made Easy - Statcounter

ده سال پیش، می‌توانستیم بارسلونا را بهترین تیم تاریخ فوتبال مدرن به حساب آوریم اما در ماه فوریه ۲۰۲۲، آن‌ها در پلی‌آف لیگ اروپا خواهند بود تا ببینند می‌توانند به مرحله یک‌هشتم نهایی این مسابقات برسند یا نه.

طرفداری | این سقوط بارسلونا را شاید بتوانیم برجسته‌ترین افت در ورزش مدرن بدانیم. دیدن شکست سه بر صفر بارسلونا در آلیانتس آرنا مقابل بایرن مونیخ، حسی ناراحت‌کننده و دردآور داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شکست، به سنگینی باخت ۸-۲ در سال ۲۰۲۰ نبود اما شاید حس رنج‌آورتری برای هواداران بارسلونا داشت. بایرن اگر در این بازی نیاز به زدن هشت گل داشت، به راحتی می‌توانست این کار را انجام دهد؛ آن‌ها با هرحمله می‌توانستند یک موقعیت خطرناک روی دروازه بارسلونا خلق کنند. بارسا برابر بایرن مونیخ یک تیم تهی و توخالی بود، یک تجسم کامل از خالی بودن باشگاه. خیلی‌ها در مورد بارسلونا از واژه «تنزل» استفاده می‌کنند اما نمی‌توان این را درست دانست. دقیق‌ترین عبارت برای توصیف وضعیت داخل و خارج زمین بارسلونا این است: «آن‌ها کاملا تهی از همه‌چیز شده اند»

فقط کافی است به منچسترسیتی و پاری سن ژرمن نگاه کنیم. البته از یک جهت پروژه‌های سیتی و پی اس جی ناامیدکننده بوده چون آن‌ها با وجود میلیاردها یورو هزینه، هنوز روی هم یک لیگ قهرمانان نبرده اند. با این حال هر دو باشگاه هرسال به قهرمانی در این مسابقات نزدیک می‌شوند چرا که توانسته‌اند در دو سال اخیر به فینال لیگ قهرمانان برسند. به زودی یکی از آن‌ها قهرمان خواهد شد و نوبت دیگری هم فرا خواهد رسید. همه این پروژه‌ها توسط افراد و ایده‌هایی پیش می‌روند که از باشگاه بارسلونا آمده‌اند. فران سوریانو در سال ۲۰۰۸ از تیم مدیریتی بارسلونا جدا شد و چیکی بگیریستین نیز در سال ۲۰۱۰ پس از پایان اولین دوره ریاست خوان لاپورتا در بارسلونا، این باشگاه را ترک کرد. در سال ۲۰۱۲، سوریانو و بگیریستین دوباره با یکدیگر همکار شدند اما این بار در منچسترسیتی. آن‌ها در تلاش بودند سیستمی که بارسلونا را در جهان بسیار موفق و محبوب کرد را در منچسترسیتی پیاده کنند. 

سیتی در آن مقطع مثل یک بوم نقاشی خالی بود. سه سال پس از ورود شیوخ ابوظبی به منچسترسیتی، آن‌ها توانستند جام ببرند و روبرتو مانچینی آن‌ها را به قهرمانی جام حذفی و لیگ برتر انگلیس رساند. در ادامه سوریانو و بگیریستین این فرصت را داشتند تا یک نسخه جدید از کاری که در بارسلونا کرده بودند را در منچسترسیتی هم پیاده کنند. طی سال‌ها، مالکان منچسترسیتی افراد ارشد خارج از زمین از روزهای طلایی بارسلونا را به تیم خود اضافه کردند اما همیشه هدف این بود که در رختکن تیم نیز فردی از باشگاه بارسلونا حضور داشته باشد. این هدف در سال ۲۰۱۶ محقق شد. پپ گواردیولا پس از پایان قراردادش با بایرن مونیخ تصمیم گرفت دوباره با سوریانو و بگیریستین همکاری کند و راهی منچسترسیتی شد. پپ تصمیم گرفت افراد کادرفنی خودش که در بارسلونا هم با آن‌ها کار می‌کرد را همراه خودش به منچستر بیاورد؛ مانوئل استیارته، دومنک تورنت، کارلس پلانکارت و لورنزو بوئناونتورا افرادی بودند که همراه پپ به منچسترسیتی آمدند. پس از فصل اول که با سختی‌های زیاد طی شد، سیتی توانست یک فوتبال جذاب و موفق را پیاده کند، مثل همان دورانش در بارسلونا.

در فصل ۱۸-۲۰۱۷، منچسترسیتی یک استاندارد جدید را در فوتبال انگلیس تعریف کرد؛ آن‌ها با کسب ۱۰۰ امتیاز و ۱۰۶ گل زده، توانستند لیگ برتر انگلیس را فتح کنند. در فصل بعد، سیتی با کنار زدن لیورپولِ کلوپ، تمام جام‌های داخلی انگلیس را درو کرد. در فصل ۲۰-۲۰۱۹، منچسترسیتی قافیه را به لیورپول در لیگ باخت اما توانست لیگ کاپ را ببرد اما در فصل ۲۱-۲۰۲۰ دوباره آن‌ها توانستند فاتح لیگ برتر شوند. درست است که منچسترسیتی هنوز لیگ قهرمانان اروپا را نبرده اما یک بار آن‌ها به فینال رسیده اند. در مجموع انتصاب گواردیولا به عنوان سرمربی سیتیزن‌ها، باعث شده این تیم بهترین فوتبال در سراسر اروپا را طی پنج سال و نیم اخیر ارائه دهد.

بارسلونا حالا باید بنشیند و نظاره‌گر باشد. اول از همه مدیران ارشد اجرایی، سپس سرمربیان و سپس سبک فوتبالی که متعلق به بارسلونا بود، به جای نیوکمپ در منچستر ریشه دواندند و آن‌جا شکوفا شدند. سبک بازی یعنی پرس از جلو و خط دفاعی بالا به همراه مالکیت توپ دیگر به بارسلونا تعلق ندارد؛ الان این سبک فوتبالی مال منچسترسیتی است زیرا آن‌ها با پول توانستند آن را بخرند. پاری سن ژرمن در رقابت برای گرفتن اعضای ارشد مدیریت بارسلونا جا ماند؛ قطری‌ها در سال ۲۰۱۱ پاری سن ژرمن را خریدند و این در حالی بود که سیتی یک سال بعد توانست سوریانو و بگیریستین را به خدمت گیرد. از آن جایی که منچسترسیتی مدیران بارسلونا را از آن خود کرد، پاری سن ژرمن سعی کرد چیزهای دیگری را از بارسلونا به پاریس ببرد؛ فقط یک چیز دیگر باقی مانده بود: بازیکنان بارسلونا. کسانی که زمانی نیوکمپ را سرشار از عشق و هیجان می‌کردند، حالا در پارک دو پرنس هستند

پاری سن ژرمن همیشه نسبت به سیتی تکیه بیشتری روی خرید ستارگان بزرگ داشته است. پی اس جی در ابتدای دوران مدرن خود، ستارگانی چون زلاتان ابراهیموویچ، دیوید بکام، ادینسون کاوانی و آنخل دی ماریا را خرید اما هیچ‌یک از آن‌ها به بزرگی خرید نیمار در تابستان ۲۰۱۷ نبودند. پاری سن ژرمن چند ماه پس از حماسه ریمونتادا که در آن با نتیجه ۶-۱ مقابل بارسلونا شکست خورد، با پرداخت ۲۲۲ میلیون یورو به بارسا، جوان‌ترین عضو مثلث تهاجمی خطرناک آن‌ها موسوم به “MSN” را به خدمت گرفت. پاری سن ژرمن با این انتقال، قدرت مالی عظیم خود را به رخ جهانیان کشید و البته هیچ کاری از دست بارسا بر نمی‌آمد.

انتقال نیمار به پاری سن ژرمن، بزرگ‌ترین انتقال تاریخ فوتبال است و هیچ انتقالی از نظر آماری نزدیک آن نشده است. بارسلونا به دنبال از دست دادن نیمار، بسیار خشمگین شد و اقداماتی دیوانه‌وار در بازار نقل و انتقالات انجام داد؛ آن‌ها صدها میلیون یورو برای جذب بازیکنانی هدر دادند که با تیم جور نبودند یا سن بالایی داشتند. دست و پا زدن‌های بارسلونا، وضعیت اقتصادی آن‌ها را به ورطه نابودی کشاند؛ نتیجه آن همه تلاش‌های مذبوحانه این بود که آن‌ها در تابستان نتوانستند لیونل مسی را حفظ کنند. بارسلونا کاری کرد که مسی با چشمانی اشک‌بار باشگاه را ترک کند و راهی پاری سن ژرمن شود. 

حضور در پاریس در روز معارفه مسی به عنوان بازیکن پاری سن ژرمن، مثل حضور در شهری بود که پیروزی بزرگ یک ارتش خارجی را جشن می‌گیرد. او مقابل چشمان هزاران هوادار که با ناباوری شاهد صحنه‌ها بودند، در پارک دو پرنس قدم می‌زد. در نهایت مردم فراموش می‌کنند که در جنگ چه چیزهایی به دست آمد و در خانه چه چیزهایی ساخته شد. هرکسی که کلیسای سن مارک را در ونیز دیده باشد، در مورد چهار اسب برنزی مشرف به میدان اصلی شهر چیزهایی می‌داند. ۸۰۰ سال است که این اسب‌های برنزی، کلیسای سن مارک را با عظمت‌تر و با شکوه‌تر کرده اند یا علاوه بر این‌ها، نقاشی‌های تیتیان یا تینتورتو به معنای واقعی کلمه بخشی از این بنای مهم ونیز هستند.

با این حال، اسب‌های برنزی از اول در ونیز نبودند. محل اولیه آن‌ها در روم باستان بود و سپس صدها سال در قسطنطنیه بودند. در چهارمین جنگ صلیبی در سال ۱۲۰۴ میلادی در قسطنطنیه، ونیزی‌ها هر چه توانستند غارت کردند و همه مجسمه‌ها را به خانه بردند. حالا ۸۰۰ سال است که اسب‌های برنزی در سن مارکز هستند و کسی دیگر به فکر بازگرداندن آن‌ها به استانبول نیست. بارسلونا قبلا مرکز جهان فوتبال بود اما حالا آن‌ها مثل قسطنطنیه دیگر شکوه و قدرتی ندارند. هرچیزی که بارسلونا را از سایرین متمایز می‌کرد، توسط رقبای ثروتمندتر و قوی‌تری که ویژگی‌های بارسلونا را می‌خواستند، به تاراج برده شده است. چه چیزی برای بارسلونا باقی‌مانده؟ استادیوم نیوکمپ، جام‌های درون موزه و رنگ آبی و شرابی روی پیراهن باشگاه.  اسب‌های برنزی که در قسنطنیه بودند، حالا در کلیسای ونیز نصب شده اند و شاید کسی نمی‌داند که این اسب‌های زیبا از اول به ونیزی‌ها تعلق نداشته‌اند

شاید ژاوی سرمربی مناسبی برای ساختن و پرورش نسل جوان جدید در بارسلونا باشد. هیچ‌کس بهتر از ژاوی نمی‌تواند ایده‌های گواردیولا را در بارسا پیاده کند. چهارشنبه شب بارسلونا می‌خواست سبک فوتبال گواردیولا را مقابل بایرن مونیخ پیاده کند اما آن‌ها هیچ یک از ویژگی‌های لازم را در اختیار نداشتند و کیفیت بازیکنان این تیم، در آن حد و اندازه‌ها نیست. باید گفت حتی اگر ژاوی به مشکل بخورد و همه چیز علیه او باشد، حضورش می‌تواند حداقل یادآور روزهای خوش گذشته باشد. در حال حاضر بارسلونا به لیگ اروپا تبعید شده و آن‌ها ۱۶ امتیاز با رئال مادرید فاصله دارند؛ این یعنی او باید یک ویرانه را از نو بسازد و سعی کند با دست‌های خالی این کار را انجام دهد. طبیعت فوتبال مدرن همین است؛ البته شاید ساده لوحانه به نظر بیاید که یک تیم از ایده خوب تیم دیگر کپی کند اما وقتی به افت بارسلونا در ۱۰ سال اخیر نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم فوتبال خیلی بی‌رحم‌تر از این حرف‌هاست. مجازات داشتن یک ایده خوب، کپی شدن آن نیست، نابودی دارنده آن ایده خوب است. 

به قلم جک پیت بروک از اتلتیک

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: اسب های برنزی پاری سن ژرمن بایرن مونیخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۲۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد ۸۵ میلیون یورویی شیاطین سرخ به ستاره بارسلونا

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های فوتبال در قاره اروپا و در بسیاری از کشورهای دیگر در آستانه به پایان رسیدن است و تیم‌های مختلف در حال رایزنی و گفت و گو با بازیکنان و مربیان مدنظر خود برای فصل آتی هستند و رسانه‌های مختلف جهان در تلاشند از جزئیات این نقل و انتقالات مطلع شوند.

آخرین اخبار نقل و انتقالات فوتبال جهان که در رسانه‌های مختلف منتشر شده به شرح زیر است:

رسانه «CaughtOffside»: منچستریونایتد علاقه خود را برای جذب رونالد آرائوخو، مدافع بارسلونا افزایش داده است و شیاطین سرخ آماده هستند تا مذاکرات بر سر قرارداد ۸۵ میلیون پوندی برای این بازیکن اروگوئه ای را آغاز کنند.

رسانه « SPORT» اسپانیا: علاقه بارسلونا برای جذب «برناردو سیلوا» از منچسترسیتی کاهش یافته است زیرا قرارداد این بازیکن شامل بند آزادسازی ۵۰ میلیون پوندی است.

روزنامه «کوریره دلو اسپورت» ایتالیا: لیورپول نسبت به جذب «نیکولو بارلا» هافبک اینتر ابراز علاقه کرده است و در سوی دیگر هم اینتر که به تازگی با قهرمانی در فوتبال ایتالیا تاجگذاری کرده است تمایل دارد «فرانک کسیه» ستاره سابق بارسلونا و بازیکن کنونی الاهلی عربستان را جذب کند.

«فابریزیو رومانو» خبرنگار ایتالیایی: رئال مادرید همچنان به دنبال «ترنت الکساندر-آرنولد»، مدافع راست لیورپول است، اما هنوزاین موضوع را به طور جدی دنبال نکرده است.

رسانه «اتلتیک»: انتظار می‌رود که «جورجینیو» که قراردادش با آرسنال در پایان فصل به پایان می‌رسد با این باشگاه انگلیسی تمدید کند.

کد خبر 6094143

دیگر خبرها

  • دلتنگی پپ گواردیولا از نبود ایلکای گوندوعان در منچسترسیتی
  • ما با دولت‌ها می‌جنگیم/ چرا دورتموند از پاری‌سن‌ژرمن متنفر است؟
  • پیشنهاد ۸۵ میلیون یورویی شیاطین سرخ به ستاره بارسلونا
  • هشدار ستاره انگلیسی: حرف از خداحافظی نزنید
  • معرفی نامزدهای کسب جوایز بهترین‌های فوتبال فرانسه در سال ۲۰۲۴
  • فوتبال از دریچه فان؛ هواداران بارسلونا در هر مرحله از لیگ قهرمانان
  • علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!
  • سن‌سیرو میزبان فینال چمپیونزلیگ می‌شود
  • ستاره لهستانی بارسلونا: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می پذیرم
  • مشتری ۲میلیون دلاری تیم ایرانی به جهانبخش