Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@16:02:33 GMT

مستندی درباره ماجرای امان‌نامه حاج قاسم

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۱۳۱۸۲

مستندی درباره ماجرای امان‌نامه حاج قاسم


به گزارش تابناک به نقل از مهر، حامد سعادت کارگردان مستند «امان‌نامه» که در پانزدهمین جشنواره فیلم «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره این مستند گفت: این مستند درباره اشرار طایفه رییسی جنوب کرمان است که به دلایلی به سمت شرارت رفته بودند، ما چگونگی درگیری و شرارت‌های آن‌ها را در این مستند می‌بینیم و در ادامه هم به این موضوع می‌پردازیم که چگونه امان نامه‌ای را از حاج قاسم دریافت کردند و به زندگی عادی بازگشتند به طوری که اکنون کشاورز و دامدار هستند و زندگی عادی آنها در جریان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این افراد در قسمت‌های مختلف جنوب کشور مانند کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان رضوی دست به شرارت‌هایی می‌زدند. در دوران جنگ این ناامنی خیلی بیشتر می‌شود بعد از جنگ که سپاه کمی فراغت پیدا می‌کند دستوری صادر می‌شود که به سرکوب سران اشرار این مناطق بپردازند اما حاج قاسم با اشرار وارد مذاکره می‌شود و به این افراد می‌گوید اگر دست از این کارها بردارید به شما امان نامه می‌دهیم و بخشیده می‌شوید، در ادامه حاج قاسم سران طوایف را جمع می‌کند و به آنها می‌گوید اسلحه‌های خود را تحویل بدهید و در ازای آن آب، زمین و خانه از ما تحویل بگیرید که در این روند اولین طایفه‌ای که این موضوع را می‌پذیرد و تسلیم می‌شود طایفه رییسی است.

این کارگردان بیان کرد: این طایفه بعد از شهادت حاج قاسم بسیار ناراحت شدند. حتی فیلم با شنیدن خبر شهادت ایشان به پایان می‌رسد و واکنش این افراد به گونه‌ای است که گویی یک حامی را از دست داده‌اند. البته بعد از اینکه حاج قاسم از کرمان می‌رود انگار آن دست حمایتگر از سر مردم این منطقه برداشته می‌شود و آنها به نوعی خودشان را «یتیم شده» می‌دیدند.

سعادت اظهار کرد: یکی از سوالات اساسی که در این مستند مطرح می‌شود این است که اگر سردار دیگری به جز حاج قاسم بود آیا باز چنین امان نامه‌ای را می‌داد یا نه؟ به نظرم در وهله اول این اتفاق رخ نمی‌داد به دلیل اینکه حاج قاسم خودش از عشایر همان منطقه بود و می‌دانست این افراد به دلیل فقر مطلقی که داشتند دست به چنین کارهایی می‌زدند. من در «امان نامه» به این اشاره کردم که تا وقتی نتوانیم فقر را از کشور ریشه کن کنیم شرارت و آشوب در جای جای کشور خواهیم داشت.

به گفته او جوانان همین طایفه در حال حاضر قاچاق سوخت می‌کنند؛ جوانانی که تحصیلات عالیه دارند. این اشرار کارهای خود را بد نمی‌دانستند چون در فقر مطلق بودند و برای رسیدگی به خانواده خود مجبور بودند دست به این کارها بزنند. ولی آنها قسم خوردند و پای عهد خود با حاج قاسم باقی مانند که این موضوع بسیار جذابیت داشت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اومیکرون مهدی سعادتی بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا امان نامه سینماحقیقت حاج قاسم سلیمانی آلودگی هوا اومیکرون مهدی سعادتی بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا امان نامه حاج قاسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۳۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب ایران کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را هفت درصد اعلام کرد و افزود: با وجود اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده، آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس است و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبه رو هستیم.

وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سد‌های موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سد‌های تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد دانست و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سد‌های تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده که نشان دهنده ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و ادامه داد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم، با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

دیگر خبرها

  • روز خلیج فارس با شهنواز 
  • با این ویتامین از پوکی استخوان در امان بمانید
  • پشت پرده انتخاب رئیس جدید امان رسانه‌ای شد
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • مستندی درباره مادری که دو بازیگر نقش دو دختر گمشده اش را بازی می کنند
  • ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • مسدود شدن میدان امام علی به سمت چهار راه بابا قاسم
  • مسیر میدان امام علی به سمت چهار راه بابا قاسم مسدود است
  • کامران تا لحظه آخر ناامید نمی شود!(عکس)